Annons:
Etikettövrigt
Läst 3303 ggr
maxiq
2016-08-15 17:43

Mellanmål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vuxna behöver inte heller mellanmål


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Mooniq
2016-08-15 17:47
#1

Lunch är mitt mellanmål.. målet mellan frukost o middag.. 😃

Trivs bäst med 3 mål per dag. Numera inte ens kaffe däremellan. ett rejält glas vatten finns alltid nära, både hemma och på jobbet, gärna med lite pressad lime/citron i.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

maxiq
2016-08-15 19:18
#2

I web-reklamen som bilden kommer ifrån så är det två barn som beklagar sig över att föräldrarna blir så griniga när dom inte äter mellanmål. Det ena barnet äter en banan och det andra har en drickyoghurt i handen


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Zepp
2016-08-15 21:25
#3

Lunch är min frukost!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaK63
2016-08-15 23:15
#4

#3 Samma här! Men jag tar ett litet glas Kombucha och en liten kaffekopp med smör och kokosöl i innan hundpromenaden. Sedan håller jag mig mätt till lunch. Men fettkaffet kanske räknas som en första frukost.

Inkanyezi
2016-08-16 00:38
#5

Jag tar en kopp svart kaffe och en rejäl bit Danablu 60 % från St Clemens på Bornholm. Det är ett väldigt gott mellanmål. Men sedan händer det att jag hoppar över middagen och inte äter förrän frukost nästa dag. Jag funderar på vad jag ska ta till frukost i morgon, kanske min hemsyrade filbunkte gjord på tjock grädde? Eller kanske blir det en omelett med rökt fläsk som jag gjorde igår och som ligger i kylen och inte blev middag idag. Min fru säger att man inte äter dessert till frukosten, men vi får väl se hur det blir.

Bobbymilu
2016-08-16 11:33
#6

Var snäll och ge oss recept pa hemsyrad filbunke, bor i Spanien och här är det omöjligt att hitta osockrade yoghurtprodukter och fil finns inte. Jag bor i en mindre stad och urvalet är inte stort.

Annons:
Inkanyezi
2016-08-16 15:10
#7

Och jag hoppade så klart över frukosten idag och lunchen också. Det blev inte heller någon middag igår, så jag får väl räkna det som fasta. Jag tänker mig att jag ska äta igen när jag är riktigt hungrig. Jag har tagit blodsocker igår kväll, 5,4 mmol/l och tre gånger idag, alla med 4,8. Det blev alltså ingen höjning med "gryningsfenomenet" vad jag kan se.

#6 av: Bobbymilu "Var snäll och ge oss recept pa hemsyrad filbunke, bor i Spanien och här är det omöjligt att hitta osockrade yoghurtprodukter och fil finns inte. Jag bor i en mindre stad och urvalet är inte stort."

Mycket enkelt. Men jag vet inte om A-fil eller liknande är så himla lätt att få tag på i Spanien. Jag började syra med en vanlig A-fil från affären, en sån med levande kultur. Ungefär en matsked tog jag och hällde på tre deciliter grädde. Så fick det stå framme i rumstemperatur ungefär två dygn, och det blir en krämig filbunke där man utan problem kan ställa skeden. Längst ner i botten är den ganska sur.

Hay que chequear en la etiqueta del producto, que contiene cultura viva de acidophilus u bifido. Sin embargo si preguntas en la tienda creo que sepa si tienen yogur con cultura viva.

Ett alternativ till att använda levande kultur för syrningen är att ha mjölk som inte är pastöriserad och ställa den i rumstemperatur eller lite mer över natten. Det brukar bli en bra filbunke, men man vet inte vilka bakterier den innehåller. Om den smakar bra, så är den okej, och då kan man använda den för att starta syrning av andra mjölkprodukter också om de är pastöriserade. Man brukar kunna få tag på färsk opastöriserad mjölk på landet.

Jag har också provat att dopa den med resistent stärkelse och annan fiber, där det godaste enligt min mening har varit råriven jordärtskocka. Det har funkat bra också med mjöl på kokbanan (plátano), som har förmågan att komma ända ner till tjocktarmen med alla bakterier och få fart på magen.

Jag brukar lägga på lite blåbär och björnbär och strö rikligt med kanel över. Jag har också provat att syra gurkmeja tillsammans med grädden, men jag tyckte att smaken var lite väl stark. Det sägs att gurkmeja och kanel ska förbättra känsligheten för insulin, och det förefaller stämma.

Upp till toppen
Annons: