Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 5247 ggr
ElisabethB
8/4/16, 11:47 AM

Nybörjarfrågor

Hej!

Jag skulle vilja testa LCHF men skulle vilja ha tips på:

  1. Vad jag ska köpa/inte köpa.
  2. Gärna någon bra kokbok eller om ni har några goda recept som inte kräver att man har en ugn.
  3. Om det finns något extra bra ställe att handla på i området Säffle, Åmål, Mellerud, Trollhättan och Uddevalla.
  4. Hur kan en veckomatsedel se ut?

Det var vad jag kom på nu, men det dyker säkert upp flera frågor med tiden.
Tack på förhand!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
AnneN
8/4/16, 11:54 AM
#1

Här finns samlat några artikellänkar som är till nytta för nybörjare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

parsley
8/4/16, 12:25 PM
#2

Prioritera råvaror när du handlar, dvs kött, fisk, kyckling, mejerivaror och grönsaker. Välj ekologiskt och svenskt om du har möjlighet. Ska du prioritera en ekologisk vara så välj ekologiska ägg. Köp inte färdigkryddat kött, utan försök krydda själv. Det går att handla bra eller tillräckligt bra LCHF-varor i de flesta livsmedelsaffärer. Där jag bor brukar Willys och ICA ha lite bättre sortiment på kött och ost än vad Coop har, men jag föredrar Coops ägg. Jag brukar hitta lite bättre grönsaker hos Willlys än hos de andra. Var man handlar är lite av en smaksak. Hittar du inte vissa speciallivsmedel, så brukar de kunna skickas efter. Citygross brukar ha lite bättre kött än de andra.

Tips på mat som lagas ovanpå spisen är t ex stekt kött eller stekt fisk eller stekt kycklingfilé. Till det har du en fet sås eller kryddsmör och valfria grönsaker.

Kolla gärna de olika matbloggarna med LCHF-inriktning för receptinspiration. Det finns ett antal länkade från kostdoktorns sida. En del av bloggarna har dock paleoinriktning. Mina favoriter är lesscarbs och Birgitta Höglund.  Bloggen 56 kilo uppskattas av många.

Engelska kostdoktorn Diet Doctor har en two weeks challange med recept för två veckor. Goda och lättlagade recept om man kan tänka sig att laga efter recept på engelska. En del av maträtterna kräver dock ugn.

Jag tror att Litsfeldts bok Kom igång med LCHF på 14 dagar innehåller en del recept som inte kräver ugn.  http://www.bokus.com/bok/9789174243208/kom-igang-med-lchf-pa-14-dagar/

Forslund - Lär dig leva sockerfritt är en bra grundläggande LCHF-kokbok, men jag vet inte hur många av recepten som kräver ugn.

Mera matkärlek  är en inspirerande kokbok om man kan tänka sig en LCHF-kost med mycket grönsaker.  http://www.bokus.com/bok/9789163611612/lar-dig-leva-sockerfritt-halsosam-husmanskost-till-vardags/

Även Anna Halléns kokböcker kan vara användbara. Kolla efter dem på biblioteket om de inte finns att köpa.

Mooniq
8/4/16, 5:18 PM
#3

Ät fisk, skaldjur, kött, fågel & ägg - detta kan du nästan äta gränslöst av.

lägg till lite ovanjordgrönsaker så det blir färgglatt och trevligt på tallriken

Underjord-grönsaker är du lite mer restriktiv med/sällanvaror.

Lägg sen till nån typ av dressing, sky, sås, aioli eller liknande

att grilla sommartid är enkelt kött, fågel eller fisk och så en blandad sallad till.

Testa en sallad till frukost eller äggröra, ägg & bacon, eller kokta kalla ägg med lite majonäs.

Många kan använda mejerier relativt fritt - om du inte tappar vikt så ta bort de minst feta först - alltså varianter man dricker. Jag går upp i vikt av mejerier så jag har fasat ut det mesta, använder lite grädde, ost och keso numera.

Matlagning i övrigt om du ska minska mejerier - kolla asiatisk mat - wokat.

kul att du testar - kör i vind

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ElisabethB
8/7/16, 1:22 PM
#4

Ytterliggare en fråga. Är melon och liknande ok i lchf? Ska bli spännande att handla lchf imorgon. Kom gärna med förslag på inköpslista.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Zepp
8/7/16, 1:32 PM
#5

Melon är ett bär.. vattenmelon är mest vatten!

Sen till de andra melonerna.. ju sötare ju mer kolisar.

Om man säger som så.. är melon din last i livet så är det inte det sämsta du kan ha som efterrätt!

Utgå från din vanliga måltidsrytm.. misstänker att den är tre gånger per dag?

Utgå sen från att du äter frukost, lunch och kvällsmat.. senare kan du hoppa frukost eller lunch.. när du väl är omställd!

Börja med sådant du brukar äta/gilla.. ändra de till mer LCHF!

Här litta tips.. sök favoritmat och senare kan du utforska nya matvaror/recept!

http://www.lchfrecept.com/ThingsMustHave.aspx

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: