Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 40896 ggr
Sindri
2016-08-24 11:58

Är surkålen förstörd?

Jag har gjort surkål flera gånger och det har funkat bra att använda en vattenfylld plastpåse som lock under syrningen.

Nu hade jag en stor vid glaskruka och tyckte att jag var smart som konstruerade ett plastlock att lägga ovanpå kålen, och en vattenfylld bunke som tyngd på det.

Inte så smart, det blev mögel i vätskan som låg ovanpå plastlocket. Ingenting under. Nu har jag tagit bort och satt en plastpåse med vatten istället, men blev lite orolig. Hur vet jag att det inte bildats farliga bakterier i hela burken? Vill ju inte att jag eller nån i familjen skall drabbas av botulism eller annat otrevligt.

Bör jag slänga allt?

Annons:
NyLCHF63
2016-08-24 12:33
#1

Här är en länk till troubleshooting om fermenting http://fermentedfoodlab.us9.list-manage.com/track/click?u=32067cbe7b27a9c04b7433598&id=84d34b9471&e=8e1f614e98

Jag har precis börjat följa den här bloggen för att lära mig om fermentering i.e. surkål etc.

Hoppas det hjälper

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-08-24 12:35
#2

Så här står det i länken jag skickade dig-

Surface mold develops. Exposure to air causes mold. Skim the mold of the surface and throw away any veggies that have mold on them. You can avoid this by using a fermentation crock, jar with an airlock or pushing the cabbage back under the brine daily so that mold doesn’t have a chance to grow

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
2016-08-24 13:13
#3

Vilken suverän! Har sparat ner den till datorn och skriva ut den sen. Har du en länk till själva bloggen vore det kul - vill också följa den.

Ja, jag avvaktar och ser om den fortsätter bubbla - får väl anta att den är OK i så fall. Det är kanske lite varmt att syra nu, men jag vill ha en massa grejer klara innan jag åker bort, så jag har ett förråd när jag kommer hem sen.

Har även syrat paprika, innanmäte på squash och små djungelgurkor. Spännande!

NyLCHF63
2016-08-25 01:13
#4

Sindri, vad bra att du fick hjälp av länken! Här är websidan http://www.fermentedfoodlab.com/  . Hon säger att det bästa är att skaka på burken varje dag då kan man undvika att få mögel i den..

En fråga… har fermenterade (heter det så på svenska?) grönsaker mindre KH ? Man tycker ju att sockret ska gå åt i processen… jag ska göra lite surkål imorgon och kanske morötter… huuuuu hoppas att det går bra 🙂

Lycka till med dina grönsaker,  och ha en fin semester!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-25 04:22
#5

Ja, kolhydrater förbrukas och det bildas istället mjölksyra och lite koldioxid. Men det är nog svårt att hitta några uppgifter på hur mycket som förbrukas. Det är ju också stor skillnad på hur länge man låter grejerna jäsa.

Sindri
2016-08-25 09:03
#6

Åh, skaka. Jag har tvärtom trott att man skall störa processen så lite som möjligt. Där ser man……….

När jag syrar brukar jag alltid få fylla på med saltvatten i burkarna efter att tag så jag har det färdigkokt i kylen hela första veckan så går det snabbt att fylla på det som jäser över från burkarna.

Annons:
NyLCHF63
2016-08-25 15:02
#7

Step 5

Cover loosely with a lid so gas can escape while fermentation takes place.

Set on your counter away from direct sunlight for 5-7 days.

Stir the surface of the brine every few days or shake the jar up to prevent mold from forming on the surface.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-08-25 15:06
#8

Sindri, jag är helt ny på det här och tänker syra lite morötter, göra surkål och zucchini eftersom jag har så mycket, det är billigt i vår affär just nu, 5kr kilot! Jag antar att det går bra att använda gamla gurk burkar och kokosolje burkar av glass förstås…. mums ser fram emot det här… hoppas det går bra…

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-08-25 15:11
#9

Vet någon om Celtic Sea Salt är samma som havssalt från dödahavet? Jag hittade inget Celtic SS, så jag kommer att använda himalayan pink salt. Men tänkte att jag kanske skulle prova det andra saltet med och se om det är någon skillnad. Danielle menar att det blir bäst med dessa två salter, och att man aldrig ska använda vanligt bordssalt. Och att man ska använda filtrerat vatten för att det finns klorin etc i vanligt kranvatten. Vad använder du, Sindri?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-25 15:53
#10

Både Falk och Jozo har medelhavssalt utan jod och andra tillsatser. Funkar utmärkt. Celtic kan man hitta på hälsokosten, både fysiska butiker och online, men jag tycker det är onödigt dyrt. Vet inte om det är likvärdigt med dödahavssalt, men exakt samma är det väl inte, kommer från olika delar av världen.
http://www.bodystore.com/celtic-salt-finmalet-227-gram
Vad jag förstår är Celtic bara ett varumärke och de säger själva att de valde namnet bara för att de tyckte det hade en poetisk klang.
http://www.celticseasalt.com/about-us/faq/

Himalayasalt skulle jag inte använda då det har en annorlunda mineralsammansättning och man kan inte vara säker på hur det funkar. Det är snyggt, men det är bara vanligt billigt bergssalt och används som vägsalt, så lite hajpat är det nog. Och med mycket för högt pris när det säljs som hälsosalt istället för vägsalt. 

500 g Falksalts Grovkornigt medelhavssalt kostar 7:90 på min dyr-ICA. Köpte igår och hade kvittot kvar. 😉

hemul
2016-08-25 16:04
#11

#7 Häftigt med hela morötter! Jag har bara gjort rivna.

#6 I de böcker jag läst står det också att man ska låta bli det, inte skaka. Ivf ska du inte fylla burkarna ända upp, då jäser det lätt över. Max 3/4 brukar det stå. Fick tips på ett annat forum om att fylla tomrummet med en uppblåst plastpåse (man vill ju ha så lite luft som möjligt i burken). Det funkar faktiskt och har inte jäst över för mig. Varför det inte gör det begriper jag inte riktigt, men… Men vätskan sjunker ändå. Brukar hälla på lite extra saltlag så det står ett par centimeter över grönsakerna från början i ett stort kärl och ivf 1 cm i ett litet.

Det är mycket enklare att göra i en speciell jäskruka med vattenlås. Ingen lukt, inget mögel, inget som jäser över, inget krångel. Men det minsta kruka jag hittat är 5-liter. Precis lagom tycker jag om man gör surkål, får då vill jag göra så jag har ett tag. Men vill man experimentera eller bara inte göra så jättemycket av någonting är det ju för stort. Har faktiskt funderat på att fråga en keramiker vad det skulle kosta att beställa ett par småkrukor. Kanske en enliters och en tvåliters. Misstänker att det blir för dyrt.

Här är den 5-liters jag hittade. Snygg är den med tycker jag. Brukar ha den på köksbordet när den är igång. Har haft den i rätt många år nu men den ser likadan ut fortfarande.

http://www.purenature24.com/fermenting-crock-for-sauerkraut-cucumbers-und-more-5-liters

hemul
2016-08-25 16:39
#12

Nu har jag löst problemet med små jäskärl. Konstigt, man kan googla livet ur sig och när man försöker igen efter nåt år så bara ploppar det upp.
http://www.pickl-it.com/shop/products/

Blir ju för dyrt att beställa därifrån. Men bara man hittar en lämplig packning för jäsröret så kan man ju köpa såna burkar billigt på IKEA, ta locken till en glasmästare och be honom borra hål och slipa till kanterna. Kan inte tänka mig att de tar så mycket betalt för det, ser det nog som en kul grej. Eller så borrar man själv och räknar med att spräcka några lock innan man lyckas.

Är man OK med att använda plast kan man ju köra såna där små hinkar med lock som potatissallad och liknande brukar levereras i. Då borde en vanlig packning för jäshink för vin passa.

hemul
2016-08-25 16:53
#13

Heureka! Nu blir jag smartare för varje minut! 😂Ni vet den där typen av konservglas med skruvlock, typ Quattro Stagioni?
http://www.containerstore.com/s/kitchen/food-storage/jars-terrines/quattro-stagioni-canning-jars/123d?productId=10013117

De locken är ju lätta att borra i. Jag har t.o.m. enliters sådana som är så dum form, smala och höga, så jag aldrig använder dem. Vore ju perfa ju! Nacken på glaset borde hålla ner grönsakerna lite. Om man tar en oval sten i lämplig sorlek borde man kunna föra ner den och lägga den ovanpå grönsakerna och nacken borde hinda att den trycks uppåt.

http://www.containerstore.com/s/kitchen/food-storage/jars-terrines/quattro-stagioni-bottle/123d?productId=10013119

Annons:
LenaK63
2016-08-25 18:15
#14

Du är klurig du Hemul. Men jag har så många enliters burkar med patentlock att jag nog prövar dem med vattenplastpåse.  Köper kokosfett i dem. Det blir godare än plast.

Men hur var det med att vattnet måste vara filtrerat? Det har jag inte sett tidigare i recepten jag tittat i. Har ingen lust att skaffa Brittafilter igen.

NyLCHF63
2016-08-25 19:44
#15

Hemul du har verkligen varit upptagen idag! Jag gillar de där glasburkarna, men nu ska jag använda kokosoljaglasburkar och stora gurkglasburkar för det har jag hemma, och jag har inte  råd att köpa nya. 🙂

Jag har precis gått med i en grattis Fermentation Course, det är där jag har lärt mig det lilla jag vet.  På den här websidan http://www.fermentedfoodlab.com/tips-to-ferment-vegetables-safely-and-prevent-mold/ står det så här: 

  1. Purified water – Make sure to always use either distilled or purified water when fermenting vegetables. Tap water contains chemicals like chlorine that harm good bacteria, which could lead to a bad ferment.

Eftersom jag följer hennes recept just nu och kan fråga henne om råd så tycker jag att det är enklast att bara göra som hon har skrivit, eftersom hon vet att hennes recept fungerar. 🙂

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-25 20:07
#16

Jag har precis börjat syra igen efter ett års uppehåll, så jag är lite på!

Filtrera låter överambitiöst, säkert amerikanskt påfund. Men koka saltlagen kan nog vara smart så man får bort kloren. Det brukar ivf jag göra.

Är det nån som lyckats med rödbetor förresten? Povade rivna för flera år sedan och då bildades ett tjockt slime. Det kan visst bli så med betor och är inte farligt, men jag tyckte det var äckligt och slängde bort det. Provade skivade nu, men det möglade ovanpå (första som gjort det för mig) och jag tyckte hela lagen smakade mögel och den var inte särkilt syrlig heller, så de åkte i sopen de med.

NyLCHF63
2016-08-25 22:01
#17

Hemul, det låter verkligen kul med att syra. Fråga-luktar det mycket? Jag bor inneboende… inte för hen som jag bor med är här väldigt ofta men…. 

Daniella som jag lär mig att syra från har något recept på rödbetor, och man kan alltid fråga henne, och skicka foton etc om något ser underligt ut och hon talar om vad det är och vad man kan göra.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Lisabet
2016-08-25 22:05
#18

Jag syrar rivna rödbetor. En gång har jag fått slime, men jag åt den ändå, även om jag föredrar mindre slemmig. Jag tillsätter inte vatten, utan enbart rödbetor (plus lite rivna morötter) och kinakål. Kinakålen innehåller tillräckligt med vätska.
Jag provade också med västeråsgurkor, men den blev inte så god.

hemul
2016-08-25 22:19
#19

OK, då ska jag testa med en PYTTELITEN burk rivna rödbetor. Fråga: bankar du rödbetsrivet för att få ur vätska som man gör med vitkål?

#17 Har du ett kärl med vattenlås eller en tättslutande burk luktar det inte alls. Har man ett öppet kärl med en duk över eller liknande luktar det lite urpigt. Inte jättestarkt men inte gott. Gör man surkål är det nog mycket själva kållukten som bidrar också. Kokt kål luktar inte så gott det heller.

Köp en sån här burk med bygellock på IKEA. Finns större (1.8 l) och mindre också.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50213546/

En del säger att man måste lätta på locket ibland och släppa ut trycket, men jag har glömt och burken har inte exploderat. En flat sten du kan ha som tyngd kan du hitta ute (koka den först). Det kommer inte att lukta så länge locket är på och ska du pysa burken lite kan du ju göra det vid öppet fönster.

De där burkarna och packningarna är bra, till skillnad från dem de säljer på CG. Packningen är usel och det blir inte tätt. Enda som är dåligt är att metalltråden korroderar om man har burken i kylen. Synd när de är så bra annars.

NyLCHF63
2016-08-25 23:17
#20

Toppen hemul! Jag har en s[dan glasburk, inte så stor men, kanske kan jag gå till Claes Olsson och se om jag har råd och köpa ett par till imorgon. Eftersom det luktar så … vill ju inte besvära min husvärd i alla fall innan jag har hört med honom om det är OK med honom med lukten… 😃. Sedan kan jag ju överföra det hela i en annan glasburk så som kokosolja eller gurka :)

OOPS!! Såg precis att du sa att CG's burkar inte är bra..? Det ser ju ut som samma burk och jag tror jag köpte min på CG….

Kanske jag kan prova…jag är lite förvirrad nu… eftersom Daniella sa att man skulle låta locket vara lite löst så om det pös över så var det ok (med en tallrik under) och då exploderar inte burken…. 🤔

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
hemul
2016-08-26 00:24
#21

Det är inget fel på själva burken, men packningen är i nån slags plast snarare än gummi och den är för tunn så locket sluter inte tätt. Har man vätska i och vänder på burken så rinner det ut… Jag har några stycken därifrån. Jag fick köpa extrapackningar på IKEA och då funkade det. IKEA är klart billigast om du ska köpa ny burk.

Jag tror inte det kan bli så högt tryck att de smäller. Men är man orolig kan man öppna locket en gång om dan de första dagarna. Det är då det jäser kraftigast.

När jag jäser i jäskrukan märker jag ju hur stillsam jäsningen är. Man kan höra små svaga plupp i vattenlåset om man står tyst och väntar. Om du jäst vin nån gång så vet du att det nästan sprutar ur vattenlåset i början när vinet stormjäser. Så våldsam är inte mjölksyrningsprocessen. Som mest kanske det kommer en liten, liten bubbla var trettionde sekund eller så när jag jäser kål. Redan efter ett par dagar kommer bubblorna så sällan att det är svårt att stå kvar länge nog för att se eller höra någon.

Kollade i Annelies Schönnecks bok "Mjölksyrejäsning av grönsaker". Det enda hon tar upp när det gäller att syra i konservglas är att man inte ska stampa kålen i burken (som någon skulle vara dum nog att göra det…). Inte ett ord om explosionsrisk. 😃

Sindri
2016-08-26 01:11
#22

Jag använder bl a.  såna burkar som från IKEA. Har köpte en del där, en del på ICA och på second hand. Vanliga stora glasburkar går alldeles utmärkt. Honungsburkar, gurkburkar, syltburkar, whatever.
Jag använder kokt vatten och havssalt.
Jag har fått lära mig att ABSOLUT inte ha tättslutande lock. Det pyser över, och det ska få pysa över. Jo, tydligen kan burkar explodera.

Alltså - locket av, plastpåse med vatten som täcker och håller ner, men tillåter luft att pysa ur.

Har alltid lite färdig saltlösning i kylskåpet att fylla på de första dagarna. Burkarna står på brickor. Jag tar dem till diskbänken, torkar av, torkar brickan, fyller på saltvatten.

Det kan bildas lite mögel eller annat på plastpåsarna, på insidan av burkens hals,  men det torkar jag bort, sköljer plastpåsarna och på igen.

Första veckan i rumstemp, sen står allt i skafferiet (inte för att det är så mycket svalare där…) Efter fyra veckor, bort med plastpåsar, kolla vätskenivån, på med riktiga lock och in i kylskåpet.

Har hittills bara syrat lite innanmäte på squash, är sugen på större bitar, kanske snygga stavar som på morötterna. Har läst att det kan bli segt och slimigt, undrar om man kan torka squashen lite lätt innan? Få bort det mesta av den egna vätskan?  Har skördat 15 kg hittills!

Det luktar lite i mitt skafferi, men inte alls otrevligt eller påträngande.

hemul
2016-08-26 01:23
#23

Så du jäser också redigt länge! Jag brukar köra mellan 3 och 4 veckor. En del kör bara några dagar.

Jaha, säger du att burkarna kan explodera är det väl bäst att ha locket på glänt då. Vi vill ju inte skrämma ihjäl NyLCHF63s hyrestant! 😂

Nån som vet någon fysisk butik som har packningar för jäsrör? Brukar ni brygga vin kanske? Vet att Grossen och Coop Forum hade jäshinkar för ett par år sedan, men om de har lösa packningar vet jag inte. Är så sugen att sätta igång att borra lock på en gång!😃

Såna här är det. Men jag vill inte betala 69 kr i frakt liksom.

http://www.pgw.se/extrapackning-till-jashink.html

NyLCHF63
2016-08-26 01:25
#24

OK, Tack för alla tips. Det finns verkligen många sätt att göra det här på. Så jag tror det ända jag kan göra är att prova och se hur det går 😃

Sindri, har du tittat på hemsidan som jag gav länk till ovan, där finns det många recept på olika syror du kan göra. Ser väldigt gott ut. Jag vill prova kimchi men har inte alla ingredienser just nu. Och tror jag ska börja med något som är enkelt.  😉

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-26 01:27
#25

Börja med surkål! Det är bombsäkert. Men det är också det som luktar mest. Nä, jag provade att syra lök en gång, det var värre.🤫

NyLCHF63
2016-08-26 03:45
#26

#25 men det måste ha smakat gott med syrad lök? Vad synd att det luktar…..

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Lisabet
2016-08-26 07:45
#27

Jag använder 2-liters burkar, köpta på ICA. Kan väl hålla med att tätningsringen inte är den bästa, inte helt tätt, så det är ingen explosionsrisk, även om jag har locken stängda.

Det behövs inte stampas, eftersom jag kör allt i matberedaren, och det kommer fram mycket vätska då. Sen packar jag allt i burken (med potatisstöten, så kommer den till användning också) men verkligen inte med kraft, det behövs inte.

Jag syrar kort tid, tre-fyra dagar framme i köket, och sen in i kylskåpet.

Annons:
NyLCHF63
2016-08-26 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jaha, då har jag gjort min första sauerkraut! Glasburken borde gå bra eftersom den inte är lufttät, jag testade att lägga den på sidan och lite vätska kom ut, så jag hoppas att det ska gå bra.

Jag är lite orolig för att det inte finns någonstans där det är speciellt svalt, det är ju 26 grader varmt ute!!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
2016-08-26 19:55
#29

Om du kan så ta en plastpåse och häll i lite vatten, stäng med clips  och lägg som lock på kålen. Det är viktigt att all kål är under vätskan.

hemul
2016-08-26 22:50
#30

Jag skulle plocka ut lite kål. Burken är så full så det är nog risk att det pyser över.

NyLCHF63
2016-08-27 01:05
#31

Kålen överst är tre blad som trycker ner det rivna kålet som man äter.  Det stod i receptet… hon sa att man lägger glasburken på en talrik och det är OK om den pyser lite, om man behöver så kan man hälla i mer saltlake . Jag gjorde en burk med morötter också.  Jag hoppas att laken i surkålen är salt nog….

Behöver jag öppna burken varje dag? eller är det inte bra? Jag trodde att den inte var tät men den verkar vara det när jag kollade en gång till. Jag tror tätningsringen är av silikon.

Jag har 4 zucchini, men jag vet inte om det blir för mycket syrande! 😃 Tänk om jag inte tycker om det mot förmodan!!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
2016-08-27 09:44
#32

Prova en squash och se om det blir gott. Förvara squash inlindad i en handduk i kylskåpet så håller den rätt länge.

Vätskan i två av mina burkar med paprika är grumlig. Det pyser dock fortfarande, men är tyvärr +22 i skafferiet, tror det är lite varmt.

Vet inte om jag törs ställa dem i matkällaren, har lite vin där och det kan tydligen lätt ta smak.

NyLCHF63
2016-08-27 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Bra ide med handduk!

Vattnet i mina morötter ska bli grumligt när det börjar bli klart, är det kanske samma sak med ina paprikor?

Jag har mina framme i köket men kan inte göra något åt temperaturen…. hoppas det blir bra ändå, jag har lämnat köksfönstret öppet… ser bra ut än så länge… bubblar på det är ju kul 😃

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-08-27 19:10
#34

Kan man syra rädisor som har börjat bli mjuka? Jag har ganska kallt i kylen och de har nog inte gillat det…..??? Jag köpte dem i torsdags.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
NyLCHF63
2016-08-27 19:36
#35

Hittade ett recept på rödbetor med ingefära

http://www.fermentedfoodlab.com/ginger-beet-sauerkraut/

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-08-27 20:32
#36

Slog slag i saken och bara gjorde röd surkål med morot och rädisor….. blir det inget bra så vet jag att rädisorna måste vara färska från affären eller trädgården. man måste ju träna sig fram!

Ska vänta med zuccinin eftersom den inte blir dålig lika fort. Jag har inte plats i kylskåpet heller!! 😃

Kan alltid ge bort lite. Om det blir bra vill säga…. nervös!

Det här är ju kul att göra. haha

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-27 21:13
#37

En både god och vacker variant som jag gör ibland är surkål med röd paprika och chili. Paprika i proportion som i pizzasallad ungefär. Pizzasallad är ju förresten fejkad surkål. Tar man surkål, nymald svartpeppar och olivolja och blandar om lite smakar det - pizzasalled.

LaRose
2016-08-27 21:36
#38

Hej!

Jag har lärt mig att man måste ha vitkål i botten vad man än syrar. Är det fel? Har aldrig provat på något annat sätt. Å andra sidan har jag alltid lyckats. Låter det stå i rumstemperatur i 10 dygn och sen är det klart. Lägger ett vitkålsblad överst i burkarna. Det pyser och har sig i några dagar, men det har jag lärt mig att så ska det vara. Rätta mig om jag gör fel! Fast helt fel kan det ju ändå inte vara…

LenaK63
2016-08-27 22:02
#39

Det här med att vattnet ska vara filtrerat eller destillerat som Danielle i 'Fermented Food Lab' säger stör mig litet. Hur gör ni? Vanligt kranvatten som kokas upp, hur länge kokas osv. ?

Sindri
2016-08-27 23:44
#40

#38 av: LaRose

Har jag aldrig hört. Syrar paprika, squasinnanmäte och små gurkor. Har sett massor med bilder på sånt som folk syrar och det finns ingen vitkål med om det inte är vitkål som syras.

#39 av: LenaK63 Jag bara kokar upp det, har funkat bra. Kranvatten innehåller ju klor och det är bakteriedödande.

LaRose
2016-08-28 00:04
#41

Så bra! Då måste jag prova olika grejer utan vitkål! Och att koka vattnet låter naturligtvis också klokt. Nu kanske syrningen går ännu bättre!

Annons:
hemul
2016-08-28 01:20
#42

Såg ett recept någonstans som jag provade. Riven morot och hela vitlöksklyftor. Det skulle vara någon "brödkrydda" i också, tror det var fänkål, men det skippade jag. Blev väldigt gott. Specellt bra om man rör ner lite CF i det. Vitlöken blev jättemild och god, så där som om man steker stora bitar. Har satt en ny sats och haft MYCKET mer vitlök i.

Obs att det stod att man skulle förvälla vitkålen någon minut. Det gjorde jag. Den mörknar tydligen annars.

Sindri
2016-08-28 08:12
#43

Menade du förvälla vitlöken?

Jag har annars stoppat ner vitlök i mina paprikasyrningar och hos djungelgurkan, de har inte mörknat.

hemul
2016-08-28 11:01
#44

Oj,där blev det fel! Ja, viklöken, inte kålen. Bra att du upptäckte det!

Jaså? Då hade de väl fel i receptet jag lästa.Då ska jag också prova utan förvällning nästa gång. Fast det kan ju hända att förvällningen bidrog till att vitlöken blev så otroligt mjäll. Syrningen brukar ju inte mjuka upp så himla mycket. Klyftorna var väldigt goda att äta ivf.

Sindri
2016-08-28 12:57
#45

Min syrning är nu två veckor gammal. Har alltid läst att det tar fyra veckor. Men jag kanske kan prova en bit vitlök redan nu - då kan jag svara dig om mjällhet. Mina klyftor är iofs delade i 2-3 strimlor.

hemul
2016-08-28 17:40
#46

Mina blev nästan sådär som när man steker hela vitlöksklyftor. Milda och mjuka.

Du behöver inte öppna burken för min skull. Kommer att ta flera veckor innan jag kör igång en ny sats. Men berätta gärna när satsen är klar.

NyLCHF63
2016-08-28 19:57
#47

Hej igen! Mina morötter… vattnet har nu blivit grumligt (igår tror jag)… betyder det ätt den är klar, ska egentligen ta 4-5 dagar stod det, men det har ju varit ganska varmt, går det fortare då? Eller är det inte bra att de inte kan stå svalt?

Tror även att den röda surkålen har fått bubblor idag, jag packade den kanske lite hårt…. hum…. När vet man att det är klart? Om man inte väntar de dagar som det stod i receptet? Kan de bli dåliga med att stå för länge i rumstemp???

Hur mycket surkål kan man äta som LCHF'are? I lagom mängder som vanligt? Hur mycket vitaminer etc har surkål och inlagda veggies? 

Oj, det blev många frågor …

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-08-28 20:04
#48

#39 Jag tror att folk lär sig att syra på olika sätt, de experimenterar och ser vad som fungerar för dem, och sedan lär de ut deras sätt, som de vet fungerar, so det finns nog inget som är fel. Men om syrningen inte fungerar kan man ju alltid prova att filtrera vattnet eller göra andra förändringar. Själv har jag kört med vatten jag köpte på ICA utan kolsyra. Eftersom jag började med det här när jag anmält mig på syra kursen som Daniella gör så har jag mest följt hennes råd. 

Jag har ju aldrig syrat förr så jag vet ju egentligen ingenting 😉.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
Sindri
2016-08-28 22:59
#49

#46 av: hemul Jag avbröt syrningen av paprikorna idag, satte på lock och ställde in i kylskåpet. Smakade både på paprika och vitlök - det var gott. Vitlöken med tuggmotstånd, paprikan lite lös trots att jag körde med vinblad i. Men det blir nog gott till mat ändå.

Jag låter vitkålen stå i skafferiet (ca 20 grader) någon vecka till, brukar köra den 4  veckor. Får under tiden fundera på hur den skall få plats i kylskåpet………..

NyLCHF63
2016-08-29 00:02
#50

#49 blir det bättre av att låta surkålen stå ute i 4 veckor? Mitt recept säger 7 dagar… hade sett fram emot att äta det nästa vecka…

Jag tog bort packningen på glasburken på min surkål eftersom när jag öppnade den så var det ganska högt tryck och det sprutade lite vatten, tänkte att den kanske behövde andas lite mer…?

Blir grönsakerna godare om man syrar dem längre?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
2016-08-29 07:56
#51

Jag har ingen aning. Det där är bara vad jag läst mig till innan jag började syra. Trodde det tog så lång tid för den att syra klart.
Jag provade att göra rödkål i början, den ställde jag in i skafferiet (som då höll ca 15 grader) efter ett par veckor, den slutade bubbla, och blev inte bra, fick slänga allt.

Så jag är rädd för att avsluta processen för tidigt, men ingen skulle vara gladare än jag om det gick snabbare. Jag skall smaka på min kål idag, den har stått precis två veckor nu.

hemul
2016-08-29 11:40
#52

Om inte annat blir det ju syrligare ju längre det får jäsa. "Riktiga" jäskrukor är jättestora. Det finns fortfaran de att köpa krukor som är 40-50 liter. Förr jäste man i stora krukor eller tunnor. Man satt igång det när man skördade kålen och sen fick det stå i en källare eller liknande hela året och man hämtade det man behövde vartefter. Det stod svalt, men inte så svalt att jäsprocessen stannade av. Så kålen utvecklades och förändrades under hela året.

Det finns alltså inte en tidpunkt då det är "klart". Det är en smaksak. Efter bara en vecka tycker jag personligen att det bara har kommit igång.

NyLCHF63
2016-08-30 00:39
#53

OK, jag ska smaka på det när surkålen stått en vecka och se om jag är nöjd eller  om jag tycker den ska stå längre! 😎

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-31 04:09
#54

Och jag har hittat och beställt gummipackningar till jäsrör som jag tror ska funka. Så snart ska ni få se på små fina jäskär! 😃

NyLCHF63
2016-08-31 17:38
#55

#54 Lycka till hemul!!

Jag ska smaka på mina morötter de skulle ha varit klara hör om dagen… är lite nervös!!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
NyLCHF63
2016-08-31 17:43
#56

Jaha, tog mod till mig åk åt en morot! Gott, knaprigt, men kan mycket väll så mycket längre, smakar mest lite salt, inte mycket syra. Så jag antar att jag bara låter den stå där en vecka till och ser hur det smaka då?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-31 17:46
#57

Är inne på min andra sats rivna morötter nu. Den stod drygt 3 veckor och är mycket godare än den första som stod kortare. Syrligare och morötterna har mjuknat lite. Tyvärr hade jag inte vitlök i, men det har jag i satsen som står och puttrar nu.

Förstår inte varför jag inte testat morötter tidigare. Väldigt saftigt och gott som tillbehör till maten. Men det går fort åt! Tror det är för att det är mindre tuggigt än kål, så man vill ha meral

Jo, packningarna. Ska kolla med en glasmästare i närheten vad han skulle ta för att borra hål i några glaslock. Kanske är han hygglig och tycker det är en kul grej. Kostar det för mycket får det bli de där plåtburkarna. Hoppas bara packningarna funkar till båda. Kan tänka mig att de är tänkte till plastlock, järhinkar och sånt.

Konstigt välden har blivit. Fick beställa från England. Det var billigare frakt…

NyLCHF63
2016-08-31 18:04
#58

Mums ja det låter gott med dina morötter. Jag hade bara lite vitlök i min, men mera dill. Jag undrar om ja la i för mycket dill. Vi får see när det har syrat i en vecka till. 

Lycka till med locken hoppas det fungerar! Jag är orolig att jag inte får in mina syror i kylskåpet när det blir klart… måste nog möblera om där, de är ju tunga också!!

Ja det är inte klokt hur det är med världen! Att behöva beställa från utlandet! Eller att köpa nytt för att det är billigare än laga det man hade! 🤔

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-08-31 18:05
#59

Hemul, har du gjort kimchi någon gång? Jag tycker det låter väldigt gott och vill prova nästa gång jag syrar.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-31 21:58
#60

Nix. Så långt har jag inte kommit.

Beställde ciderjäst och lite annat från ett engelskt företag förra hösten. Då var frakten jättebillig. Nu skulle de ha över 300 spänn för att skicka till Sverige! Så jag fick googla upp ett annat ställe som bara tog ~40.

NyLCHF63
2016-08-31 22:09
#61

Tur med internet!!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

LaRose
2016-08-31 23:09
#62

Tror ni man kan ta ut vitkål som syrades i 10 dagar ur kylen och syra den längre? Tycker själv det låter fel, men… Ni som vet mer!

Annons:
NyLCHF63
2016-09-01 01:00
#63

Jag vet inte, jag har precis börjat syra och det är min första gång 🙂

Sindri, eller hemul kanske vet.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-01 02:55
#64

Vet inte, men jag tycker det borde gå. Fast är det inte enklara att sätta en ny sats?

Sindri
2016-09-01 14:41
#65

Jag tror det är svårt att få igång den. Kanske om du tillsätter lite koksalt med vassla, eller en krossad probiotikatablett.

Den blir ju inte förstörd om du försöker.

LaRose
2016-09-01 14:51
#66

Ok. Jag har gjort 4 stora burkar, så det blir lite mycket i kylskåpet att göra nytt. Får pröva  nästa gång. Har alltid bara haft 10 dagar, men tycker det blivit intressant med längre tid, när jag följt den här tråden.

LenaK63
2016-09-01 15:22
#67

Har nu gjort en sats rivna morötter med riven ingefära enligt recept från Fermented Food Lab. Tack för länken till FFL. Tror det var NyLCHF63  som la ut den. Det är en mycket bra sida med många bra recept. Nästa projekt blir naturligtvis surkål.

hemul
2016-09-01 16:58
#68

Morot och ingefära lät ju apgott! Brukade göra en morotssoppa ett tag med ingefära i, var inte dumt. Är det det här receptet?

http://www.fermentedfoodlab.com/raw-pickled-ginger-carrots/

Sindri
2016-09-01 21:43
#69

Läste receptet - så sugen jag blev. Men jag kommer få trångt i kylskåpet snart med all surkål. Men om ett par veckor så……

Annons:
NyLCHF63
2016-09-01 21:54
#70

Jag är glad att länken var till nytta. Det är en bra sida. 

Hur mycket surkål äter du på LCHF Sindri?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
2016-09-01 22:43
#71

Oj, det är väldigt olika. Ibland flera dar i sträck, ett par-tre matskedar kanske, sedan kan jag glömma ett tag eller det tar slut. Kan jag få maken med på noterna blir det oftare.

Reser mycket och då blir det inget, förstås.

LenaK63
2016-09-01 22:44
#72

#68  Japp,  det är det. Jag gjorde på ett kilo morötter och försökte få till ingefäran i lämplig proportion. Det blev nog litet i överkant. Men det är nog bara nyttigt. Förhoppningsvis smakar det inte för penetrant. Meddelar när jag provsmakat.

NyLCHF63
2016-09-01 22:51
#73

Jag antar att du menar en matsked och inte ett mått 😎

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-03 00:51
#74

Hi hi! Så trög man är ibland! Kom på ett enkelt sätt att få till vattenlås på vilken burk som helst. I princip gratis. Har man inget jäsrör får man köpa ett, kostar väl en tia. Jättebra för jag har några stora gamla konservglas, 2 och 3 liter, som saknar lock. Inte den där typen som säljs på IKEA utan den andra, där man lägger på ett platt lock och bygeln är lös.

Bild på konstruktionen kommer i morgon. Vackert är det inte, men funktionellt! 😉

NyLCHF63
2016-09-03 00:56
#75

Vad bra att du löste det!

Själv har jag knaprat på mina inlaggda morötter och måste säga att jag tycker de är goda. Kom på mig själv att jag inte fick äta för mycket!!! Har ätit typ en morot, men skulle vilja göra slut på hela burken….

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-03 01:06
#76

Ja, men jag ska ändå försöka få till lite snyggare burkar när packningarna kommer. Men kul att kunna använda farmors gamla burkar (som jag tror det är). Utan lock är det ju inte mycket man kan ha dem till annars.

Äsch, morötter kan du väl äta! Man kan inte tillgodogöra sig så mycket av kolisarna i råa morötter. Jag tror syrade är att betrakta som råa i det avseendet. Om inte så förbrukas ju socker vid jäsningen och det är inte så himla mycket i dem från början heller.

Som riktmärke kan man kolla på fil. Finnarnas helmjölk har 3.5% fett och 4.8 g kolhydrater. Motsvarande fil har 3.5 g kolhydrater. Alltså har 1.3 g förbrukats under jäsningen. Det är 27%. Skulle tro att våra grejer får puttra betydligt längre, så antagligen förbrukas mer.

(SLVs tabell kan man inte lita på när det gäller saker som innehåller syra - de räknar det som kolhydrater också. Så fil har lika mycket kh som mjölk enligt dem.)

Annons:
NyLCHF63
2016-09-03 01:26
#77

Hum, bra att veta, jag tror man får äta lite och se hur det går med viktnedgången och så länge man går ner i vikt så är det nog bra.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
2016-09-03 10:11
#78

Jag tror jag behöver hitta en annan sorts burkar att jäsa i, så ser fram emot din konstruktion, hemul. Det rinner över en hel del saltlake när jag syrar och det får metallringarna runt burken att rosta. På sikt går de väl av och då är det ju ingen glädje med locken.

Man får väl flytta över det färdigsyrade i de burkarna.

hemul
2016-09-03 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#79

Apopå burkar så köpte jag upp mig på såna där snygga konservglas som amerikanerna kallar Mason Jars på City Gross härom veckan. De låg i 10-kronorslådan. Två storlekar, de största kanske 6.5 dl. Inget att jäsa i, men om man vill ha trevliga burkar att förvara i. Ser trevliga ut att ställa på bordet.

Jo, konstruktionen. Man behöver tillverka någons slags ribba med ett hål som är lite större än jäsrörets diameter. Tänkte borra hål i en bräda, men det var för sent på kvällen för att bråka med sånt så jag tejpade ihop några lager brun kartong (klippte flikarna av en tomkartong). Men jag ska fixa i trä. Syftet med ribban är bara att stötta jäsröret så det inte tippar över. Det behöver alltså inte vara någon exakt diameter på hålet, men ribban måste vara tillräckligt tjock för att stötta.

Trä en fryspåse över öppningen på burken och sätt fast den runt "halsen" med en kraftig gummisnodd. (Så här långt har jag gjort förut också. När påsen börjar fyllas med gas så får man släppa ut den. Funkar det med, men måste passas.)

Trä påsen genom hålet i ribban och för ner ribban så den vilar på burken. Dra ut så mycket plastpåse som möjligt.

Klipp av plastpåsen några cm ovanför ribban och sätt i ett jäsrör. Hyfsa kanten på plastpåsen så den slutar på den raka delen av jäsröret och är så jämn som möjligt. Veva runt eltejp, silvertejp eller nån anna tejp som fäster bra. Det gäller förstås att få det tätt.

Fyll på vatten i jäsröret. Klart!

Jag sa ju att det var simpelt! 😃 Men jag tror det kommer att funka. Har inte börjat jäsa än så jag vet inte om jag lyckades få det tätt, men det är ju bara att tejpa om annars.

hemul
2016-09-03 13:30
#80

Jäsrör tror jag förresten de kan ha på CG. De har ivf jäshinkar och sånt, det har jag sett. Butiker som säljer vinsatser och bryggtillbehör annars, men såna börjar försvinna. Förr hade butiker som säljer färg sånt här, men det tror jag är ett minne blott. Känns onödigt med frakt på en sån skitsak om man ska beställa på nätet.

Sindri
2016-09-03 14:02
#81

Alltid kul med fina burkar när man skall ge bort något.

Spännande att se hur ditt bygge funkar.

hemul
2016-09-03 14:52
#82

Jag ger bort de fula burkarna jag. 😃Det är paradisäppelgelé i den. Brukar göra det och ge bort, sparar bara en pytteburk till mig själv att lyxa med nån gång. Ska jag äta gelé föredrar jag rönnbär ivf. Nu hamnade det i den här för jag hade diskat för få småburkar. Blev så jäkla mycket i år.

Det kommer att funka bara jag fick tätt där med tejpen. Gummisnodd räcker för att täta därnere, det vet jag sen förut.

Förresten, den här typen av burkar ser jag ibland billigt på loppis. De är ju värdelösa om lock och bygel fattas. Men inte för oss. 😉

Nu behöver jag bara komma på nåt bra att täcka burken med för att stänga ljuset ute. Den är för hög för att gå in i ett skåp. Trist med en svart sopsäck över i flera veckor. Några idéer?

hemul
2016-09-03 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Lite mindre skrymmande ivf. 😛

Annons:
Sindri
2016-09-03 16:45
#84

Det där med mörker har jag missat, mina har stått framme i köket, dock inte i direkt solljus. Varför måste det vara mörkt?

hemul
2016-09-03 17:30
#85

Starkt ljus ska döda basiluskerna eller hemma jäsningen, har glömt vilket. Men jag har också gjort det misstaget och haft burken mitt på köksbordet. Det kanske bara gäller direkt solljus, vet inte.

Jag brukar inte ha burkarna på fönsterbrädan dock. Det var bara för att få ljus till fotograferingen.v😃

LaRose
2016-09-03 19:51
#86

Väldigt snygg blomkruka, hemul!

hemul
2016-09-03 20:25
#87

Tack! Jag hittade den i en låda med saker från mitt föräldrahem och tycke det var så roligt. Mindes den ju.

hemul
2016-09-03 23:57
#88

Jaha, nog blev det tätt alltid. När jag kom in satt kartongbiten på sned och plastpåsen hade bildat en stor luftkudde under. 😂

Tänkte inte på det. Blir till att tejpa fast kartongen också.

NyLCHF63
2016-09-04 23:21
#89

Wow, du have varit upptagen hemul! Hur går det med syrningen? Jag har avslutat min, jag var så sugen på att äta det jag gjort, och det smakar gott, men har inte smakat på surkålen än, bara morötterna och den röda surkålen, med morötter och rädisor, Jättegott!! Det blir nog zucchini nästa gång eftersom jag har det i kylen!!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-04 23:49
#90

Jodå tack. Nu verkar jag ha fått det både tätt och vippfritt. Mycket eltejp blev det.😃

Annons:
NyLCHF63
2016-09-05 01:07
#91

Toppen! Lycka till!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
2016-09-05 11:17
#92

Provsmakning av familjen igår på surkål, syrade paprikor med lök, syrad djungelgurka med vitlök + ättiksinlagda djungelgurkor och rödlök.

Allt var gott! Det jag inte ens tog fram var syrat squashinnanmäte. Det luktade inte gott och var lite slimy!

Gör en hel del köttfärsfylld squash och då gröper man ju ur innanmätet. Syrat var alltså inte gott, men denna röra blev populär.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/57cd37dece12c42328001bb7-squash-och-paprikarora

hemul
2016-09-05 12:25
#93

Vad kul att (nästan) allt blev bra. Du har växthus va?

Skulle fråga förut, men måste ha glömt. Vad är vildgurka för något? Köpte en gång en burk inlagd gurka som kallades så.

Sindri
2016-09-05 13:46
#94

Nä, inget växthus. Squashen växer på friland - lättodlat. Gräsklipp, kogödsel och vatten så blir de glada.

Har en balkong med tre glasväggar och glastak. Där trivs tomater, sallad och paprika i krukor.

Djungelgurkan växer mot en södervägg som ligger i en nisch i husfasaden. Köpte en planta på skoj på en loppis. Så mycket melon smakar den inte, även om den ser ut som en vattenmelon för dockskåpet.
https://www.google.se/search?q=djungelgurka+odla&newwindow=1&biw=1259&bih=765&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj3hYfSkvjOAhXJDSwKHZGEC7MQ_AUIBigB

Nästa år köper jag frön och har åtminstone ett par plantor. Planterade ut den i jorden i år, men tänker ställa den i stora krukor nästa år.

hemul
2016-09-05 14:20
#95

Jamen förlåt, djungelgurka sa du ju. Vad kul den ser ut! Den jag köpte hette vildgurka.

NyLCHF63
2016-09-05 15:09
#96

#94 Jag fick google djungelgurka, vad liten! har den samma egenskaper som vanlig gurka? jag kan inte äta färskgurka får ont i magen. Hur smakar den?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
2016-09-05 15:15
#97

Den smakar ganska syrligt, för surt tycker en del, vanlig gurka har ju inte så mycket smak. Som sagt varm väldigt god att både lägga in och syra.
Den inlagda var med vitlöksklyftor i strumlor, dill, grönpeppar, senapskorn och vinblad. Krispig och fin!

Annons:
NyLCHF63
2016-09-05 15:21
#98

Det låter intressant!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-09-05 15:22
#99

Min surkål vart ok tror jag, men jag måste säga att jag föredrar den med rödkål, morötter och rädisor, den är jättegod!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
2016-09-05 15:39
#100

Måste prova rödkål igen, fattar inte varför den blev så misslyckad sist. Får äta av en del av den vita först så det blir plats i kylskåpet.

Vad jag skulle vilja ha ett helt eget svalskåp för såna här saker - för grönsaker. Skafferi är bra för det mesta, men det kan bli både för varmt och för kallt.

hemul
2016-09-05 16:21
#101

Vanlig gurka är smaklös för att den innehåller så lite socker. Ni vet väl att om man sockrar på gurkskivor smakar de melon? Ett kul experiment faktiskt. Man förstår ju vilken effektiv smakförstärkare socker är.

Sindri
2016-09-05 17:33
#102

Funkar det med sukrin också? 🙂

NyLCHF63
2016-09-05 17:41
#103

#100 Sindri, receptet från Daniellas hemsida är jätte god och lätt.

http://www.fermentedfoodlab.com/carrot-radish-sauerkraut/

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-09-05 17:45
#104

Måste inlagda grönsaker stå i kylskåp? Man tycker ju att de är inlagda och ska kunna hålla sig ändå? Är det inte därför som man förr i tiden la in grönsaker?

Jag tycker det är tråkigt att vi nu för tiden inte har ett skafferi som är kyligt. jag vet att jag har haft det i äldre lägenheter….

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
Sindri
2016-09-05 18:18
#105

Tack för recept. Intressant kombination. Jag får som sagt vänta tills lite av surkålen gått åt. Visserligen gick några burkar hem med barnen igår, men det finns  mycket kvar.

Det där med att förvara i kyl eller inte…… Syrade grönsaker är väl inte direkt inlagda, men jag tror samma sak gäller för båda. För det första; förr hade man mycket svalare inomhus. För det andra så tror jag man hade natriumbensoat i allt man skulle spara, såvida man inte hade en riktig kall källare. Hos gammelmormor var det en lucka i köksgolvet, och därunder var det kallt.

Jag har hur som helst mina i kylen. På hösten eller vintern kan de säkert vara i skafferiet, snart är det dags att flytta ut äggen dit, men än så länge är det 18 grader där, lite för varmt.

hemul
2016-09-05 18:47
#106

#102 Gör det säkert. Har aldrig smakat sukrin.

NyLCHF63
2016-09-05 19:53
#107

Ja, du har rätt Sindri, Jag kommer ihåg att min farmor hade en källare under köksgolvet med. Det var annat förr…

Jag åt precis av min röda surkål, MUMS, jag rekommenderar den varmt. 🙂

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-06 00:23
#108

Det hade jag en släkting som hade i sin stuga. En liten. Hon fick lägga sig på golvet och hänga ner med överkroppen i hålet. Så var det hyllor runt om. En jordkällare i köket, suveränt!

Kan rapportera att päronbitarna jag fryste råa blev heläckliga när de tinade. Men har hört från annat håll också att det ska funka med äpplen. Tro det.

LenaK63
2016-09-06 07:43
#109

Jag hittade en påse råa infrysta äppelbitar från förra året. Tinade blev de inte goda men jag gjorde kompott med ingefära efter Birgitta Höglunds recept. Kokade upp och ställde ner i Wonderbagen ett par timmar. Kompotten blev god ljummen såväl som kall med grädde,

NyLCHF63
2016-09-06 17:02
#110

hemul, jag har fryst in råa skivade äppelskivor och sedan gjort äppelpaj av dem och det var jättegott.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-06 19:47
#111

Jaha, få se om jag lyckad bättre med äpplen då.

Annons:
LenaK63
2016-09-14 17:21
#112

Nu kan jag berätta om mina syrade morötter med ingefära. De blev jättegoda men en aning för mycket ingefärssmak. Men jag vet att jag hade nog i för mycket. Sen blev de litet torra eftersom det puttrade ut ganska mycket vätska det första dygnet. Egentligen gör det inte så mycket för man kan ju alltid hälla på ngn vätska eller creme fraiche. Då blir inte heller ingefärssmaken så penetrant. Sju dagar fick de stå på köksbänken och nu i kylskåpet. Min mage verkar tycka om dem i alla fall.

Sindri
2016-09-14 18:25
#113

Det där måste jag testa så fort jag får tillfälle. Känns som en helt ny värld av tillbehör har öppnat sig!

LenaK63
2016-09-14 19:35
#114

För mig har det definitivt öppnat en ny värld. Väldigt enkelt att lägga ett par skedar på tallriken i stället för att göra en hel sallad som inte blir uppäten och inte går att spara. Eftersom det håller sig länge i kylskåpet så kan man ju ha olika syrade grönsaker på gång för variation.

hemul
2016-09-14 19:39
#115

Vad kul! Min sats är inte klar än (jäser ju lite längre), men jag kom ihåg att du sa att du nog tog för mycket, så jag tog ungefär som det stod i receptet. Får väl se, mitt kanske blir för mesigt istället.

NyLCHF63
2016-09-14 23:09
#116

Jag älskar mina morötter som jag gjorde, de är nästan slut! Har även ätit halva burken av min röda surkål. Har vanlig surkål kvar. Jag undrar om  ni har märkt att när ni öppnar en burk att det pyser? som om det syrar fortfarande fast det är jätte kallt i kylskåpet! Är det normalt? 

Jag har haft problem med magen förr  (och fortfarande), ont i magen, gaser, rapar, spänner i magen etc, och dålig i magen de senaste 2-3 dagarna eller snarare kvällar-nätter. Kan det ha något med de här grönsakerna att göra? De ska ju vara bra för magen! Och har inte ätit varje dag och inte för mycket….

Det kan ju tänkas att mina magproblem har blivit värre även om jag äter medicin för det… suck!

Tillbaka till syrandet! Mitt nästa project kommer att bli syrad tomatsalsa ! Har ett recept från Daniella som ser jättegott ut! 🙂

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-15 11:16
#117

Det kan småjäsa lite i kylen också. Speciellt kanske om man inte jäst så länge från början, så det är mycket socker kvar i kålen.

Vet inte, för mig satt surkål fart på magen när jag hade problem med det. Nu märker jag inget alls. Kan kanske hända om man har nåt problem/är känslig att det kan bli för mycket? Förhoppningsvis är det väl i så fall bara en vanesak. Du kan ju prova att inte ta så mycket och vänja dig lite gradvis.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sindri
2016-09-15 15:47
#121

Det här med att man bara behöver jäsa i 7 dagar vore ju toppen, då kan jag ju jäsa lite när jag är utomlands också.

NyLCHF63
2016-09-15 16:48
#122

Det är mina morötter som pyser när jag öppnar burken, inte lika mycket nu som när den varit stängd lite längre.  Jag, får ta lite mindre o se hur det går.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-16 00:04
#123

Kan tänka mig det. Morötter innhåller ju mer socker än vitkål. Mina pyser inte, men det stod över 3 vekor i rumstemparatur.

Sindri, man kan nog jäsa hur kort man vill. Men ju längre det jäser, desto mer mjölksyra och nyttiga bakterier blir det ju.

hemul
2016-09-16 22:50
#124

Nu har jag skördat andra satsen morötter med vitlök. 26 dgr blev det. Jättegott och syrligt. Jag tycket jag tog väldigt mycket vitlök, men det smakar inte så starkt. Börjar tro att man kan ta hur mycket som helst. Klyftorna är väldigt goda att äta, blir så där milda som när man steker hela klyftor. Obs att jag förvälde mina snabbt. Vet inte om det blir starkare om man inte gör det.

Men läskigt vad rivna morötter packar ihop sig! Rev flera kilo och det blev bara två rätt små burkar. Går ju åt på ett kick!

LenaK63
2016-09-16 23:00
#125

#124  Hemul  River du morötterna fint eller på den grova sidan? Jag hade den grova och ett kg blev en enlitersburk full.

Annons:
hemul
2016-09-17 02:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Hm, jag har ett rivjärn med 4 sidor. Men jag använder en gammal Moulinex, en sån där kvarnpryl med rivskivor. Näst finaste tror jag. Rätt finrivet men inte jätte.

Nu vet jag! Så här! 😃

LenaK63
2016-09-17 07:42
#127

OK. Ser ju saftigt och gott ut. Ska prövas nästa gång. Tycker att med den grövsta blev det en aning för mycket tuggmotstånd och litet tort.

hemul
2016-09-17 12:29
#128

Så jag tänkte. Har lite svårt för rårivna morötter för att  man tuggar ur det gotta och sen har en klump sågspån i mun. Var rädd att det skulle bli så syrat också. Och jag vet från vitkålen att ju finare man lyckas skära, desto mjällare blir det.

NyLCHF63
2016-09-17 13:12
#129

Jag kan bara fortsätta prisa mina morötter, se bild ovan någonstans, de är som inlagda gurkor, och smakar ungefär likadant, går ej att beskriva, men jag skulle lätt kunna  äta en hel burk i en sittning! Tyvärr har jag bara några små bitar kvar 😕. jag ska göra mer så fort jag får en chans! 

Jag undrar om man kan använda den lake som blev kvar till att lägga in mer?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-17 14:42
#130

Jag brukar dricka upp den. 🤫
Man kan använda lite som starterkultur, har jag läst om. Men jag har aldrig gjort något som varit svårjäst, så jag dricker upp det, som sagt.

En fråga om dina morötter, är de hårda som färska råa morötter eller har de mjuknat av syrningen?

Kunde inte hålla mig från att provsmaka ingefärsmorötterna. Det var inte för starkt. Kommer nog att ta aningen mer ingefära nästa gång. Nu gäller det bara att hålla sig från att stoppa fingrarna i burken ett par veckor till. Blir svårt, för det var gott.

Sindri
2016-09-17 15:05
#131

Jag har återanvänt spad från surkål till nästa sats.

NyLCHF63
2016-09-17 18:31
#132

#130 av: hemul

Mina morötter är knapriga inte mjuka, en aning har de mjuknat förstås mend de är knapriga, du måste prova! jag lovar att du kommer att gilla dem. De liknar smörgåsgurka 🙂 Mumsfillibaba!! Jag ska använda lite av spadet till tomatsalsan jag ska göra i slutet på månaden, det stod i receptet att man skulle göra det om man hade lake över. Jag förstår att du dricker upp den! den är jättegod!! Men man kan inte dricka för mycket åt gången eller hur, inte bra för något som jag har glömt vad det var… men du kanske menar att du dricker surkålsvattnet?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
hemul
2016-09-17 18:42
#133

Ska göra det, det är ju lätt att testa. Delade du i fjärdedelar och slog på saltlag? Är det dill du har i också?

Undrar om nån har testat palsternacka och i så fall om ni strimlat, skivat eller lagt in större bitar.

LenaK63
2016-09-17 19:49
#134

#128 Hemul   Precis så är det, ju finare man river desto mjällare blir det.  Tror jag ska riva morötter finare och starta en ny sats för att spä ut min förra med för mycket ingefära. Kanske kan man syra vidare  på den med de grovrivna. Måste prövas. Inte lär man väl bli matförgiftad utan att man känner av det före? He he.

hemul
2016-09-17 19:59
#135

Nä,det kan jag inte tänka mig. Syrar man i rumstemperatur finns det säker en gräns där det börjar bli dåligt, men det lär nog både synas och kännas på lukten.

NyLCHF63
2016-09-17 22:01
#136

Step 1

Make the basic brine by combining 4 cups of purified water with 2 tablespoons of sea salt. Set aside.

Step 2

Cut up the vegetables and place them in the jar. 

Step 3

Add spices and herbs to the jar with the veggies.

 

Step 4

Pour the brine into the jar until veggies are completely covered in brine.

Make sure the brine is at room temperature.

Veggies are completely covered in brine.

Step 5

Cover loosely with a lid so gas can escape while fermentation takes place.

Set on your counter away from direct sunlight for 5-7 days.

Stir the surface of the brine every few days or shake the jar up to prevent mold from forming on the surface.

 

Step 6

After 4 or 5 days the brine will become cloudy. Taste a veggie to see if it's ready. 

When you open the lid it should have a pleasant pickle/ sour smell. They should taste sour and be a little effervescent. If they are sour enough for you, store them in the refrigerator for the long term.

Otherwise allow them to ferment a little longer.

Pickles will last several months in the refrigerator. If brine gets low due to evaporation make more basic brine and top the jar off. 

 

Simple guidelines to tell if it's fermenting

  1. The pickles will become duller in color.
  2. The brine will become cloudy
  3. Small air pockets will form.
  4. When you open a lid (if it was closed tight in the first place) gas will escape making a hiss sound.
  5. It will take on a tangy flavor.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-09-17 22:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Recept Dill Pickles för morötterna

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-09-17 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Man kan använda det här receptet för andra grönsaker med

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-09-17 22:07
#139

Jag tror jag ska lägga zucchini i min lake som är kvar från morötterna. Gör jag som vanligt med att bara lägga fram burken och låta den bli rumsvarm och sedan lägga i grönsakerna? Börjar den syra igen då?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
NyLCHF63
2016-09-17 22:19
#140

Jag ändrar  mig om morötterna, de är inte mjuka alls, jag håller på att tugga på en ny, mina sista, och den går att böja lite men när man trycker på dem så är de som färska. Jag ska göra mer imorgon!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-18 14:38
#141

Hade ett par påsar palsternackor som började bli lite mjuka i ändarna, så jag håller på att sätta en provsats. Det var nästan omöjligt att riva dem. Det blev en massa kletiga fibrer som satt igen rivskivan och jag fick hela tiden ta loss den och diska rent. Nu kämpade jag på, men får nog hitta på nåt annat sätt om det blir fler gånger.

Gillar strimlor för det blir saftigt. Har iof ett juliennejärn, men det verkar jobbigt att julienna så mycket. Annars skulle ju det bli ännu finare iom att man får lååånga strimlor.

NyLCHF63
2016-09-19 15:56
#142

Hemul, morötterna var skurna på längden i typ fyra kvartar som du ser oven. Och ja det fanns dill i. Mums :)

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-19 21:10
#143

Tackar.

Idén med att borra hål för jäsrör i locket till såna där konservburkar med bygel sprack. Var till en glasmästare idag med ett lock. Han hade inte rätt dimension på borr, men jag frågade ändå vad det skulle ha kostat om han hade haft det. 190 kr - per lock! Det tar tydligen lång tid att borra i glas. Han höll på och syrade själv, så jag försökte övertala honom att göra det billigare om jag köpte en borr, nu när jag hade delat med mig av min fina idé och allt, men det gick inte. 😃

Han tyckte däremot att jag skulle prova själv, en billig glasborr kostar en hundring på Jula, men han sa att om jag lyckade med ett lock av tre så var det ett bra resultat, så jag skippar den idén. De där amerikanska burkarna kanske inte är så himla overpriced som jag tyckte ivf.

Ska prova med en burk med metallock istället, men jag har ingen stor som jag vill offra. Har dem till torkad svamp ju. Får bli en vanlig 1-liters gurkburk som testoffer tror jag.

Sindri
2016-09-19 22:48
#144

Fråga i delikatessdiskarna om de får några sallader, sillar, såser etc i glasburkar. Jag har några stora i glas som jag fick för många år sedan. De har skruvlock i plast som är lätta att göra hål i. Kolla också på loppisar, ibland finns riktigt stora glasburkar med tunna metallock som inte kan vara svåra att ta hål i.

Jag kör ändå med plastpåse med vatten i som lock, tycker det funkar hur bra som helst.

hemul
2016-09-20 01:06
#145

Har jättestnygga konformade glasburkar med reliefmönster som jag fått på så sätt! Men dem vill jag inte offra. Nu har de bara plast där jag handlar. Fast de burkarna är jättebra att plocka bär i, fyrkantiga 5-liters. 😃

Tar och provar med gurkburken först, för såna har jag massor. Det är nästan den enda konserv jag köper, så det lagret fylls på.

Sindri
2016-09-20 16:58
#146

Vi följer dina vedermödor med spänning………….😃

Ja, jag har också fått fina bärhinkar - men fyrkantiga, det var nåt nytt. Låter mer praktiskt.

Annons:
hemul
2016-09-20 17:09
#147

Det är superpraktiskt, särskilt om man cyklar. Har en sån där rektangulär spånkorg som jag plockar svamp i annars. Surrar fast den på pakethållarn och hinkarna står stadigt i korgen utan att det blir en massa dödutrymme som med runda. 5 liter är precis lagom till blåbär och sånt. Blir inte så tungt att det smackar ihop sig.

Tror det varit potatissallad i mina. Men det skiljer väl mellan leverantörer vad de använderför hinkar. Tror man kan få på gatukök och såna ställen där de använder mycket färdiga guckor också.

hemul
2016-09-20 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Taa-taa!😎

Sindri
2016-09-21 01:01
#149

Nämen……skam den som ger sig!  😃

hemul
2016-09-21 01:12
#150

Tror den är tät. Jag har registerat ett plupp!

Det här blir bra. Ska göra flera. Men jag har åtminstone en lite större förutom den här som gurkburkslock passar på. Gurka är i stort sett det enda jag köper på burk nämligen och rätt mycket också, så de locken kan offras.

Ska bli spännande att se hur palsternackan blir. Hur du provat det? Har en idé om kryddning, men vill smaka den "ren" först, så den här satsen är det bara palsternacka i.

hemul
2016-09-21 01:36
#151

Förresten, gurkan som locket kommer från är jättegod. Polsk inlagd gurka med lite vitlök i som heter Krakus. 5% kh bara och det mesta lär väl vara i lagen. Kan till och med ni hardcore LCHFare äta. 😉

NyLCHF63
2016-09-26 17:40
#152

Hoppas det går bra med era syrningar!!

Jag gjorde tomatsalsa häromdagen …. men jag tror det blev sås av den, råkade köra mixern lite för länge!! Jag hoppas att den går att äta i alla fall, det blir väll mer het sås av den istället….😕.

Gjorde även Kimchi, har velat göra den så länge. Jag tyckte det var för lite vätska i den, när jag lagt i den i glasburken, så slängde i 2,5dl lake!! Men tror det blev för mycket, för nu är det typ 2-3cm vätska i burken, borde jag hälla ut lite??? 

Har inte mått så bra på sistone så huvudet var lite bland molnen när jag gjorde allt detta….

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-26 20:48
#153

Menar du 2-3 cm över grönsakerna? Det är väl isf ganska optimalt.

Annons:
NyLCHF63
2016-09-26 23:52
#154

OK vad bra!!!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-27 00:57
#155

Brukar alltid ha vätska en bit över. Men jag syrar ju längre än de flesta här så nivån sjunkar väl mer för mig.

Senaste mörötterna med riktigt mycket vitlök blev förresten jättegod. Den stod näran 4 veckor så den blev riktigt citronsyrlig. Gott! Vilöken blir så mild. Hade nog en hel vitlök till dryga kilot mörötter. Nästa gång ska jag ta två för klyftorna blir så goda.

NyLCHF63
2016-09-27 01:53
#156

Inlagd vitlök är jättegott.

Jag läste på Daniellas sida att om man inte lämnar morötterna att syra för länge så blir de mer hårda-crunchy. Ju längre man syrar ju mjukare blir det.

Jag tycke mina morötter var jättegoda ska göra mer när jag orkar.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-27 12:25
#157

Så är det ju med surkål också. Jag vill ha syrligt och saftigt. Om jag hade tålamot skulle jag låta det stå längre än en månad.

NyLCHF63
2016-09-27 20:47
#158

Så om man lämnar surkålen att syra längre blir den mjuk men mer syrlig? Blir den saltare med?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-28 01:25
#159

Syrligare och mjukare, ja. Saltare, nej, Det kan ju inte bildas mer salt, däremot mer syra

Sindri
2016-09-28 10:09
#160

Slår mig just att nu håller alla vindruvs. och vinbärsblad på att vissna i trädgården. Kan man månntro frysa in för att använda till syrning i vinter?

Annons:
hemul
2016-09-28 13:22
#161

Kanske. Prova. Smaken blir nog OK, men de kan kanske bli lite "muchy". Det blev ivf steviabladen jag fryste. Men det gjorde inte så myket för jag brukade mixa dem frysta med det som skulle sötas. Men vinbärsbläd är ju mer stadiga.

Tror iofs att man ska ta dem tidigare, men prova nu så vet du ju till nästa år. Och vi med, för du rapporterar så klart!😉

Sindri
2016-09-28 15:03
#162

Aj, aj, kapten!

hemul
2016-09-29 03:08
#163

😂

hemul
2016-09-30 13:23
#164

På söndag ska jag skörda ingefärsmorötterna. Då har det gått precis en månad. Och vad fort det har gått! Tycker det bara är nån vecka sen vi pratade om ingefära. Ska bli så spännande att smaka nåt nytt!

LenaK63
2016-09-30 22:49
#165

Hemul!  Jag läste igenom receptet igen när jag skulle göra cellerirot och upptäckte att jag hade haft väldigt  för mycket ingefära i mina morötter. Inte läst ordentligt Tbs - ts.  Nåja, nu har jag spätt ut med mer rårivna morötter och det smakar bra. Åtminstone för mig.🙂

Hur gick det förresten med din hund som skulle passa in i cykelkorgen?

hemul
2016-09-30 22:56
#166

Men var det inte matskedar? Jag tror jag tog det. 🤫

Jag har så mycket hund i huvudet så jag är inte säker på vad du menar nu. Visste inte att jag pratat hund här. Menar du hunden jag tänker skaffa eller daghunden jag hade förut? Daghunden fixade vi korg till och hon älskade det. Riktigt levde upp, gammeltanten. Beträffande hunden jag ska skaffa har jag gett upp om få mig själv att vilja ha en så liten ras. Det får bli trailer.

hemul
2016-09-30 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

Lite orelaterat, men inte helt. Är så glad att jag måste dela med mig. Jag håller på att fixa mig ett stort, fint gå-in-skafferi! Torkar ju en massa grejer också och det tar plats. Har en gammal klädkammare som inte riktigt lämpar sig för kläder. Inredde den en gång till mörkrum sen förföll den gradvis till skräpkammare. Var full av bråte. Otroliga mängder blomkrukor bl.a. Fick ett ryck och vräkte ut allt. Nu upptar det halva golvet i ett annat rum, men rendiskat och sorterat i kassar och klart för transport till källare och vind.

Så köpte jag färg och målade skrubben, för det var riktigt snuskigt där. Mörkrumskemikalier och rökande fotograf sätter sina spår… Idag var jag och köpte hyllor och satt upp dem på en av väggarna. Det ska bli hyllor på vänstra långväggen också, men jag fick inte med allt på en gång på cykeln. Om det inte regnar i morrn så blir det klart då. Därinne kan syrning försiggå också, mörkt och bra.

Så vem har största lyxskafferiet nu va? 😂

Annons:
Sindri
2016-09-30 23:37
#168

😃Jag har ett riktigt gammaldags -gå-in-i-skafferi, men vet inte om det är så praktiskt för mat egentligen. Jo, den del av höst/vår när det är "lagom" varmt eller kallt. Men mitt i sommaren är det på tok för varmt för det mesta utom spriten och köksprylarna. Mitt i vintern är det å andra sidan för kallt för både tomater, lök och frukt.

Så -egentligen skulle jag vilja ha ett sånt skafferi som ditt, hemul, som aldrig blir för kallt, plus ett som alltid hade ca 13 grader. Perfekt även för vitt vin! Hade jag plats skulle jag ha ett gammalt kylskåp till det.

hemul
2016-09-30 23:45
#169

Alltid 13 grader vore nåt! Kanske ska sätta in AC i skrubben? 😂

En äldre släkting till mig hade en sommarstuga med jordkällare under köksgolvet och kompisar till mig byggde så när de byggde sin villa. Inte under köksgolvet dock, men samma princip. Så jäkla smart, inomhusjordkällare!

Jag ska ju bara ha torkade grejer och konserver där, så temperaturen år inte så viktig. Hittills har det torkade varit utsrpritt i lägenhet och källarförråd och jag har inte haft nån koll på vad jag har. Har nog även tänkt ställa in lite köksprylar, typ stora grytor och sånt man inte använder så ofta. Kanske slinker det in lite kläder och annat också. Knäppt att ha haft ett så pass stort förrådsutrymme helt outnyttjat. De kommer att bli ungefär 9 hyllmeter (30 cm breda hyllor) och ändå plats på golvet för strykbräda, damsugare och sånt.

hemul
2016-09-30 23:47
#170

Och vet du vad jag ska ha där? Kryddor! Nu har jag en kryddhylla på väggen bredvid spisen och en bricka på bordet. Helt fel ju! Därinne blir ju mörkt och torrt och bra.

Sindri
2016-09-30 23:51
#171

Apselut! Men det viktiga när du skall ha kryddor och annat torkat är att det verkligen är torrt. Trähyllor är perfekt. I Spanien vill gärna mina örter och min svamp bli seg om jag inte är snabb på med locket på glasburkarna.

Det kommer bli toppen med ett sånt skafferi!

hemul
2016-10-01 00:22
#172

Jag vet! 😎 Jag blir lite betänksam dock när jag inser att jag levt med den där skrubben i 30 år utan att göra nåt vettigt av den. Ja, undentaget de få år jag försökte använda den som mörkrum då. Den är för liten för det, man får syrebrist direkt och måste ut för att andas. Och då kunde jag inet komma på nåt bättre än att proppa den full med skräp. 🤔

Är det så fuktigt i Spanien? Trodde det var torrt. Torrt och varmt. Har aldrig varit där, tro det eller ej, men i andra medelhavsländer.

Sindri
2016-10-01 08:46
#173

Spanien är ju väldigt stort så klimatet kan variera. Madrid t.ex. ligger på en högplatå och har inte alltid så himla fint väder. Mycket regn och kyla på vintern, torrt och varmt på sommaren. Längs kusterna är det alltid fuktigt. Alltid hav i luften, massor med mineraler, och det är det som är så nyttigt för hud, naglar och hår. (Undantaget då att har du spikrakt hår är det aldrig någon idé att rulla upp det…..)

hemul
2016-10-01 11:28
#174

Vinter tänkte jag inte på. Vad kan man plocka för roliga svampar i Spanien då?

Annons:
Sindri
2016-10-01 12:27
#175

😃Nej, där plockar jag inte svamp. Hittade en gång något som med säkerhet var champinjoner, men ingen vågade plocka.

Är hemma i Sverige just nu, hoppas på regn och att trattisarna skall våga sig upp……

hemul
2016-10-01 12:28
#176

Är du en sån där halvaårare?

Sindri
2016-10-01 12:35
#177

Njaaa, inte riktigt, Gillar Sverige för mycket, och det finns andra mysiga ställen på vår jord.

NyLCHF63
2016-10-01 14:48
#178

Jag misstänker att min kimchi inte mår bra…. den bubblar inte… och jag glömde skydda den från solen som lyser in på morgonen… vad tror ni, borde jag kasta och börja om från början?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-10-01 18:54
#179

Ibland ser man inte så mycket bubblor men det händer prylar ändå. Jag skulle låta den vara. Hur länge har den stått?

NyLCHF63
2016-10-01 20:11
#180

1 vk kanske, glömde skriva ner när det var..

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-10-01 21:55
#181

Du kan ju alltid smaka. Men skulle det vara dåligt kan du ju lika gäran hälla ut det när det är/borde vara klart som nu. Se det inte konstigt eller slajmigt ut eller nåt skulle jag låta det va.

Jag har ju jäst mest i krukan. Det är luttrande för man kan ju inte titta. Det är bara att vänta. 😛

Annons:
NyLCHF63
2016-10-01 23:41
#182

Enligt receptet borde det vara klart nu, jag ska kolla imorgon hur det ser ut och smakar så får vi se då… 😮

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-10-02 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#183

Hej igen!

Jag har smakat på Kimchin, den smakar inte illa, men den är inte särskilt sur heller, jag känner av chilli pepparn. De gröna kålbladen ser ju lite bruna ut… jag skickar med bilder, vad tycker ni? Ska jag låta den stå längre, och eftersom det inte kommer bubblor efter 1-2 dagen så är jag ju lite orolig….

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-10-02 16:12
#184

ps. den luktar åt surströmingshållet…

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-10-02 18:18
#185

Men hörru, du har ju ingen vätska i burken vad det ser ut. Ser ut som fullt med luft mellan bitarna. 😮

hemul
2016-10-02 18:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Det här är för Sindri. Skrattar

Ska måla hyllorna också, men jag kunde inte låta bli att ställa in lite grejer för att se hur det blev. Och jag behöver vila ryggen någora dagar. Och städa upp. Allt bråte liksom spridde ut sig.😮

Känner mig rätt nöjd ivf. Kommer nog att rymma en hel del. 🙂

NyLCHF63
2016-10-02 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

hemul, jag visste att du skulle säga det. 😃

Det såg ut så där när jag hade rört om den, men jag skickar med en bild på hur det ser ut när tyngden är på. 

Jag fick slänga lite vatten för det var så mycket i den…

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-10-02 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

hemul, jag visste att du skulle säga det. 😃

Det såg ut så där när jag hade rört om den, men jag skickar med en bild på hur det ser ut när tyngden är på. 

Jag fick slänga lite vatten för det var så mycket i den…

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
Sindri
2016-10-02 21:23
#189

#186 av: hemul

Wow! Vilken lycka!

hemul
2016-10-02 22:47
#190

Ja, visst blev det fint? Var rädd att inte få till det. Väggarna därinne är nämligen ett helvete att borra i, men det gick! 😎Får rum mer än det ser ut som också. T.o.m. de stora burkarna där bak kan stå i dubbla rader och mindre kan man ju ställa på varandra också.

Har provsmakat LenaK63s ingefärsmorötter nu också. Jättegott och absolut inte för starkt. Gjorde precis efter receptet. Åt det till revbensspjäll och det passade ju bra. Brukar krydda tjocka spjäll med ingefära. Det kommer att bli en standardgrej. Tack för receptet!

hemul
2016-10-03 01:07
#191

Psst! De har ekologiska morötter för 10:-/kg på Hemköp den här veckan. 😉

NyLCHF63
2016-10-03 03:25
#192

10kr är billigt! vi hade 1kr per kg på hemköp i veckan men de var inte eko.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-10-03 04:00
#193

Ja. Brukar köpa på Willys annars. De tar 19:90 för ekologiska. Blir nog att köpa några kilo.

Har ni sett att Willys har näthandel nu förresten? Funkar bara i vissa delar av Stockholm, men man kan kolla priserna där. Det är samma priser som när man handlar i butik och det är samma över hela landet. Jättebra när det är extrapris nån annnastans så man kan jämföra. Om man som jag är snål och normalt köper sånt på Willys alltså. 😉
https://handla.willys.se/sok?q=mor%C3%B6tter-eko

NyLCHF63
2016-10-03 13:36
#194

Tack för tipset hemul!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Inkanyezi
2016-10-03 14:54
#195

Jag har förstått monologkvinnans "argumentation", och jag begriper mer än väl att problemet inte har ett dugg med mina åsikter att göra, eller hur jag för fram dem, utan det grundläggande problemet, som gör att jag inte anses värd att samtala med, är att jag är man.

Adjö!

Annons:
NyLCHF63
2016-10-03 15:10
#196

#195 Har du skrivit på fel tråd?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Inkanyezi
2016-10-03 15:45
#197

Jovisst är det uppenbart att det ligger i fel tråd, men det gäller lika fullt. Jag är inte längre medlem på KiF, och önskar er alla lycka till.

Det skulle ha postats i tråden om faktaresistens, cherry-picking och experter, men det är väl lika bra att den inte ligger där. Tack för påpekandet.

LenaK63
2016-10-03 16:52
#198

#197   Jag tycker att det är synd att du inte längre tänker skriva här. Har med intresse läst dina trådar och diskussioner.

Tyroidea
2016-10-04 08:43
#199

Det är bara vissa män som ägnar sig åt monologer! Har jobbat med män hela mitt liv och väldigt få har så svårt att ta in andras argument som här har visats. Det är dock betydligt mer socialt accepterat att bete sig som en monlogman än som en monologkvinna. Jag tycker att krönikan i DN säger en hel del om detta. http://www.dn.se/nyheter/sverige/asa-beckman-vi-ska-inte-fora-vidare-fragandet-till-nasta-generation/

Genom att som Inkanyezi  skriva på retoriskt sätt dvs när man vill ha "svar" på ett påstående som innehåller en massa antaganden som motparten måste acceptera, så försöker man få bekräftelse på sin "smarthet".  Den andra måste hålla med till hundra procent och får inte komplicera bilden genom att problematisera de antaganden som det retoriska uttalandet bygger på. Man måste hålla med monlogmannen om hans tolkning av världen annars är man ett "troll" för man har ju inte skådat ljuset och sanningen som han gjort. Man är fel helt enkelt och ska avfärdas. Inte med argument utan genom att man känslomässigt recenserar den andra parten. Jag tycker att det är jätteintressant att se hur processen utvecklar sig i den andra tråden.

Inkanyezi
2016-10-04 09:01
#200

Tyroidea, i korthet, så ljuger du faktiskt.

Ingenting i mina inlägg krävde att man skulle behöva godta mina ståndpunkter i de frågor jag tar upp, även om jag skrev en raljerande inledning som ganska tydligt visar just hur jag ställer mig i de aktuella frågorna.

Du  använder härskarteknik, och jag känner igen stilen, som är kvasifeministisk. Därav angreppen på mig som man, utan sakliga argument i de frågor jag tar upp, och genomgående i dina inlägg i den tråden försöker du göra en allvarlig etisk fråga till en fråga om "vetenskapsteori".

Så Macchiarinis plaststrupar var bara en fråga om "vetenskapsteori", utan någon implikation för de drabbade, och helt utan etiska aspekter, utan det handlar bara om att andra hypoteser än mina ligger till grund för handlingarna?
Ja, jag vet att frågan är retorisk, men det är du, Tyroidea, som hävdar att det är mina hypoteser som är felet i mitt resonemang, och det är du, Tyroidea, som använder sexistisk argumentation, i stället för att ta upp sakfrågorna.

Din sexism, Tyroidea, är djupt kränkande.

Tyroidea
2016-10-04 09:12
#201

Jag förstår att du är kränkt! Måste vara svårt att inte få föreläsa utan invändningar längre!😃

Tyroidea
2016-10-04 09:16
#202

Hur just JAG ställde mig till dina förenklade slutsatser är ju tydligt för de flesta!

Annons:
Tyroidea
2016-10-04 09:18
#203

Den som läser dina inlägg kan också se hur du ständigt recenserar mina istället för att bemöta dem i sak.  En väldigt underlig och svag argumentation som inte hade godkänt i ett akademiskt sammanhang!

Inkanyezi
2016-10-04 09:33
#204

Jag upprepar, som ett sista inlägg här, det som jag är helt tydlig med i #200, där det är inledningsfrasen: Tyroidea, i korthet, så ljuger du faktiskt.

Jag är helt klar över att KiF inte är ett akademiskt sammanhang, och att man använder olika sätt att föra fram sina budskap i olika forum.

Tyroidea
2016-10-04 09:37
#205

I en akademisk diskussion får man möta kritik och ifrågasättande för det är så forskning går framåt. Man får lära sig att inte ta det hela personligt. Det är argumenten och de grundläggande antaganden man gör om fenomenet i fokus för diskussionen som skärskådas. Argumentationsanalys är en metod man lär sig för att kunna bli bättre på det akademiska sättet att samtala. Här finns mycket intressant att fundera vidare på alt. att använda i en analys av sina egna eller andras argument.   https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfelhttp://gul.gu.se/public/pp/public_courses/course61690/published/1402297997975/resourceId/25603718/content/UploadedResources/IPF-Den%20beskrivande%20analysen.pdf http://www.nok.se/argumentationsanalys

Tyroidea
2016-10-04 09:40
#206

Nej det är inget akademiskt sammanhang men ändå tycker du att du vet bäst! Det är ju just det som blir så tokigt! Man kan ifrågasätta och ska göra det, men då måste man också tåla att få mothugg! Det går inte att besvara den frågan du ställt massor av gånger med ett ja eller nej eftersom den bygger på antaganden som man inte håller med om man har en akademisk skolning.

Tyroidea
2016-10-04 09:41
#207

Du förenklar väldigt komplexa frågor.

NyLCHF63
2016-10-04 12:51
#208

Jag tycker det är väldigt tråkigt att du inte kommer att fortsätta på KiF #200 av: Inkanyezi jag har lärt mig mycket av dig!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-10-04 13:04
#209

Behöver du nog inte oroa dig för. Tycker inte avslutande av medlemskapet verkar påverka inläggshastigheten alls, jag.

Annons:
NyLCHF63
2016-10-04 19:00
#210

Vad menar du hemul? Inläggshastigheten?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
2016-10-04 19:50
#211

Mäh! Nu tycker jag vi slutar sura och går tillbaka till syrningen. 😃

Har just läst Karin Bojs bok Syra Själv och det var mycket intressant och nyttigt. Bl a lärde jag mig att jag gjort bort mig med mina morötter med vitlök. Tycket jag var smart som hällde i lite spad från en tidigare vitkålssyrning, men det var ju helt kontraproduktivt!

Nå, de får stå ett tag få se vad det blir av det.

Ett annat resultat av boken blev en burk med gröna tomater, rödlök och vitlök, en burk med grön paprika, gul lök och vitlök.

Hemul, jag slängde i ett par av mina frysta vinblad i varje burk - få se hur det blir. Om det är tanninerna som skall göra jobbet så borde de tåla frysning.

Skulle vilja hinna syra äpplen med vitkål innan jag åker,  visst låter det gott! Har en hel del riktigt små äpplen man kunde använda till det. Kanske man kan fuska och skippa ngn dag. Eller ställa in i kallt skafferi innan jag åker, och be någon flytta till kylskåp när det blir dags.

Tyroidea
2016-10-04 20:38
#212

Låter gott med gröna tomaterlök mm, men det är svårt att få tag på förutom såna där små. De senare finns i en massa olika färger men de är ju ofta väldigt pyttiga. Använder du sådana Sindri?

hemul
2016-10-04 20:55
#213

Det tycker jag med.

Tack för påminnelsen Sindri! Äpplen och vitkål har jag också tänkt testa. Hmmm, kanske skulle äpplen och morot funka också?

Jag har en gammal bok av Annelies Schöneck som heter Mjölksyrejäsning av grönsaker och så har jag Sandor Katz: Wild Frementation.

Ikväll ska jag ivf lägga in ren vitlök, eventuellt med någon örtkrydda, har inte bestämt än. Ruinerade mig på ekologisk vitlök på Willys! 89:40 för 600 g. Den får jag äta med andakt sen.

Sindri
2016-10-04 23:27
#214

#212 av: Tyroidea
Jag har två tomatplantor och de minsta, gröna kommer nog inte hinna mogna, de tär rätt kallt på nätterna nu, så jag tog dem. Blev inte så många, men kul att testa.

Ja, ekologisk vitlök är verkligen svindyr, men det gör ju gott också.

Apropå dyr vitlök - någon som provat den svarta, fermenterade vitlöken? Den smakar inte mycket vitlök - men den smakar mycket! Lidl hade den förut, men den sålde inte så bra, så nu får jag köpa den på Lidl i Spanien.
Jo, visst kan man göra den själv, men efter att ha googlat och youtubat fram lite recept bestämde jag mig för att det inte var värt besväret. Måste ju bli rätt dyrt att ha någon elapparat på i de 40 dygn som det tar.

hemul
2016-10-04 23:54
#215

Nej, inte smakat. Är det gott?

Jag kan meddela att man kan få hudskador om man skalar mycket vitlök. Mitt vänstra pekfinger bränner som eld. Rött och svullet är det också. Huden smakar jättestarkt där fast jag tvättat mig 10 gånger. Skar av änden på klyftorna och vände på dem för att skala och då tryckte jag väl pekfingret mot snittytan. Nu är frågan hur jag ska klara att skala resten. Köpte såna där tunna plasthandskar, men jag hittar dem inte.

Sindri
2016-10-05 11:11
#216

Ja, jag gillar det. Hemgjord aioli med svart- och vitlök! Mums. Har även lagt ner lite i grytor och nån annan kall sås. Det blir någon typ av umami-smak.

Jag använder alltid tunna plasthandskar i köket. Men jag använder dem fler än en gång, bara att tvätta händerna som vanligt, torka på handduk och så ta av handskarna och hänga upp dem. Köper storpack, det går åt!

Annons:
hemul
2016-10-05 12:26
#217

Var köper du handskarna?

Det gör fortfarande ont, men inte oöverstigligt. Det var lustigt, när jag började skala igen och det onda kom i kontakt med saften slutade det göra ont. Men när jag spolade vatten på satt det igång igen.

Det är redan bubblor i burken, så det blir nog bra det här. Hade i basilika också. Bara vanlig torkad. Den flyter upp och klättrar upp på sidorna av plastpåsen jag har som tyngd. Hoppas att det inte gör att mögel kommer åt. Men jag har lock och jäsrör på så det borde väl inte vara så stor risk.

Sindri
2016-10-05 17:48
#218

På Apotek finns handskarna i 100-pack, men de måste man fråga efter. Ännu billigare fick jag köpa på min ICA, 200-pack, de som de använder i fisk- och delikatessdisken. Frågade var de köpte sina och hon erbjöd mig direkt att köpa ett paket. 200 st för 129:-!

hemul
2016-10-05 18:12
#219

De på apoteket, är de såna där tajta kirurghanskar då?

Sindri
2016-10-05 21:21
#220

Ja - samma som jag köper på ICA, men just ICA har en storlek som passar mig bättre.

hemul
2016-10-05 22:05
#221

Jag behöver inte så många. Skulle bara använda ibland.

Sindri
2016-10-05 22:45
#222

Då är väl Apotekets OK. Köp inte från Clas Olsson, de bara sprack!

hemul
2016-10-05 22:47
#223

Ja, de jag har är såna där känsliga också. Plockade till mig ur nån 10-kronorslåda tror jag. Funkade inget bra att meka cykel med dem ivf.

Annons:
Sindri
2016-10-05 22:54
#224

Nä, det kan jag tänka mig.  Apoteket har både 100-pack och mindre pack. Men det blir vääldigt dyrt styckpris.

hemul
2016-10-05 22:58
#225

Man kan ta diskhandskar också.

Sindri
2016-10-05 23:13
#226

Det kan jag inte använda när aja lagar mat, är för mycket "finlir".

Sindri
2016-10-06 07:38
#227

I sista minuten slängde jag ihop en syrning av små äpplen och vitkål. Hoppas det inte blev för lite kål, det var vad jag hade hemma.

Äpplena tvättade jag bara och tog ut kärnhusen, blir spännande att se vad det blir av det om tretton dagar.

hemul
2016-10-06 15:05
#228

Bra bra! Här ska testas många sorter! Jag har just fått veta att det finns en stor källare på ett ställe jag har tillgång till. Inte jordkällare, men nästan. Källarvåning under en oisolerad lada. Där skulle jag kunna lägga ner lite äpplen för senare bruk.🙂

Vitlöken pluppar så man kunde tro det var vin man jäste. Mycket socker i så klart.

Sindri
2016-10-06 15:48
#229

Och mina äpplen i vitkål bubblar! Hurra!
Jag borde hitta på något sätt att få till en jordkällare på tomten. Alternativt en stuka. Men den måste vara idiotsäker - är såna problem med råttor i och runt Stockholm.

hemul
2016-10-06 17:25
#230

Av alla möjliga sorter. 😛

Hade stampat jordgolv i ett av mina källarförråd förut, men tyvärr cementerades det när nån idiot fick för sig att det kunda "dra in" mögel. Annars hade jag kanske kunnat smyggräva ett litet hål där. Fast det kanske är mer byggnadskonstruktioner under i alla fall, vet man ju inte.

Tycker absolut du ska göra det! Tror jag läst att man kan utgå från ett sånt där stort cementrör, såna de har till kulvertar för att leda vatten under vägar och sånt där.

Annons:
Tyroidea
2016-10-06 19:13
#231

Vad synd Hemul! Stampat jordgolv och inget vatten att skölja grönsakerna ska göra underverk för tarmbiotan har jag hört!😃

Tyroidea
2016-10-06 19:13
#232

Vad synd Hemul! Stampat jordgolv och inget vatten att skölja grönsakerna ska göra underverk för tarmbiotan har jag hört!😃

hemul
2016-10-06 21:10
#233

Ja, och det var så skönt att gå barfota på på sommarn. Alldeles lent och svalt.

Men nu måste jag be om ursäkt. Jag hade läst fel beträffande morötterna på Hemköp. Var just dit för att köpa. Det var inte 10 kr/kg, det var 10 kr/st och vikten var ½ kg. Det är ju inte ens billigt. Dyrare än normalpris på Willys.

Hoppas jag inte lurade dit någon annan. ☺️

LenaK63
2016-10-06 22:31
#234

#229 Sindri  Hur gör man en jordkällare?  Jag har en del av tomten som jag tyckte skulle bli en äng. Ett par grannar gläds varje år på våren men just nu måste den mejas ner. Hm, jag behöver en tomte (Gartenzwerg). Detta behöver utvecklas. En väninna lät sin man bygga ett skåp med styroporisolering i garaget för att förvara äpplen i. Kanske vore ngt.

hemul
2016-10-06 22:56
#235

Efter att ha läst det här tror jag man behöver anlita hantverkare. 🤔

http://www.dinbyggare.se/bygg-en-jordkallare/

Men jag VET att jag sett enklare sätt.

Sindri
2016-10-07 12:47
#236

Hantverkare och hantverkare - allt beror på hur mycket man kan/orkar själv. 😉
Jag har aldrig sett någon beskrivning på hur man bygger en jordkällare, men hade jag en platt äng skulle jag "slänga ihop" en liten bunker av gråsuggor, ordna någon form av ventilationsrör, sätta dit en tjock och massiv dörr och sedan ösa jord över, slutligen plantera växter som är duktiga på att suga vatten. På golvet vanligt singel. Skulle näta och täta sprickor för att hålla råttor och möss ute, samt förpacka allt jag skulle förvara ordentligt.

hemul
2016-10-07 14:20
#237

Tror det där med dränering och grundvattennivå kan vara ett problem…

Jag har försökt hitta det där jag hade läst med ett sånt där cementrör. Gången var ivf att gjuta en sula, ställa ett HALVT sånt där rör ovanpå, så det blir som ett tunneltält i modellen. Kortväggarna vete sjutton hur de gjorde.

Annons:
hemul
2016-10-07 14:22
#238

Har ni varit på Gotska sandön? Där finns en jordkällare som heter duga. Jättestor med flera olika rum i. De har också världens bästa dass, men det är en annan historia. 😛

LenaK63
2016-10-07 19:45
#239

Ett cementrör som jordkällare hade vi på landet till lillstugan. Men den var nog inte riktigt färdiggjord för det var inte särskilt kallt där. Men den stora jordkällaren funkade bra. Nåja, man får väl fundera vidare på detta.

hemul
2016-10-08 00:01
#240

Nu har jag fått en idé som jag vill testa. Peperoni. De brukar ju ligga i en lite syrlig lag. Måste ju bli perfa att syra ju. Men brukar man kunna köpa såna råa? Har ni sett någonstans?

Sindri
2016-10-08 00:10
#241

Jag är dålig på olika sorters chili (för det är det väl?), men många ICA-butiker har såna i lösvikt.

hemul
2016-10-08 00:51
#242

Jag med! Men vill ju inte riskera att pickla såna där jättestarka. Peperoni verkar vara en egen sort om jag tolkar Wikipedia rätt. Ska kolla vad de har på Willys i morrn.

hemul
2016-10-11 00:59
#243

Hittade inget bra på Willys. Jalapeño var det svagaste och det tror jag blir för starkt. Ska raida lite invandrarbutiker eller kanske de har på torget.

En annan fråga. Jag sparade, av ren snålhet faktiskt, hade inget direkt syfte med det, en massa skal från ekologiska apelsiner och citroner förra vintern. Alltså bara "det gula". Torkade på en assiett på elementet vartefter jag snaskade i mig. Förr skulle jag ha gjort likör på det, men jag har redan och nu konsumerar man ju bara en fingerborg till fest. Men nu slog det mig att man kanske kan smaksätta syrade grönsaker med det. Vad tror ni om morot, ingefära och apelsinskal? Låter inte det rätt gott?

LenaK63
2016-10-11 07:56
#244

Låter jättegott. Måste prövas. Får väl köpa ngr apelsiner tills sönerna med barnbarn kommer nästa vecka. Är ju dekorativt också.

Annons:
hemul
2016-10-11 14:20
#245

Vad kul att du också tror det! Har morötter över så jag tror jag ska sätta en liten miniladdning som test. Rapporterar hur det tar sig om någon vecka.

Jag har alltid älskad apelsinris fast numera gör jag det på keso. Blir en hel del i december. Lyckas testet blir det till att skala med potatisskalare i år också. 😉

LenaK63
2016-10-11 14:28
#246

Tänker du ha i torkade eller färska apelsinskal?

hemul
2016-10-11 14:53
#247

Torkade. Eftersom det är det jag har och vill bli av med. Kan tänka mig att färska ger mer smak. En del av den där oljan har väl dunstat bort. Men det luktar starkt ut burken. Blir det bra kan jag ju testa med färska sen när "apelsinrissäsongen" kör igång. 😃

hemul
2016-10-16 18:27
#248

Nu har jag skördat morötterna med oförvälld vitlök. Sindri hade så klart rätt, den grånade inte. Hur den smakar vet jag inte än. Väntar tills det är kallt.

De där burkarna jag köpte i tiokronorslådan på CG visade sig vara superbra att förvara i. Lagom stora, pja, för surkål vill jag nog ha större, och de går fint att trava både tomma och fulla. Ser ju trevliga ut att ställa på bordet också. Trodde de var slut, men de har dykt upp igen flera gånger. Är väl olika utbud i olika städer, men kan vara värt att kika efter om ni behöver burkar. 10 spänn är ju ingenting för en sån där burk. Fast gurkburkar är gratis förstås.😉

Gjorde en provburk med pasternacka samtidigt, men den har ett lager vitt mögel ovanpå, så jag häller nog ut det. Har sett på amerikanska sajter att vitt mögel på ytan är OK, men jag vet inte jag. Mögel kan ju vara rätt farligt och i vätska borde ju "bajset" sprida sig snabbt. Inte som att skära bort en centimeter av osten liksom.

Sindri
2016-10-16 23:44
#249

Och nu har jag testat syrat med vinblad som varit frysta - det fungerade alldeles utmärkt! Vilken tur att jag plockade så många oskadade jag hittade.

Vi har idag ätit; syrade gröna hemodlade paprikor - gott och krispigt!
Syrad röd och gul paprika (innan jag kunde knepet med vinblad), lösa, men goda.
Syrade morötter - strykande åtgång!
Syrade gröna tomater med rödlök. Det var gott, men lite svag smak på tomaterna.

Jag kanske inte skall lägga ned vitlök i alla burkar dock, det tog lite överhanden på tomaterna och den gröna paprikan.

hemul
2016-10-17 00:09
#250

Hur gör du tomaterna? Det har jag aldrig provat, men det låter jättegott! Hela, halva, bitar?

Förresten har ICA ekologiska morötter för 10 kr/kg den här veckan. Bara att bunkra!😃

Sindri
2016-10-17 11:20
#251

Typiskt. Åker iväg imorgon så det funkar ju inte. Svårt hitta ekologiska grönsaker i Spanien, även om det blir bättre. Men skall prova göra det där ändå, eftersom det går på en vecka.

Tomaterna var rätt små så jag tog dem hela, men man kan såklart dela. Och man kan göra på röda också.
Lade till rejält med rödlök (snyggast eftersom det var gröna tomater - utseendet är viktigt 😉) och några vitlöksklyftor. Packade i en burk och hällde över saltvatten. Plastpåse med vatten som lock och tyngd.

Annons:
hemul
2016-10-17 13:29
#252

Jaha, tack! Det blir nästa sak att prova så snart det är extrapris.

Ska du vara i spanien över hela vintern nu? Du borde verkligen ta mig med dig! Jag blir mer frusen för varje år som går. 🤪

Sindri
2016-10-17 14:06
#253

Nej, nej - inte kan man vara ifrån barnen så länge. Och när det lackar mot advent måste jag hem och julstöka.

När man inte behöver jobba längre går det att leva rätt bra där på en hyfsad pension.

hemul
2016-10-17 14:10
#254

Jag har redan levt länge på en usel sjukpension. Men om det inte vore för boendekostnaden därnere så kan man säkert leva billigare än hemma. Kände en kille för länge sen (förtidspensionerad) som tillbringade månader i Polen och sparade pengar på det trots resekostnaden.

Det har stått en varning här ett tag om att tråden kommer att ta slut. Konstigheterna på iFokus upphör aldrig att förvåna mig… Ska vi starta en ny tråd? Vore kul att hålla syrningssnacket igång tycker jag!

Upp till toppen
Annons: