Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5692 ggr
Michaela-N
2016-11-20 01:31

Jag antar utmaningen - tipsa mig!

Hej! Är en 18 årig tjej som antagit utmaningen att börja med lchf och undvika socker i en månad på prov för att se om min akne dämpas. Till saken hör att jag också bestämt mig för att sluta med mjölkprodukter pga detta. Jag är 170 cm lång och väger 59-60 kg dvs är normalviktig. Har väldigt svårt att behålla vikten om jag inte äter väldigt väldigt mycket, när jag är hemma hos mina föräldrar så äter jag lika mycket som min kraftige styvfar. Kanske snittar på 2500-2700 kcal per dag. Gymmar 4-5 gånger i veckan och har haft som vana att ta proteinpulver som tillskott, vilka ju tyvärr är varken lchf vänliga eller mjölkfria. Så ge mig tips på måltider och basvaror jag ska köpa in som lämpar sig för mig som student, som inte innehåller mjölk, smör eller ost, som är proteinrika och helst så kaloririka som möjligt :) tack på förhand!

Annons:
hemul
2016-11-20 05:50
#1

Snör, ägg, kött, grönsaker.

Michaela-N
2016-11-20 08:04
#2

Som jag skrev så kommer jag inte äta smör. Svårt att komma upp i kcal på ägg och kött.

hemul
2016-11-20 10:10
#3

OK. Kokosolja, ister och talg för stekning då och olivolja på sallden.

Men även som smör så klart är en mejeriprodukt, brukar man nog fortsätta äta det även om man utesluter andra mejerier. Det var därför jag trodde att var ok för dig också. Det är så lite protein och kolhydrater kvar i smöret. Annars kan du göra ghee själv. Det är lätt. Då får du rent smörfett.

korseett
2016-11-20 11:56
#4

Fördelen med LCHF är att du äter näringstät mat och att den är viktnormaliserande. Du tränar mycket och det finns flera bloggar med personer som äter LCHF och tränar så botanisera bland deras recept. Räcker med att googla. Kostdoktorn finns mycket att läsa på. Martina Johansson har mycket intressant på sin sida och hon tränar mycket och var inte överviktig när hon startade med LCHF. Jonas Bergqvist är ytterligare en men som går mer åt paleohållet och LCHF-ingenjören har gjort en fantastisk viktresa och har bra recept på sin sida plus att hon tar upp om beroenden. Här är en länk till en tråd med en samling bra länkar på det här forumet. http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e538099d4ebea7f2f0110fa-13-artiklar-jag-som-nyborjare-har-stor-nytta-av?stickies-1 Ingen är den andra lik så du kommer att finna att många testar olika varianter innan de hittar rätt för vad som gäller just den kroppen. Det finns alltså ingen mall som passar alla. Naturlig mat är grunden. Till frukost kan du göra en omelett på två ägg och sen steka i smör och många äter bacon. Det fina med omelett är att smöret blandar sig med äggröran så att omeletten blir fet., dvs du gör en fransk omelett en sån man drar in smeten från kanterna i stekpannan. Om du dricker kaffe eller te kan du ha fett i det som smör eller kokosfett. Tänk på att kokosfettet kan man få vänja kroppen vid sakta för det kan få en rejäl effekt på magen. Man kan säga att man vänt på tänket där vi bytt plats på fettet och kolhydraterna men låter proteinet vara intakt. Du kan ha bra hjälp av ett beräkningsverktyg på maten och det finns flera appar och sajter som även tillhandahåller LCHF som utgångspunkt. Matdagboken, Lifesum är två. Vissa kostar en slant för att ha tillgång men det kan det vara värt. Det finns hur mycket recept som helst på nätet på LCHF men håll dig undan substitut för efterrätter och bakverk till att börja med åtminstone. Tänk naturligt och speciellt med tanke på din acne. Du kan googla på mejerifri LCHF och komma till många bra sidor med recept. På LCHF brukar de flesta klara sig i åtta timmar utan att känna hunger eller sug. Jag brukar säga till de som inte äter LCHF att om du känner hunger eller sug inom fyra timmar efter en måltid så har du inte ätit bra. När du går över till LCHF kan du få biverkningar som att du blir trött och energilös till exempel. Din akne kan även blomma ut ordentligt men den går sen tillbaka för huden måste rensa sig. Titta över din hudvård och smink och gå över till naturliga produkter som inte hämmar din hud. Låt huden vara så osminkad som möjligt och när du är i behov att dölja så använd ett naturligt smink. Det finns många bra märken inom naturkosmetik numer. Jag själv använder Maria Åkerbergs produkter. Kroppen behöver fett och huden likaså, även när man har acne. Naturligt snygg finns det en blogg som heter och säkert många andra i samma ämne. Jag önskar dig ett stort lycka till och tänk på att det tar tid att få ett bra resultat!

Mozz91
2017-01-03 21:50
#5

Jag rekommenderar kokosolja som ansiktskräm, hjälpte mig bli av med mina problem. De försvann inte över natten tyvärr, men efter en månad var det STOR skillnad :)

Lycka till!

odezza
2017-01-05 10:41
#6

Sök på "vargalyster" här på forumet. Vargalyster var aktiv här för några år sedan, och har skrivit en del om sina erfarenheter av LCHF mot acne.

"still lost in space and time"

Annons:
hemul
2017-01-08 05:37
#7

#5 Ha! Jag FICK finnar av det. Har alltså inte problem med det annars. Började smörja in kroppen efter dusch och så tänkte jag att jag kunde ju prova med ansiktet också. Fett misstag. Lustigt att det alltid är så olika hur saker och ting funkar.

Annielle
2017-01-08 16:24
#8

Får också finnar av att smörja in mig med kokosolja! 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Mozz91
2017-01-12 18:31
#9

 Oj!! ja det är faktiskt lite lustigt, men väldigt intressant att det kan bli så.

 Då ska jag iaf vara mer försiktig med att rekommendera det i framtiden. :)

Upp till toppen
Annons: