Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 5564 ggr
Nillah59
2016-07-17 15:59

Fråga om mitt ghee är färdigt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste på en sida att man kunde göra ghee i en crock-pot. Så det har jag gjort. Ett kg osaltat smör skulle ligga i crock-posten i åtta timmar på värme, låg. Redan efter två timmar såg det färdigt ut. Men jag har aldrig gjort ghee förut, så jag vet inte. Nu har det gått fyra timmar, och ser ut som på bilden. Är det färdigt nu tror ni?

Annons:
parsley
2016-07-17 16:21
#1

Tror absolut att du kan hälla av det om du är trött på att vänta. 🙂Jag tycker det ser färdigt ut.

Nillah59
2016-07-17 16:44
#2

Tack Parsley då häller jag upp den. Ska bli intressant och se hur mycket som försvunnit. Det stod att de hade fått ut mer ghee med crock-pot.

Nillah59
2016-07-17 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Nu är mitt GHEE upphällt i burk. Från ett kilo smör blev 715 g ghee. Är det normalt spill? Det smakar underbart iaf, Mums! 😋

hemul
2016-07-18 03:07
#4

Tror jag brukar få ut aningen mer, men inte mycket. Svårt att se på bilderna, men det ser nog bra ut. Jag brukar göra i gryta och det är lätt att se när det är klart - för det blir helt kristallklart, som om det vore guldfärgat vatten i kastrullen. Man kan tycka att nu är det nog klart och så helt plötligt klarnar det ännu mera så man ser grumset på botten knivskarpt. Föutsatt att man skopat bort skrogget som samlats på ytan då. Jag kanske får extra mycket sånt för jag brukar ta vanligt saltat smör och saltet hamnar i det där grumset på ytan.

Tack på tipset om slow cooker! Det har jag inte tänkt på, men det ska jag prova. Då slipper man ju passa på det så noga.🙂

OlgaMaria
2016-07-18 03:36
#5

Jag antar att du maximalt hade kunnat få ut 800 gram eftersom smör innehåller 80% fett. Angående tiden så kan man, om man vill, vänta tills det som ligger på ytan ser lite brunt ut. Smaken utvecklas och blir mer nötig och "karamelliserad" om man väntar längre. Det behövs inte så jättelång tid för att separera allt, men smaken blir godare om man väntar längre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: