Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3599 ggr
EmiliaSand
2016-07-08 08:23

Trött och nästan deprimerad på LCHF

Till min stora glädje vald min man att börja äta lågkolhydratkost för fyra veckor sedan. I början gick det bra, han kände mig pigg och mätt. Har tappat några kg och cm runt magen (är inte speciellt överviktig)

Men den senaste veckan är det som om han tappat gnistan. På dagarna går det ganska bra men när han kommer från jobbet är han helt slut, har inte lust med något och verkar nästan deprimerad.

Han äter ungefär så här

Frukost: 3 steka ägg, yoghurt 3% eller 10% ibland med bär i

Lunch och middag t.ex. kebab med sallad, kött med smörstekta grönsaker och kall bea sås eller lax med blomkålsmos

På kvällen blir det ofta en skål med yoghurt och jordgubbar.

Alltså inte helt strikt LCHF. Dricker mycket vatten under dagen. Blir också någon mugg kaffe med en skvätt grädde i.

Men nu funderar han ju på att ge upp det hela :( Några förslag vad han kan göra för att må bättre på LCHF? Kokosolja är uteslutet, avskyr smaken. Men kanske mera fett vid måltiderna? Jag är rädd för att om han börjar äta lite mera potatis, frukt och liknande så är han snart i sockerträsket igen….

Annons:
Annielle
2016-07-08 08:40
#1

Verkar som att han får i sig för lite fett ja, käka avokado till exempel och när han äter mejerier som yoghurt välj den fetaste varianten.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Effie
2016-07-08 09:45
#2

Och hur är det med saltet? Saltbrist kan man känna sig trött eller dimmig av

Provat smaklös kokosolja? funkar det?

Omelett suger åt sig fett bra, om man vill öka fetthalten.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2016-07-08 10:59
#3

Kan han tänka sig kokosolja utan smak eller MCT-olja? Konsistensen på kokosolja är inte mycket att göra åt, men den smakneutrala smakar i alla fall inte kokos. Har man den i kaffe eller te så märks den inte så mycket.  MCT-olja är en flytande form av kokosolja. Kokosolja utan smak bör finnas i större livsmedelsaffärer, annars kan man skicka efter eller köpa hos hälsokosten på stan. MCT-olja finns te x  hos en del hälsokost on-line och hos företag som säljer kosttillskott. 

Äter man LCHF-kost, så påverkas hjärnans belöningssystem.  Man får inte samma kickar som kolhydratsrik mat kan ge. Det kan ta tid för hjärnan att programmera om sig och bli harmonisk i sig själv. 🙂

En del personer har låga serotoninnivåer.  Potatis kan hjälpa. Det finns en gammal tråd om det "räddad av en potatis".  http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7145e4b9cb46222d05a18d-raddad-av-en-potatis
Har man låga serotoninnivåer eller har en kropp som har svårt att tillverka tillräckligt med serotonin, så kan man behöva äta lite mer kolhydrater. Inte så att man ska återgå till en diet baserad på mjölmat och andra kolhydratrika tillbehör, men det kan vara svårt att må bra på LCHF-varianter på runt 10 gram kolhydrater per dag. I och med att han verkar äta en del kolhydrater, bl a från jordgubbarna, så kanske det inte är problemet? 

Känner man sig låg pga låga dopaminnivåer, så kan det hjälpa att försöka göra roliga saker.

Lite salt i ett glas vatten är en huskur mot omställningsbesvär och trötthet i början av LCHF.  Ta 1/2 tsk salt i ett glas vatten och drick eller ta det på tungan och svälj med vatten. Välj gärna seltin, som innehåller en del extra mineraler eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt. Det är blandning mellan olika sorters salter. Googla för recept. 

Hur är det med D-vitamin? Jag äter i princip året om.

OlgaMaria
2016-07-08 12:01
#4

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: