Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 3743 ggr
hewe73
10/27/16, 9:45 AM

Nötmjöl

Hej, ny här på iFokus Ler

Jag vill bara komma med ett tips. Jag har malt eget mjöl av Paranötter, som endast innehåller 5 g kolhydrater/100  g. Fungerar alldeles utmärkt i stället för mandelmjöl eller kokosmjöl.

Är det någon som har några tips, funderingar, invändningar eller bara kommentarer. Tas gärna emot.

Annons:
Carrosh
10/27/16, 9:48 AM
#1

Går att göra likadant med alla nötter i princip. Allt beroende på vilken smak man vill ha på mjölet. Går även att blanda de olika sorterna i bakning/matlagning. Men det tror jag de flesta vet om redan :)

Vad kul att du hittat till nötmjölets land! 😃

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[tk1971]
10/27/16, 9:52 AM
#2

Nej, men jag har funderat på det här med nötter.

Jag köpte en påse valnötter av märket Eldorado. Det innehöll ca 14% kolhydrater. Sen såg jag att Eldorado hade bytt utseende på påsen, och samma(?) valnötter innehåller nu 7% kolhydrater. Sånt gör mig fundersam. Är det så att Eldorado rider på vågen av kolhydratskräck och ändrar på påsen och hoppas att ingen ser ändringen? Gör fler producenter så?

Carrosh
10/27/16, 9:56 AM
#3

#2 Tittade du på påsar från de andra märkena? Kan ha blivit fel också, för det ska vara runt 13-15 g/100g kolhydrater i valnötter. Hör av dig till Eldorado vetja och berätta att du upptäckt ett fel på deras förpackning.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

JMW
10/27/16, 9:18 PM
#4

Jag fundrar på att det blir dyrt att köpa paranötter för att mala. Eller? Jag brukade förr mala mandel till mjöl för det var billigare än färdigt. Nu är det tvärtom. Jag köpet ICAs mandelmjöl. Ganska okej pris.

Tripod
10/28/16, 5:55 AM
#5

Då måste jag kolla ICAs pris på mandelmjöl. Allt mandelmjöl jag har kollat tidigare har kostat astronomiska summor.  Alltså har jag alltid malt själv av lösviktsmandel som jag köper i Norge. Jobbar där. Kostar normalt 99 kr/kilo, men inför jul är det ofta extrapris. Som billigast har jag köpt för 39 kr/kilo.

hemul
10/28/16, 6:58 AM
#6

Och enligt fineli innehåller valnötter bara 3.2 g. Hi och hej.

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/376

Annons:
JMW
10/28/16, 7:31 AM
#7

# 5 Ja får du mandeln för 99 kronor så är det billigare att mala själv.

hemul
10/28/16, 7:44 PM
#8

Tror det är nyttigare att mala själv. Nötter härsknar lätt (nej, man känner det inte om det inte gått så långt). Malda nötter lär härskna ännu fortare.

villvaramed
10/31/16, 9:00 AM
#9

såg texten aprikosmandel  på en påse i snackshyllen,  ej sett dessa tidigare annat än som subtitut till mandel i mandelmassa i fettisdagsbullar. 
bra ? dåligt?  prisvärt?
någon som har en åsikt/kunskap?

Upp till toppen
Annons: