Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6798 ggr
Lchfman
2016-09-11 15:22

Räkna med Kostfiber?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en fråga från en bekant som jag inte kom ihåg hur det låg till. Det var ett bra tag sedan jag räknade kolisar och fick friska upp mitt minne på www. Men efter en del googlande hittar jag inget definitivt? Så hur ligger det till? Räknar man med kostfiber? Se min bild tex. Från en vanlig matdagbok.

Annons:
Zepp
2016-09-11 18:02
#1

Mmm.. prexis.. räkna med framförallt inulin/oligosackarider!

De kan omvandlas i Colon till SCFA!

Dvs de kan bidra med upp till 5% av ditt kaloriintag!

Såå.. först får du sortera bort ickedigestibla fibrer från digestibla!

Summa summarum.. skit i fibrerna så länge du inte äter en massa jordärstkockor eller dricker rå potatisstärkelse utrört i vatten!

Det skiljer altså mellan Amerikansk och EU lagstiftning hur kolisarna skall räknas!

I EU så räknar vi upp de som direkt tas upp i tunntarmen.. medans i USA räknas alla oavsett om de tas upp eller ej!

I EU så står fibrer för sig!

Man får lov att använda bägge sätten att räkna.. men använder man det amerikanska så redovisas "sockerarter" för sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2016-09-11 19:43
#2

Så i just den appen kan man alltså räkna socker bara? Raden ovanför proteiner på bilden. Man tycker man kan ganska mycket, men det är ganska komplext alltså. :) Vad menar du med kockan då? Det äter jag ju ibland, med massor av smör :)

Zepp
2016-09-11 20:07
#3

Nämenaltså.. sade jag att allt var lätt?

Konärtskockor består i huvudsak av Inulin.. det är en Oligosackarid. den tar du inte upp i tunntarmen, den bryts ner i Colon och omvandlas till SCFA och gas!

Gör det enkelt för dig.. iallafall när du pratar med noviser.. EUs/Sveriges livsmedelslagstiftning föredrar att man skilljer på digesterbara kolisar/sådana som tas upp direkt i tunntarmen.. i USA så klumpar de ihop alla kolhydrater således oxo icke digesterbara fibrer.. men som regel så skriver de ut vilka som är sk sockerater, dvs sådana som tas upp i tunntarmen!

Det är mest spetsfundigheter att utvärdera huruvida vissa tex Inulin omvandlas till SCFA.. iallafall så är de fettsyror!

Altså.. gå på svensk/EUs definition av kolhydrater i livsmedel.. det är typ sådana som höjer blodsockret.. i USA är de mer benägna att räkna alla som skulle kunna tänkas bidra med kalorier!

Om man säger som så.. för oss som tänker i LCHF. banor så är fibrer omvandlade till feettsyror knappast något problem.. se de mer som en bonus. de ger SCFA.. bra för tarmen, ger mer smörsyra, acetat och propionat till blodet.. man pratar då om second meal effect, dvs det tar en tid  tills de kommer till colon och sen ut i blodet!

Koncentreara dig på de som höjer blodsockret.. dvs de som tas upp i tunntarmen!

För övrigt så ärnaturliga fibrer bra för tarmtömningen/biomeet.. oavsett om de omvandlas till SCFa eller ej!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2016-09-11 20:22
#4

Tack zepp!

Zepp
2016-09-11 20:35
#5

Eh.. sådana där program är anpassade för både EU och USA!

Det blir ytterst komplicerat om folk gillar rå potatis eller dricker rå potatistärkelse uppslammat i vatten!

Utgå från det faktum att folk äter lagad mat!

Allt det andra är sk ytterligheter!

Oså när vi ändå är inte på det komplexa.. inulin/kronärtskockor.. andra grönsker är knappast det som man i förstone bör dra ner på en LCHF-diet!

Men det där visste du redan?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2016-09-12 19:32
#6

Ja det är lite snurrigt, jag kommer bara ihåg detta med kostfibrerna ytterst lite när jag försökte komma in i det i början. Kanske har det blivit mer av detta kostfiber/socker på förpackningar? Eller så har man ett selektivt minne. Nej det där med kronärtskockan är jag faktiskt inte riktigt med på. Mer än att man fiser en del då :)

Annons:
Zepp
2016-09-12 19:40
#7

Mm.. menade egentligen kronärtskockor.. dvs en rotfrukt.. om jordärtskockan är jag ytterst osäker.

Men för att du skall slippa vara osäker så är gaspruduktionen ett säkert tecken på antingen Inulin/oligosackarider/andra sackarider som i colon omvandlas till butyrat, acetat eller propionat.. dvs SCFA!

Eh.. äter man riktig mat och inte är fettskrämd så brukar det slita till sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2016-09-12 20:38
#8

:) Ja ok!

Lchfman
2016-10-16 14:19
#9

64% kostfibrer, så detta är inte blodsockerhöjande KH då? Det börjar bli svårt att hålla koll :) INNEHÅLLSFÖRTECKNING Näringsinnehåll per 100 g: Energi 700 kJ/170 kcal Fett 0.2 g - varav mättat fett 0.1 g Kolhydrat 6 g - varav sockerarter 2 g - varav polyoler 0-1 g Kostfiber 64 g Protein 5 g Salt 0.80 g Ingredienser: Fyllnadsmedel (polydextrose), oligofruktos, vete dextrin, förtjockningmedel (gummi arabicum), oxgelatin ammoniumklorid 4%, rålakrits, salt, vegetabilsk olja (palmolja, palmkärnolja, kokosolja), ytbehandlingsmedel (carnaubavoks/-vax), aromämne, sötningsmedel (steviolglycosider). Kan innehålla spår av gluten. Utan tillsats av färgämnen.

Zepp
2016-10-19 22:06
#10

Kostfibrer är lixom bara det en djungel!

Man bör veta exakt vilka de är för att kunna förutsäga något som helst!

Om man säger som så.. tröskavfall kan du helt utesluta.. iallafall kost med sådant tillsatt.. förekommer främst bland livsmedel som räknas in i GI!

Oså för att göra en snabb  kursförändring.. en hel del sk rotfrukter.. men även vissa sk frukter innehåller stora delar av sin energi i form utav "kostfibrer", kan vara sk RS, oligosackarider/inulin/andra former.

Utiallafall.. så länge det kommer från sk riktiga råvaror så är i princip "kostfibrer" inte blodsockerhöjjande, utan SCFA-höjande och gashöjande i Colon!

Och därmed sällan något hälsoproblem förutom för omgivningen som upplever gasutsläppen som ett hot mot deras hälsa.

Men.. det där du visar på förefaller vara något helt annat än rena råvaror?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2016-10-22 18:02
#11

Japp det jag visade är "Toms nellie dellies" Nån typ av lakritsgodis som några LCHF-bekanta åt (och inte ville ta reda på om det var ok eller inte för att det var så gott) Min känsla är ofta, är det för bra för att vara sant är det ofta inte sant.. Förresten så är då frönäcke trots sitt KH på typ 19% rätt ok då eftersom det är mestadels kostfibrer? INGREDIENSER: Solroskärnor, sesamfrö, pumpakärnor, linfrön, psylliumfrön, chiafrön (8%) NÄRINGSVÄRDEN per 100 g Energivärde 2420kJ/580kcal Fett42g -varav mättat fett6g Kolhydrater19g -varav sockerarter1g Fiber16g Protein 23g Salt0,03g

Zepp
2016-10-22 18:43
#12

Nämenaltså.. du och jag har inga olika åsikter!

Oså till dina LCHF-ätande vänner.. så länge de gör 80% rätt.. så kanske det andra gör att de står ut.. trots sina cravings?

Vet lixom inte hur andra är funtade/kanske inte ens hur jag själv är/du är.. iallafall så har vi alla att kämpa med cravings och ett outsinligt utbud av livsmedel att välja mellan.

Man gör vissa väl valda val, beroende utav ens egen situation.

Sen så handlar det mesta om huruvida det är en stor eller liten del av ens energiintag sett på längre sikt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2016-10-22 19:17
#13

Sant zepp, tack för dina kloka ord och vetenskapliga fakta!

Annons:
Zepp
2016-10-22 19:51
#14

Lakrits är ju gott altså.. gärna saltlakrits för min del då.. helst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: