Annons:
Etiketthälsa
Läst 3375 ggr
[lotox]
8/3/16, 4:09 PM

Äta nyttigt (IBS)

Hej!, jag har nyligen bestämt mitt att börja äta nyttigt. Och då jag har ingen aning vad som är nyttigt/bra att äta, så frågar jag er. Jag har inom dom senaste månaderna haft mycket gaser, uppblåst mage, jag brukar smaska i mig, ölkorv,  chips,godis, och läsk, men det har jag tänkt att sluta med. Jag har tänkt mig att börja äta mera frukter,yoghurt,juice.  

Så jag undrar vilka frukter,yoghurt,dryck, som är bra för magen och gaser.

Kan påpeka även att jag har IBS.

Tacksam för svar

Annons:
Lia
8/3/16, 4:18 PM
#1

Du kan också höra på IBS iFokus.

parsley
8/3/16, 6:04 PM
#2

Läs på så du kan grunderna om LCHF, om du tänker äta LCHF.  Frukt ingår normalt sett inte i LCHF, undantag avocado, som faktiskt är en frukt och citron och lime, som används som smaksättare. Juice undviker man. Jag är osäker på vilka yoghurtsorter som anses bäst vid IBS, men inom LCHF, så väljer man de feta varianterna som har en fetthalt på 10 % och uppåt. Kan du få tag på gryn till tibetansk kefir, så lär den vara bra för magen.  Förutom vatten, med eller utan bubblor, så dricker man kaffe och te, samt ev vissa viner och starkspritsorter. En del dricker lightläsk, andra undviker sötningsmedel och vill därför inte dricka lightläsk. 

Kostdoktorn har bra grundläggande information om LCHF och söker du på kostdoktorns sida så hittar du förmodligen en del information om IBS. http://www.kostdoktorn.se/nystart

När det gäller vilka livsmedel som är bra och mindre bra vid IBS så finns sk fodmap, som listar vilka livsmedel som är mindre lämpliga och vad som kan ersätta dem. https://ibsfri.se/fodmap-behandling/

[lotox]
8/3/16, 7:57 PM
#3

#2 Hej tack för ditt svar!

Hade tänkt att handla imorgon, så har jag en liten "diet-lista"

Grönt-te,granatäpple,morot,kiwi,röd paprika,banan,Activia Yoghurt,Mandarin,Ingefära,Vindruvor,Ananas

Något som är dåligt för IBS-mage?

Mooniq
8/3/16, 8:39 PM
#4

jag har haft IBS i hela mitt liv - råder dig att skippa frukt, mejerier, potatis, ris, pasta, socker och spannmål i övrigt.

Råd nr 2 är om du äter lite fisk/skaldjur och inte köper jodberikat salt - läs på om Jodbrist - jag upptäckte i vintras att jag hade jodbrist och nu klarar även magen av fler matvaror som min IBS levde rövare med bara för 6-7 månader sen.

köp ägg - gör omelett, äggröra, stek bacon eller korv. ha kokta kalla ägg i kylen - världens bästa snabbmat.

köp ovanjordgrönsaker

om du äter fisk/skaldjur så finns det massa goa grejer - rökta musslor, rökt fisk, torskrom på burk etc.

Om du inte kan äta lagad mat till frukost - gör en sallad.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: