Annons:
Etikettövrigt
Läst 4749 ggr
Bestämt mig :)
2016-07-29 18:36

Vad tror ni??

Jaha, på söndag är det 2 veckor sen jag började min resa mot - 35 kg :) Det jag vill med det här inlägget är att få era tankar och funderingar kring hur jag lagt upp det.

Jag promenerar 9 km/dag. 4,5 på förmiddagen innan lunch och 4,5 på kvällen. Äter 2 -3 ggr per dag. Bakar med Fiberhusk, Pofiber, ja ni vet.. Ingen alkohol (är nykterist) inga sötsaker, varken i flytande eller fast form.. På Åses blogg stod riktlinjer för intag av kolisar per dag; Max 10 g = strikt lchf, 25 = normal lchf och övre gräns på 50 g. Hur vet jag hur mycket jag äter? 

Förlåt om detta blev rörigt, men jag hoppas på några svar!

//Bestämt mig :)

Annons:
Mooniq
2016-07-29 19:15
#1

Om du vill kan du bokföra en dag i www.fatsecret.se . Gratis och enkel.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Bestämt mig :)
2016-07-29 21:06
#2

Tack för svaret och tipset, gjort så nu.. Mer kolisar än jag trodde i en low carb måltid..

parsley
2016-07-29 22:22
#3

Kostbevakningen.se är en sida där man kan registrera vad man äter och även lägga in recept. Den är kopplad till livsmedelsverkets databas.

Siggebus
2016-07-30 09:36
#4

Det finns http://www.minmat.net/ också. Man behöver inte vara medlem (som iof är kostnadsfritt) - bara om man vill spara resultaten.

Tyroidea
2016-07-30 10:25
#5

Eller www.matdagboken.se Där finns färdiga lchf-menyer.

Bestämt mig :)
2016-07-30 20:21
#6

Tack för svaren!! Jag har dock problem med att logga min mat, då jag ju gör mycket eget (säkert ni med) Bakar, och gör maträtter från grunden. Idag t.ex åt jag pannkakor, lchf hur lägger jag in det??🤔

Annons:
alinass
2016-07-30 23:55
#7

Om jag t.ex. steker 10 pannkakor och äter själv 2st. då äter jag 1/5 av receptet. Jag lägger då in 1/5 av receptet( varje ingrediens för sig) i Fatsecret. Det är lite pilligt i början. Jag är själv nybörjare i Fatsecret men vilken hjälp det är! Helt plötsligt får man svart på vit hur många kolhydrater man satt i sig 😟 Om jag lagar mat utan recept så mäter eller väger jag upp varje ingrediens före den hamnar i grytan. Sedan gör jag en viss bedömning hur mycket av maten jag ätit. Visst det kanske inte blir exakt men jag har fått betydligt mer koll på vad jag äter idag jämfört med före jag började använda Fatsecret.

Bestämt mig :)
2016-07-31 08:17
#8

Oj då, det var pilligt.. Men jag provar.. Går ju an nu när man är ledig, men sen när man börjar jobba vet i sjutton om man har tid med detta :/ Fast då kanske de flesta måltiderna är inlagda och man kan ta av dem.. :)

Tack för svaret Alinass!!

Zepp
2016-07-31 19:30
#9

Nämenaltså.. ditt första problem är att veta hur mycket kolisar du egentligen äter?

Det får du reda på via tidigare råd.. grejen är att det oftast går att läsa på innehållsförteckningar.

Sen så säger du att du lagar det mesta från råvaror.. då får man kika på olika råvaror för att kolla av.

Grejen att laga det mesta från råvaror såklart bäst.. även om de saknar innehållsförteckningar.. återstår att få ett hum om deras kolisinnehåll.

Sen så.. det är lixom inte hundra pocent säkert att en viss mängd typ 20 gram kolisar är det bästa.. det är riktmärken.. 50 gram ger hur som helst ett större utbud av råvaror.. och sällan någon större skillnad varesig på ketos eller viktnedgång!

Såå.. fortsätt att laga det mesta från råvaror.. märker du att någon har rätt hög kolishalt så kan du antingen utesluta denna eller minska den.. passa samtidigt på att testa nya råvaror.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bestämt mig :)
2016-07-31 21:25
#10

Tack för svaret Zepp!!

Verkar som jag ligger runt 50 kolisar/dag och det tycker jag är jättebra😃 (Om man jämför m hur mycket det var tidigare :/ Första veckan gick jag ner 3 kg, denna vecka 2 kg.. Precis som du skriver ger detta ett större utbud och då jämnar det ut sig tror jag  :)

Zepp
2016-08-01 22:36
#11

Prexis.. iomed det så ligger du under kroppens omedelbara behov av glukos.

Och då lär den få lov att uppreglera fettoxidationsförmågan hur som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bestämt mig :)
2016-08-02 18:49
#12

En fråga till Zepp, vad säger du om periodisk fasta? Är detta något man ska göra varje dag under längre tid, eller ett par ggr i veckan? Tror att det är effektivt, och det passar mig ganska bra just nu. Jag mår bra av det också.. :)

Zepp
2016-08-02 21:45
#13

Som regel när man äter LCHF.. speciellt i bantningssyfte så tenderar man att äta 1-2 gånger per dag.

Finessen med fasta är att sätta kroppen i katabolt och reparerande tillstånd.

Därmed inte sagt att man skall dra ner drastiskt på maten över längre perioder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Bestämt mig :)
2016-08-03 07:26
#14

OK, tack igen :) Jag har fasta två - tre ggr/vecka är det lagom tro?

parsley
2016-08-03 16:04
#15

I kostbevakningen kan du kopiera in receptet och se direkt hur mycket kolhydrater, fett och protein det innehåller.

Periodisk fasta, t ex 16:8, brukar man köra så många dagar i veckan som möjligt.

Zepp
2016-08-05 15:05
#16

#14

Du verkar ha bestämt dig?

Grejen är att du först skall igenom omställningen sen är det bäst att känna efter hur din kropp fungerar!

Det finns ingen "one size fits all-diet", det är hur lätt som helst att gå ner i vikt genom att fasta mer eller mindre regelbundet.. grejen är vad som fungerar i början och vad som fungerar i långa loppet!

Efter flera år på LCHF så är det sällan något som helst problem för mig att äta en gång om dagen.. fast jag föredrar 2 gånger.. iomed att det stämmer med jobb och övrig planering!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: