Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 3001 ggr
marta68
2016-10-24 14:00

Vad menas med triggar?

Hej!

Ibland läser jag att man som LCHF-are gärna kan äta vissa livsmedel som innehåller över 5g kolhydrater, (t ex rotfrukter, nötter och mejerier) om man inte känner att de triggar. Vad menas? Är det att man inte kan sluta äta för stunden eller är det något som kommer dagen efter? Om det är dagen efter som menas, hur märker man det då?

Annons:
[tk1971]
2016-10-24 14:02
#1

Det är livsmedel, maträtter eller godis som du erfarenhetsmässigt vet brukar få dig att äta mer - eller på "fel" sätt. En "trigger" alltså, en "utlösare".

marta68
2016-10-24 14:16
#2

Tack för svar tk1971, menar du om man har svårt att sluta för stunden så som det är för många personer med t ex jordnötter?

[tk1971]
2016-10-24 14:22
#3

Kan vara så, ja. Allt som får dig att äta på ett sätt som du inte hade tänkt dig. Kan ju vara olika saker för olika personer, eller olika situationer, eller t.o.m. personer som man träffar och som man brukar äta skräp med.

Kvothe
2016-10-24 20:31
#4

Därtill saker som gör dig mer sugen efteråt också.

T.ex. du äter en liten portion choklad/hallon  på fredag.

Men känner ändå ökat sug på lördag, söndag, måndag och tisdag.

Ett sug som du normalt inte har på lchf.

Så både långtsiktigt triggande och kortsiktigt.

Zepp
2016-10-24 22:25
#5

Finns rätt mycket som kan trigga!

Och då på olika sätt!

En vanlig sak är dopamin.. dvs det är ett feelgoodhormon som förstärker beteenden.. och hjärnan älskar högt blodsocker!

Dopamin är en viktig ingrediens i allt beroende.

Fast mest brukar vi tala om att Insulin har som syfte att hålla ner blodsocker.

Muppar man sådan livsmedel så är det lätt hänt att blodsocker sjunker rätt snabbt.. det ger ett sug att höja det igen.

Litta tvärt om mot fett.. som i princip inte höjer Insulin utan mer Glukagon.. för att bibehålla ett normalt blodsocker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2016-10-25 06:54
#6

Min stora trigger nummer ett är bröd! Jag kan inte hantera NÅGOT brödliknande alls - inte ens om det är ett eget bakat lchf-bröd med väldigt lite kolhydrater.
I detta fall har det antagligen inget att göra med kolhydraterna eftersom de är väldigt få utan med ett kvarstående "inlärt" ätbeteende som sitter inbakat i ryggmärgen 🙂
Jag KAN helt enkelt inte baka ett bröd eller bullar och bara ta fram en skiva eller en bulle lite då och då - det slutar med att jag tinar hela brödet/bullarna och kränger som en ren och skär idiot! 😭

Annons:
Upp till toppen
Annons: