Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 8569 ggr
hemul
11/3/16, 6:45 PM

Söker recept på skivbar/kokt leverpastej

Har plötsligt fått en passion för skivbar leverpastej, men skulle vilja göra egen. Det är helt lönlöst att googla efter recept. Har dock fått fram att den är kokt i nån slags sluten behållare och även kallas just kokt leverpastej.

Nån som vet nåt recept eller kanske har en gammal kokbok där ni kunde titta om det finns? 😊

Annons:
Mooniq
11/3/16, 8:26 PM
#1

har dunderrecept på bredbar, lättgjord supergod kyckling-leverpastej - kan det va nåt?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
11/3/16, 8:47 PM
#2

Tack, men bakad och mixad kan jag redan göra.

[Baltazar13]
11/4/16, 12:37 PM
#3

Har du testat med gelatin i smeten? Kanske det som hjälper till att hålla ihop. sedan verkar det vara vetemjöl i skivbar pastej.

hemul
11/4/16, 2:39 PM
#4

Nä, har inte testat alls eftersom jag inte lyckas hitta en beskrivning på hur man gör. Men grejen är alltså att den kokas i en behållare. Sen har jag också hittat att alla ingredienser ska vara råa från början, både lever, späck och kött. Om det stämmer vet jag dock inte.

Det här är det bästa jag hittat, men det är lite väl löst formulerat… http://www.alternativ.nu/index.php?topic=80344.0

Zepp
11/5/16, 5:58 PM
#5

Det är väl litta samma formar som för Kavring.. som är kokt bröd!

Dvs vad jag begriper, det kokas främst i skinkspad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
11/5/16, 6:54 PM
#6

Vete fasiken. Det enda jag hittar om det är det här receptet som kallas Märthas kokta kavring. Men det enda som kokas är vattnet som mjölet skållas med.😕
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=442&artikel=4486981

Skulle ju kunna prova med ett vanligt recept och anpassa det efter beskrivningen jag hittade och sedan kanske använda en sån där plastpåse man kan steka kött i. Alltå smeten i påsen, påsen i en formbrödsform eller liknande och så knyta till så smeten inte kan svälla obehindrat och sen ner med rubbet i 10-litersgrytan…

Annons:
Sammet1
11/6/16, 7:39 PM
#7

Hittade följande recept i "Hemmets kokbok" från 1903, kanske kan vara något?

Kalflefverpastej

1 kalflefver 1/4 kg. späck ½ portugisisk lök 1 liten burk skinn- och benfri ansjovis 4 ägg 1 hg. smör 1 kkp hvetemjöl hvitpeppar, timjan, mejram, salt efter smak 1 stor tryffel 2 del. tjock grädde Till formen: 4 hg. späck

Beredning: Kalflefvern sköljes och skäres i skifvor. Späcket skäres likaledes i skifvor, löken förvälles och skäres i skifvor. Alltsammans drifves sedan 3 gånger genom köttkvarn. Ansjovisen hackas och tillsättes jämte äggen, det skirade, men afsvalnade smöret, mjölet och kryddorna. Färsen arbetas väl och passeras. Sist tillsättas tryffeln, skuren i stora tärningar, och den till skum slagna grädden. Massan hälles så i en med späckskifvor beklädd form, belägges med späckskifvor och bindes öfver med smordt papper. Pastejen gräddas i vattenbad i ugn omkr. 2 tim.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

hemul
11/6/16, 8:19 PM
#8

Oj! Med riktig tryffel! Jag tack jag! Låter smarrigt värre, men den bakas ju också i ugnen. Inte för att jag förstår att det ska vara så stor skillnad på vattenbad i ugnen och kastrull på spisen, men tydligen.

Sammet1
11/6/16, 8:34 PM
#9

Jag tänker att just det faktum att den är inklädd i späcket och med ett "lock" av smörpapper (min tolkning av beskrivningen), gör att det blir ganska likt din "slutna behållare". Och vattenbadet gör ju att den inte blir bakad eller gräddad, för det gör man i högre temperaturer och utan vatten, alltså mer "kokt"? Men jag har inte testat receptet, så jag vet inte om det blir likt den köpta skivbara pastejen eller inte.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

hemul
11/7/16, 12:58 AM
#10

Men det är nog så man brukar göra med bakad pastej, ivf förr när man gärna använde späck.

Jag får skriva till Atria eller vad de heter som gör Arbogapastej och fråga. De kanske svarar om jag prisar deras pastej tillräckligt mycket. 😂

Förresten, grejen att jag blivit såld på skivbar beror på att jag råkade köpa en Arbogapatej, ren överslagshandling. Och upptäckte att det är jättegott att äta pastejskivor med smör och en skiva ättiksgurka på, blir som små kex.

Kvothe
11/7/16, 10:33 AM
#11

Denna ser ju skivbara ut, iom att den står för sig själv.

http://www.kostekonom.se/blogg/leverpastej/

Annars är ju leverkorv oftast fastar än leverpastejen.

hemul
11/7/16, 3:27 PM
#12

Den är bakad… Klart man kan skiva, men skivorna kommer inte att hänga ihop.

LenaK63
11/7/16, 3:37 PM
#13

Här ett recept ur 'Prinsessornas Kokbok' av Jenny Åkerström.  Bonniers Tryckeri 1947

Kalvleverpastej

400 gr. Kalvlever

200 gr. Späck

½ rödlök

2 stora eller 3 små ägg

2 msk. Vetemjöl

4 – 5 rensade ansjovisar

½ tsk. Vitpeppar

2 tsk. Salt

¼ tsk. Ingefära

1 ½ msk. Brännvin

1 ½ dl. Tjock grädde

Till formen: 200 gr. Späck 

Levern sköljes, och kan ligga i söt mjölk några timmar för att bli ljus. Den torkas samt skäres jämte späcket i bitar, och allt males tillsammans med löken och ansjuvisarna 6 – 8 gånger. Massan passeras genom stålsikt. Gulorna, en i sänder, tillsättas, därefter kryddorna och brännvinet. Grädden slås upp och iröres så småningom. Sist nedskäras försiktigt de till hårt skum slagna vitorna. Färsen avsmakas noga. En liten vanlig avlång brödform av bleckplåt beklädes inuti med späck. Smeten hälles i och täckes genom att vika över späckskivorna och dessutom lägges en skiva späck över pastejen. Formen bindes över med smörpapper och ställes i vattenbad i ugn, och pastejen gräddas omkring 1 – 1 ¼ tim. Och prövas med sticka. Ifall pastejen, då den är uttagen, kännes för lös och porös, ställes en mindre form eller annat lämpligt föremål med en lätt press ovanpå. Pastejen bör helst stå till följande dag, innan den stjälpes upp. Den förvaras på kallt ställe och skäres upp efter behov. Pastejen kan också läggas i geleé och intages då hel på bordet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: