Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4611 ggr
Bestämt mig :)
2016-08-04 18:14

Trött & irriterad

Nu har jag hållit på i drygt 2 veckor, - 7 kg och jag har märkt att jag blivit ganska trött och lättirriterad. Kan detta bero på att jag lagt av med ALLT godis, pasta, potatis, ris?

Dessutom periodfastar jag i princip varje dag, det måste hända väldigt mycket i kroppen?

Vad säger ni som kan?? :)

Annons:
Honestyisdead
2016-08-04 18:16
#1

Dels så saknar kroppen kolhydrater i början vilken kan ge dessa symptom.  Äter man dessutom för lite är det samma sak.

Bestämt mig :)
2016-08-04 18:16
#2

Ja det låter logiskt, men "för lite" tänker du fastan då

Honestyisdead
2016-08-04 18:19
#3

Vet inte vad du menar med fasta om du gör det var dag. Många som äter lchf äter bara en gång om dagen. Äter man då för lite vid det målet får kroppen för lite energi.

Bestämt mig :)
2016-08-04 19:55
#4

Periodfasta är väl vedertaget hos såna som lever efter LCHF? Jag kör 16:8, alltså ätfönster 8 timmar, stängt 16 timmar.. Något som förespråkas av de flesta som jobbar med detta.. Jag äter alltså lunch mitt på dagen, sedan något litet typ äggröra, oopsies, kokt ägg, lchf bröd på kvällen vilket brukar bli runt 18 - 20, sedan äter jag inget på 16 timmar…

Honestyisdead
2016-08-04 20:27
#5

Det säger inget om hurvida du äter tillräckligt eller inte. Och den metoden passar inte alla.  En del behöver fylla på ofta i mindre mängd.

Siggebus
2016-08-04 21:58
#6

Ts:
Jag äter också som du ungefär  - alltså två ggr men jag har lite fler timmars "fasta". Äter vid lunch något litet bara och sedan vid 17-tiden.
Däremot så har jag kollat upp att jag inte äter för lite totalt sett och jag kollade under en period lite då och då hur mycket kcal ungefär jag fick i mig. Ja, jag vet att man säger ofta här att man inte ska räkna kalorier men det KAN vara bra att kolla upp det någon gång så man inte ligger för lågt vilket är lätt hänt om maten är väldigt mättande och man inte är speciellt hungrig.

Annons:
Bestämt mig :)
2016-08-05 21:25
#7

Vet du, jag kollade också det idag.. Och kanske är det så att jag får i mig för lite protein/kalorier så det ska jag hålla koll på nu! 

Vad äter du vid 17-tiden?

Siggebus
2016-08-06 07:32
#8

#7
Jag äter en rejäl kvällsmat/middag  (eller vad man ska kalla det  😛) alltså lagad mat som kan bestå av kött, fisk eller fågel, blandade grönsaker oftast (typ broccoli/blomkål, morötter etc) någon fet gräddsås eller typ bea eller bara smält smör typ.
Jag är, trots det långa ät-uppehållet, inte superhungrig vid lunchtid så då äter jag lite mindre och "måste" därför brassa på mer på sista målet.
Saken är också den att när jag jobbar (månd-fred) så har jag bara 30 minuters lunch och vår matsal är fylld av tjatter och ibland tyvärr också en massa jobb-prat som inte känns som en lugn och avslappnande miljö för att sitta och stressa i sig en större måltid i. 🙂
Så för mig passar det allra bäst att lägga upp det så här.

Bestämt mig :)
2016-08-06 18:40
#9

Ok, funkar det för dig? Jag menar går du ner i vikt? Jag ligger på i sitt 2 kg/vecka.. Jag har vant mig vid lite mindre "mat" (se ovan) på kvällen och en lagom portion på dagen så just nu mår jag väldigt bra :)

Siggebus
2016-08-06 21:56
#10

#9

Näää, jag hoppas verkligen inte jag går ner…… mera! 😃
Har gått ner mina 45 kilo för ett par år sedan. 😎
Sen - om det funkar för dig att äta ditt större mål mitt på dagen så ska du absolut göra så om det passar dig bäst.

Bestämt mig :)
2016-08-07 09:07
#11

Stooort grattis!! Har nu läst din presentation så nu vet jag :) Blir oerhört inspirerad av att folk lyckas, för säkert har du genomgått samma saker och tankar som jag :)

Siggebus
2016-08-07 11:31
#12

#11
Absolut hade jag det 🙂
Ett litet tips (eller några) ska du få på vägen (även om jag bara är expert på mig själv) 😃
1) Undvik att testa än det ena än det andra utan bestäm dig för EN "linje" och kör på det ett tag för att se vad som händer dvs ge kroppen tid och en chans att reagera.
Hoppar du hit och dit mellan olika lchf-nivåer så vet du till slut inte VAD som egentligen funkar och vad som inte funkar.

2) Var ÄRLIG mot dig själv. Med det menar jag att vissa personer skriver och klagar att de trots lchf inte går ner. Man KAN hamna på platåer - det är helt naturligt för viktnedgången är inte statisk. Man går ner mycket ibland och ibland ingenting.  Men om man inte går ner på länge så får man rannsaka sig själv tycker jag. (Fick jag göra ett antal gånger)
Har jag verkligen INTE "fuskat/unnat" mig skräp? Det där med att unna sig kan inträffa lite för ofta och då trycker du på pausknappen och samlar vätska vilket kan ta onödig tid att få bort.
3) Har man mycket övervikt så brukar man gå ner mycket och relativt fort i början men det brukar slöa ner sig så förvänta dig inte att gå ner lika fort efter ett tag.
4) Sista tipset eller vad jag ska kalla det är mitt "mantra" som jag kör med mig själv vad det än gäller i livet: "Man har inte misslyckats förrän man har slutat att försöka!" 😉
Lycka till!

Bestämt mig :)
2016-08-07 12:17
#13

Du är en mycket klok kvinna! Tusen tack för råden, jag fortsätter min resa och har dig i åtanke både nu och då.. ;) Tack igen!

Kram

Annons:
Zepp
2016-08-07 13:49
#14

Som redan nämnts.. LCHF och delfasta är rätt vanligt.. främst iomed att maten är energität!

Då behöver man sällan äta särskildt ofta.

Hur som helst.. man bör ändå hålla sig inom rimliga kaloriintag över dagen/veckan!

Man skall som regel aldrig underskrida sin basalmetabolisms behov under veckan.. detta är då inget tips.. utan absolut nedre gräns under en begränsad period!

Fastedagar kan gärna kombineras med ätardagar.. där man testar hur mycket och vad man kan äta för goda grejer utan att vikten förändras nämvärt varken upp eller ned!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: