Annons:
Etiketthälsa
Läst 6734 ggr
LottaO
2016-08-25 00:19

Gluten, skolan, intyg - frustration.

Dottern, 12, har börjat ny skola. Hon har ganska länge försökt välja bort gluten i möjligaste mån. Hon har i sommar varit helt glutenfri och mått bättre än på länge i magen. Nu har hon börjat ny skola och allt är nytt och spännande. Maten tror jag hon löser, eftersom hon älskar grönsaker och inte är jättekänslig. Men så kom det upp en sak. Hemkunskap. Här måste finnas intyg om hon ska kunna äta det hon bakar eller lagar. Problemet med glutenintolerans är ju att kroppen måste vara utsatt för att ens gå att påvisa. Ska jag/läkare kräva av henne att bli sjuk för att eventuellt, men inte troligt, få en diagnos? Finns det någon som har tips eller idéer på hur vi ska göra, vart vi kan vända oss? Jag har inte pratat med vårdcentralen än. Är själv lchf-are sen tio år, men som vuxen kan jag ju nästan alltid välja själv.

Dansa kan man alltid göra!

Annons:
hemul
2016-08-25 01:15
#1

Förstår inte. Ska hon ha intyg för att kunna äta maten i hemkunskapen, inte för att få slippa äta den?

LottaO
2016-08-25 06:18
#2

För att få baka/laga glutenfritt för att kunna äta!

Dansa kan man alltid göra!

Surpan
2016-08-25 07:05
#3

Det är väl bara att inte äta? Jag kommer inte ihåg att någon i min klass gjorde specialkost på hemkunskapen. Kursen går ju ut på att lära sig hantera ett hem, inte att äta.

/Surpan

LottaO
2016-08-25 07:45
#4

Jo! Man äter det man tillagar i Hemkunskapen. Så var det redan på min tid. Inte kul att laga mat och sedan inte kunna äta! Jag undrar om det finns någon som har tankar och idéer på hur jag ska kunna hjälpa min dotter!

Dansa kan man alltid göra!

Surpan
2016-08-25 08:05
#5

#4 Absolut, klart man äter det. Men kan man inte så kan man inte. Men börja med att ringa till vårdcentralen och fråga dom. No kanske behöver gå dit och få en remiss för utredning och sådant först. Har hon problem med gluten så är det väl bra om hon får en intyg så att hon kan få specialkost på lunchen framförallt?

/Surpan

hemul
2016-08-25 17:20
#6

Äh, det ska väl ha nåt på brödet också som hon kan äta och de bakar väl inte varje gång väl?

Annons:
Regulus
2016-08-27 12:12
#7

Kan du tala direkt med hemkunskapsfröken, och förklara problemet? 

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet med barn i den åldern men har förstått att många andra har samma problem som du.

Lycka till!

Sindri
2016-08-27 14:11
#8

Det är bara att hon vägrar och säger att hon får ont i magen av mjöl.

Blir så förb-d på detta intygande. Om man inte gillar cigaretter slipper man röka, om man inte gillar kaffe slipper man dricka, om man blir sjuk av sprit slipper man dricka, om man inte gillar socker och gluten…….

Bara stå på dig  och lär din dotter detsamma. Skolan kan aldrig ha rätt att tvinga ditt barn att äta något hon inte mår bra av.

Eller för att visa det löjliga - skriv ett intyg att hon inte äter socker och gluten av ideologiska skäl.

Regulus
2016-08-27 14:28
#9

Sindri har rätt!

Skriv ett intyg och säg att hon äter LCHF av ideologiska skäl.

På jobbet förra vecka skulle var och en beställa konferenslunch. Veganerna fick igenom sina önskemål, men LCHF gick inte att välja. "Tänk om alla skulle välja sin specialdiet?! Hur skulle det se ut?!".

Jag blir så trött … 😡

Bestämt mig :)
2016-08-27 14:30
#10

Dumheter, det går att lösa med ett enkelt blodprov!!

Sindri
2016-08-27 16:51
#11

All vårdpersonal hävdar att kroppen då måste vara full med gluten för att man skall kunna se något på blodprovet.

Det är många som skrivit härinne om läkare som kräver att de skall börja äta gluten igen för att kunna ta ett prov.

Halvdansken
2016-08-27 20:00
#12

Om hon har problem med gluten, så kan det väl sägas vara en allergi? Skulle de tvinga en jordnötsallergiker att smaka eller göra jordnötssmör? 

Du som förälder har väl nåt att säga? 

Hon kan väl baka, men andra kan smaka på det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

hemul
2016-08-28 17:50
#13

En förening jag är med serverar vegetariska luncher. Ibland är det middag på helgen, samma där. OK, nog kan jag äta grönsaker, men man blir ju inte mätt på bara det. De andra mättar sig med berg av mackor. För ett tag sen hade de fest. Jag ville gå och ringde och frågade vad det skulle bli för mat så jag skulle veta om jag skulle ta med eget. Svaret var att det blir nog grillat - men det finns så klart ett vegatriskt alternativ var hon snabb att tillägga. Människan lät väldigt oförstående när jag sa att det var det jag försökte undvika. Jag försökte förklara problemet för oss som inte äter bröd (tog inte ens upp lowcarb), att problemet är att bli mätt. Gick inte in tror jag. Sen visade det sig att grillat förvandlats till någon slags wok som iofs innehöll både kyckling och annat, men i så små mängder i förhållande till riset att det inte gick att bli mätt på det heller. Kunde ju inte stå och plocka ut varenda kycklingbit.

Har annars inte problem med detta, men just i det här sammanhanget. Det löjliga är att föreningen inte har ett jota med vegatarianism eller kostval att göra öht. Tror bara någon enstaka medlem är vegatarian. Det kommer sig av att de tidigare hade en kock anställd som var vegan och vägrade laga annan mat. Hej och hå.

Annons:
Tzatze
2016-11-10 17:53
#14

Boka tid hos Barn- och Ungdomshälsan och förklara situationen så hjälper de dig säkert.

För att ett test ska ge utslag har jag för mig att man måste äta gluten i två månader och inte ens då är testet helt tillförlitligt. Det vore ju barnmisshandel att utsätta ett barn för det och hon mår så dåligt av gluten.

korseett
2016-11-10 18:10
#15

Det behöver inte vara gluten som är problemet utan andra ämnen i sädesslag som tex dess fibrer som ger magproblem. Svårt för många som inte är insatta att förstå att det kan vara andra orsaker för gluten är så vedertaget. Har man gluten så reagerar man på minsta lilla har jag förstått. Jag får inte magont av lite sås redd på mjöl när jag är bortbjuden men skulle jag äta bröd varje dag får jag först ont i lederna, blir svullen och sen ont i magen och så är det kört. 

Jag ska nästa år plugga till hemkunskapslärare så det ska bli intressant att se hur störd kostsynen är nu för tiden på lärosätet jag ska till.

Upp till toppen
Annons: