Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7655 ggr
Henriknu
12/4/16, 9:14 AM

Fettkaffe eller förmiddagsfasta

Hej!

Undrar om någon har egen erfarenhet av testat fettkaffe med kokosolja och smör på morgonen  - jämfört med - att inte äta någonting alls under morgon & förmiddag  = Om ni då märkt någon skillnad på viktnedgång?

Rent spontant så tänks det att fasta måste ju vara effektivare, men samtidigt så är det väl bra att ge kroppen en dos med fett på morgonen?

=)

Annons:
ashe
12/4/16, 10:02 AM
#1

Det beror väl på vem man är…Jag dricker fettkaffe på morgonen. Bara med smör för cocosen vill mina tarmar inte ha. Kaffet smakar gott, gör att jag vaknar till och jag håller mig mätt till lunch eller längre.

Men framför allt gör det att magen/tarmarna fungerar finemang. Det är viktigaste anledningen för mej.

Om fasta är bra eller inte tror jag man får prova sig fram till. Jag har inte testat morgonfasta.

Siggebus
12/4/16, 12:36 PM
#2

Jag har druckit fettkaffe i ca 8 år på morgonen - äter inget då.
Dels tycker jag det är så förbaskat gott så det är en stor del i varför jag gör det men även pga att jag MÅR så jäkla bra i magen - känns liksom som att man bäddar in hela magen i mjuk bomull och det stora "lugnet" infinner sig 😃
Jag gick ner mina 45 kg ändå och nu när jag fick ta tag i mig själv igen efter att ha fuskat lite väl mycket och gått upp ett antal kilon igen så var det inga problem att börja gå ner igen trots kaffet 🙂
Dock vet jag förstås inte om det hade gått bättre/snabbare utan kaffet men jag tänker inte testa - det funkar i alla fall. I alla fall för mig får jag väl tillägga 😛
Jag har ingen cocos i mitt kaffe dock utan smör och vispgrädde.

CasaRamon
12/4/16, 2:22 PM
#3

Jag dricker fettkaffe med smör och kokosfett varje morgon tillsammans med ett ägg. Äter ingen lunch annat än kaffe + ett frö- krisp , som jag bakar själv enl. lchf.

Middag 16.30 och sedan 16 timmars fasta tills frukost nästa dag.  Detta passar mej jättebra. Så lever jag året runt även på semesterresor, då jag har med mej brödet, och förstås kokosfettet.

Lchfman
12/4/16, 5:25 PM
#4

Jag slutade precis för ett par veckor sen för att faktiskt också fasta förmiddagen. (16:8) Märker ingen skillnad. Väger på hektot samma efter 2,5v. Skall ge det några veckor till..

adelai
12/4/16, 9:46 PM
#5

Jag har nu i några månader fastat från föregående kväll ca kl.19 till följande dag klocka 15. (19:5). På morgonen dricker jag 1-2 koppar kaffe med 2 teskedar kokosfett per kopp. Frukost/lunch vid 15-tiden och middag 19-tiden. I praktiken har jag minskat en måltid, eftersom jag äter normala portioner vid lunch och  middag.

Jag har gått ner i vikt ca 1/2 kg i veckan. Det finns att ta av! Detta passar mej utmärkt tillvidare.

Lchfman
12/5/16, 5:49 PM
#6

Fast det är väl inte fasta om du dricker kokosfett?

Annons:
adelai
12/5/16, 5:57 PM
#7

Du får kalla  det vad du vill, men jag går ner i vikt och det är huvudsaken för mej Jason Fung tycker att två teskedar grädde i kaffet inte stör fastan.

Lchfman
12/5/16, 7:48 PM
#8

Nej uppenbarligen får du kalla det vad du vill. :) Fasta i denna kontext är uppenbarligen att avstå mat, inte äta lite mat. I ena meningen skriver du att du fastar och i andra att du äter kokosfett. Viss skillnad. Sen att du måt bra och går ner i vikt osv osv. har jag inte ifrågasatt…

adelai
12/5/16, 9:58 PM
#9

Jag vill inte gå in på hårklyverier. Om jag under 19 timmar bara äter två teskedar kokosfett eller grädde så är det fasta för mej.

bjornen66
12/15/16, 8:59 AM
#10

Jag brukar ta 1 mask Kako o fett plus lite stevia.

Effie
12/16/16, 8:18 AM
#11

Att inte äta på morgonen påverkar inte min vikt. Om det skulle göra skillnad om jag tog lite kokosfett (jag vill inte ha det I kaffet!)…jag vet inte, jag känner inte för att inta någon energy på morgonen.

Jo, det har hänt att jag tagit lite smör till D-vitamintillskottet, för att det ska få lite fett.  Aldrig märkt någon skillnad på vikt och hunger.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

adelai
12/16/16, 9:28 PM
#12

Jag blandar kokosfettet i kaffet med en stavmixer. Annars är fettet bara på ytan. Mixat är det mycket godare, som grädde. Bara svart kaffe är inte tillräckligt gott.

Upp till toppen
Annons: