Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7578 ggr
[Nickname]
2016-10-15 14:18

Ni som kämpar medpsykisk ohälsa.

Har den blivit bättre eller sämre med lchf? Vilken grad av psykisk ohälsa led ni av? Googla t.ex. keto *psykisk sjukdom* på engelska så verkar denna kost väldigt lovande. Viktigt är väll att komma ihåg magnesium, d3 och omega 3.

Annons:
Soeffia
2016-10-26 20:58
#1

Mår bättre i min Depression. Kan ifs bero på annat, men väldigt glad att jag vägrade medicinering!

Lita aldrig på pannkakor i luften.

Annielle
2016-10-27 09:48
#2

Detta är jag också väldigt nyfiken på, men har inte riktigt våga prova på grund av rädslan över att jag ska må sämre (har hört om vissa som mår sämre, speciellt när det har gått något år)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

parsley
2016-10-27 14:43
#3

Det finns en del som hävdar att gluten, kasein (dvs mjölkprotein) och socker kan ge upphov till läckande tarm och en rad ohälsotillstånd. Martina Johansson skriver om det i boken Magstarkt bl a. Det finns även en del böcker översatta från engelska, som uppmärksammar samma förhållanden, t ex Perlmutter - Hotet mot din hjärna och Davis - Brödberoende. Jonas Bergqvist - Ät och lev paleo och Hultén - Autoimmun kokbok kan också vara läsvärda. Autoimmun kokbok bygger på råvarror som är skonsamma för kroppen. Anna Hallén skriver om sambandet mellan kost och hälsa i Gnizzelzonen och en del andra av sina böcker. 

Paleo och LCHF skiljer sig lite åt. LCHF är begränsar antalet kolhydrater och tillåter mejerier, om man inte väljer att äta mejerifri LCHF. Paleo är mejerifritt och inte kolhydratsbegränsat, om man inte väljer ketogen paleo, som i princip är det samma som mejerifri LCHF. 

Både socker, gluten och kasein påverkar hjärnans belöningssystem, så de kan vara rejält jobbigt att ta bort dem.

Har man lätt för att bli deprimerad och har låga serotoninnivåer så kan man ha svårt att klara de mest strikta formerna av LCHF, enligt min erfarenhet. Man behöver helt enkelt en viss mängd kolhydrater för att kroppen ska kunna tillverka tillräckligt med serotonin. Det finns en gammal diskussionstråd på kolhydrater iFokus om detta. Räddad av en potatis heter den.

ylvakristina
2016-11-01 10:41
#4

Jag fick möjlighet att hantera min diagnos bipolär 1 utan medicin när jag började med LCHF. Jag var allvarligt sjuk. Jag skickar med en länk där jag skrivit i kommentarsfältet kort min historia. Jag är den som kallar mig Fd bipolär och min kommentar är näst högst upp. Idag äter jag inte strikt LCHF. Har kommit in i en period där jag inte klarar av det men det är som jag hittat så mycket andra verktyg så jag känner mig trygg ändå. Sedan är det en otrolig lättnad att veta att jag kan landa tillbaka på låhkolhydratskost om jag skulle börja känna av skov igen. För mig var det inflammationer som var problemet och det tog ju kostförändringen hand om. Sedan är psykisk ohälsa ett komplext område men kosten var viktig för mig. Jag fick en bas att stå så jag fick möjlighet att hantera alla trauman och jobbigt runt omkring. http://www.kostdoktorn.se/lchf-och-bipolar-sjukdom

Annielle
2016-11-02 15:37
#5

# 4

Vad härligt att det har hjälpt dig så mycket! 🙂 Väldigt kul och intressant att höra av de andra i tråden som också har blivit så hjälpta, ska tipsa en bekant om detta eftsom hon har bipolär sjukdom som hon börjat äta litium för och som de flesta lägger hon bara på sig mer och mer vikt av det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: