Annons:
Etikettövrigt
Läst 3408 ggr
Vivisfaxarn
8/5/16, 6:26 PM

Jamie Oliver på TV

Stängde just av TV:n. Jamie Oliver reder ut vad vi ska äta för att vara friska. Till "hjälp" har han en dietist. När hon berättade att mättat fett täpper till blodkärlen och hur farligt det är med mättat fett stängde jag av. Har vi inte kommit längre?

Annons:
Honestyisdead
8/5/16, 6:28 PM
#1

Var och en är salig i sin tro.

Vivisfaxarn
8/6/16, 6:04 AM
#2

"Salig i sin tro". Det handlade om en expert som var med i ett faktaprogram påTV för att tala om hur deltagarna och tittarna ska äta för att hålla sig friska. Då förväntar jag mig inte ett sånt uppenbart fel. Det finns inte forskning, har aldrig funnits, för att mättat fett är farligt. Det är kolhydrater man ska undvika. Jag är bara en påläst amatör, men det står ju klart! Hörde en forskare kalla den ståndpunkten för "rörmokarteorin", fett kloggar igen rören. Vilket alltså är fel.

Mooniq
8/6/16, 9:10 AM
#3

Kanske är han styrd av makter som inte ska synas i tv? vi har ju makter i Sverige som förkastar LCHF så mycket de orkar, och det är inte i deras intresse när tex patienter berättar hur mycket bättre de mår. Jag stängde av ett fråga doktorn avsnitt när de avbröt en diabetespatient i telefonen som berättade om ändrad kost - de ville inte höra alls på det örat. Och programledaren skrattade bort det o sa - ja det är ju så mycket bokstäver nuförtiden… 😐

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Bobbymilu
8/6/16, 1:09 PM
#4

Jag bor i Granada och förut rekommenderade man att inte äta fett eller ägg till t.ex äldre personer med högt Blodtryck. Nu har jag märkt att man mer och mer ändrat detta och fokuserar mer pa kolhydrater, byta ut pasta mot zuchinispagetti och liknande. Det ger mig framtidstro!  Jag blev ledsen över raden som gavs till personer som har t.ex mandelträd pa tomten och doktorn säger att man inte skall äta dem för det är för mycket fett. Nu är det bättre, min man har träffat en granne som bakar mandelkex, goda bakelser etc han är över 80 ar.

Vivisfaxarn
8/6/16, 10:27 PM
#5

Det verkar som detta forum är fel för att diskutera mättat fett och kolesterol. Trodde LCHF handlade mycket om det. Att det inte är mättat fett utan kolhydrater som ger hjärtinfarkt. Mycket förenklat, men i alla fall.

Zepp
8/7/16, 2:05 PM
#6

LCHF handlar inte om att få i sig mest mättat fett.. det går lika bra med enkelomättat om man ligger mer åt medelhavsdiet.

Grejen är snarare att mättat fett felaktigt pekats ut som en fara.. när det i själva verket är transfetter som är den stora faran.

Och äter man en högkolhydratdiet så ökar mängden mättat fett i blodet.. dels iomed att överskott av glukos ombildas till mättat fett, dels att de fetter du ätit lagras/fettoxidationen inhiberas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Vivisfaxarn
8/8/16, 7:10 AM
#7

Så det är OK att en dietist i ett faktaprogram säger att mättat fett är farligt och täpper till så att man får hjärtinfarkt? Fettskräcken, smör är farligt? Kan inte se att jag skrivit att man ska se till att få i sig en massa mättat fett!

Zepp
8/8/16, 12:02 PM
#8

Det ingår i deras utbildning.

Så det är sådant de får lära sig på dietistutbildningarna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

leifen65
8/10/16, 12:15 PM
#9

Jag antar att du såg 

"Jamie Oliver granskar: äter du dig till döds?" kl 18:00 på 7:an, den 5/8? Den serien är från 2008/2009 och även Jamie har svängt nu och propagerar för sockerskatt (inte fettskatt). Se: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/12196452/Jamie-Olivers-sugar-tax-criticised-as-people-point-out-the-high-sugar-content-of-his-recipes.html

Så det programmet i fredags innehåller gammal info, och inget att bry sig om!

Vivisfaxarn
8/11/16, 7:16 AM
#10

Jätteintressant! Men hur vet folk att de inte ska bry sig om det som sägs med stor bestämdhet. Men, som sagt, det var bra att få den förklaringen. Eftersom det var så otroligt mycket fel tycker jag att det inte borde ha sänts. Många fettskrämda kommer att referera till detta som en sanning, har redan hört såna kommentarer. Roligt med förklaringen också för att jag gillar när Jamie Oliver lagar mat. Inte alla detaljer men det där fartiga, lätta sättet.

Mooniq
8/11/16, 7:32 AM
#11

Det tillåts antagligen sändas för att myndigheterna fortfarande tror att fett är farligt, även om även de börjar mjukna i kanterna.

Det är därför som jag för 10 år sen började läsa näring och kost på amatörnivå, först enligt böckerna - men sen när jag hittade lchf och blev frisk från min IBS, tog det riktig fart när jag hittade kostdoktorn som la ut väldigt mycket bra läsvärt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Amify
8/11/16, 9:55 AM
#12

Jag har också sett Jamie Oliver laga rätter som är lowcarb - tror bland annat det var zucchinisallad med riccotaplättar och tomatsalsa. Såg smaskigt ut!

Upp till toppen
Annons: