Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6726 ggr
Nillah59
7/3/16, 9:47 PM

Turkisk yoghurt

Gubben köpte "fel" turkisk yoghurt igår. Arlas istället för Lindahls. Vilken skillnad! Mycket syrligare och inte alls samma goda konstisens. Men det är ju en smaksak. Men jag föredrar Lindahls mer söta gräddiga yoghurt. Men kanske kommer Arlas från svenska kor och Lindahls från tyska eller nåt? Får kolla upp det.

Annons:
Sindri
7/3/16, 11:10 PM
#1

Sist jag kollade på Lindahls var den tillverkad i Tyskland - därför köper jag den inte.

hemul
7/4/16, 2:02 PM
#2

Jupp. Lindahls mejeri är inte ett mejeri utan ett importföretag. Hur svenska de än försöker få förpackningarna att se ut, ibland med svenska flaggor och allt. Ägs numera av Skånemejerierna. Om det sistnämnda har gjort att även svensk råvara ibland kan förekomma, det vet jag inte. Men förut var det 100% import.

Tokryck
7/5/16, 12:34 PM
#3

Den ekologiska turkiska yoghurten är gjord av svensk mjölk. Det är den vi alltid väljer. Visste dock inte att den oekologiska inte var av svenskt ursprung. Bra att veta.

hemul
7/6/16, 9:19 PM
#4

Pratar du om Lindahls nu? Visste inte ens att de hade eko.

Tokryck
7/7/16, 7:53 AM
#5

http://lindahlsmejeri.se/produkter/turkisk-ekologisk-yoghurt/

Både jag och min dotter äter det till frukost och hon till kvällsmat. Coop har ökat inköpen 😃

Mona52a
7/7/16, 11:44 AM
#6

Jag köper oftast Lindahls eko joghurt, särskilt efter att jag också upptäckte att den vanliga tillverkas i Tyskland. Jag vill köpa svenskt! Sen blandar jag med en "slatt" vispgrädde (så den blir fet o go), några blåbär och egen kokos/frömüsli. Nu har vi semestrat 4 v  med husbilen i Tyskland, Italien och Frankrike. LCHF har inte nått ut i Europa?! för där hittade jag joghurt max 3,5 % och så fettsnål kan jag inte äta, smakar blää.  Tur att jag hade fyllt kylen, det räckte nästan hela tiden.

Annons:
Tokryck
7/7/16, 12:41 PM
#7

Ja grädde i gör det gott! Jag har kanel på min yoghurt. Så hemmagjord musli på det. Jättegott!

line84
7/7/16, 3:22 PM
#8

#7 Skulle jag kunna få recept på din hemmagjorda musli? :-)

Tokryck
7/8/16, 6:53 AM
#9

#8 Såklart :) . Denna gjorde jag i början när jag behövde veta mängder: 

https://madlchf.wordpress.com/2014/01/19/musli-det-forsta-jag-gjorde/

Numera häller jag på solrosfrön, pumpafrön, linfrön, nötter (mandel eller hasselnötter) och kokos i den mängd jag tycker. Gör ganska mycket på samma gång. Samma temp och tid. Sen på med eventuella chiafrön, vaniljpulver så som jag tycker och mycket kanel ;) .

Blandar yoghurt med grädde, på med kanel där med (jag tycker att det blir surt utan kanel och jag älskar kanel ;) ) och så müslin på det.

Sindri
7/8/16, 11:17 AM
#10

Det är bara att botanisera bland olika glutenfria gryn och flingor. Samt nötter och mandel om man tål.  Jag har testat med bl.a. boveteflingor, hirsflingor, cashewnötter, sesamfrön mm.

Har man tur kan man hitta rostade kokoschips, lite fräckare än riven kokos.

Apropå youghurt - har någon testat Arlas nya grekiska i hink? Mer eller mindre syrlig än den turkiska?

line84
7/8/16, 12:12 PM
#11

#9 Tack snälla! :-) Låter underbart gott!

line84
7/8/16, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag köpte den här idag. Inte jättegod att äta som den är. Men hade den i min coleslaw och där funkade den kanon! :-)

Räkmackan
7/8/16, 12:32 PM
#13

Det är 71g/100 kolhydrater i boveteflingor. Inget jag skulle äta på LCHF.

Annons:
Sindri
7/8/16, 1:34 PM
#14

Hmmm, några enstaka flingor i en näve musli………..ett par gånger i månaden…….
Funkar för mig i alla fall.

Nillah59
7/8/16, 2:39 PM
#15

Denna muslin gjorde jag nu, jättegod. Men jag tog ingen honung. Däremot tog jag bort kakaon och tog kanel istället och lite mer vanilj. Riktigt gott till turkiska yoghurten. http://56kilo.se/granola-lchf/

Upp till toppen
Annons: