Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 4878 ggr
_Fisken
8/24/16, 12:29 PM

Min melodi

Har ju provat o nästan nollat ut kh. Målet har ju varit bättre blodvärden, minska i vikt, få bort sur mage men det har alltid stupat på frukosten (o vissa gånger mellanmål).  Det är den där snabba frukostmackan innan jobbet som har varit stupstocken. Alltid. 

ialla fall tog jag tag i detta igen och nu tror jag att jag hittat en metod som passar MIG. Det är havregrynsgröt på morgonen (i micron) samt ibland till mellanmål. Det är nyckeln till allt. Många säger: "Jamen gröt är ju bröd också!!".  Jag säger då att jag har kunnat kastat ut allt bröd, smör o pålägg samt all pasta/potatis/ris. Jag ersätter detta med gröt och kokta grönsaker. Sen kör jag med vanliga proteinkällor. Kött, fisk, kyckling whatever.

Gröten fixas i en sån där skakgrej med lock. Vatten, salt, 1dl havre. Skaka om. Häll i detta i en djup tallrik. In i micron. Färdigt på 2 min. Snabbt, varmt och passar mig)

Annons:
Sindri
8/25/16, 12:26 AM
#1

Just havregrynsgröten var en källa till blodsockerfall för både mig och mina barn.

Du vet väl att havre innehåller något som heter fytin som hindrar kroppen från att ta upp vissa näringsämnen. Fytinet (eller dess skadeverkningar - kan inte allt 100%) kan minskas rejält om man lägger grynen i blöt kvällen innan.

Själv misstänker jag fytinet för att ha orsakat artros hos både mig och maken. Maken (som annars är blandkostare)  slutade ett tag, men har nu börjat igen och säger att han mår mycket bättre. Vi har ändå fått ge upp löpningen, och bara han mår bra med sin älskade gröt så……

Visst är det märkligt hur olika vi är och hur olika kosten funkar för oss. Fascinerande, och man måste ständigt ha det i åtanke.

hemul
8/25/16, 4:26 AM
#2

Förstår inte riktigt. På vilket sätt är gröt bättre för dig? Får du sug efter mer av mackan man inte av gröten eller vadå? Och vad händer utan spannmål alls? 🤔

_Fisken
8/25/16, 5:48 AM
#3

#1. Ok. Ska kolla det och väga in det i det övriga. Jag detta med havregryn kom från ett engelskt program där de utvärdera olika kost för att se vilken kost som påverkade blodvärden, exvis blodfetterna. Gröten tog ner fetterna med 10-11%.  Ett levnadssätt utan kött etc. tog ner det med 12-13%.  Jag tänkte då på att ta upp detta med gröt till frukost igen. Det var lyckat tycker jag (just nu iaf).

#2. Efter att ha testat flera olika sätt att leva med en kost som passar mig och mitt sätt att vara har just frukosten vara den måltid som är mest kritisk. Där vill jag att det går fort o snabbt och inget som jag måste förbereda dagen innan. Därför har allt, bla LCHF, falerat då jag alltid kommit tillbaka till brödet (mackan) då den är snabb och fixa och billig utan att behöva handla en massa råvaror och förbereda.  Detta med mackan har alltså lett tillbaka mig på "den-gamla-vanliga-kosten" igen med pasta, ris, mackor etc. som i sin tur lett till sur mage, ökande vikt etc.
TV-programmet jag nämnde ovan fick mig att tänka till igen då jag har förhöjda  blodfetter och vill inte äta medicin. I samband med det kom jag på att gröten är ett snabbt sätt att fixa en varm frukost som jag gillar och går fort. Den tar ca. 30 sek att preparera samt 2 min i micron. En kall morgon blir jag varm. 
Gröten har dessutom inga råvaror som måste förberedas eller är dyra. Detta sammantaget har alltså lett till att jag kunnat kasta ut bröd, smör och pålägg som i sin tur ledde mig till att även göra mig av med pastan/riset/potatisen och ersätta det med kokta grönsaker.  Målet är alltså nått och den kritiska Frukosten är ordnad på ett sätt som passar just mig.

Ett snabbare alt. frukost är ett äpple men det tar jag bara när det är panik på morgonen.

Hoppas att det är en förklaring.

hemul
8/25/16, 5:18 PM
#4

Alltså, jag är själv ingen strikt LCHF-are, långt ifrån, men äter du öht lowcarb?

Jag förstår fortfarande inte. Är det krångligare att trycka i sig ett par kokta ägg än att bre en macka, skiva äggen och lägga dem på mackan?

Det är ingen kritik. Jag försöker bara förstå för jag blir nyfiken.

_Fisken
8/25/16, 5:57 PM
#5

Helt ok att fråga. Nej, jag äter inte lowcard. Har gjort men affärerna hade inte alltid lowcard bröd. 

Jag har ett tidsschema på morgonen. Väckarn ringer 05.53.  Då har jag 7 min på mig innan Nyheterna börjar. På den tiden hinner jag med toa och sen en macka. 05.58 slår jag på TV:n med en macka i handen. Äter jag gröt, som jag gör nu på mornarna, så går det nästan lika fort som att göra en speedmacka. De 2 min inne i micron är marginella för jag gör annat då som typ mata den ständigt hungriga  katten samt börja leta kläder. 

Vad gäller ägg så är det lite too much för mig o äta ägg varje morgon. Jag har inte alltid ägg hemma  - men jag har alltid HAFT bröd (pga barnen). Nu har jag havregryn istället och äpplen och nudlar - om barnen gnäller på gröten.

Jag vet inte om du blev klokare men grejen är att jag kunnat ge fasiken i bröd med tillbehör helt o hållet nu när jag hittat en likvärdig "bulkfrukost".

Zepp
8/25/16, 7:37 PM
#6

Frukosten tycker jag är den enklaste biten, dvs att skippa den, ta en slät kopp kaffe när man väl är på jobbet och vänta tills det blir lunch.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
_Fisken
8/25/16, 10:31 PM
#7

Frukost-rutinerna är väldigt personliga.

LenaK63
8/25/16, 10:48 PM
#8

#7 Ja, frukost-rutinerna är väldigt personliga. Min frukost består i en halv mugg kaffe med 1 msk kokosfett och 1 msk smör. Vispa ihop och det smakar gott. Det räcker tills det blir ett tillfälle att äta nästa gång. Beroende på när kaffet intogs och arbetspensumet. Ibland inte förrän vid 13 -14. Nu äter jag ju mycket fett till kvällsmålet och det gör att jag sällan över huvud taget är hungrig på morgnarna. Men det är ju gott med kaffe trots allt.

Inkanyezi
8/26/16, 8:20 AM
#9

Jäpp, frukosten är en personlig grej.

Jag har haft en lång period då jag faktiskt inte åt någon frukost, eftersom jag stod mig ganska bra från middagen dagen innan. Däremot började jag gärna dagen med en kopp te, och under min slarviga tid; eller mer ärligt, alltid, eftersom jag alltid hade sötat mitt te, tog jag en sked honung i teet. En enda sked honung är ju inte många gram, så tänkte jag, och funderade inte så mycket på att jag faktiskt hade misstänkt metabolt syndrom väldigt många år.

Abrupt ställdes allt på huvudet när jag fick diagnosen diabetes, med ett HbA1c på mer än nittio. Efter att ha slarvat med LFHC under ett par år efter att ha varit mer noga i åtta, gick jag kvickt tillbaka till att minska kolhydraterna till minsta möjliga. Det var lite av ett kärt återseende, men det är ganska tydligt att det inte helt slår an hos min fru, som tror att ris är nödvändigt och att man kan ha bra kontroll av blodsockret med bönor. 

Men här var det ju frukost det gällde, och jag äter numera frukost varje dag. Åtminstone frukost, och ibland lunch, andra gånger middag, men sällan både lunch och middag.

Och visst är det enkelt att laga havregrynsgröt, och Oatlys reklam för havren hävdar ju dess fördelar för diabetiker, likt Mercks reklamskrift Sockerkoll, vars råd om kost bygger på vidskepelsen att kolhydrater skulle kunna vara bra för den som har drabbats av diabetes. Det påstås att havre skulle sänka blodsockret. 

Det gör det inte. Jag har provat. Havre ger en ganska kraftig höjning av blodsockret, genom att det innehåller mycket kolhydrater, men hos mig klingar den av fortare än höjningen av potatis. Det kan möjligen bero på det som brukar framhävas som havrens mirakelbeståndsdel, oligosckariden betaglukan

Det sägs att betaglukan förbättrar blodsockerkontrollen, men ska den sänkas får man nog göra som när de matade råttor i flera vetenskapliga experiment. Då användes inte hela havrekornet, utan råttorna matades med kli.

Om man ska vara ännu mer noga borde man kanske studera betaglukans väg genom vår matsmältning, så att man får klart för sig vilka metabola effekter man kan vänta sig. Betaglukan är en oligosackarid, alltså socker, men socker som är bundet på ett sätt som hindrar det från att spjälkas av amylas i munnen eller längre ner i matsmältningskanalen. Det är alltså verkmästarn där nere som får ta hand om betaglukan när det kommer ner. Och verkmästarns jobb är att hugga isär det och göra om det till diverse fettsyror, propionat, butyrat, ättikssyra och smörsyra, eller vad det nu kan vara som står på tur.

Det bör alltså snarare vara en metabol effekt av betaglukan än en farmakologisk, och den bygger på att verkmästarn har en lämplig sammansättning av biomet för att kunna omvandla det till sådant som vi mår bra av. Om det är fel bakterier kanske det skiter sig. 

Min frukost numera består oftast av en hemsyrad fil, som jag gör på tjock grädde. Jag häller en liten skvätt A-fil i en skål och rullar ner några blåbär, och sedan häller jag på ekologisk vispgrädde, någon deciliter, och ställer undan med plast över, så att inte flugorna ska komma åt. Dagen efter strör jag kanel på och lägger på några bär till, så att det ser fint ut, lägger över plasten igen och låter det stå till nästa dag, då jag ställer in det i kylen. Den är då så tjock att man kan ställa en sked i, och den står kvar.

På morgonen tar jag fram en av skålarna från kylen och låter den stå framme medan jag pysslar med annat. Jag föredrar att äta den rumsvarm. Ibland rör jag ner bären och kanelen och rör om, så att den blir en krämig smet, och ibland lägger jag på skalat sesamfrö, som knastrar skönt och smakar ganska gott. Den där filbunken, med sesamfrö och en del blåbär och björnbär, höjer mitt blodsocker ungefär fem tiondelar, så att om jag vaknar med 4,9 mmol/l, kan det efter en timme ungefär ha stigit till 5,4, varefter det sjunker igen.

Så visst är frukosten personlig. Och honung tar jag inte längre i mitt te.

_Fisken
8/26/16, 9:10 AM
#10

Hur har du införskaffat denna kunskap om kemin i oss och varför? Är du läkare eller är du genuint intresserad ELLER är du tvungen pga diabetesen?

Effie
8/26/16, 10:19 AM
#11

Bröd bakar jag inte ofta; det är så lätt att överäta. Men ibland bakar jag Birgitta Höglunds vita formbröd; skivar och lägger I frysen, och lägger I brödrosten när jag vill ha en skiva.

Det finns väl LCHF-gröt också. T.o.m. nån som lyckats få det att smaka som havregrynsgröt, enligt uppgift. Jag har inte saknat gröt, så jag har aldrig testat, men det finns recept.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Inkanyezi
8/26/16, 10:37 AM
#12

#10 Det framgår ju av mitt inlägg att jag har diabetes, och den freudianska glidningen på de fyra bokstäverna är rätt passande, även om det inte blev väldigt många kolhydrater, så kan man misstänka att det var kolhydraterna som gjorde att jag fick diabetes. Och visst är jag genuint intresserad, eftersom jag har tänkt mig att de få år jag kan ha kvar inte ska förmörkas av de progressiva skador som diabetiker förväntas få.

Jag har bara två ben, och jag vill ha båda kvar, eftersom jag behöver dem både för att gå och för att cykla. Jag har sett för mycket elände som har drabbat människor jag kände och som inte längre är ibland oss. Jag vill inte följa samma väg.

_Fisken
8/26/16, 11:59 AM
#13

Jag hade diabetes också före hjärnoperationen. 17 i värde två provtagningar på raken. Efter operationen har jag legat runt 5 på mornarna i 5 år….läk sade att jag var fri från diabetesen. Jag fattar ingenting…trodde det var kroniskt. Men jag kanske aldrig kom "över krönet"?

Annons:
Upp till toppen
Annons: