Annons:
Etiketthälsa
Läst 5733 ggr
Anders-S
2016-10-12 22:23

Giftlarm om ekoägg

GP skriver:  "Halterna av miljögifterna i ekologiska ägg var tre gånger högre än för konventionella, skriver tidningen Land. Redan 2004 upptäcktes att ekologiska ägg innehöll mer dioxin än andra ägg. Den gången kopplades det till fodret, fiskmjöl från Östersjöfisk, och kraven på fiskmjölet skärptes. Men halterna har fortsatt att stiga, skriver Land."

Låter helt vansinnigt att man använder fiskmjöl från Östersjön till hönsfoder.  EU har bestämt att ge Sverige undantag från förbudet att sälja fet östersjöfisk. Trodde undantaget bara gällde människor.  I resten av EU är olagligt att sälja fisk som har höga värden av dioxin.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/giftlarm-om-eko%C3%A4gg-1.3864994

http://www.lantbruk.com/lantbruk/hogre-gifthalter-i-ekoagg

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/miljogifter/dioxiner-och-pcb/

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/miljogifter/dioxiner-och-pcb/#F%C3%B6rdjupning

Känsliga grupper

Dioxiner och PCB lagras i kroppen under hela livet. Foster och spädbarn är extra känsliga för dioxiner och PCB eftersom de utvecklas. För barn, ungdomar och kvinnor i barnafödande ålder är det särskilt viktigt att få i sig så lite som möjligt eftersom dioxiner och PCB som lagrats i kroppen förs över till foster och ammade spädbarn via moderkakan och modersmjölken.

Hur kan dioxiner och PCB påverka hälsan?

_Höga halter av dioxiner och PCB påverkar utvecklingen av hjärnan och nervsystemet i djurförsök, vilket bland annat kan ge beteendestörningar. Ämnena misstänks också påverka immunförsvaret, hormonsystemen och fortplantningen, samt orsaka cancer. I höga doser kan dioxin även ge klorakne, en långvarig akneliknande hudinflammation i ansiktet.

"Aminosyran metionin är viktig för värphönornas hälsa och tillsätts vid konventionell produktion i syntetisk form till fodret. För ekologiska besättningar är detta inte tillåtet, istället används ofta fiskmjöl för att förse hönorna med metionin."_

Fiskmjöl med dioxin och PCB. Så fel det kan bli!

Annons:
Sindri
2016-10-12 23:27
#1

Vaaaa! Hur korkad får man vara????

Så skall man sluta köpa ekoägg nu? Kan man få reda på vilka ekoägg som innehåller så mycket gift??

fiskenihavet
2016-10-13 00:50
#2

Oj, oj. Har jag förstått det riktigt att det bara gäller svenska ekologiska ägg?

OlgaMaria
2016-10-13 13:50
#3

Det man får komma ihåg är att detta är en parameter - inte en sammanfattning över om ekoägg eller konventionella ägg innehåller mest gift totalt sett, eller näring. 

Lite konstigt dock att man inte får ge syntetiskt metionin?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemul
2016-10-13 14:02
#4

Jag tror inte det får förekomma "tillsatser", ivf är det starkt begränsat. Dessutom framställs metionin med hjälp av genmodifierade bakterier, så det kan falla på det också. Har läst nåt om att man önskar ett GMO-fritt metionin, så det är möjligt att det är det det hänger på.

Men problemet med fiskmjölet, förutom att det periodvis har gett smak åt kött och ägg, är väl att det kommer från östersjöfisk. Riktigt jäkla dåligt tycker jag, eftsom många undviker att äta just östersjöfisk. Så får man i sig sk*ten ändå…

Tyvärr är nog "eko" ofta inte värt namnet. 😕

[Baltazar13]
2016-10-13 16:52
#5

Undrar hur det är med ekologisk hönsfärs (eller andra produkter från ekohöns) Det är ju just kött från värphönorna som används…

hemul
2016-10-13 18:25
#6

Det är nog samma med ekologisk kyckling också. Nån som orkar kan ju skriva till f.d. Bosarp, numera Kronfågel, och fråga.

konsumentkontakt@kronfagel.se

Här står iofs bara om värphöns, men det famgår också att eko inte är riktigt eko.
http://www.ekoweb.nu/?p=9134

Annons:
NyLCHF63
2016-10-13 19:18
#7

Jaha!! Ska man börja äta vanliga ägg och inte eko ägg nu? Jag hade för mig att det var någon anledning till att man skulle äta eko ägg. Just nu kommer jag inte ihåg av vilken anledning det var…. 🤔

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

AnnaMariaK
2016-10-14 22:36
#8

Jag är alltid lite skeptisk till allt jag läser. Frågan är vilka ekologiska ägg har man undersökt? Hur kan man tillsätta östersjöfisk till ekologiskt hönsfoder? Då är det inte ekologiskt längre enligt min uppfattning. Då är det kvalificerat fusk!!! Jag köper ägg av några jag känner som har små hönsbesättningar och de äggen smakar mycket godare än de ekologiska jag ibland köper.

hemul
2016-10-14 23:25
#9

Det är mycket som är fusk med KRAV, eller ivf märkligt. Såg ni den där programmet om bl.a. Oatly för ett tag sedan, glömt vad det hette, men det var SVT ivf. Det handlade inte bara om Oatly, men de fick störst utrymme. De fick på pälsen för sitt "Wow, no cow!". Det visades sig nämligen att deras ekologiskt odlade havre gödslas med pellets av kött- och benmjöl. Och inte enbart från ekologiskt uppfödda djur heller, vilka rester som helst duger. Så förutom att det var väldigt roligt att Oatly fick sätta sitt "No cow" i halsen, så är ju inte kedjan ekologisk så det stör. Obs detta gäller inte bara Oatly. Ekologiska odlingar får gödslas med oekologiskt köttafvall. Följer man länken jag postade ovan framgår också att hönsfodret inte behöver vara 100% eko för att produkten ska få kallas eko.

KRAV känns mer och mer som en marknadsföringsgimmick. Efterfrågan finns, då möter man den. Med så liten ansträngning som möjligt.

aktagrottman
2016-10-15 23:38
#10

Det är alltså så här att ökningen ligger på typ 0.00000001 pickagrem.

Men det är en ökning på ca 3%
Värdet ligger fortfarande långt under gränsvärdet för det som är tillåtet.
Med stor sannorlikhet är det fiskfodret från östersjön.

NyLCHF63
2016-10-16 14:55
#11

😕

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Upp till toppen
Annons: