Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4985 ggr
kajlun01
6/30/16, 7:52 PM

Tänk hur man ska lösa resturang besök med lchf kost?

Hej Lite orolig att ut o möte samhället med denna nya livsstil, hur ska man tänka vid resturang besök o typ snabb mellanmål om man inte he planerat i förtid? Finns det ngr restauranger så lämpar sig mer än andra just för det ända mål! Tack på förhand

Annons:
Zepp
6/30/16, 9:53 PM
#1

Tänk inte så mycket på detta!

Det sliter som regel till sig.

För det första så behöver man inte äta en endast pommes eller ris.. grejen är väl att välja resturant med omsorg.

Räkna med att du inte har helt koll på macofördelning.. kika mer på menyn och välj de bättre alternativen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

parsley
7/1/16, 9:37 AM
#2

Lesscarbs har en del tips på sin blogg. 

Kan tillägga att en del pizzerior gör sk LCHF-pizzor, dvs pizzor som gräddas i en folieform istället för på degbotten.

http://lesscarbs.se/tips-och-rad/ata-ute-lchf/

Ha med nödmat om du behöver och inte blir riktigt mätt av restaurangmaten. Ölkorv, babybellostar och nötter/mandlar kan fungera. Tror även att sk grocs som finns i en del affärer kan fungera som nödmat. I en del affärer finns också "chips" av torkat kött.  Danska fläsksvålar finns i chipshyllan i en del mataffärer och kan också fungera som nödmat.  Har man någon lämplig burk kan man också ta med kokosolja eller MCT-olja. MCT-oljan är flytande och kan vara lite lättare att ta med en vad kokosolja är.

Siggebus
7/1/16, 3:53 PM
#3

När jag äter ute tar jag gärna någon rätt med bea-sås och ofta är det ju pommes till det men jag ber bara om grönsaker i stället. Brukar ordna sig.
Man tar bara bort det värsta och om de inte har något bra val i stället för pommes, ris eller pasta ..ja då väljer jag någon annan restaurang.
Många lunchrestauranger har ju ett salladsbord där man kan plocka själv som "förrätt" men då tar jag det till huvudrätten om de inte har några extra kokta eller stekta grönsaker man kan få.
Ska jag planera ett lite "finare" restaurangbesök och kanske till och med boka bord så kontaktar jag dem först och ser vad de kan erbjuda mig i stället för det jag inte vill ha. De som är flexibla och tillmötesgående får äran att ha mig som gäst 😃

jiim
7/2/16, 1:15 AM
#4

Väljer alltid från menyn å ofta är inte svårare än att byta ut pommes eller vad det nu kan vara mot en  liten sallad. Aldrig varit några problem när jag frågat. Om det inte står direkt på menyn så brukar jag fråga vad som serveras till. (ofta är det pommes, även på finare restauranger)

Varken kyparen eller sällskapet ifrågasätter och det blir väldigt diskret. Man behöver inte be om extra mycket bearnaise, extra ost eller extra olja…

Så kan man fokusera på sällskapet istället för maten.

OlgaMaria
7/2/16, 10:21 AM
#5

Det finns ju många lunchrestauranger med buffé. Där brukar det för det mesta gå att plocka till sig bra alternativ. Ofta finns det något kött och coleslaw plus andra bra grönsaker. Har för mig att de säljer kokta ägg på Pressbyrån? Low carb-burgaren på Max är bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hanveden
7/2/16, 11:27 AM
#6

Tommy tappar äter ute med jobbet och redovisar på sin blogg hur han lyckas med att hålla sig till LCHF…

http://www.tommytappar.se/

I en intervju på engelska på Kostdoktorn.se redovisar Tommy att han lyckats hålla ett snitt på 7,6 gram kolhydrater sedan februari 2010…

"Respekt"

Han siktar på under fem kolhydrater om dagen och har med andra ord nästan lyckats…

http://www.kostdoktorn.se/tommy-blev-halva-tommy

mLCHFh 😎.

Annons:
Sindri
7/3/16, 11:13 PM
#7

Aldrig haft problem med detta, varken hemma eller utomlands.

Man väljer en kött- eller fiskbit, ber att få byta potatis/ris/pasta till grönsaker/sallad + gärna en klick riktigt smör.
Man kan kolla på andra rätter i menyn och se vad de erbjuder för grönsaker och be att få det. Inget konstigt, aldrig fått surt bemötande.

Mooniq
7/16/16, 9:16 AM
#8

Jag burkar kolla menyn, bestämmer mig ofta för en kötträtt och när beställningen görs så säger jag - inget bröd och ingen potatis i någon form, men gärna lite grönsaker istället - ingen har någonsin klagat, utan sagt - jajamen det fixar vi =). På vissa ställen har de frågat om jag vill ha extra grönsaker + sallad. så lchf är relativt välkänt numera - var värre när jag började för 8-9 år sen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Bunn
7/18/16, 12:05 AM
#9

På Max (i alla fall där jag bor) har de low carb burgare 👍

Upp till toppen
Annons: