Annons:
Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 5331 ggr
NyLCHF63
2016-08-17 12:29

Recept på moussaka?

Auberginer kostade bara 10kr kg på ica så jag köpte nästan 2kg, jag älskar auberginer. Tyvärr så har de ju en del KH! 😕

Jag undrar om  någon har ett bra recept som får ner KH när man gör 

moussaka? Andra recept på auberginer är välkommet !!

Kanske kan jag skära ner det som blir över i kuber och frysa till en annan gång ..

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
esthrro
2016-08-18 09:16
#1

Sten Sture Skaldeman har ett mycket bra recept på moussaka. Den blir riktigt fet och god. Så man får se upp så man inte lägger upp en för stor portion. ;-)

http://www.koket.se/lchf-kokboken/sten-sture-skaldeman/moussaka/

Jag burkar skiva auberginen och lägga den i ugnen med olivolja, istället för att steka den.  Den tycker jag går fortare.

esthrro
2016-08-18 09:17
#2

Det är gott att riva parmesan över och grilla auberginskivor.

NyLCHF63
2016-08-18 16:04
#3

Jag får testa Skaldemans recept när jag ätit upp den jag gjorde igår, Den ser god up och förmodligen blir det större portioner än den jag gjorde.Moussakan igår blev väldigt god, ändrade lite i receptet jag använde och tog bara en aubergine (men de är ju så goda! Ville ha mer men….) Hamnade på ungefär 9KH, men var tvungen att äta 2 port de vart så små även om den simmade i fett. Men hade inte ätit den dagen så det blev nog inte så jätte dåligt.  Med kaffet med grädde o lite annat, så blev det nog lite över 20KH tillslut 😕 men gott var det, resten åkte in i frysen, ska nog inte ha det varje dag. Det blir nog en kantarell omelett idag, och stekt vitkål, vet inte om det passar ihop men det blir nog ok..

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

diggafett
2016-08-21 12:26
#4

Min variant:

2 st                  Aubergine
en del             salt

**Färsröra
**400 g               köttfärs
1 bit                 rotselleri
½ dl                 tomatpuré
1 pkt               bacon
1 st                  gul lök
2 klyftor         vitlök
1 dl                  rödvin
1 msk              fond
nymalen        svartpeppar
1½ tsk             kanel
lite                   salt
1 tsk                oregano, torkad (eller 1 msk färsk)

Sås
2 dl                  grädde
1 dl                  smetana
2 st                  ägg
1 dl                  riven ost, stark
lagom             muskot, malen

2 dl                  riven ost

Skiva aubergine i ca ½ cm tjocka skivor på längden. Salta skivorna och lägg dem på en kökshandduk i minst en halv timme. Är det grillsäsong så grilla sedan skivorna på medelvärme ett par minuter på varje sida.

Finhacka selleri, lök och vitlök. Bryn färsen och lägg i selleritärningarna som får bryna med. Låt sedan tomatpurén bryna med. Stek bacon i en annan panna, dra ner värmen och lägg på lök och vitlök som får mjukna. Lägg sedan över i köttfärsröran. Lägg till rödvin och fond. Krydda med kanel, salt och svartpeppar. Låt puttra en stund. Oreganon läggs i på slutet.

Vispa ihop grädde, smetana och ägg. Rör i osten och krydda med muskot.

Varva aubergine, köttfärsröra och gräddblandningen i en olivoljad form. Toppa med den rivna osten. Grädda i ugn eller i grillen på 175 – 200 grader i ca ½ timme.

NyLCHF63
2016-08-21 15:49
#5

Det låter jätte gott! TACK!!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

diggafett
2016-08-21 16:52
#6

Jo, den är god - speciellt om man som jag tycker det ska vara kanel i Moussaka 🙂

Baconet ska förresten finstrimlas, men det kanske man förstod ändå.

Annons:
NyLCHF63
2016-08-21 17:16
#7

Jo, jag förstod det där med baconet, och har precis lärt det med kanel i moussaka. Det blev jätte gott sist jag gjorde det.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Upp till toppen
Annons: