Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3752 ggr
Mutal
2016-09-15 11:15

Ny på allt

Hej. 
Nu har jag bestämt mig för att göra en större förändring hur jag äter. Jag har läst lite om LCHF-metoden men skulle gärna vilja veta mer.

Min familj är tyvärr en Hög Carbfamilj, dvs vi äter pasta och dylikt till nästan varje måltid. Så om ni har recept på LCHF mat som familjer kan äta så är det ett bra sätt att börja. (Som jag kan tillaga TILL familjen och de äter det)

Jag kommer - till att börja med - sluta äta godis, chips, frukt, dricka läsk osv och försöka gå över till LCHF metoden.

Så det jag vill är:
1. Veta mer om LCHF, gärna från någon som provat. Hur funkar det? Hur snabbt går det egentligen? Vad ska man tänka på?

2. Recept för mat á la LCHF.

3. Vad mer jag kan tänka på att ta bort/lägga till nu i början.

Tack ^^

Annons:
parsley
2016-09-15 12:38
#1

Bra grundläggande information hittar du på t ex kostdoktorns sida.  http://www.kostdoktorn.se/nystart

1. Enkelt uttryckt så väljer man livsmedel som har mindre än 5 % kolhydrater, undantaget kryddor och lök, som man äter lite av och drickmjölk, som lätt blir för mycket. Bär, nötter och mandel äter en del. Grönsaker som växer ovan jord brukar vara ok och det finns även ett par som växer under jord som är ok, bl a rättika, rädisa, rotselleri, majrova och ev kålrot. Morot kan man äta lite av, beroende på hur strikt man behöver vara och hur mycket kolhydrater man tål. Man äter normalt med protein och så mycket grönsaker, nötter och bär, som man tycker är lämpligt och fyller på med fett så man blir mätt. 

Hur snabbt det går beror bl a på hur gammal du är och i vilket skick din kropp är. Man brukar säga att en ung man är den som har lättast att gå ner i vikt och kvinnor i medelåldern har svårast. 

2. Det finns ett antal receptbloggar med LCHF-recept, t ex lesscarbs och Birgitta Höglund och 56 kilo. Birgitta Höglund äter LCHF/paleo, så en del recept innehåller mindre mängder av sådant som inte brukar räknas till LCHF, t ex frukt som smaksättning eller lite honung. 56 kilo äter en ganska liberal lågkolhydratkost, med relativt mycket kolhydrater. Du kan också googla på det du vill göra, t ex tacos LCHF. Brukar familjen äta hämtpizza, så finns det en del pizzerior som gör pizza utan botten eller LCHF-pizza. I princip kan familjen och du äta samma mat, även om du äter LCHF. Grönsaker och huvudrätten kan vara gemensamma. De tar sina kolhydratsrika tillbehör och du tar lite extra fett om du behöver. Engelska kostdoktorn Diet Doctor har en 2 week challenge, med bra LCHF-recept. De går att översätta med google översättning. Tyvärr finns de inte på svenska. 

3. Att tänka på i början. Man kan få omställningsbesvär, men de går över. Lite salt, t ex seltin, i ett glas vatten kan hjälpa mot en del av dem.

Inkanyezi
2016-09-15 14:48
#2

Enkelt med vad som ska bort: 

  • socker, alla varianter och allt som har tillsatt socker (söta drycker)

  • pasta

  • vanligt bröd

  • potatis

  • ris

  • bönor och andra baljväxter (ärtor etc)

  • Det mesta av färdiglagat (hamburgare, färdiga rätter etc)

Det som man kanske ska ha mer av är:

  • grönsaker (ovan jord)
  • fett (riktigt smör, kokosolja, fet fisk, olivolja i salladen)
  • Och så ska inte fettranden på köttet tas bort, utan ätas!
  • för köttfärs, den fetaste, som ofta är billigast
  • fet fisk (lax, sill, strömming, makrill)
  • Ägg, ät hur många du vill, bra mat, innehåller inget skadligt. (omelett, äggstanning etc.)

Om man vill ha något läskande att dricka föreslår jag citronvatten. Jag brukar hälla i lite av sådan pressad citron som finns i handeln. Jag fyller det på en flaska och ställer i kylen.

Pasta kan med fördel ersättas med strimlad vitkål, som man fräser i en panna med smör. Vissa kötträtter kan långkokas i grädde med kryddning, ex. curry, vilket gör köttet mörare och hjälper upp fetthalten. Kycklingbröst är alltför torra och utan fett, de vinner mycket på att kokas i grädde. Om gräddsåsen tenderar att bli tunn, kan man fylla på med riven blomkål, det är jättegott.

Det man absolut måste glömma är all skrämselpropaganda om kolesterol, så margariner går fetbort, och i synnerhet sådant skräp som Becel. Becel är inte alls bra för hjärtat, utan det är otjänligt som människoföda.

Ta bort all sötning till drycker som te och kaffe, och ta bort alla sötade drycker, också de som har sockerfria sötningsmedel. De innehåller ingenting som kroppen behöver utöver vattnet, och vatten får man bäst ifrån kranen. Hitta en tesort och en kaffesort som fungerar bra utan socker. Jag brukar ta en bit ost till kaffet i stället för annat tilltugg; mestadels St Clemens Danablu 60 %, men ibland Brie, som ofta säljs ganska billigt.

En speciell sak jag brukar göra till frukost är filbunke på tjock grädde, där jag startar syrningen med en skvätt A-fil (levande acidofilus). Jag har ofta några björnbär i botten av skålen, och jag lägger kanel på.

En omelett blev min lunch idag, där jag började med att tärna rökt sidfläsk och steka upp tillsammans med blomkål. Jag skar också ner bladen som omger blomkålen, de innehåller mycket fiber och är lika goda som annan kål. Efter en stund hällde jag på lite vatten och lade lock på, så att det fick ångkoka, och sedan knäckte jag ett par ägg och blandade med lite vispgrädde och slog över alltihop och lät den stå ett tag på låg värme tills det stelnade. Ganska enkelt och inte särskilt arbetskrävande, även om tillagningstiden är rätt lång för att det ska stelna på låg värme.

Zepp
2016-09-15 19:23
#3

Meatzza - Pizza med köttfärsbotten

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=952

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: