Annons:
Etiketthälsa
Läst 3844 ggr
Tripod
8/12/16, 1:35 PM

Laktosintolerans

Jag äter  LCHF men det gör inte min fru.  Däremot är hon väldigt laktoskänslig.

Det jag funderar på är näringsdeklarationen på framför allt ost. Det är ju inte särskilt svårt att hitta ost med texten ”Kolhydrater per 100g: 0g, varav sockerarter: 0g”. Laktos är ju mjölksocker. Då tolkar jag det som att osten är helt laktosfri. Min fru har själv märkt att hon oftast tål hårdost. Men frågan är om det är strikt kopplat till kolhydratsinnehållet i näringsdeklarationen. 

Är det så, så innebär det ju att alla ostar jag köper till min LCHF-kost också är OK för henne. Eller kan det på något vis ändå finnas laktos i osten, även om det står 0g kolhydrater?

Annons:
Veda
8/12/16, 1:45 PM
#1

Hårdost brukar inte innehålla särskilt mycket laktos. Den försvinner bort med vasslan när man gör osten. Mjuka ostar är däremot ofta en hel del laktos i. (Åtminstone säger min mage det.)

KarinJ46
8/12/16, 2:58 PM
#2

Min laktosintolerante man klarar hårdost (ju fetare desto bättre), Äkta buffelmozarella, fetaost och chevre (getost) går också bra. Smör och Bregott går också bra men inte mejerier som yoghurt, keso, vispgrädde, creme fraiche, fil, gräddfil m m.

Tripod
8/13/16, 10:10 AM
#3

Ja, det är är ungefär våra erfarenheter. Det jag söker är den teoretiska kunskapen att ”Det kan omöjligt finnas laktos i osten om det inte finns några kolhydrater”. Det är vad jag tycker det verkar som, men jag VET inte.  

Kan inte chansa heller. Hon är alltför känslig. Jag har fått bära henne hem genom Berlin och fått köra hem henne från flera middagar i Sverige.

Zepp
8/13/16, 4:46 PM
#4

Mnjae.. är själv laktosintollerant och kan i princip äta hur mycket ost och smör som helst.

Soo whats the problem med lactose intollerance?

Grejen är att det är en genetisk oförmåga att bilda laktosensymer som senare leder till att de omvandlas till gas i tarmsystemet.. vilket kan göra svinont.

Så är det för mig iallafall och jag blir sängliggande under svåra tarmsmärtor.. förutom illaluktande gas.. om jag har tur och min omgivning otur.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: