Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 41416 ggr
Sindri
10/17/16, 10:58 PM

Är surkålen förstörd?- Del 2 om att syra

Här kan vi fortsätta diskussionen om förstörda  surkålar eller inte, samt lite rundsnack kring det.
Den förra tråden finns här
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/57bd6fbcce12c4529300292c-ar-surkalen-forstord?discussions-1

Annons:
hemul
10/17/16, 11:08 PM
#1

Hej hej! 

Jo, det där med tomater. De har extrapris på coctailtomater så jag tar nog och testar. Vill bara kolla, du pickar dem inte ens alltså utan pluppar i dem precis som de är?

Sindri
10/17/16, 11:20 PM
#2

Jag bara pluppade i dem. Men säger inte att det är fel att picka. Det stod inget om det  Du kan väl picka några och se om det blir skillnad?

Btw - eftersom det funkade så bra med frysta vinblad så plockade jag alla vinbärsblad blad idag som fortfarande var gröna och slängde i frysen.

Bor du inte för långt norrut och kanske har ngn trädgård i närheten kan du nog få lite blad.
Annars har ekblad tanniner i sig, och nån mer ´som jag inte kommer på nu.

Jag bara sköljer bladen och lägger i en plastpåse i frysen.

hemul
10/18/16, 1:46 AM
#3

Vi har i trädgården, men de ser rätt vissna ut.

En annan fråga, jag har gjort mest sånt som avger egen saft. Har jag behövt fylla på lite saltlag har jag tagit samma proportioner salt som jag redan tillsatt till grönsakerna. Schöneck rekommenderar 0.8-1.5 % salt. Men när man baserar det hela på saltlag så antar jag att man måste göra den starkare för att få rätt procent i hela blandningen. Har du nån riktlinje? Ingen av de böcker jag har nämner det.

Iofs kan man kanske uppskatta hur mycket lag som går åt och tillsätta runt 1% av grönsakernas vikt extra.

Sindri
10/18/16, 9:01 AM
#4

Men kolla i grentopparna, här hade det kommit nya gröna blad.
Karin Bojs skriver 2 msk jodfritt salt till 1 liter vatten. Jag gör alltid en rejäl sats så jag har i kylskåpet sedan att fylla på.

hemul
10/18/16, 12:33 PM
#5

2 msk vanligt finkornigt salt? När ska receptsprutor lära sig väga? Äsch, jag kör på det där jag sa.

hemul
10/19/16, 12:20 AM
#6

Förresten köpte jag latexhanskar på Willys. Orkar inte leta upp priserna du sa förut, så jag vet inte om det var billigt. 9:90 för 10 st.

Annons:
hemul
10/19/16, 1:26 AM
#7

Mää! Vad svårt det var med tomaterna. Först blandade jag hela tomater och strimlad lök. Men lökbitarna flöt ju upp, så jag fick hälla ut allt och sortera det så löken kom i botten och tomaterna ovanpå. Ändå vill det flyta upp lökbitar så fort jag flyttar burken. Måste nog hålla stenkoll på detta och plocka bort eventuella flytisar så det inte blir mögel.

Sindri
10/19/16, 7:06 PM
#8

Men kör du med vattenfyllda plastpåsar? De förhindrar att löken får kontakt med syre.Hade inget problem med det. Varvade röd lök och gröna tomater så det såg snyggt ut.

Ja, jag kör vanligt oraffinerat, finmalet havssalt. Här köper jag på hälsokosten, hemma beställer jag på nätet.

Lite dyrt, men det beror ju på hur mycket man använder. Jag betalar ca 120 för 200 st. Sen är ju det viktigaste att de håller, jag köpte på Clas Olsson en gång och de bara sprack.

Nu skall jag göra surkål i Spanien, fick inte tag på någon ekologisk, men bara att hålla tummarna….
Måste göra morötter också - de är vanebildande. 😉

hemul
10/19/16, 8:29 PM
#9

Ja, jäskrukan är upptagen, så det blev påse. Löken kröp liksom upp. Inte ovanpå plastpåsen med mellan plasten och glaset, ovanför vätskan. Tror det var problemet med laddningen som möglade nyligen.

Mörötterna är farliga. Volymen krymper på nåt sätt. Går ju åt på ett kick.

Sindri
10/19/16, 8:35 PM
#10

Kanske du har för små lökbitar? Låt plastpåsen liksom välla ut över kanten på burken. Nödvändigt med stor bricka under.

Attans - jag glömde norpa ett vinblad på väg från stranden. Hoppas det funkar om det kommer ner i burken i morgon.
Eller undrar om rosmarin innehåller tanniner? Finns en stor buske där också, och vad gott!

hemul
10/19/16, 10:22 PM
#11

Jaha, du gör så! Jag lägger plastpåsen inne i burken och sen antingen stänger jag locket eller sätter på ett annan plastpåse som en kondom över med en gummisnodd runt om.

Vet inte vad rosmarin innehåller. Är tanniner dåligt?

Sindri
10/19/16, 11:35 PM
#12

Nej, tanniner är en sorts garvämne som håller livsmedlen krispiga medan de syras.

Men prova att inte stänga något lock utanpå plastpåsen. Då borde det finnas mindre grogrund för mögel. Eller?

hemul
10/20/16, 3:58 AM
#13

Men min påse är inte så tät som jag antar din är. Du har din som lock ju, min är mer en tyngd.

Det där med jäsrör i plåtlock funkade inte förresten. Det blir alldeles för lätt otätt. Antar att plåten är för tunn för att packningen ska funka.

Annons:
Sindri
10/20/16, 8:27 AM
#14

Kan du inte få plastpåsen tätare - som ett lock?

hemul
10/20/16, 4:54 PM
#15

Kan jag säkert, men jag har aldrig tänkt på det på det sättet, bara använt den som tyngd. Får prova nästa gång.

hemul
10/31/16, 2:26 PM
#16

Nu har jag provsmakat ett par tomater, jättegoda! Tack för tipset, Sindri.

De ska stå ett par veckor till, men jag hade för fullt i burkarna och var tvungen att packa om och då passade jag ju på att ta ett smakprov.

Sindri
10/31/16, 3:31 PM
#17

Grattis!

hemul
10/31/16, 4:52 PM
#18

Men jäklar vad det skvätte när jag satt kniven i en tomaterna! De var som små bomber ju. Tog ett par till maten som avnjöts framför datorn och jag fick lov att torka skärmen efteråt. 😂

Nästa gång tror jag jag ska ha vitlök i också. Hade bara rödlök nu.

Sindri
10/31/16, 5:17 PM
#19

Du behöver en riktig tomatkniv. 😃Skulle inte klara mig utan. Ett väldigt smalt, fin, fint tandat blad.

Ja, vitlök passar ju till allt. De som ligger i mina morötter är så krispiga och fina.

hemul
10/31/16, 6:53 PM
#20

Det var ju såna där små cocktailtomater…

Annons:
Sindri
10/31/16, 11:40 PM
#21

Jaja, men de är nästan värst! Delar bara med tomatkniven.

hemul
11/1/16, 12:46 PM
#22

Nu har jag googlat tomatkniv. Hittar bara svindyra. Men jag fattar vilken typ av kniv du menar. Hade en sån hemma, men vi förstod nog inte att det var en tomatkniv. 😃

Ska ha det i bakhuvudet om det är knivrea nånstans. 😉

Sindri
11/1/16, 4:06 PM
#23

Kanske lättare hitta på secondhand? Ofta finns knivar i en låda nånstans och man får fråga.

hemul
11/5/16, 7:18 PM
#24

Nu är vitlöken klar. Den blev god, men väldigt annorlunda mot klyftorna som legat i de syrade morötterna. Väldigt krispiga, blev de. De som jäst med morötter är inte mjuka, men mjällare på nåt sätt. Har bara smakat en klyfta rakt av än, få se hur jag kommer att använda dem. Spadet kan man nog använda lite av om man gör dressing. Det smakar väldigt mycket vitlök, men än själva klyftorna.

Men jäklar vad det stank! Varje gång jag pyste burken trodde jag det var förstört. Det luktade terpentin eller nåt, lösningsmedel i varje fall.Och inte gott. Och när jag sen skulle hälla upp det på burkar… Då luktade det vitlök men den starkaste vitlöksdoft jag känt. Ett under att grannarna inte har klagat särkilt som jag gjorde de på natten! 😂

hemul
11/7/16, 3:10 AM
#25

Och nu har jag skördat den med äppelbitar i. Körde hela serven i samma. Ingefära, vitlök och äpple. Det blev bra. Äppelbitarna blev inte mosiga som jag var rädd för trots att de var små. En del hade flutit upp ovanför tyngderna (gjorde i jäskrukan) och de var svarta, eller mörkgrå ivf, så jag trodde allt var förstört. Men det var det inte. Tog bort det översta bara. Känns väldigt friskt med äppelsmaken.

Sindri
11/7/16, 8:54 AM
#26

Vad kyl! Vad tänker du att det passar till? Fläsk?

hemul
11/7/16, 3:25 PM
#27

Allt möjligt tror jag. Har inte ätit det till mat än. Tog bara en provtuss när det blivit kallt i kylen. Äppelsmaken var inte framträdande, känns mest när man får en äppelbit. Får väl testa till mat ikväll.

Just ja, vitlöken hade antagit en konstig grönaktig ton, de flesta av kyftorna ivf. Undrar vad det kan bero på? Ingefäran?

Annons:
hemul
11/15/16, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nu är tomaterna äntligen klara. Jäsingen så goda de blev! Blev rätt mycket lag över. Den smakade mycket tomat och var inte så salt, så jag spar den med. Man kan väl alltid hälla den i sås, även om man förstör nyttigheterna då.

Tomaterna var så fina i glasburkarna de jäst i, för då var lagen klar. När jag hällde upp det grumsades ju bottensatsen upp, men det sjunker väl igen. Det var bara 3-4 tomater som spruckit, förvånande. Nu vet jag vad jag ska göra nästa gång det är extrapris på ekologiska cocktailtomater, för de här blir nog inte gamla.

Men perkele vad det börjar bli trångt i kylen! 🤫

Sindri
11/15/16, 11:17 PM
#29

Oj, längtar hem så jag kan äta av det jag har hemma. Och cocktailtomater skall jag absolut prova! Med rödlök. Och skall nog prova en burk med och en utan vitlök.

hemul
11/16/16, 12:10 AM
#30

Det är din förtjänst! Hade aldrig trott att det skulle gå med tomater.😃

Jag ska ockå ha vitlök nästa gång. men bara ett par klyftor tror jag. Känns som det här passar bäst att få vara lite milt.

Sindri
11/16/16, 1:32 AM
#31

Haha! Tacka Karin Bojs - det stod i hennes bok 😃

hemul
11/16/16, 7:41 AM
#32

Jaså? Jamen titta, hon har ju skrivit en bok om syrning, det visste jag inte. Är den bra? Förutom tomatreceptet alltså.

Sindri
11/16/16, 8:46 AM
#33

Den är bra, man får en del inspiration, men jag tror det finns bättre, med mer "vilda"recept.
Finns den på ditt biblo kan du låna den och titta i.

hemul
11/16/16, 10:08 PM
#34

Jo, den finns. Har redan kollat. 1 ex som var utlånat. Reserverade inte, men ska låna den senare.

Jag har lokaliserat små jäskrukor som inte är så dyra. Först hittade jag denna på samma sajt där jag köpt krukan jag har nu. Skitfult med dekoren på tyvärr.
http://www.purenature24.com/fermenting-crock-for-fruit-und-more-3-5-liters
Framgår inte om tyngder följer med. Misstänker att det inte gör det och då är det ju inte lika intressant. Har skrivit och frågat.

Sen hittade jag en amerikansk sajt som listade källor över hela världen. De här är bara för söta! Alldeles för dyra, men titta på bilderna kan man ju få göra.😘
https://www.etsy.com/ca/listing/215513063/1-gallon-fermenting-crock-made-to-order

Och till sist den här holländska fabriksförsälningen (tror jag det är).
http://www.sauerkrautpots.com/crockpots.html

Det finns  maskingjorda och fabriksgjorda. Tyvärr finns de maskingjorda inte i lika många storlekar. Det hoppar direkt från 2-liters til 5-liters. Jag hade gärna haft runt 3 liter. De handgjorda finns i fler storlekar men är så klart dyrare. Och jag tycker inte de är snygga. Frakten är OK, €19.95 upp till 10 kg. Funderar på att ge mig själv ett par tvåliters i julklapp.🤑

Dels är det så mycket enklare och säkrare med ett riktigt jäskärl. Och sen nojar jag lite över plasten faktiskt. Försöker kommma bort från plast så mycket som möjligt. I frysen blir det ju plastpåsar (hur ska man annars göra?), men undviker annan matförvaring i plast och kombinationen mat + plast + värme, Mat + plast + syra + lång tid är nog ingen höjdare heller.

Annons:
Sindri
11/16/16, 10:41 PM
#35

Där har du ju en point med plast faktiskt. Försöker också plastbanta, men kan inte komma på nån bättre tyngd. Gjorde ett försök, men det blev ju inte så bra. Att de klarade det här när de inte hade plastpåsar????

Skall kolla ordentligt på jäskärl när jag kommer hem. Det vore kanske idé att investera i några. Tack för alla länkar.

hemul
11/17/16, 12:22 AM
#36

Oj, maskingjorda och fabriksgjorda skrev jag av misstag. Handgjorda är så klart de dyrare..

5-literskrukan på purenature24 kan jag rekommendera. Var först inne på att köpa en till sån och ett par såna där billiga vita, sen kom jag på det där med stenarna… Den här är det jag redan har.
http://www.purenature24.com/fermenting-crock-for-sauerkraut-cucumbers-und-more-5-liters

Har tidigare använt en mindre glasburk med vatten som tyngd. Men då kan man ju inte stänga locket utan får sätta plastpåse och gummisnodd över och det hela blir lite tippigt.

Förut har jag mest hållt på med kål och då tröttnar man periodvis. Men nu när jag lärt mig så många sorter känns det som det kommer att vara en pågående verksamhet, så kanske är det värt att investera lite.

hemul
11/17/16, 12:55 AM
#37

Siri, nu ser jag att 5-liters är billigare på den holländska sajten. Och snyggare också.

Sindri
11/19/16, 11:14 PM
#38

Sorg i kylskåpet!  😭 Kom hem ikväll och i två av mina burkar är det mögel på ytan!

Det är den med egenodlade gröna paprikor och den med gröna tomater!
Vågar man chansa på att ta bort möglet, eller är det nu det är risk för botulism? 🧟‍♂️

hemul
11/20/16, 5:56 AM
#39

Åh vad trist! Det var alltså på redan färdig produkt, så att säga, efter jäsningen? Det har jag aldrig råkat ut för. En burk surkål, som stått väldigt länge i kylen, blev dålig, men det var inte mögel. Obestämd annorlunda lukt och färg, så den slängdes. Hade andra lika gamla burkar som var OK som jag kunde jämföra med.

Botulism tror jag inte är nån fara. För surt för det. Däremot vet jag inte om man bara kan ta bort möglet. Folk gör ju det, men det är ju inte som att skära bort en möglig bit av osten. Ämnen måste ju ha spritt sig i vätskan redan. Ibland läser man att vitt mögel är OK på syrat, färgat inte. Om det ligger nån sanning i det eller bara är skrock är ju svårt att veta.

Sindri
11/20/16, 9:26 AM
#40

Ja, riktigt ledset. Ja, det har stått i ett kallt kylskåp. Känns obegripligt!

Såg nu i dagsljus att jag sett fel i tomaterna, de ser ok ut och luktar gott, bara lite grumligt spad. Men paprikan hade en tjock, grön matta som var gul på undersidan. Det luktar gott, men törs man smaka?

Idé att skölja allt och hälla på ny saltlag?

Var ligger syrningsakuten?😉

hemul
11/20/16, 10:06 AM
#41

Nej, tjock gröngul matta ska du inte smaka! Det rekommenderar inte ens syrningshårdingarna att man äter av. Små vita öar är det de säger att man kan ta bort. Jag är skiträdd för mögelgifter, så jag slänger. Mina misslyckanden har tack och lov luktat illa också, så beslutet har varit lätt.

Har bestämt mig för att köpa krukor från stället i Holland. 3 stycken. Det blir dyrt, men vad fasiken, det är ju för hälsan! 😃

Annons:
hemul
11/22/16, 6:12 PM
#42

I've done it. Det får bli min julklapp i år. 🤫

hemul
11/27/16, 2:33 PM
#43

Det blev fördröjningar så jag får vänta en vecka extra. Å jag som är så sågen på att sätta nya med ingefära. Den gamla är nästan slut. Men eftersom jag visste att jag skulle beställa krukor så väntade jag med att sätta. Nu kommer det inte att skickas förrän i slutet av den här veckan. OM det funkar som de säger. 😕

Sindri
11/28/16, 9:34 AM
#44

Jag är starkt intresserad av att skaffa en kruka. Håller på att omorganisera hela köket inför renovering så det får nog vänta ett tag.
Nu rapport om mina syrningar av grön tomat respektive miniäpplen ihop med vitkål;

Grön tomat - beskt och läskigt! Som tur var fanns det en massa röd lök och lite vitlök i som gick att äta. Var tomaterna FÖR omogna? Nu skall jag prova med cocktailtomater.

Miniäpplen - gudomligt gott!!!!! Så milt och fint. En succé i hela sällskapet - till och med den syrningsskeptiske maken gillade det. Passade perfekt till Pulled Pork.
Jag har kvar äpplen i förrådet så nu måste jag prova att syra även större äpplen i bitar. Kan det passa till julskinkan månntro? En del äter ju äppelmos till.

hemul
11/28/16, 12:45 PM
#45

Men nu måste jag fråga, vad sjuttom är miniäpplen? Är det en speciell sort, som cocktailtomater? Aldrig sett detta.

Man får nog planlägga storproduktion nästa år när äpplena mognar. Känns galet att köpa äpplen på nåt vis…

Vad synd med tomaterna. Smakade du på dem innan du la in dem? Har bara ätit marmelad på gröna tomater och den var ju inte besk, men det kan ju ha berott på sockret. Vet inte hur de ska smaka råa.

Sindri
11/28/16, 1:52 PM
#46

😃Nej, nej.med miniäpplen menar jag de där som helt enkelt inte får tillräckligt med näring att växa sig stora på trädet. De mognar men blir pyttesmå. Normalt så åker de ju på komposten,  men nu samlade jag ihop så många som var kvar och syrade.

Grön tomatmarmelad har jag också smakat och det var gott, men de här var nog för kartiga. Som tur var gav jag de flesta gröna tomaterna till barnen innan vi åkte. De har legat inslagna i tidningspapper, mognat efter hand och smakat jättegott. Finns fortfarande en kvar - efter sex veckor!

hemul
11/28/16, 3:20 PM
#47

Hela? Du lät det inte stå så länge då va om det var stor andel frukt? Har läst att det är risk att det blir alkoholjäsning istället med mycket eller enbart frukt.

Så mogna fast gröna? Kanske så du får göra då. En annan måste ju köpa sina tomater, så här blir det bara röda.

Sindri
11/28/16, 3:36 PM
#48

Äpplena var urkärnade och hela, tillsammans med vitkål så att det täckte dem gott och väl. Stod i fyra veckor i rumstemperatur, sedan har de väntat 5 veckor i kylskåp medan vi var borta.

"Så mogna fast gröna?" Förstod inte riktigt frågan. De gröna var inte mogna.
De som mognade i papper blev röda.

Annons:
hemul
11/28/16, 5:19 PM
#49

Jaha, jag trodde de fortfarande var röda!

Så du hade rätt stor andel äpple alltså och det funkade? Mycket intressant. Ungefär hur mycket äpple i förhållande till kål tror du?

Apropå krukor, om inget mer skiter sig så kommer mina att skickas i slutet på veckan, så antar att jag har dem i slutet på nästa vecka. Då kan jag ju rapporera vad jag tycker om dem. Egentligen var det lite snålt av dem. De vanliga vid såna här misstag är ju att de skickar det de har och det restnoterade gratis när det kommer in. Men det är nog ett väldigt litet företag. Har ju inte ens en riktig webshop utan man får skicka iväg ett formular där man listar produkterna man vill ha själv och sen blir det en liten mailkonversation på det. Rätt charmigt.🙂

Sindri
11/28/16, 6:07 PM
#50

Oj, jag tänkte inte alls på det! Jag har ett par rätt stora glasburkar med raka kanter. Kanske rymmer 2 - 2,5 liter. Ca 15 x 15 (höjd och diameter). Packade äpplena tätt, fyllde på med saltad, krossad vitkål runt om och ett lager ovanpå så det täckte. Sen på med mer saltvatten.

Jag skall absolut göra det igen med bitar av större äpplen. De små var Ingrid Marie, nu blir det Ribston. Då skall jag faktiskt väga/mäta, det kan vara bra att veta.

hemul
11/28/16, 7:00 PM
#51

Menade på ett ungefär bara. Typ 50-50 eller mest äpplen eller mest kål?

Sindri
11/28/16, 10:38 PM
#52

Det var nog mer äpplen. Kanske 60-40. Men jag skall väga nästa gång.

hemul
11/28/16, 11:36 PM
#53

Lovande! Då törs jag definitivt ta mer nästa gång.

Sindri
11/30/16, 5:36 PM
#54

Nu har jag gjort syrade äpplen igen och vägde ordentligt. Jag blev förvånad för det var mer vitkål än jag trodde. Gjorde ett eget inlägg med receptet
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/583eff578e0e740c62001b2b-syrade-applen

OT; kärnhusen från äpplena och skalbitar mm blir ett jättegott te om man sjuder ihop med kanelstång. Här slängs inget i onödan!

hemul
11/30/16, 10:40 PM
#55

😃

Inte här heller. Funderar att installera en frys på vinden, men jag vet inte om man får. Och har inte råd med nån heller. Men det här går inte. Det är så fullt i frysen att jag är tvungen att äta från toppen och köper jag nåt får jag kila in den mellan de andra paketen.

Nu ska jag kolla på ditt äppelrecept!

Annons:
hemul
12/1/16, 9:43 PM
#56

Nu har mina krukor äntligen skickats. Så jag lär få dem i nästa vecka. Hoppas det är extrpris på ekomorötter igen då. Ska göra en stoor laddning med bara ingefära för den gick åt fort den.

hemul
12/6/16, 4:31 PM
#57

Nu har de kommit. De var jättefina. Speciellt den hangjorda.

Fast den nya 5-liters ser mycket mindre ut än den gamla. Jag hällde i vatten och den gick i 5 liter, men då var det nästan ända uppe vid kanten. Det står t.o.m. 5 L på dan gamla, men det är möjligt att de räknar olika. Den gamla kanske rymmer 5 liter grönsaker + den luft som ska vara.. Ska mäta upp den i morrn för då ska den tömmas på djävulsmorötter. Nästan bra om det är så, för då har jag ännu fler storlekar än jag trodde jag skulle få. Det kan ju vara bra att veta om nån annan vill beställa också.

Sindri
12/6/16, 5:38 PM
#58

Vad spännande! Var det härifrån du köpte?

http://www.sauerkrautpots.com/crockpots.html

Vilka storlekar? Vad kostade det med frakt?

hemul
12/7/16, 3:10 AM
#59

2, 3 och 5 liter. Det blev över 10 kg, så det blev frakten för upp till 20 kg, € 22,95

De var inte söliga. Det var otur bara. Det hade bara 1 ex kvar av den handgjorda och när de skulle skicka visade den sig vara spräckt..De erbjöd mig att byta, men jag valde att vänta en vecka på  att de skulle få nästa leverans istället.

Jag valde runda istället för raka för jag tyckte de var finare. Det var väl antagligen dumt. Raka måste ju vara smartare så stenarna fyller ut oavsett vilken höjd de hamnar på, det förstod jag ju. Men är man fåfäng så är man! 😊

hemul
12/7/16, 3:29 PM
#60

Nu har  jag mätt. Den nya krukan från sauerkrautpots rymmer exakt 5 liter upp till där "kragen" eller vad man ska kalla det börjar, falsen som locket ligger runt. Den gamla från purenature24.com och som det t.o.m. står 5 L på rymmer precis 7 liter till samma punkt. Så där har man alltså räknat med "jäsmån". Det förklarar ju varför den aldrig blir så full som jag tror att den ska bli.

Så vill man kunna fermentera 5 liter grönsaker ska man kanske välja 7-literskrukan om man köper från sauerkrautpots. Skiljer ju nästan inget på priset.

hemul
12/8/16, 8:57 PM
#61

Nu är jag lite rädd att gå och lägga mig. Har laddat två av krukorna nämligen. Det visade sig att de maskingjorda inte har något spår i locket för luften att pysa ut genom, så jag antar att locket kommer att hoppa när det är dags. Det borde ju låta.

Satte en testblandning i lilla pottan. Jag misslyckas ju alltid med rödbetor, så jag tänkte om man blandar med morötter kanske det funkar bättre. Så det blev morötter, rödbetor och ingefära.

hemul
12/15/16, 10:43 PM
#62

Det här inköpsstället hade jag bokmärkt för länge sen men glömt bort. Tror banne mig det är samma kruka som min första 5-liters de har nu (bra pris). Och svindyra handgjorda!

http://www.kvarnspecialisten.se/

Annons:
Sindri
12/15/16, 11:16 PM
#63

Man kanske skulle gå en drejkurs och göra ett par krukor? 😃  Måste  bli billigare än att köpa.

hemul
12/15/16, 11:17 PM
#64

Du vet inte vad sån där lera och att hyra ugn kostar va? 😛

Sindri
12/15/16, 11:20 PM
#65

Men om man går på kurs så brukar det ingå. Typ workshop över en helg eller så. Är man okänt superbegåvad på drejning så grejar det sig nog. 🤪

hemul
12/16/16, 1:08 AM
#66

Du har aldrig provat va? 😃

Sindri
12/16/16, 1:55 PM
#67

Jojomensan! I högstadiet gjorde vi lite keramik. Det var svårt, men kul! Minns att drejskivan levde sitt egna lilla liv, inte alls som jag ville……..

Men jag är ju stor nu - är jag inte lite bättre på det då?? 😉

hemul
12/16/16, 4:59 PM
#68

Samma här. Men jag provade när jag blivit stor också. Det var inte lättare. Det var svårare. I skolan fick jag ivf till någonting, även om det var snett och vint.😕

hemul
12/17/16, 3:09 PM
#69

Har du provat att syra bönor nån gång? Man ska ju förvälla dem först, så då borde väl frysta gå bra? Tänker Willys eko.

Ikväll ska jag sätta ett ny sort som jag tänkt ut. Eftersom morot + äpple + ingefära blev så gott blev jag sugen på att göra mer åt det hållet. Ska byta ut äpple mot apelsin. Ska bli kul att se hur apelsinbitarna blir i konsistensen. Tror jag kommer att skära dem i bitar, men har inte bestämt mig. Lägger nog i så fall med några hela klyftor också för att se hur de blir.

Annons:
LenaK63
12/18/16, 7:39 AM
#70

#69  Hur länge lät du morot + äpple + ingefära stå i rumstemperatur?

hemul
12/18/16, 11:05 AM
#71

Kör allt 4 veckor.

Bara för att klarlägga, det är inte hela äpplen som Sindri gjort. Det har jag inte provat än. Det är riven morot med små tärningar av äpple. Mkt mindre äpple än morot alltså.

Och egentligen ljög jag (mindes fel). Har faktiskt inte gjort den blandningen alls. Har gjort morot + ingefära och morot + ingefära + vitlök + äpple. Det sistnämnda blir jättgott, men det är ju inte alltid man vill ha vitlök. Men jag VET att det blir gott utan vitlök också! Äppelbitarna tillför mycket friskhet. 😃

LenaK63
12/18/16, 10:26 PM
#72

Det blir mitt nästa projekt efter nyår med äpple och vitlök dessutom. Morot och ingefära var min allra bästa. Men jag körde inte så länge i rumstemperatur. Får pröva.

Det jag har just nu och försöker att bli av med är viktkål med ingefära som stått ca en vecka i rumstemperatur. Skulle kalla det:  inte ogott. Men jag har en aning kål-avoghet p.gr. av lukten. Det gäller alla kålsorter, tyvärr. Men snål som man är så äter man ju upp det. Tror i alla fall att det gör de god bakterierna i tarmen gott. He he.

hemul
12/18/16, 11:35 PM
#73

Ja, har en bra morot och ingefära på gång (ville inte köpa tråkiga äpplen). Den funkar till allt. Så glad över tipset. Tror aldrig jag hade kommit på kombon själv.

hemul
1/4/17, 11:47 PM
#74

Varför gör rödbetor alltid åt skogen för mig? När jag öppnade krukan med rödbeta+morot+ingefära var det små bruna grejer som flöt omkring på ytan. 😕
Jag hällde ut det, men sparade lite i kylen för att ivf få ett hum om smaken sen när det är kallt.

När jag tänker efter luktade det inte mögel. Det luktade jäst. Kan det bruna ha varit nån slags jäst eller kolonier av mjölksyrabakterier?

I krukan med bara morötter och ingefära var det så klart helt friskt och fritt från flytande äckel. Apelsinmorötterna är inte riktigt klara än, men de är nog också fina. Bara rödbetor som bråkar…Och det som är så gott och nyttigt. 😕

Sindri
1/5/17, 11:00 AM
#75

Hmmm! Låter skumt. Skär du rödbetorna i mindre bitar eller river du dem? Har aldrig provat rödbetor själv, men måste nog, för jag gillar verkligen betorna.

Undrar om gul- och polkabetor skulle bli samma sak? Visserligen svårt att hitta ekologiska såna, men det finns ibland.

hemul
1/5/17, 7:30 PM
#76

Vem var det som lyckades med rödbetor då? Trodde det var du.

Förut har jag gjort finstrimlade och i större bitar efter att ha läst att finfördelat blir slime. Nu rev jag trots det både morötter och betor. Slime blev det inte, men alltså nån slags påväxt, trots att jag hade 2/3 morötter. Jag ger upp och kokar dem och äter med smör!

Ingefärsmorötterna blev ivf bra. Tordes ta 50% mer ingefära och det funkade.

Det är häftigt när man gör på (i stort sett) bara rivna morötter. Färgen blir ju ännu intensivare än den var innan, det riktigt lyser. Undrar hur det kommer sig. Kan det verkligen bildas mer karoten, det är ju det som ger färgen? Konstigt är det ivf, särkilt med tanke på att spadet ju också blir starkt färgat så man tycker morötterna snarare borde bli avfärgade.

Annons:
Lisabet
1/7/17, 5:06 PM
#77

Jag syrar rödbetor, och bara en gång har jag fått slime. Jag hittade ett recept på snabb-kimchi för något år sen, och har utgått från det.  Nu blir det mest rödbetor, lite morötter och kinakål, 1 msk färs ingefära, för vi (dottern och jag, ingen annan vill ha) tycker det blir godast. Äter lite varje dag.
Jag kör allt i matberedaren, packar i 2-liters glasburkar med patentlock och låter stå framme i tre dagar. Sen öser jag upp i mindre burkar, och har i kylen.
Tror jag ska pröva med ett litet äpple också nästa gång.

hemul
1/7/17, 6:04 PM
#78

Jaha, du låter det stå så kort tid. Kan ju vara det, att det helt enkelt inte hinner bildas mögel.

hemul
1/11/17, 1:54 PM
#79

Har nån provat att syra grönsaksjuice? Saften från ingefärsmorötterna är så jäkla god. Jag sparade det som var överflödigt i en flaska och tar en shot ibland före maten. Har råsaftcentrifug. Tänkte om man skulle syra bara saft med lite ingefära…

LenaK63
1/11/17, 10:41 PM
#80

Låter intresant. Har också en råsaftcentrifug. Men hur syrar man saften?

Sindri
1/11/17, 11:26 PM
#81

Man måste nog ha i lite vitkål som har det som behövs för att få igång syrningen. Annars möglar det väl bara?

hemul
1/12/17, 5:57 AM
#82

Tror du? Man kan ju syra bara morötter. Allt borde ju finnas i saften.

Det är extrapris på bl.a. ekologiska morötter och tomater  på Willys.Fundarar på att testa morotssaft och en blandkruka med typ allt. Tomater, morot, lite vitkål, gröna bönor… Har aldrig blandat många sorter, så det vore intressant.

LenaK63
1/12/17, 7:57 AM
#83

Mercola hade en video häromdagen om hur de syrar grönsaker. Det var alla möjliga grönsaker och betor tillsammans. Men de gjorde saft av blekselleri och i den en msk probiotika (tror jag) och hällde över alltsammans och blandade ihop. Inget salt.

Annons:
hemul
1/14/17, 11:05 PM
#84

Ska banne mig prova.

Nu har jag provsmakat saften från morötter+apelsin+ingefära. Jättegott! Jag tog med några strimlor apelsinskal också och det känns, en klart besk eftersmak. Det var gott i "hutten", men om det är gott när man äter morötterna återstår att se, kan ha varit ett misstag. Tog så himla lite, trodde inte det skulle märkas ens. Ska testa morötterna till maten i morgon. Tycker det är äckligt när det inte är kallt, men den lilla skvätten saft kyldes ju snabbt.

Så har jag satt en ny kruka med ALLT i. Mörötter, lite vitkål (tror det lätt dominerar), blomkål (plockade sönder i pyttebuketter), gröna bönor (djupfrysta), röd paprika, tomat och äpple. Kryddade med ingefära och två vitlöksklyftor. Det var runt 5 kg grönsaker. Hade tänkt ha väldigt lite vitlök, kanske 5-6 klyftor, men de hade möglat. Hoppas det inte kom mögelsporer på grönsakerna bara. Det yrde omkring lite.

hemul
1/16/17, 6:24 PM
#85

Apelsin var mycket gott. Rekommenderas.

Sindri
1/16/17, 7:40 PM
#86

Ja, apelsin, morot och ingefära låter som en jättefin kombo. Är på väg bort nu så det dröjer ett tag innan jag kan göra något igen, men det måste jag testa. Tog det en vecka? Du har inga blad i nu va?  Blir det krispiga morötter i alla fall?

hemul
1/16/17, 8:38 PM
#87

Blad??? Jag låter allt stå mellan 3 och 4 veckor. Det här var 4. Det var rivna morötter, så krispigt och krispigt, fru Blom! 😃 Men inte var de mjuka om det är det du menar. T.o.m. apelsinbitarna såg ut som när jag la i dem, hade inte fallit ihop. Skivade klyftor på tvären.

Det här med lite frukt i var verkligen smakförhöjande! Ska testa vitkål med lingon vid tillfälle. Att det är gott att blanda surkål med lingon vet jag.

Sindri
1/16/17, 9:36 PM
#88

Ja, jag har fått lära mig att för att  morötter o annat skall hålla sig krispigt behövs tanniner från blad. Jag var ute och rev av en massa vinbärs- och vinblad innan frosten kom. Det var någon som skrev i den här eller förra tråden.
Jag gör mina morötter i stavar, med vitlöksstrimlor och några blad (funkar med frysta). Och de står i en vecka, sen är de klara!

Vad tror du om granatäppelkärnor? Det är så gott, men vad passar de att syra ihop med? Jag köper massor när det är billigt och fryser in kärnor.

LenaK63
1/16/17, 10:13 PM
#89

#84  Hemul   Hur gjorde du med de där 5 kg grönsakerna? Salt, saft eller? Låter som att det är jobbigt att knåda igenom så mycket grönsaker för att få fram en vätska.

hemul
1/16/17, 11:51 PM
#90

#88 Minns att det var prat om svartvinbärsblad, men jag fattade aldrig att det var för krispighet. Tycker inte mina rivna morötter blir mjuka. De är ungefär som  färskrivna i konsistensen, men oändligt mer lättuggade. Ingen sågspånsklump kvar i munnen.

#84. Det var inte meningen att göra så mycket. Gjorde på känn bara och när jag insåg att jag redan hade jättemycket i bunken utan att ha använt alla sorter än så var det liksom bara att köra på.

Jag rev morötterna och lät dem stå i bunken rätt länge och safta sig med salt och knådade då och då. Vitkålen strimlade jag och stötte ihop med det grova och blasten från blomkålen. Sen slog jag ihop de två så det fick moja sig ett tag. La i resten men knådade inte mera. Paprikan i strimlor, blomkålen i sönderplockade pyttebuketter, bönorna delade på mitten. Vände ner klyftade tomater på slutet för jag ville inte de skulle bli mos. Fick fylla på med saltlag, men inte så himla mycket mer än vanligt faktiskt.

Tänkte det skulle vara kul att göra som en pickles-blandning, men ville inte ha bitar i klar lag liksom, därav de rivna morötterna, för att fylla ut mellan bitarna. Kan säga på en gång att det blev för mycket morötter i förhållande till resten. Men jag skrev upp mängderna, så blir det gott är det lätt att beräkna hur mycket jag ska ta av varje nästa gång för att få det som jag vill. Och vem vet, jag kanske gillar det med mycket morötter.

Annons:
hemul
1/20/17, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Min skärm är paj, så jag vet inte hur taskig den här mobilbilden ser ut på datorn. Jag ville bara visa hur fina och hela apelsinbitarna är.

LenaK63
1/21/17, 1:01 AM
#92

Wow! Ser verkligen gott ut. Får man prova ju.

hemul
1/21/17, 1:45 AM
#93

Så bra då. Min skärm har Diney-färger och ett rastermönster över alla bilder. Det är så konstigt med mobilbilder. På mobilen kan de se skarpa och fina ut, men när man laddat ner dem till datorn kan de visa sig var gryniga och oskarpa.

Man kan gott ta lite mer ingefära än i det första ingefärsreceptet vi fick. Apelsinerna tar ut det liksom.Tror jag tog 50% mer och det blev bra.

Sindri
1/22/17, 12:04 AM
#94

Det vattnas…..

hemul
1/22/17, 2:37 AM
#95

Ja, det här är nog mitt godaste hittills. Om inte kylen redan var proppfull av alla dessa burkar skulle jag köra en sats till medans det går att få tag på bra apelsiner.

Sindri
1/24/17, 3:33 PM
#96

#95 av: hemul

Nu har jag laddat med morötter, ingefära och apelsiner, ekologiskt alltihop.

Ungefär hur stor andel av varje? Tilsätta xtra saltlösning? Ungefär hur lång tid tar det?

Börjar skala och riva morötter nu och hoppas du ser detta snart…….

hemul
1/24/17, 6:05 PM
#97

Vad lustigt. Gick hit för att skriva in precis det. Har börjat skriva upp så jag har alla vikter. Jag höftade bara men tycker det blev precis lagom, så det funkar väl som utgångspunkt.

Jag hade 1810 g morötter, 450 g apelsiner och 9 tsk riven ingefära. Ska räkna om det per kilo morot så det blir lite enklare att gå efter.

  • 1 kg morot

  • 250 g apelsin i bitar

  • 5 tsk riven ingefära

  • Zest från en halv apelsin

  • 1% salt, 10 g per kg grönt o frukt.

I receptet vi hade förut var det drygt 2½ tsk ingefära per kilo grönsaker. Jag tog alltså 4. Vikterna avser skalade morötter och apelsiner, vägde när det var rivet och klart.

Just ja, att klyfta apelsinerna och sen skiva klyftorna tycker jag blev lagom stora bitar och ser fint ut också.

Min laddning stod precis 4 veckor i rumstemperatur.

Annons:
Sindri
1/24/17, 6:14 PM
#98

Tack - det var ingen dålig sats du gjorde! Jag går nog på grundreceptet - jättebra! Kanske barnen vill ha varsin burk sen.

Men du tog alltså bara salt -inget vatten? Apelsinerna har väl en del vatten i sig förstås.

Fattade inte att det stod så länge. Behövs det passning hela tiden? Åker bort om två veckor, kan det klara sig självt sista två veckorna?

hemul
1/24/17, 6:23 PM
#99

Jo, jag kokar alltid 1-procentig saltlag och fyller på så mycket som behövs. Med typ vitkål och riven morot brukar det inte behövas mycket. Brukar vara vätska upp till stenarna, men man måste ha nån cm över. Nivån sjunker ju vartefter.

Och du, banka inte apelsinerna! Glömde skriva det. 😂

Sindri
1/24/17, 6:48 PM
#100

Så den här:

1% salt, 10 g per kg grönt o frukt.

är torrt salt + att du gör saltlag och fyller på?

hemul
1/24/17, 7:13 PM
#101

Ja. Väg grönsakerna och blanda med 1% salt. PLUS koka en enprocentig lag.

Du brukar göra i bitar va? Salta morotsrivet redan från början innan du börjar banka. Det saftar sig bättre - även om det svider lite i fingrarna. 😉

Sindri
1/24/17, 8:08 PM
#102

Jag brukar lägga i en plastpåse och banka med mortel - fegis 😉

hemul
1/24/17, 9:15 PM
#103

Mesigt… 😎😛

Apropå mesigt, vilka otroligt mesiga smiliesar det är här. Inte ens tummen ner finns. Får inte vara det allra minsta negativt tydligen.

hemul
1/25/17, 7:16 PM
#104

Fick du till det?

Vadå stor sats, förresten? Tycker den var väl liten jag. Går ju åt i rasande takt. Fasiken att man inte bor i hus så man kan ha extra kyl och frys i källarn eller nåt. Skulle verkligen behöva det. Har ivf stora förråd där jag kunde klämma in nåt men då måste jag dra ström så det går på min mätare och det blir ganska dyrt.

Annons:
Sindri
1/25/17, 7:49 PM
#105

Suck! Det blir inte alltid som man planerar….

Kom aldrig igång igår och idag har jag inte varit hemma alls. Hoppas på morgondagen.

hemul
1/25/17, 8:15 PM
#106

🥶

Hittade ingen :shock: smilie heller. Det där var det närmaste jag kom. 😂

Tänkte inte på att du gör i glasburk. Du är satsen kanske lite stor. Du får ta flera burkar.😉

Sindri
1/25/17, 11:22 PM
#107

Ja, jag kan ta två-tre såna stora med snäpplock. Om inte min surkål är klar imorgon. Det bubblar inte längre och doftar ljuvligt.
I fortsättningen skall jag sätta en lapp med datum på burkarna. Har inte allt i huvudet längre……😊

hemul
1/26/17, 3:55 AM
#108

Oj, jag ser nu att jag skrev fel i receptet. Zest från en halv apelsin var vad jag tog till 1.8 kg morötter. Men jag tror faktiskt inte det märks så mycket, så det är nog OK att ta mera.

Jag har gått åt andra hållet. Har alltid kört med lapp förr. Nu har jag skippat lapparna och antecknar i ett dukument på datorn istället.

Sindri
1/26/17, 3:51 PM
#109

Nu är det gjort!  👍 Min kilopåse med morötter visade sig dock vara en halvkilos, så det blev en liten sats. Bättre än inget. Handlar mer imorgon och gör ett halvt kilo till. Det blev ca 75% av en stor glasburk, så gott om plats för plastpåse med vatten. Jag har nog fyllt mina burkar för mycket eftersom det pyst över så mycket vätska, tar det lugnare nu.

Men att behöva vänta fyra veckor………..

hemul
1/26/17, 11:01 PM
#110

Det är ju en smaksak. Tar du det tidigare annars kan du väl göra det nu med. Blir väl minste surt bara.

Sindri
1/30/17, 6:17 PM
#111

Första missödet!
Satte ny surkål häromdagen och tittade till den idag. Det såg väääldigt konstigt ut, en massa vätska i botten och all kål upptill i burken.
Konstaterade att min plastpåse med vatten som jag har som tyngd hade läckt ut nästan allt sitt vatten!! 😡 Jaha, var allt förstört nu?

Det såg dock ut att bubbla lite, jag hällde helt enkelt bort en massa vatten, saltade och hällde på nytt vatten. Bara att be till högre makter att det funkar.

Men det får nog bli riktiga krukor så småningom. Måste bara vara hemma så pass länge att de hinner komma när jag beställt.

Annons:
hemul
1/31/17, 6:56 AM
#112

Vad tråkigt. Har läst att man ska fylla plastpåsen med saltvatten ifall detta händer. Brukar jag inte göra dock, men det är nog smart.

Ja, jag är glad åt mina nya krukor. Dyrt blev det eftersom jag köpte 3, men de lär ju hålla livet ut så. Det är alltid lättare med riktiga grejer. Fast även med krukor kan man behöva trixa lite för att hålla grejerna nere. Stenarna täcker ju inte helt. Men jag tror det är mindre risk om några småbitar flyter upp. Efter ett tag är det ju ingen luft i burken längre. Om man kan låta bli att lyfta på locket alltså. 😉

Sindri
1/31/17, 8:00 AM
#113

Ja, varför tänkte jag inte på att fylla med saltvatten???? Känns ju så självklart när jag tänker på det. Bra tips till idag då jag sätter nya morötter enligt ditt recept. Kanske tjuvsmakar av den första satsen innan vi sticker om en vecka…..

hemul
1/31/17, 8:51 AM
#114

Törs du lämna det? Tänk om burkarna exploderar! 😮😛

Sindri
1/31/17, 9:30 AM
#115

De är aldrig så täta så det är ingen risk. Vattenpåsen gör att bubblorna kan komma ut, utan att något kommer in.

Annars - tja……då blir det intressant 😉

Apropå syra, så är ju surdeg också en form av syrning. Har hittat ett fantastiskt recept på surdegsbröd utan gluten - så himla gott. Visserligen med "mjöl"sorter som inte har så lågt kh, men jag verkar inte vara så känslig för just kh, beror mer på vilken form de är i. Och syrning är ju så nyttigt.

Intresserad?

hemul
1/31/17, 10:18 AM
#116

Just ja, du har ju inte lock på!

Tack, men jag törs inte börja med riktigt bröd. Jag mår inte dåligt av att äta det tillfälligt, men uteslutandet av det är det enda jag kan tänka mig det kan bero på att jag mår så mycket bättre. Socker och skräpmat har aldrig varit min grej, så det är det inte.

UrszulaT
2/1/17, 12:38 PM
#117

Sindri, var har du hittat receptet. Är väldigt intresserad av surdegsbröd. Skulle gärna prova att baka det.

UrszulaT
2/1/17, 12:38 PM
#118

Sindri, var har du hittat receptet. Är väldigt intresserad av surdegsbröd. Skulle gärna prova att baka det.

Annons:
Sindri
2/1/17, 2:47 PM
#119

Så här gör du själva surdegen
https://nillaskitchen.com/2014/01/03/naturligt-glutenfri-surdegsgrund-recept/

Sen gjorde jag det här brödet
https://nillaskitchen.com/2014/01/04/enkelt-grundrecept-pa-surdegslimpa-naturligt-glutenfri/

Jag gjorde surdegen på mörkt teff, och använde en salig blandning av teff-, bovete- och  havremjöl till limpan. Gjorde kanske degen lite för fast, det blev lite degigt i botten men ooooh, så gott det är. Smakar precis som "vanligt" surdegsbröd. Det blev en  stor limpa, jag har skivat lite och fryst. Förvaras bäst i kylen sedan.

Använder silikonformar och det är ett himmelrike att baka i dem.

Nu har jag en dubbel sats på jäsning, där skall degen bli lite lösare.

UrszulaT
2/1/17, 5:49 PM
#120

Tack för tipset, jag skall sätta igång med en gång så jag får surdeg klar för bakning snart.

hemul
2/1/17, 10:08 PM
#121

Jaha! Det var glutenfritt! Men jag törs nog inte ändå.

Har du testat majsmjöl? Det är ju glutenfritt och och väldigt likt vete, både i smaken och hur det funkar. Man kan t.o.m. göra bottenredning. Gjorde vit sås till lutfisken på det. Trodde aldrig det skulle gå att få till smakmässigt med något annat än vete, men jag tror inte jag skulle känna skillnaden om jag inte visste. Så det har nu blivit mitt mjöl att ta till som tillsats i lowcarbbröd för att få dem mer brödlika och om jag vill reda sås lite. Tidigare använde jag rismjöl, men det har inte alls samma kvaliteter. 

Örtekräm har ett ekologiskt som inte är så dyrt heller. Fullkorn, men det gör inget, märks inte i sås och så. Finns på Hemköp ivf här.

[EDIT]
Och nu fick jag för mig att jag redan berättat det här tidigare. Men det får stå.

Sindri
2/1/17, 10:12 PM
#122

Än så länge är jag väldigt tveksam till majs, det är dels mycket socker i det och är rädd för GMO - kanske fånigt.
Man jag bakar med havremjöl, teffmjöl (finns både mörkt och ljust), bovetemjöl, fullkornsrismjöl, potatismjöl och kokosnötmjöl. Ibland mandel, men en flickvän i familjen är allergisk mot det.

Men om du ändå gör bröd så prova det syrade. Jag äter det varje dag och har inte märkt något negativt.

hemul
2/2/17, 5:14 AM
#123

GMO för inte förekomma i ekologiska grejer. Och i ris är det arsenik ju. Majs har mycket bättre egenskaper än rismjöl. Därav mitt byte.

Jag bakar bara lowcarbbröd. Med bakpulver. Finns nog inte mat nog åt varken jäst eller mjölksyrabakterier. Man jag har bakat surdeg förr, under min GI-period. Malde t.o.m. mjölet själv med en kvarntillsats till assistenten. 😃

Sindri
2/2/17, 9:01 AM
#124

Men om du kollar receptet på surdegsbröd så är det varken bakpulver eller jäst, och jag bakar bara med glutenfria mjöl. Har inte provat rismjölet än men förutsätter att det är arsenikfritt, eller………..???? Annars slänger jag det.

hemul
2/2/17, 10:38 AM
#125

Finns inte arsenikfritt ris, tror jag. Men inte tror jag att du behöver slänga det. Har du inte sett?

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/

Inte gluten, men en massa kolisar. Jag bakar ju lowcarbröd. Finns inte tillräkligt att jäsa tror jag.

Annons:
Sindri
2/2/17, 2:14 PM
#126

Majsmjöl innehåller  79g kolhydrater/100 gram, bovete 72, teff 68, kokosnötmjöl allt mellan 4 och 18 kh.

Så om du bakar med majsmjöl kan du baka med både bovete och teff.

hemul
2/2/17, 3:10 PM
#127

Määää! Jag har bara LITE riktigt mjöl i för det gör det hela mer brödlikt. Resten är lowcarbgrejer. 😂

Sindri
2/2/17, 3:47 PM
#128

Vad bakar du med för mjöl då? Bara kokos?

hemul
2/2/17, 4:06 PM
#129

Alla möjliga LC-varianter. Jag har alltid haft en liten mängd riktigt mjöl i sånt. Lärde mig tidigt då jag snöade in på Kwasniewski och han har mjöl i alla sina bröd. Det jag gör mest nu är på ägg (mest vita) och div. fibrer. Har 40 g mjöl till två stora kakor. Räcker mer än en vecka.

Här: http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3920.0.html

Men jag har ändrat det rätt mycket sen jag skrev det där. Ska uppdatera det på en gång. Men som du ser är mjölet en väldigt liten del av det hela.

Sindri
2/2/17, 5:16 PM
#130

Hos mig är det nolltolerans för vete. 😉

Finns endast som kross till vetekuddar. 😉

hemul
2/2/17, 6:44 PM
#131

Var ser du vete?

Sindri
2/2/17, 6:54 PM
#132

Med "riktigt" mjöl tänkte jag automatiskt vete eftersom det har så mycket gluten i sig. Ajabaja - inte tro sig veta…😞

Annons:
hemul
2/11/17, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Nu är blandningen klar. Idén med rivna morötter för att fylla ut mellanrummen liksom var nog bra, men som sagt skulle jag ha tagit mindre morötter. Men det är väldigt mustigt och gott. Kul med små smaköverraskningar rätt vad det är också. Ska defintivt göra igen. Ska ta en bild sen när det är upplagt så ni får se hur det ser ut.

Det blev baksug i krukan på slutet. Det har hänt förr men jag har ingen aning om vad det beror på. Jag misstänkte det var på gång, för jag fick fylla på i vattenlåset varje dag. När jag öppnade krukan var det vätska ända upp till kanten nästan. Jag öste ur det värsta med ett mått och det visade sig vara bra.  Vattnet som sugits in verkade ligga ovanpå och hade inte blandat sig så mycket med resten. Ni ser vad mörk den överblivna lagen är i den vänstra flasken. De tre andra är det jag öste bort från början. Den är nästan färglös, men smakar gott ändå, så jag spar den.

hemul
2/13/17, 12:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Så här blev det. Det enda som inte funkade var bönorna. De smakar hur gott som helst, men de är trådiga. Man kan inte tugga i sig dem utan får spotta ut. Förvällde dem inte eftersom djupfrysta bönor redan är förvällda, men de kanske hade behövt mer. Eller också får man skära ner dem mer i mindre bitar. Annars var allt toppen. Blomkålen blev väldigt mjäll och fin. Bönorna kommer jag nog att pilla ut varefter och låta koka med i maten.

hemul
2/15/17, 6:35 PM
#135

Har någon varit med om att det gått snett med syrning så att man blir dålig av den? Jag *tror* det har hänt med ovanstående.

Tre dar på raken har jag fått diarré (typ vatten…) nån timme efter maten. Inte ont i magen eller nåt. En gång, sen har det varit bra. Normalt toabesök på morgonen alla dagarna. Jag är förkyld, så jag tänkte bara att jaha,nu har jag fått magsjuka också, Men sen slog det mig. Jag har ju ätit av det här till maten de här dagarna.🤫

Så idag åt jag inte. Ingen diarré. Häller inte ut det nu. Väntar och ser om magen fortsätter att vara bra.

Tycker bara det är märkligt, för jag har aldrig hört eller läst om att syrade grönsaker som ser fina ut och luktar och smakar bra kan vara dåliga.

Sindri
2/20/17, 4:27 PM
#136

Men oj, hoppas det bara är ett olämpligt sammanträffande. Så mycken möda skall man inte låta gå förspilld.

Kom hem idag och alla mina syrningar SER fina ut. Om ett par dar är det dags att smaka på morötter med apelsin och ingefära. Spännande….

hemul
2/20/17, 7:24 PM
#137

Hällde ut det toa. Hade tänkt prova en gång till och se vad som hände, men jag mäktade inte.

Sindri
2/20/17, 8:15 PM
#138

😭 Känner med dig!

LenaK63
2/20/17, 10:11 PM
#139

Vad gör jag för fel när min surkål bara smakar salt och inte ett dugg surt?

Köpte en tysk bok om hur man syrar grönsaker med många intressanta recept på grönsakskombinationer att syra. Men min vitkål är inte god. Snål som man är så äter jag väl upp den ändå.

Annons:
LenaK63
2/20/17, 10:22 PM
#140

Glömde skriva att jag gjort surkålen efter konstens alla regler och med en lag som står lite över så att det inte kommer in luft. Men jag hade en burk som bara blev halvfull. Ett enliters konserveringsglas där jag tog bort gummiringen men knäppte ingen locket. Det står ju litet här och där att man inte ska skruva på locke för tätt.

Sindri
2/20/17, 10:29 PM
#141

Jag sätter aldrig på lock förrän det syrade är klart. Råvara till ca 75% av burken, sedan plastpåse med vatten som tynger ner. Allt skall vara under saltlösningen. Om du inte har nåt som tynger ner så flyter väl grönsakerna upp?
Du skall kunna se att det bubblar i burken och pyser ut vid sidan av plastpåsen, ställ burken på ett fat. Ibland pyser det ut så mycket så man får fylla på med saltlösning. Har lärt mig här att ställa en mörk papperspåse över, men det funkade utan också.

Hur varmt har du?
Hur stark saltlösning?

LenaK63
2/21/17, 7:50 AM
#142

Saltlösningen var ca 20% och jag hade en passande burk som nertyngare. Det flöt inte upp några grönsaker. Det är nog bättre med plastpåse med vatten som tynger ner.

Bubblade och pyste gjorde det inte. Fatet under var torrt. 

Har kanske för kallt i huset, ca 21 grader. 

Har gjort morötter med ingefära och gurkmeja och det har blivit gott. Även zuccini och paprika med dill blev gott.

hemul
2/21/17, 9:21 AM
#143

Det låter som alldeles för stark saltlag. Tumregeln (när man inte använder lag) är 0.8 - 1.5 g salt per kilo grönsaker, alltså runt 1%. Behöver man hälla på ytterligare vätska gör man saltlag av samma styrka.

Om man syrar nåt som inte kan bankas och fås att safta och alltså måste basera det hela på lag brukar jag väga grönsakerna och mäta upp så mycket salt de behöver. Det blir alltså extra förutom den enprocentiga lagen. Löser upp saltet i den minsta mängd av lagen jag räknar med ska gå åt, häller på det och fyller sen upp med den enprocentiga.

Och hur länge låter du det stå? Det tar tid att få fram rejäl syra. 21 grader är inte för kallt. Det är för varmt, men det får vi utan sval källare leva med. 😉

LenaK63
2/21/17, 10:26 AM
#144

Skrev fel där i #142 Det ska vara 2% naturligtvis. 

Hemul, nu har jag lärt mig mer än vad denna tyska bok kunde. Man tror ju att i "Krautlandet" kan de syra grönsaker.

Kommer inte ihåg hur länge surkålen stod. Men åtminstone mer än två veckor. 

Ja, 21 grader är för varmt för mig. Blir svettig så fort man rör sig. Jag trodde att syrade grönsaker skulle stå i rumstemperatur.

hemul
2/21/17, 12:04 PM
#145

Det sägs att det blir bättre ju långsammare det jäser. Förr hade de ju kålen i en sval källare, hela tiden. Men hämtade upp lite vartefter man behövde. Men vi har ju inget annat val än att jäsa i rumstemperatur och sen förvara i kyla. Skulle man låta det stå framma flera månader i rumstemparatur skulle det väl bli musch.

2 % är säkert OK. Jag har mina siffror från Schönecks bok "Mjölksyrajäsning av grönsaker" ochjag  gillar inte när det blir salt, saltar heller ovanpå när jag äter, så jag håller det så lågt jag törs.

Sindri
2/21/17, 1:51 PM
#146

Mina burkar står i matrumsdelen i köket, på en hylla bredvid ett element så det blir säkert 21 grader. Men det är konstigt med sånt där - det beter sig lite som det vill.

Om det inte bubblar så verkar det som om det inte jäser. I en annan tråd om syrning var det någon som startade kulturen med en krossad acidophilustablett i lagen. Eller vätska från avrunnen acidophilus. Det kanske kan vara ett sätt?

Smakade på morötterna med apelsin i morse. Smakade gott, precis lagom med ingefära. Men lite besk smak som jag tror kommer från apelsinerna.
Skall prova med morot och äpple också. Hinner precis göra en sats innan jag åker iväg igen.

Annons:
LenaK63
2/21/17, 5:59 PM
#147

Ja det är konstigt att just vitkålen inte verkar jäsa hos mig. Ska kolla in Mercolas video igen. De gjorde juice av bleksellri och hällde över hela grönsaksblandningen. Men jag kommer inte ihåg om de kanske också hade i ngt mer.

Acidophilustabletter köper man väl på apoteket?

hemul
2/21/17, 7:00 PM
#148

Är ni säkra på att det inte jäser då? Ibland går det ju stillsamt till. Man borde inte behöva tillsätta kultur. Ni kanske har köpt strålad och sterilserad vitkål från USA! 😛

LenaK63
2/21/17, 10:30 PM
#149

Nä, ingen vitkål från USA. Jag köper bara ekologiskt odlade grönsaker. Förhoppningsvis också närodlade men det kan jag inte garantera. Då måste man ta sig till marknaden i staden och det är så snålt med parkeringsplatser marknadsdagarna.

Kanske det jäser i smyg då och jag inte känner igen smaken. Har köpt bio-surkål här i Tyskland och den var alldeles för stark och sur. Därför började jag att pröva själv. Det blir till att fortsätta experimentera  för att få fram ngt som smakar bra.

Sindri
2/22/17, 12:52 PM
#150

Bankar du kålen med salt så att det frigörs saft från den?

LenaK63
2/22/17, 6:20 PM
#151

Har försökt att banka vitkålen och även att knåda den med salt men det kommer inte mycket saft ur den. Det kan möjligtvis vara problemet. Tänkte att vitkålen så här års kanske är torrare än när den är nyskördad.

När jag gör morötter knådar jag dem med salt och det blir riktigt saftigt.

hemul
2/23/17, 12:20 AM
#152

Fyller du på med saltlag så det täcker då?

Beträffande bankningen, har du nåt redskap? Händerna räcker inte för kål. Brukar ta mortelstöten, är lite liten men… Man får banka rätt länge innan bladen börjar brista så pass att det saftar.

Sindri
2/23/17, 8:38 AM
#153

Jag använder själva mortelskålen. Har en i gjutjärn som jag pressar med, det funkar jättebra.

Annons:
LenaK63
2/23/17, 2:16 PM
#154

Ja det där med att banka måste jag nog bli bättre på. Har en "trästomper" (eller vad det heter) som används till att banka och packa grönsakerna med.  Jag fyllde på med saltlag så det täckte när jag inte kunde få fram saft så det räckte.

Mortelskålen är en möjlighet. Den är ju tung och rätt stor. Ska prövas nästa gång. Har ännu inte gett upp om vitkålen.

LenaK63
3/17/17, 10:29 PM
#155

Tack Sindri för tipset med att banka med morteln. Nu har jag bankat surkål med ingefära. Det blev ändå inte så blött så jag lät det stå till sig medan jag gjorde annat. Bankade igen och lät det stå. Under tiden rev jag morötter och  färsk ingefära och gurkmeja. Bankade även dessa med morteln.  Det var ett fasligt bankande. Medan jag ändå hade maskinen nersmetad purerade jag morötter och litet annat till en antimaskkur för hunden.  

Sedan kom jag på att jag har ett gammalt kylkåp i tvättstugan som står på halvglänt och bara används när stort antal besök är att vänta. Där fick mina burkar med surkål och syrade morötter plats. Och se där nu bubblar det och har blivit fotvätska i faten.

Tack för alla goda rå Hemul och Sindri. Uppdatering kommer.

Sindri
3/17/17, 11:16 PM
#156

Syrat färsk gurkmeja alltså. Spännande!
Nu åker jag snart bort på ett antal veckor, det känns svårt att inte få kicka igång nåt.
Nere i Spanien kan jag göra morötter med vitlök som blir klara på en vecka. Så fort jag får tag på ekologiska - det blir bättre och bättre, men är inte alltid så lätt…..

LenaK63
3/20/17, 10:46 PM
#157

Morötter, persiljerot och ingefära  och litet havssalt stampat med morteln rätt många omgångar. En plastpåse med vatten som lock och så in i ett mörkt skåp med dörren på glänt. Fotvatten hade burken efter ngr dagar. Idag har den efter 8 dagar tagits ut och den smakar underbart. 

Nu undrar jag, ni kunniga personer här på KIF. I min tyska bok om syrning av grönsaker står att man alltid ska se till att det är vätska/lag som står över de syrade grönsakerna även när de är färdiga och förvaras i kylskåpet. Mina morötter har ingen vätska ovanpå men är saftiga och jättegoda. Kan grönsakerna bli dåliga utan extra vätska/lag? Jag tycker att det blir för blött när man tar upp om det är mer vätska.

hemul
3/21/17, 2:13 AM
#158

När jag förvarar det i kylen har jag inte märkt att det gör nåt om vätskan inte täcker helt. Däremot under jäsningen. Fast jag har alltid ordentligt med vätska, men inte ända upp till kanten kanske.

LenaK63
4/2/17, 10:39 PM
#159

Nu har jag smakat min surkål med ingefära och gurkmeja. För mig som har en avoghet mot lukt av kål är den här underbar. Den kan jag äta till frukostomeletten likväl som till middagen.  Färgen är också mycket mer sympatisk med lätt gulton. I mitt kylskåp finns en burk med syrade morötter och en burk med surkål. Vem behöver sallad?

Sindri
5/7/17, 2:37 AM
#160

Jaha, nu har rubriken verkligen fog för sig!
Gjorde massor med syrningar innan jag åkte hemifrån för sex veckor sedan för att jag skulle ha när jag kom hem.
Nästan allt har blivit konstigt, en del mögligt, en del ser bara torrt ut!
Det mögliga har jag slängt, men det som  bara var lite vitt och torrt uppepå kan man väl skrapa på och äta?

😭 Inte bara för att jag hatar att slänga mat, men också för allt jobb - och så står jag nästan utan i alla fall!!!!

Annons:
hemul
5/7/17, 8:13 PM
#161

Fy vad tråkigt! 😭

Jag misslyckades också för nån månadad sen, men inte med själva syrningen. Tänkte bunkra upp med morötter, ingefära och apelsin-blandningen medan apelsinerna är ätbara. Åkte till Willys och köpte 6 kg ekomorötter, de jag brukar köpa. I slutet på veckan åkte jag till ett annat ställe och köpte ekoapelsiner som det var exptrapris på där. Ett par dar senare skulle jag sätta igång då. ALLA morötterna hade blivit lätt mögliga, var alldeles sajmiga utanpå och svarta och mjuka i spetsarna, efter sådär en vecka bara. Åt ett par som jag skalade av det  yttersta på, men till syrning ville jag inte ha dem så de åkte i sopen. Vete sjutton vad det var för fel.

Sindri
5/7/17, 11:03 PM
#162

Oäääh!

Jag kunde inte låta bli utan smakade på både röd- och vitkålen. Det smakade Ok och jag känner inget så de går väl att äta. Rödkålen var så himla god! Men det blev två påsar i komposten…….

Det måste vara så att kålen fortsätter att "äta" vätska trots att den är klar: Jag får lära mig att ha mindre i burkarna och fylla upp med massor med vätska.

LenaK63
5/10/17, 10:16 PM
#163

#161 Hemul  

Hur länge hade du tänkt förvara 6 kg syrade morötter? Eller har du så stor familj att det går åt fort? Hur länge kan man förvara syrade grönsaker och måste det vara i kylskåp?

Sindri
5/10/17, 10:23 PM
#164

Jag ställer in i kylskåp när det är färdigsyrat. Tror nog det kan klara sig några månader. Har läst att man förr kunde ha en stor kruka i källaren hela vintern och gå ner och hämta upp.

Mitt fel nu var att det blev för torrt, kom in luft och möglade på en del. Det fortsätter alltså att syra och suga upp vätska lång tid, så nästa gång blir det mindre kål i burkarna och mycket mer vätska.

hemul
5/10/17, 11:09 PM
#165

Har ätit surkål som varit över ett år. Nä, jag har inte familj, men det blir inte så mycket som man tror. Jag river morötterna och det sjunker ihop otroligt mycket. Sen vill jag ha en räjäl tuss när jag åter också. Det tar ju lång tid att göra, så då vill man ju att det räcker ett tag. Nu var ju syftet att göra så mycket att det räckte tills apelsinerna blir bra igen nästa vinter. Men det sprack ju.

hemul
1/22/18, 3:54 AM
#166

Sindri! Och andra syrare också förstås. Titta vad jag hittade när jag letade efter nåt annat.

http://sem.e0.se/2015/11/21/antligen-nya-syrningskrukor-fran-polen/

Frakten har jag inte kollat än.

Sindri
1/22/18, 9:05 AM
#167

Wow! De var snygga också, men typiskt den olivgröna som jag ville ha görs inte just nu. Får skriva och kolla när den kan komma. Och det fanns en del annat kul där också.

Tack för tipset!

Annons:
hemul
1/22/18, 1:41 PM
#168

Jo. Gjorde en provbeställning. 1 pkt bönor blev 67 nånting. La på en kruka också. Då blev det 110. Fast det står "Obs: Frakt och moms/skatt beräknas ungefärligt och kommer att uppdateras när du går till kassan och anger betalnings- och fraktinformation." Bökigt!

Jag vill ha en ankmugg! 😃
http://sem.e0.se/ebutiken/glas-och-keramik/mugg-caw-l6-ankor/

hemul
1/22/18, 1:48 PM
#169

Och den här smörasken! 😍
http://store.ceramikawiza.com/En/Products/Details/751

Hmm. Undrar vad frakten blir från Polen… 🤫

Sindri
1/22/18, 4:11 PM
#170

Men så söt!!! Ja, jag behöver en snygg smörask, fast kanske lite mindre. Vi har slutat köpa Bregott och har en liten ask med smör framme. Funkar jättebra och är mycket godare.

hemul
1/23/18, 12:26 AM
#171

Tror *kanske* de passar till ett svenskt halvkilospaket. Måtten måste ju vara för fatet som sticker ut, flrstod jag efter ett tag. Längd och bredd är exakt som en gammal matlåda i rostfritt, du vet sån som alla hade förr. Men det finns mindre askar också. Synd att det verkar som man måste regga sig för att få reda på fraktkostnad. Ska hålla lite koll ivf.

Men nästan inget går att beställa från den polska sajten. När det inte finns några mönster att välja på går det inte att klicka på "Add to cart" heller. Och när det finns mönster är det aldrig det som är på huvudbilden, det man blev förtjust i. Ska hålla lite koll ivf. Har velat ha en smörask nästan hela mitt liv och aldrig hittat någon som är båda praktisk och snygg. Tycker faktiskt priserna var humana, om inte frakten drar iväg då.

odezza
1/23/18, 11:21 AM
#172

Den här från ClasOhlsson har jag skaffat. Det går i ett halvkilospaket i den. Den är inte optimal då man vill skära en bit, i och med kanterna på fatet, men det går…

"still lost in space and time"

Sindri
1/23/18, 2:58 PM
#173

Wow! den var snygg, och jag älskar pressglas. Men jag skulle vilja ha en som är hälften sås tor. Tar inte fram ett helt paket åt gången, kanske ett halvt eller tredjedels.

hemul
1/23/18, 4:17 PM
#174

Jamen titta! Det är precis en sån jag letat efter! Kanske kan börja med en sån då. 😃

Jag har lärt mig nåt jättepraktiskt förresten. Visste ni att man kan micra smör mjukt? Instruktioner var en eller ett par sekunder på lägsta värme. Funkade inte så bra med mikron jag provade med, men några sekunder på högsta värme gjorde det. Knepet var att rycka upp dörren med typ en sekunds mellanrum och köra fingret i smöret för att kolla om det är lagom. Efter sådär tre dörröppningar var det perfa. Synd bara att jag själv inte har nån micro och jag tänker nog inte skaffa en för smörets skull, men de flesta har ju.

Annons:
Sindri
1/23/18, 5:26 PM
#175

Men smör klarar sig i rumstemperatur länge. I Spanien finns inget vettigt bredbart och där har vi alltid haft en bit smör framme.
Nu kör vi återvunna askar (Arlas nya färskost utan konserveringsmedel). Funkar jättebra. Vi har två askar och växlar mellan så det finns alltid mjukt smör. Inget mer Bregott!

LenaK63
1/23/18, 10:14 PM
#176

Men varför måste ni värma smöret. Jag har smöret i kylskåpet hela tiden och använder osthyveln när jag behöver smör. Det går fort i stekpannan och på mina rostade mandel-kokosmjöl-bröd.

Sindri
1/23/18, 11:14 PM
#177

Jag värmer inte smöret, det bara  står framme så att jag kan bre det med smörkniv och så vill jag ha det.

hemul
1/24/18, 3:44 AM
#178

Som jag skrev i en annan tråd fixar jag ibland fika i en förening. Är det flera tiotals personer är det nog enklast om de kan bre. Alla äter inte tjockt med smör på mackan heller. Kan ju vara trevligt vid en hemmabjudning också. Jag umgås faktiskt med "vanliga" människor som inte äter som jag. Man kan ju också leva i en familj med blandade kostvanor.😉

Till mig själv, hemma, har jag bara lite på ett fat i kylen som mjuknar fort när jag tar fram det. Om jag har smörgåsperiod alltså.

Sindri
11/29/18, 9:09 PM
#179

Buhuuuu! Den här gången blev surkålen verkligen förstörd - och jag har ingen aning om varför. Gjorde en rejäl omgång innan jag åkte söderut.

Jag gjorde precis som jag brukar. Två stora burkar med små äpplen och vitkål. Två burkar med bara vitkål. Toppjäst på allting, kålen är sladdrig och mjuk, äpplena blandat fasta och sladdriga. Ingenting smakar gott. Suck!!! Hade så sett fram emot detta när jag kom hem. 😢

Hade däremot kvar lite av satsen innan, och den är fortfarande fin. Nu vet jag inte om det finns tillräckligt fin vitkål att syra.

LenaK63
11/29/18, 10:33 PM
#180

#179  Förstår. Jag har tappat lusten att syra vitkål. Har inte funkat alls.  När jag gjorde morötter med ingefära efter Danielles recept blev det jättebra många ggr. Den senaste  stod  förmodligen för länge och blev inte heller bra. 

Det senaste jag läste hos Danielle idag var syrad vitlök för att smaksätta med.  Det ska jag pröva. Den ska hålla sig 1 år i kylskåpet. Här är länken

https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=wm&pli=1#inbox/FMfcgxvzLrJVsgvbMxxNtsZTVsqRmDWQ

Sindri
11/29/18, 10:52 PM
#181

Hoppsan! Jag hamnade i Gmail????
Men syrad vitlök låter gott.
Jag har nästan jämt surkål hemma och det brukar bli så bra. Kanske var det fel väder när jag började syra den där omgången:
Nu när jag var nere i Spanien så satte jag lite vitkål på syrning - den blev himmelskt god - slevade i mig det sista innan vi åkte. Har lärt mig att det räcker med två veckor, kanske jag hade för länge i höstas - det var ju rätt varmt.

Om du hittar länken med vitlök så skall jag gärna testa det.

Annons:
hemul
11/30/18, 2:05 AM
#182

Vätskenivån hade inte sjunkit så mycket att det var orsaken då? Eller otätta plastpåsar? Du kör med plastpåse över burken va?

Syrad vitlök har jag gjort. Men den fick en så stark liksom kemisk smak att jag inte tordes äta av den. Den var fast och fin, inget slime eller annat. Den var säkert OK. Men efter att bukarna stått i kylen över ett år utan att bli använda slängde jag dem nyligen.

Har syrat vinterkål och det har blivit bra. Kålen är ju grövre så klart, men inget fel på smaken. Men jag tycker vitkålen fortfarande ser ganska grön och färsk ut. Ivf Willys eko, den jag kollat på.

Ska också sätta igång att syra igen. Har varit hotat av stambyte som vi inte vetat när det ska starta jättelänge, så jag har inte velat ha mer än nödvändigt på gång. Men nu har det blivit skjutet på framtiden. Fritt fram! Ska göra vin också. Allt som jäser är bra! 😃

LenaK63
11/30/18, 8:16 AM
#183

Sindri här är länken till syrad vitlök.

https://www.fermentedfoodlab.com/fermented-garlic-paste/

Jag har prenumererat på Danielles nyhetsbrev därför kom du väl in i min gmail kanske.

Hemul hur gör du vin?

Sindri
11/30/18, 8:18 AM
#184

Det verkar konstigt om det skulle bero på otäta plastpåsar - jag hade 5 olika burkar och allt har blivit likadant. Det har ju alltid funkat förut. Kan ju varit någon defekt på själva kålen, eller så var det helt enkelt för varmt när den jäste.

Nu gör jag lite morötter, det går fort och brukar alltid bli bra.
Skall handla idag och få se hur vitkålen ser ut.

Vad gör du vin på?

hemul
11/30/18, 11:13 PM
#185

Ja, om vätskan stod över låter det ju märkligt.

Jadu, primärt blir det nog en vinsats. Jag gjorde mycket vin när jag var ung, tyckte det var kul att experimentera och ut och plocka olika saker. Provade sats en gång. Smakade som jäst BOB blandsaft. Utspädd. Men upptäckte för några år sedan att satserna har förbättrats nåt otroligt.

En av de gamla favoriterna var citronvin. Låter knäppt, men det blir ett väldigt gott starkvin som passar att dricka med is. Som en lätt drink liksom. Smakar som vit martini blandat med nåt obesämbart. Många som inte visste vad det var gissade ivf på Martine och något mera.  Man kunde göra samma fast på apelsiner. Det testade jag aldrig men tänkte prova nu om det blir extrapris på ekoapelsiner. Men ska använda skalen också så…

Sindri
11/30/18, 11:36 PM
#186

Åh, och jag som kan plocka egna apelsiner…….. Hur är det med sockerhalten då?

hemul
12/1/18, 6:37 PM
#187

Sockret blir ju till alkohol. Men det är så klart fråga om fruktiga starkviner och lite sötma måste de nog ha för att bli goda. Man kunde så klart minska sockret så vinet jäser ut helt och eftersöta med stevia, sötströ eller nåt annat. Så tänker jag göra om det äntligen blir av att göra cider i sommar. Men till experiment får det nog duga med vanligt socker.

Jäkla otur man har då. Nu upptäcker jag att CG har extrapris på ekoapelsiner den här veckan. Men vädret avskräcker och jag har inte skaffat  jäst och annat jag behöver.

hemul
12/3/18, 5:21 AM
#188

Glömde säga att jag även beställt en ginger beer-kultur från England. Brukade göra ingefärsöl när jag pluggade. Någon hade en kultur, delade med sig och snart hade alla en. Tror kanske att det inte var äkta vara dock. Man skulle  mata den med socker och ingefära varje dag. Så ska man inte göra med denna. Det är ivf någon slags klump som består av jäst och bakterier i symbios som en del andra kulturer. Ska bli spännande. Fermentering är kul! 😛

Blir det lyckat kan jag mångla ginger beer-mammor till er här sen. 😃

Annons:
Sindri
12/3/18, 11:08 AM
#189

Jaaa, har en unge som älskar Ginger Beer.  (Hur mycket alkohol blir det - hon vill helst ha utan.)

hemul
12/3/18, 11:23 AM
#190

Som jag sett det beskrivas kan det inte bli mycket. Det ska jäsa så kort tid, ett par dar bara. Jag ska försöka modda så det blir starkare jag. Vill gärna ha som öl ungefär. Men det är ju möjligt att kulturen bara klarar väldigt låg alkoholhalt. All jäst dör ju när alkoholhalten når en viss nivå.

Det skulle följa med instruktioner. Får väl se vad det står. Hittills har jag bara läst beskrivningar på nätet.

Och så hoppas jag verkligen att kulturen kan sova i kylen långliga tider. Annars blir det jobbigt.

Sindri
12/3/18, 12:22 PM
#191

Hoppas det blir bra. Beträffande sova i kylen:
Jag gör ju kefir av gryn jag köpte på nätet en gång. Det följde med noggranna instruktioner hur man skulle sila och skölja grynen efter varje fermentering, och de skulle inte hålla sig för länge i kylskåp. Jag följde allt till en början, men nu gör jag lite hur som helst. Jag har haft dem i kylen länge, jag har transporterat i bil i 8 dagar i en kylbag som ibland blev rätt varm. Jag har haft i frysen. Jag flyger med dem.
Det är kanhända inte "äkta" kefirgryn längre, men de jäser som förut, de smakar som förut. Om jag vore du skulle jag testa att frysa en liten sats när den växt till sig ordentligt. Prova sedan om den smakar som den ska när den jäst.

hemul
12/3/18, 3:34 PM
#192

Ja, jag läste nyligen att man kan frysa vanlig bakjäst fast jästbolaget säger att det inte går, så varför inte?

Annars gäller det väl att sprida den till så många som möjligt, så man vet var man ska få ny ifall det går åt skogen. Men jag tror inte jag känner så många som vill hålla på med sånt här.

hemul
12/7/18, 8:15 PM
#193

Nu du Sindri. Upptäckte just att ICA har exprapris på ekoapelsiner, 15:-/kg. Så i morgon smäller det om det inte är slutsålt.

Fasiken att jag inte såg det tidigare i veckan. Var faktiskt in och kikade på ICA, men de hade inga eko alls. Men det var rätt tidigt på dagen. ICA lägger ju inte ut sina flygblad som de andra och jag får inte reklam i lådan. Men en kompis tipsade mig idag om en sajt som lägger ut samtliga kedjors flygblad och där var de, apelsinerna! Jäst har jag redan skaffat så i morrn sätter jag igång vinet bara jag får tag på apelsiner. Ska bli spännande. Flera decennier sedan jag bryggde vin på riktig frukt. 😃

Sindri
12/7/18, 11:40 PM
#194

Spännande!
Jag kolla alltid X-priser i mina butiker innan jag handlar. Alla nya blad finns fr.o.m. måndag morgon.

Berätta när din kultur från England kommer!

hemul
12/8/18, 3:02 PM
#195

Inte än tyvärr. Fick tag på apelsiner, men det var ett slit. Visade sig att alla ICA Supermarket inte hade dem. Så jag fick ringa runt till stans butiker för att lokalisera en som hade. Var så länge sedan jag fick reklam i brevlådan att jag inte vet hur ICA flygblad funkar. Kanke är det påtryckt vilka butiker det gäller? Var här jag hittade det ivf.
https://dinareklamblad.se/ica-reklamblad-692?gclid=EAIaIQobChMIq4-GxvyN3wIVzLDtCh3C_gwtEAAYASAAEgKhCfD_BwE

Upptäckte i förra veckan att Matpriskollen har en app också nu. Den är rätt bra. Man kan lägga in varor som man vill larmas om när någon butik har extrapris. Det funkar! Den talar om att ICA Supermarket och City Gross har ekoapelsiner - mkt dyrare på CG. Bara det att jag glömde att kolla. 😉

Annons:
hemul
12/8/18, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

SER ju gott ut ivf. 😃

Men nu är jag ledbruten. Först jakten på apelsinerna, sen ganska många timmar skalande, skärande och rensande. Hemulmagen känns i fötterna.😇

Sindri
12/8/18, 11:26 PM
#197

Så nu har du hackat och pressat apelsinerna? Skall de ligga och jäsa nu? Har du tillsatt jäst?

hemul
12/9/18, 12:12 AM
#198

Japp. Allt är i. Utom citronsyra som jag glömde, men det får vara till i morgon.Det ska jäsa sådär en vecka. Sen silar man av och fyller på med mer vatten och socker. Sen får det stå tills det är klart.

De är inte pressade, bara skurna i bitar. Det jobbiga var att skalen skulle med också, men inte det vita. Så jag fick skala dem med potatisskare först och sen skala av det vita. Som tur var var det såna där tjockskaliga med väldigt mycket vitt, så det gick att verkligen skala som man gör normalt fast det orangea var borta. Med tunt skal hade det nog varit svårt.

Du kan få receptet. Men vi kan ju vänta tills vi ser hur det blir. Samma recept med citroner blev ivf jättebra, men för sött. Så jag ska modda lite med sockret när det är dags att tillsätta mera. Fundarar på att låta det jäsa ut helt, så det blir torrt alltså, och sedan eftersöta med sötströ. Lite dyrt men…

Sindri
12/9/18, 8:55 AM
#199

Spännande att höra!

Ja, jag gillar inte alls söta drycker. (Undantaget portvin). Citronsyra är ju bakteriedödande - hur går det ihop med att det skall jäsa?

hemul
12/9/18, 10:34 AM
#200

Det är väl i så fall bra. Bara det inte dödar jästen. Citronvinet klarar sig ju bra och det lär ju innehålla citronsyra så det räcker.

Det måste ju vara en viss syra för att bli gott. Många frukter och bär är för tama. Då får man tilsätta. Är inga mängder. Till detta ska det var 50 g/25 liter.

Nu är jag lite orolig att det inte ska börja jäsa. Förr gjorde man alltid en förkultur på jästen och när den jästa bra satt man igång med vinet. Men med de här nya torrjästerna ska man inte behöva göra det

hemul
12/10/18, 3:00 PM
#201

Nu har kulturen kommit, Sindri. Kom i ett platt kuvert direkt i brevlådan, så jag hoppades det skulle vara något torkat. Men icke. En liten plastpåse som luktar ingefära och ser ut som förtunnad pepparkaksdeg. Och på den står: Plese use within 14 days from 22/11 18. Det var för fyra dagar sen det. 😕

Varför skriver de inte ut det lilla problemet när de säljer world wide, kan man undra? Det blir till att sätta igång på studs. Jag som hade hoppats på att kunna vänta lite. Mycket som jäser och har sig nu.

hemul
12/10/18, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

Instruktionerna var ju inte direkt detaljerade heller. Hur länge kan den stå i kylen utan mat undrar man ju t.ex. Nåja, det var tur att det var billigt ivf.😮

Annons:
Sindri
12/10/18, 3:36 PM
#203

Äh, jag tror den har klarat sig. Som sagt, min kefir har ju överlevt en hel del äventyr. Den får ju följa med mig fram och tillbaka till Spanien några gånger om året.

Den borde väl klara sig i kylskåp minst 14 dagar. Och när du fått flera delningar av den, prova att ha en del i frysen en månad sådär och sedan sätta igång den.

Kommer också ihåg nu att för många år sedan florerade det en kakdeg som man skulle föröka med socker, baka en kaka på (väldigt god) och den delade man också och gav bort. Sånt hade jag också i frysen i långa tider.

hemul
12/10/18, 5:54 PM
#204

Ja, man får väl hoppas. Jag har ploppat ner "massan" i vatten nu ivf. Så får jag väl köra den där matningen sen. På sikt vill jag nog göra på färsk ingefära, men nu gäller det att hålla liv i skiten och föröka den i första hand.

Sindri
12/10/18, 5:55 PM
#205

Väntar med spänning på fortsättningen…..

LenaK63
12/10/18, 10:53 PM
#206

Låter jobbigt. Jag hade kefir på gång ganske länge men det blev alldeles för mycket kefirgryn att ge bort till vänner, grannar osv så jag la faktiskt av. Nu kör jag kombucha sedan minst 10 år. Det är ganska lätt och när man inte har lust är det bara att ställa in svampen i kylen i komuchavätskan och den håller sig länge. Den t.o.m. förökar sig även i kyla. Fryst svampen har jag inte prövat men det kommer jag att göra härnäst. Intressant detta.

hemul
12/10/18, 11:39 PM
#207

Ja, det stod ju inte ens om massan skulle ligga i vätska i kylen. Men jag antar väl det. Som jag fick det var det just en massa, ganska grovkornig.

Förstår inte heller vitsen med att mata med ingefära varje dag. Så har de beskrivningar jag sett på nätet inte varit. Men jag kör väl så tills eländet har växt till sig.

hemul
12/11/18, 4:26 PM
#208

Succén fortsätter. När jag skulle administrera första matningen tog jag fel på påse och hade i vitpeppar istället för ingefära.😎

Hann inte röra om, så jag kunde skopa bort det mesta från ytan. Men det tar nog några omgångar innan smaken är borta.

Vinet hade inte börjat jäsa igår efter två dygn, så jag hastade iväg och köpte mera jäst och gjorde en förkultur som började jäsa omedelbart, så jästen var det inget fel på. Fick växa till sig över natten och jag hällde ner den i vinet i morse. Det verkar funka. Pluppar ine i jäsröret än, men det är en stor hink så det tar nog en stund att bygga upp trycket. Har gläntat på locket och det skummar därnere så allt är väl. Nu vet jag det. Gamla metoder är bäst. Alltid förkultur.

hemul
12/13/18, 5:33 PM
#209

Ganska övertygad om att ginger beer-kulturen är stendöd. Ingen rörelse och nu ligger ett "dammlager" på ytan som jag antar är nån slags mögel. Åker nog i vasken.

Kostade inte mycket som sagt, men ska skriva och skälla på dem ivf.

Annons:
Sindri
12/13/18, 8:23 PM
#210

Det skall du absolut. Och du skall ha en ny sats som är färsk och kommer till dig medan den är levande. Enligt svensk konsumenträtt skall du också ha ersättning för det du lagt ner i ingredienser som du nu måste slänga.

hemul
12/14/18, 12:31 AM
#211

Köpte ju inte i Sverige…  Gav bara knappt 90 kr ink frakt, men det är dåligt av dem. Minst två veckor får man nog räkna med mellan UK och Sverige. Visst kan det gå fortare ibland, men ofta tar det längre tid än så.

De skickade den den 28:e och då var kulturen redan 6 dagar gammal enligt märkningen. Så dåligt det också, att inte skicka enbart pinfärska kulturer.

Köpte från kefirshop.co.uk . Ångrade mig genast att jag inte köpte någon annan kul kultur också. Det gör jag inte nu.

Sindri
12/14/18, 8:26 PM
#212

Ja, jag vet men kanhända att samma konsumenträtt gäller i hela EU? Du kan alltid testa. Ibland har jag ställt krav på företag som de till min förvåning ställt upp på.

Jag känner verkligen med dig, vet hur det känns när man förhoppningsfullt sätter igång någonting och det bara blir pannakaka av allt.

Kanske kan du få tag på GBP (Nej, betyder inte Gastric ByPass 😉) från Sverige. Har du sett detta 

https://www.facebook.com/groups/740270562686560

Annars finns det de som kör hel vilt utan GBP.
https://falskmat.wordpress.com/tag/hemmagjord-ginger-beer/
https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=37&t=17319

hemul
12/14/18, 10:31 PM
#213

Ja, jag tänker faktiskt göra min egen. Ungefär som Falsk Mat skriver. Ingefära + citron. Men jag använder nog vinjäst och jag gör det så det blir som öl i styrka, runt 5%. Och det blir riktiga glasflaskor med kapsyl. Väntar bara på att appen ska larma om ekocitroner. 😉

Är inte så besviken faktiskt. Kändes lite sådär från början. Men visst jag ska skriva och skälla på dem!

Sindri
12/14/18, 10:55 PM
#214

Bra - ryt i bara. Få dem att ta fram  skämskudden 😉

hemul
12/14/18, 11:15 PM
#215

Lyckades faktiskt hitta en recept på ingefärsvin i en gammal bok. Men de har även russin i och jag tycker det är lite klent med ingefäran.

Till 10 liter:

75 g hel ingefära
1 kg russin
4 citroner
4 apelsiner
+ socker o.s.v.

Väck med russin och apelsiner, mera citron och rejält mkt mer ingefära tror jag. Man vill ju ha sting på't.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
hemul
1/6/19, 2:40 AM
#217

Sindri, nu har jag tappat om apelsinvinet första gången och så klart passat på att provsmaka lite. Det är mycket lovande.

Bestämde mig för att göra det torrt och kommer inte att eftersöta det heller. Sötma måste till för smaken, men eftersom man lär dricka det som en svag drink med is, så insåg jag att man kan lika gärna söta när man ska använda det, så kan var och en ta sitt gift. Tanken på att röra ner en massa stevia när det flesta jag lär bjuda inte har nåt emot socker gjorde ont i plånboken…

Det blir så klart väldigt likt citronvinet jag gjorde förr (som jag också satt igång en laddning av). Tänk dig nåt ganska bittert, typ det bittra i campari men inte lika stark bitterhet, med citrustouch. Is har jag kört förr, men tror att en skvätt sodavatten eller annat bubbel skulle göra det ännu godare. Schweppes Tonic skulle definitivt passa - älskar Campari och tonic - men då blir det ju en massa socker.

Nu måste jag ner i källarn och inventera lagret av tomflaskor. Börjar bli orolig att jag inte har så det räcker. Det är skrymmande hobbies man. Syra, jäsa och torka. Tar lika stor plats antingen man har nåt i krukorna, burkarna. hinkarna och flaskorna eller inte. 😮

Sindri
1/6/19, 1:33 PM
#218

Ojojoj, ojojoj ett sånt besvär man har……😉

hemul
1/6/19, 8:17 PM
#219

Eller hur? Nu har jag satt experimentet med "ingefärsdricka" också, får vi se hur det blir. Det var farligt att bryggbutiken öppnade här i stan. Alldeles för lätt att köpa jäst och annat man behöver. Förut satt ju frakten P för nexperimenterandet.

Mitt största problem just nu är att kökskranen läcker och jag måste ta hit en rörmokare, Han kommer att tro att jag är alkis! 4 jäshinkar och en kruka… 🤫

Sindri
1/7/19, 10:31 AM
#220

Det får man bjussa på…..😃

Sammet1
1/24/19, 12:07 PM
#221

**Surface of Velvet
**Core of Steel

hemul
1/24/19, 3:25 PM
#222

Men jäsingen! Jag tror de snott mina krukor! Ser precis ut som två av mina på bilden.

hemul
2/24/19, 10:12 PM
#223

Mest till Sindri antar jag… Nu håller jag på att gegga ihop andra omgången ingefärsdricka. Det blev nämligen väldigt gott och går åt i rasande fart. ☺️

Lyckades få det aningen för sött (stevia…) och det kunde ha varit liite mer ingefärssmak. Lite dåligt med kolsyran också, men det berodde på ett missöde utanför min kontroll. När jag tillsatt extra socker för kolsyrejäsning, tappat upp allt på flaskor och tog fram kapsyleringsapparaten så visade det sig att det hade gått sönder i skåpet, hur nu det gått till. Så flaskorna fick stå öppna till nästa dag då jag kunde köpa an ny apparat. Antagligen började sockret jäsa direkt så lite kolsyra gick förlorad.

Till nya satsen tog jag lite mer ingefära och mixade den i hopp om att få ut mer smak. Skriver upp allt, så till slut blir det nog perfekt. 😎

Vore det inte för att man behöver använda sötningsmedel så skulle det har vara en väldigt billig brygd. Nästan hälften av kostnaden går till det. Vill inte använda aspartam och sånt, så tog Sötströ och toppade med 1 tsk stevia.

Annons:
Sindri
2/24/19, 10:28 PM
#224

Oj, måste man ha en kapsylmaskin? Låter dyrt?

hemul
2/24/19, 10:51 PM
#225

Funkar nog med petflaskor också, men såna har jag inga och vill inte återanvända dem heller med tanke på att de släpper mer gifter då.

Men nej, det är faktiskt inte dyrt. Den nya är fulare (helt i plast) än den gamla som var i metall, men den var billigare och visade sig faktiskt vara bättre, precis som expediten sa.

https://www.pgw.se/kapsylapparat-super-golonna-26-5-mm.html nya
https://www.pgw.se/kapsylapparat-bankmodell.html gamla skräpet

Själva kapsylerna är jättebilliga. Runt 40 för 250 st, ~15 öre styck. Absolut billigaste sättet att försluta flaskor. Vinkork kostar 1-2 kr styck. Skuvkork till PET-flaska 1 krona. Även om jag gör vin har jag det på ölflaskor numera. Mer lagom storlek också om man bara vill ha ett glas och lättare att lagra då jag har gamla ölbackar och kan trava på höjden. Tillgången på flaskor är obegränsad om man behöver nya. Bara att länsa husets glastunna efter helgen. 😉

Sindri
2/25/19, 12:28 PM
#226

Många vinflaskor har ju skruvkork numer så jag har alltid ett lager, plus att jag har en del gamla juiceflaskor med kork eftersom jag gör citrondricka, och olika teer ibland som jag förvarar i dem.

hemul
2/25/19, 4:56 PM
#227

Jo, de kanske håller trots att förseglingen är bruten. Men ska man vara noga måste man ju köpa nya korkar till dem också.

hemul
3/12/19, 5:57 PM
#228

Jaha, här står man och river morötter igen. Köpte upp mig förra veckan när Lidl sålde svenska ekologiska för 10:-/kg. Men jag gör bara morötter, morötter, morötter. Surkål är gott, men tycker det är lite för "tuggigt". Gillade det förr på knäckemacka med bara lite salt och iband ost. Men till maten blir det lite för mäktigt.

Skulle vilja lära mig nåt nytt. Nån som provat något annat som blir så där saftigt och lättuggat som rivna morötter? Har funderat på kålrot. Behöver idéer!

LenaK63
3/12/19, 11:01 PM
#229

Jag river morötter och ingefära.  Ingefäran kan bli litet trådig när den går genom min maskin. Jag river på största skivan. Men det gör inget när allt är färdigt.

Nästa gång ska jag ta morötter och cellerirot.

hemul
3/12/19, 11:14 PM
#230

Jo, morötter + ingefära + apelsin är en av mina stående blandningar. Men jag skulle vilja hitta något annat än morot som kan rivas och ge en saftig produkt.

Rödbetor försöker jag inte mer. Blir bara slime.

Annons:
hemul
3/12/19, 11:25 PM
#231

Hittar massor med recept när jag googlar "fermented rutabaga". Det måste ju innebära att det är gott! 😃

Ska alltså testa riven kålrot. Kanske med äpple. Låter som om det skulle passa, tycker jag.

Sindri
3/12/19, 11:31 PM
#232

Mums - det låter jättegott! Selleri och äpple är ju också gott ihop. Man skall inte ta för mycket äpple bara för sockret i äpplena är lite konserverande.
Kul att höra hur det blir.
Jag har inte syrat på länge för den ekologiska vitkålen är väldigt trist i Sverige. Hård, grov och torr. Men om ett par veckor kan jag köpa spansk färsk, saftig vitkål. Mums!

hemul
3/12/19, 11:45 PM
#233

Tänk att du ska gnugga in det där med Spanien så fort du kommer åt när vi går här och trälar i geggan! 😛

Selleri, det hade jag glömt att jag skulle testa. Undrar hur mycket bestprutningsmedel det är på rotfrukter egentligen. Både kålrot och selleri är rätt dyrt eko. Jag köper nästan utestlutande eko på veg-sidan, men då styr vad som har rimligt pris vad jag äter. Ska man syra får man ju lite andra krav…

Tror jag kör två små satser på vanlig kålrot och selleri som test. Tycker jag det är gott får man väl försöka hitta lite billigara eko sen.

hemul
3/18/19, 6:43 AM
#234

Så blev det. Körde igång selleri häromdan och kålrot ska rivas så snart jag tycker grannarna kan stå ut med ljudet. Blir det inte bra skyller jag på er! 😛

hemul
4/11/19, 5:30 PM
#235

Både sellerin och kålroten sket sig. Fan också. Har bara hänt en gång förut när jag blandade allt möjligt, bl.a. frysta gröna bönor.

fiskenihavet
4/11/19, 6:42 PM
#236

Har inte läst hela tråden (kanske inte sååå konstigt) men när ni frementerar, tillsätter ni prebiotika, eller blir blandningen prebiotisk iom frementeringen?

hemul
4/11/19, 6:52 PM
#237

Jag har bara salt och vatten. En del tillsätter vassle som mat åt mjölksyrabakterierna, men har inte behövts för mig hittills. Själva bakterierna finns naturligt på grönsakerna. De  förökar sig i rätt miljö, det är det som är själva mjölksyrejäsningen.

Annons:
fiskenihavet
4/11/19, 7:08 PM
#238

Det var det jag trodde. Köpte syrad kokosyoughurt, men den var tillsatt bakterier. Då är det väl onödvändigt att syra oxå?

fiskenihavet
4/11/19, 7:08 PM
#239

Det var det jag trodde. Köpte syrad kokosyoughurt, men den var tillsatt bakterier. Då är det väl onödvändigt att syra oxå?

hemul
4/11/19, 7:14 PM
#240

Jag vet inte hur sånt görs kommersiellt. Kanske är råvaran pastöriserad så de måste tillsätta kultur? Syrningen ökar hur som mängden bakterier. Hela processen är ju en slags bakteriodling.

Testa att göra rivna morötter. Det är buslätt!

fiskenihavet
4/12/19, 7:14 PM
#241

Är inte det ganska äckligt? :-p

fiskenihavet
4/12/19, 7:14 PM
#242

Är inte det ganska äckligt? :-p

Sindri
4/12/19, 7:48 PM
#243

Nej, det är väldigt gott. Jag har gjort både rivna morötter blandat med lite apelsin och väldigt lite ingefära, och morötter skurna i stavar tillsammans med vitlök. Till och med maken gillade det. 😃

hemul
4/13/19, 12:41 AM
#244

Jupp. Det är fuckin' beroendeframkallande. Så passa dig! 😉

Annons:
hemul
11/14/19, 11:06 AM
#245

Nu finns de där jäsburkarna i glas i Sverige. Gillar inte priset dock.

https://www.pgw.se/kilner-fermenteringset-6-delar.html

Sindri
11/14/19, 11:36 AM
#246

Äh, tycker jag klarat mig bra hittills med mina stora glasburkar. Hann inte göra surkål innan vi drog iväg i höst, men får förhoppningsvis med mig hem ett huvud av saftig, ekologisk vitkål (eko i Sverige är så grova och torra).

hemul
11/14/19, 11:51 AM
#247

För det där priset får man ju en fin i keramik från Holland. 😛

Ja, man får aldrig tag på "färsk" eko-kål. Jag menar den där tidiga när den fortfarande är grön. Så gott!

hemul
11/14/19, 11:52 AM
#248

Vad du var på hugget förresten! 😃

hemul
11/15/19, 12:29 PM
#249

Förresten hittade jag nyponpulvret lite billigare än på Apotea här. Också fri frakt. Så klart efter att jag just beställt en ny hink.
https://www.widforss.se/back-on-track-nyponpulver-900-g

Hittar inte igen tråden där vi pratade om det…

Sindri
11/15/19, 9:15 PM
#250

Men hållbarheten är lång……. Köp bara inte från Rawfood, det är som mjöl.

hemul
11/15/19, 9:21 PM
#251

Nja, det är ju deras standarpris. Men det blir Widforss nästa gång. Sparar inte många kronor men många bäckar små. 😉

Jaså? Blir det äckligt med mjöl? Tänkte det skulle bli lite som nyponsoppa, men då måste man kanske koka? Fast jag gillar de där rätt stora bitarna. De blir ju mjuka i vatten. Tycker det är rätt gott.

Annons:
Sindri
11/15/19, 9:36 PM
#252

Håller med dig. Mjölet blir lite dammigt i munnen.

hemul
11/25/19, 6:35 PM
#253

Nu är Nyponpulvret billigast på Apotea. Black Week. 156:-.
https://www.apotea.se/back-on-track-nyponpulver-900-g

Sindri
11/25/19, 9:31 PM
#254

Hoppsan! Synd att jag har 1½ burk hemma….

hemul
11/26/19, 3:48 AM
#255

Jo. Jag Köpte ju häromveckan. Glömmer alltid bort det där med Black Friday.

Sindri
2/2/20, 2:57 PM
#256

I vissa recept på syrning står det att burken skall stå mörkt medan fermenteringen sker, i andra står det inget om det. Jag har brukat ha en brun papperspåse över, men nu senast så glömde jag det totalt. Var så fascinerad av min nya burk.

hemul
2/2/20, 8:46 PM
#257

Jag glömde också att täcka ibland när jag använde glasburkar. Hände ingenting. Men de stod inte i direkt solljus direkt. Minns att vi pratade om det där när vi först upptäckte jäsburkarna. Man kunde köpa en slags mössa till dem i USA.

När jag skrollade igenom tråden såg jag bilden på mitt apelsinvin. Det blev mycket gott - och väldigt populärt hos somliga vänner. Men det är ju starkt så det går inte åt så fort ändå. Blir mer som en drink. Brukar ha is i. Men man ska gilla beska smaker. Och det gör jag!

hemul
2/2/20, 9:36 PM
#258

Och jag har provat en ny smak. Morötter, äpplen och ceylonkanel. Det var rätt tänkt, det överblivna spadet är jättegott som "shots". Men morötterna har lite mesig smak. Skulle behövas nåt som ger lite mer sting, men jag kommer inte på vad. Möjligtvis blir det roligare med sura svenska äpplen. Hade rätt smaklösa köpeäpplen. Kanel är iofs värt att forska vidare på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: