Annons:
Etiketthälsa
Läst 8983 ggr
Siggebus
2016-11-28 08:59

Kolesterolprov

I morse var jag på min vårdcentral och skulle lämna de vanliga årliga proverna inför läkarbesöket om en vecka. Jag har ställt in mig p lite nytt "tjaffs" med min läkare om kolesterolet som hon förra gången ville behandla. Hon tog enbart hänsyn till totalkolesterolet och brydde sig inte om att mitt HDL var högt och bra samt att triglyceriderna låga och fina. Så nu när sköterskan tog nya prov så bad jag om en apo-kvot också…men döm om min förvåning!! Hon sa att det har kommit nya riktlinjer dvs de TAR inget kolesterolprov längre! Skönt tyckte förstås jag men är detta något ni hört och vad tycker ni om det?

Annons:
Siggebus
2016-11-28 09:03
#1

Äsch blev felstavad rubrik från telefonen…men ni fattar va? 😁

Siggebus
2016-11-28 09:04
#2

Äsch blev felstavad rubrik från telefonen…men ni fattar va? 😁

Sindri
2016-11-28 09:25
#3

Haha, jag blev i alla nyfiken och ville läsa vad det var för nytt prov 😃

Men - det var det dummaste jag hört! Klart de tar kolesterolprov - hur ska annars läkemedelsindustrin kunna kränga sina statiner?

Att man skippar den gamla sortens kolesterolprov tycker jag är bra.  Jag har slutat ta dem för min läkare verkade få hjärtinfarkt varje gång hon såg resultatet. 😉 (Sist låg det på 10,4)

Men APO-kvot kan du absolut be att få, klart att de kan ta det om du vill veta.

Siggebus
2016-11-28 10:35
#4

Äsch nu är det försent för proven är redan tagna. Får se nästa år. 😁

hemul
2016-11-28 12:41
#5

Menar du att de inte tar kolesterolprov alls eller att de inte tar apo?

Om det är det senare så är det så här med. Vi var väl först ut med apo och alla var alldeles lyriska. Detta var ju mycket bättre och de gamla proverna var ju inte alls säkra bla bla bla. Men nu har det kommit nya direktiv. Nu ska apo bort och de gamla värdena är det som gäller, dessutom med en ny metod där man inte behöver vara fastande utan värdena räknas om på nåt sätt.

Jag har fått ta båda typerna av prov i en herrans massa år (tycker det är intressant och har en snäll doktor). Helt plötsligt, med den nya metoden, var den vanliga kolesterolvärdena sämre, men apo var samma som sist… Min läkare vojade sig och rekommenderade meds. Det har han iofs gjort förut också, men inte med samma eftertryck. Att apo inte ändrats saknade visst betydelse.

Orsken till att man ändrat provmetod igen är att de nya proverna är billigare. Så var det med hur viktigt det är för hälsan att hålla koll på kolesterolet… 😎

Siggebus
2016-11-28 13:16
#6

#5
Nä jag menar att de inte tog något kolesterolprov alls!
Hon sa det var nya direktiv.
Men jag ska träffa läkaren nästa vecka och då ska jag fråga varför? Om man inte anser kolesterolet har någon betydelse alls längre eller vad som är tanken?

Annons:
hemul
2016-11-28 23:36
#7

Låter ju helkonstigt. Vilket landsting?

Siggebus
2016-11-29 06:36
#8

#7
Skåne.
Det är en privat vårdcentral men de är anslutna till "Hälsoval skåne".

spirit
2016-11-29 11:43
#9

Läs denna artikel om varför man inte behöver ta några statiner och därmed är kolesterolprover onödiga
http://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401.full.pdf+html
Det är bra med högt kolesterol och artikeln är den mest nedladdade artikeln från BMJ Open de senaste fem månaderna i rad alltsedan artikeln kom ut.

Läs mer här:

http://kostkunskap.blogg.se/2016/june/sluta-at-statiner.html

hemul
2016-11-29 14:23
#10

Det vore ju lite otippat om Skånes landsting ändrat inställning p.g.a. den artikeln.

Siggebus
2016-11-29 17:57
#11

#10
Jag tror inte heller att landstinget har ändrat inställning pga den artikeln.
Kanske det är ett sätt att spara pengar för vårdcentralen? Ingen aning men jag ska i alla fall fråga läkaren. jag vill inte tvunget ha ett kolesterolprov med tanke på hur de tolkade det sist men på något sätt känns det inte bra om de gör så för at spara pengar.

hemul
2016-11-29 18:20
#12

Nej. Jag förstår dig.

Lite OT, men i det här testet http://www.heartscore.org/ som de länkar till från Läkartidningen http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2016/10/Halsosamma-levnadsvanor-i-fokus-for-nya-riktlinjer/ verkar de tillmäta kolesterol ganska liten betydelse.

Kör demotesten. Det är ytterst märkligt.

Väljer jag BMI Score baseras det enbart på ålder och BMI och min riskfaktor ligger på 4 %. Väljer jag Full Score är vikten inte ens med! Min risk blir då 1% trots mina "dåliga" kolesterolvärden. Jag räddas tydligen av bra Blodtryck och att jag inte röker, som tydligen måste anses som viktigare då. Även av att jag är kvinna. Jag glömde klicka i det och fick då betydligt högre risk.

Your results: 1% What you should aim for: 2% or less. Your risk is already at or below target, which is satisfactory.

Upp till toppen
Annons: