Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3387 ggr
shakespeare
2016-11-08 16:11

Underviktiga går upp i vikt?

Jag har läst i kostdoktorn Andreas Eenfeldts bok och på andra platser att underviktiga går upp i vikt på LCHF. Stämmer det, och hur kommer det sig isf? Man ska väl inte kunna gå upp i vikt om man inte överstiger sitt kaloriintag?

Annons:
Kyllan56
2016-11-08 16:57
#1

LCHF är viktnormaliserande. Ofta beror undervikt på att man inte tål spannmål och därför tar inte tarmen upp näring som den ska, det kan ge undervikt!

Ät ordentligt med protein och  fett, gärna från nötter, som mandel. Kaloriintaget bestämmer du själv.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

shakespeare
2016-11-08 17:05
#2

Fast om du äter LCHF och inte överstiger ditt kaloriintag så borde man väl inte gå upp i vikt oavsett om du är under eller överviktig?

Kyllan56
2016-11-08 18:01
#3

#2 Det gav jag en förklaring till. Att man är underviktig kan bero på känslighet mot gluten, som gör att näringen inte tas upp av tarmen. Vad man äter är inte samma ska som att kroppen tar upp näringen. Det ser man på äldre människor som har sämre näringsupptag och ofta går ner i vikt.

LCHF innebär att man inte äter spannmål, alltså glutenfritt. Tarmen läker och börjar ta upp näring igen, vilket leder till viktuppgång.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

odezza
2016-11-09 13:32
#4

Om man är underviktig när man börjar med LCHF, är det sannolikt att man äter mer än man behöver för att behålla undervikten.  När kroppen äntligen får näring och bra byggstenar,  är det sannolikt att man blir hungrig, och äter mer.

Jag åt som en häst under första halvåret med LCHF. Sedan lugnade det ner sig, jag blev mindre hungrig, och åt därmed mindre.

Jag vägde 50 kg när jag började, gick ner till 43, gick sedan upp till 50 kg igen. Har sedan hållit mig däromkring.

50 kg är ok, men 43 kg är undervikt för mig. Och det var när jag vägde 43 som jag var som hungrigast. Frukost, lunch, middag, två mellanmål, och så ett litet kvällsmål. Numera oftast bara två mål om dagen.

"still lost in space and time"

Upp till toppen
Annons: