Annons:
Etiketthälsa
Läst 3315 ggr
jrv
10/3/16, 11:15 AM

Tillskott av Probiotika trots en välmående mage?

Har ätit LCHF i 6 år. Innan det var min mage kaos på alla sätt och vis men så fort jag ändrade kosten så försvann alla problemen.

Så länge jag håller mig till LCHF så mår magen prima. Den är platt, lugn, tyst, pålitlig och märks knappt av. Den bara funkar.

Nu till min fråga. Jag tror att en av de viktigaste nycklarna till hälsa är kosten. Men har de senaste veckorna snöat in mig en del på kosttillskott. Min fråga gäller tillskott av Probiotika. Spontant kan jag känna att man om man har en rubbad tarmflora pga den moderna maten (mycket kolhydrater, skräpmat, socker osv) så bör det vara bättre att välja rätt mat istället för att fortsätta äta fel och ta tillskott för att balansera upp med Probiotika-tillskott.

Men när man läser på så inser man hur viktig maghälsan och balansen mellan bra och dåliga bakterier är för övriga hälsan. Även om magen mår bra, kan man vara säker på att man har tillräckligt med goda bakterier för optimal maghälsa?

Plus att jag planerar att bli gravid och då ska det vara ännu viktigare med en balanserad tarmflora eftersom denna enligt studier förs över till barnet och har man en dålig uppsättning bakterier i magen får barnet det och risken för allergier, sämre immunförsvar m.m. tycks då öka - därför rekommenderas det på vissa sidor jag läst att gravida tar tillskott av Probiotika, för att säkerställa att barnet får den bästa uppsättningen av bra bakterier.

Men jag som har en välfungerande och välmående mage borde väl inte behöva ta Probiotika? Vad tror ni?

Annons:
jrv
10/3/16, 11:20 AM
#1

Kan tillägga att jag vet att syrade grönsaker är ett alternativ men frågan är om det är OK att äta som gravid?

Fransu
10/3/16, 11:21 AM
#2

Om din mage funkar fint och du mår bra ser jag ingen anledning att börja med probiotika. Möjligtvis naturligt genom kosten, men det känns meningslöst för din del att lägga pengar på kapslar eftersom magen funkar. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Pytteliten
10/3/16, 11:28 AM
#3

Ät syrade grönsaker så får du både bra mat och goda bakterier samtidigt 😃.

jrv
10/3/16, 11:34 AM
#4

#3 Har funderat på det också men undrar om man verkligen kan äta det när man är gravid? Med tanke på hur noga det är med bakterier i livsmedel, att maten inte får stå framme för länge osv.

parsley
10/3/16, 11:50 AM
#5

Karin Bojs har skrivit en bok om mjölksyrejäsning av grönsaker. Syra själv heter den. Boken finns bl a hos Bokus.  http://www.bokus.com/bok/9789171262530/syra-sjalv-konsten-att-foradla-gronsaker-med-halsosamma-bakterier/  Hon menar att det i princip är ofarligt att äta mjölksyrade grönsaker. Förr i tiden var det en vanlig konserveringsmetod. När socker började bli billigare, började man med inläggningar istället för mjölksyrning. Lukta och smaka. Verkar det ok, så är det säkert ok. Tror inte det finns några varningar om surkål  och graviditet. Testa att fråga livsmedelsverket om du är osäker.

Vill du inte syra själv så finns produkter från svenska Tistelvind i en del affärer. Hela syrade kålhuvuden från Balkan, har jag sett på ICA och Willys. ICA:s har även surkål i sitt I Love Eco-sortiment. Tänk på att surkålen ska vara opastöriserad för att de goda mjölksyrebakterierna ska finnas kvar. De sorter som står ute på hyllorna i affärerna är ofta pastöriserade, så leta i affärernas kyldiskar.

Tibetansk kefir som man gör själv med hjälp av speciella gryn ska vara bra för magen.

Resistent stärkelse tas inte upp av kroppen utan blir mat åt tjocktarmens bakterier. Om du googlar på resistent stärkelse, så hittar du en del information. Enklast är att ta lite potatismjöl och röra ut det i kallt vatten. Börja med 1 tsk och öka vid behov.

Upp till toppen
Annons: