Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3304 ggr
fiskenihavet
2016-07-28 03:01

Antal måltider

Har hört att det är vanligt att man efter en tid på LCHF-kost äter färre måltider. En del äter bara 1-2 gånger. Hur klarer man på, feks 1 måltid pr dag, att äta allt kroppen behöver? Menar att det ofta står i div inlägg att "men du äter för lite" och "kroppen behöver mer mat" etc. Hur står det då till med de som äter 1-2 gr pr dag?

Annons:
Siggebus
2016-07-28 08:06
#1

Jag äter 2 ggr om dagen och har gjort i över 6 år.
Jag äter ett litet mål till lunch (kan t ex bestå av två kokta ägg med lite majonnäs eller ett ägg med lite makrill) - inga stora mängder alltså men saken är den att jag är inte jättehungrig vid lunch trots att jag inte ätit sedan dagen för vid 17-tiden.
Sedan vid 17-tiden efter jobb så äter jag mitt huvudmål och givetvis är det större.
Jag har kollat vad jag får i mig totalt under en dag och det brukar normalt sett ligga på 1800 - 2000 kcal och det är varken för lite eller för mycket. Passar mig perfekt - jag är pigg med mycket energi hela dagen och jag mår toppen.
Hade jag skurit ner till en gång per dag så hade jag givetvis fått se till att äta ännu mer vid den enda måltiden - dvs det jag nu äter till lunch i energi etc hade jag fått lägga till vid huvudmålet. Svårare än så är det ju inte - men personligen gillar jag att dela upp det på två ggr så det fortsätter jag med.
Så min åsikt är att oavsett hur många eller hur få måltider jag än väljer så är det inte antalet måltider som är det viktiga utan hur MYCKET jag får i mig under en dag i form av alla näringsämnen etc som en kvinna i min ålder och aktivitet etc behöver.

Mooniq
2016-07-28 08:47
#2

Jag äter 3 gånger/dag.

Frukost - gärna nån typ av ägg, oftast omelett

Lunch - oftast en sallad under den varma årstiden

Middag, lagad mat med olika grönsaker till. Steksky, aioli, om jag gör asiatisk mat plussar jag i lite extra kokosfett.

OM jag är hungrig blir det oftast kokt kallt ägg, mättar bra.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

parsley
2016-07-28 15:49
#3

Att få i sig det som man behöver på 2 mål mat per dag ser jag inte som något större problem om man är van vid att äta LCHF.  En gång om dagen känns lite svårare, bl a för att man måste äta så mycket den gången man äter. 

LCHF kombineras ibland med olika former av periodisk fasta. Man kan t e x äta 16.8 då man äter det man ska under 8 timmar och fastar 16 timmar sammanhängande per dygn.  Äter man lunch och middag, så blir det 2 gånger per dag och förhoppningsvis äter man det man ska också. Ibland kombineras 16.8 med längre fastor. Någon dag kan man välja att fasta 24 timmar sammanhängande, eller fasta middag dag 1 t om frukost dag 3.

fiskenihavet
2016-07-28 17:12
#4

Hmmm. Ja, förstår. För mig, så som det är nu, är jag ofta hungrig men orkar inte mycket pr gång jag äter. För mig hadde 1-2gr om dagen nu blivit för lite.

Zepp
2016-08-01 23:13
#5

Maten är energität och tar därmed mindre plats på tallriken och i magen.

Du skall givetvis äta som du mår bäst utav.

I början trodde jag att en rejäl frukost var nödvändig för att inte svälta ihjäl på de 4 timmar som det var till lunch!

Det räckte med några sena uppvaknanden för få reda på att så inte var fallet.. det var ju bara 12 timmar sedan jag åt.

Så nu äter jag sällan frukost.. iallafall inte före 11-12.

När jag är ensam så äter jag ofta en gång per dag.

Men då pratar man i stället om ätfönster.. dvs måltiden blir längre och man äter då oxå flera gånger.. litta som på resturant.. med flera rätter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: