Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Off topic - (OT) - Om sajten - Frågelåda - MinMat Hälsa Hälsovinster LCHF för nybörjare Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på osträtter och fett Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Övrigt
Mat - Livsmedel

Vad menas med triggar?

2016-10-24 14:00 #0 av: marta68

Hej!

Ibland läser jag att man som LCHF-are gärna kan äta vissa livsmedel som innehåller över 5g kolhydrater, (t ex rotfrukter, nötter och mejerier) om man inte känner att de triggar. Vad menas? Är det att man inte kan sluta äta för stunden eller är det något som kommer dagen efter? Om det är dagen efter som menas, hur märker man det då?

Anmäl
2016-10-24 14:02 #1 av: [tk1971]

Det är livsmedel, maträtter eller godis som du erfarenhetsmässigt vet brukar få dig att äta mer - eller på "fel" sätt. En "trigger" alltså, en "utlösare".

Anmäl
2016-10-24 14:16 #2 av: marta68

Tack för svar tk1971, menar du om man har svårt att sluta för stunden så som det är för många personer med t ex jordnötter?

Anmäl
2016-10-24 14:22 #3 av: [tk1971]

Kan vara så, ja. Allt som får dig att äta på ett sätt som du inte hade tänkt dig. Kan ju vara olika saker för olika personer, eller olika situationer, eller t.o.m. personer som man träffar och som man brukar äta skräp med.

Anmäl
2016-10-24 20:31 #4 av: Kvothe

Därtill saker som gör dig mer sugen efteråt också.

T.ex. du äter en liten portion choklad/hallon  på fredag.

Men känner ändå ökat sug på lördag, söndag, måndag och tisdag.

Ett sug som du normalt inte har på lchf.

Så både långtsiktigt triggande och kortsiktigt.

Anmäl
2016-10-24 22:25 #5 av: Zepp

Finns rätt mycket som kan trigga!

Och då på olika sätt!

En vanlig sak är dopamin.. dvs det är ett feelgoodhormon som förstärker beteenden.. och hjärnan älskar högt blodsocker!

Dopamin är en viktig ingrediens i allt beroende.

Fast mest brukar vi tala om att Insulin har som syfte att hålla ner blodsocker.

Muppar man sådan livsmedel så är det lätt hänt att blodsocker sjunker rätt snabbt.. det ger ett sug att höja det igen.

Litta tvärt om mot fett.. som i princip inte höjer Insulin utan mer Glukagon.. för att bibehålla ett normalt blodsocker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-10-25 06:54 #6 av: Siggebus

Min stora trigger nummer ett är bröd! Jag kan inte hantera NÅGOT brödliknande alls - inte ens om det är ett eget bakat lchf-bröd med väldigt lite kolhydrater.
I detta fall har det antagligen inget att göra med kolhydraterna eftersom de är väldigt få utan med ett kvarstående "inlärt" ätbeteende som sitter inbakat i ryggmärgen Glad
Jag KAN helt enkelt inte baka ett bröd eller bullar och bara ta fram en skiva eller en bulle lite då och då - det slutar med att jag tinar hela brödet/bullarna och kränger som en ren och skär idiot! Storgråter

Anmäl