Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 7235 ggr
LenaK63
2016-06-13 20:03

Wonderbag och buljong?

Har nyligen inköpt en Wonderbag. Den är fantastisk till exvis Pulled Pork och mycket annat. Nu har jag gjort buljong på märgben i den. Det jag undrar om är får man ur allt som är nyttigt ur benen när man bara kokar ca 25 min. och sedan ställer ner grytan i bagen och låter den stå där 8 timmar? Jag tog ut grytan  och kokade upp den ca 25 min. igen och ställde ner den i bagen och lät den stå över natten. Det blev nog 11 timmar till  innan jag tog ut den.  Grytan var så varm att jag nästan måste ha pannlappar för att ta ut den.

Vad tror ni kloka, om att man får ut det nyttiga ur benen i Wonderbagen i jämförelse med att låta grytan puttra på spisen i 8 timmar.

Buljongen smakar väldigt gott upplysningsvis.

Annons:
hemul
2016-06-13 20:33
#1

Måste väl funka. Borde ju bli samma sak som i en slow cooker.  Kul att den funkar så bra. Jag blev också sugen på en när de var uppe förut. Men jag var lite för snål.

DesK
2016-06-13 20:38
#2

Jag har just gjort samma sak. Kokat kött, ben mm ca 1/2 timme, sedan ned i Wonderbagen, lät stå ca 6 timmar, kokade upp i 20 minuter och ned i 6 timmar. Det blev bra, men funderar på att koka bara benen en omgång till. Tänk också på att du måste ha med någon syra för att dra ur allt ur benen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LenaK63
2016-06-13 22:45
#3

#2 Rödvin hade jag i. Det borde väl vara surt nog, eller?

LenaK63
2016-06-13 22:53
#4

#1 Hemul  Tänk att Wonderbagen inte drar någon ström när den bara står där och håller grytan varm. För min del var det en poäng men en ännu bättre poäng var att slippa  lukten under tiden grytan står puttrar. Dessutom ingen passning.

hemul
2016-06-13 23:37
#5

Jag fick just en idé. Jag är ute mycket, cyklar långa turer och har ofta med mig matsäck. Känns lite overkill att ta med stormkök om man bara ska vara ute över dan. Man skulle ju kunna ha en sån där liten wonderbag… Men vad folk ska undra när det doftar så gott om min cykel! 😃

DesK
2016-06-14 06:26
#6

#3 Torrt rött eller vitt vin är utmärkt 🙂 

#5 Ha ha, men faktum är att den minsta Wonderbagen är tänkt som matsäcksbag 🙂 Luktar om den gör det inte, eftersom man har ett tätt lock på maten.

Det var just det att man inte behöver elström som gjorde att jag valde en Wonderbag och jag är mycket nöjd med den 🙂 Jag kommer, inom kort , komplettera  den och mina vanliga grytor och kastruller med en rejäl tryckkokare. Ursäkta att det blev lite OT.

Wonderbagen är toppen, för man kan koka upp allt och sedan låta det koka färdig över dagen eller natten, maten blir smakrik och mör 🙂 Senast jag kokade buljong tog jag några märgben, en fläsklägg och en hel kyckling, plus lök, rotsaker, kryddor och vitt vin. Efter dryga 6 timmar tog jag ur kycklingen, benade snabbt ur den, la tillbaka benen, kokade upp grytan igen och ställde tillbaka den i bagen över natten. På morgonen tog jag bort allt kött, kokade upp benen en gång till och lät stå över dagen i bagen. Köttet blev fantastiskt mört och smakrikt och buljongen helt ljuvlig 😍

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
LenaK63
2016-06-14 07:30
#7

#6 Desk  Hur stor är din bag eftersom du kan ha i både fläsklägg och en hel kyckling samt ben och grönsaker i grytan? Grytan måste ju vara på minst 8 liter.

DesK
2016-06-14 07:54
#8

Det är den som heter Wonderbag medium och grytan jag brukar använda är en avlång emaljerad gjutjärnsgryta på 6 liter. Det blir trångt i grytan, men det funkar 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LenaK63
2016-06-14 12:36
#9

Jag har också en medium Wonderbag. Måste skaffa en större gryta som är avlång inser jag nu. Plats runtom är det när jag ställer i min runda gryta som har 4 liter.

hemul
2016-06-14 13:04
#10

#6 Men en kastrull har väl inte tätt lock? Du menar att man ska hälla maten i en plastburk eller nåt? Jag brukar försöka undvika plast och varm mat. Men jag har små rostfrya byttor med lock, dock ej täta.

LenaK63
2016-06-14 14:26
#11

#10  Jag har en gammal emaljerad liten gryta med ett lock som är ganska misshandlat men det funkar ändå. När jag ställt ner grytan känner jag efter att locket ligger i rätt position innan kuddlocket till Wonderbagen läggs på.  Om man inte ska bära med sig Wonderbagen till ett annat ställe går det bra med inte såå täta lock.

Men om man tänker sig den minsta Wonderbagen för att ha med sig på cykeln skulle jag nog se till att ha en gryta eller kastrull som man kan knäppa igen och bli helt tät. Det vore ju fatalt om maten rann ut i bagen.

Plast ska man inte alls använda. Det håller inte värmen vad jag förstår.

LenaK63
2016-06-14 14:37
#12

Eftersom jag bor i Tyskland köpte jag min Wonderbag här och fick med en liten kokbok som var skriven av Knorrs Chefskock Luigi Carola. Inte alls intressant för en LCHF:are. Därför köpte jag Birgitta Höglunds kokbok för Wonderbag när jag senast var i Sverige.

I den Tyska boken står att man inte ska använda glaslock. Men jag har en bra kastrull med glaslock som fungerar utmärkt. 

Birgitta Höglund har i sin Blogg ett recept i en lergryta som hon haft i ugnen i 225 grader. Då måste man låta grytan svalna till 180 grader för mer tål inte bagen. 

Som ni förstår så har jag snöat in totalt på det här med Wonderbag. Hehe!

ullebull
2016-06-14 16:25
#13

I brist på tex pengar kan man göra så som jag lärt av mamma och mormor och använder än idag. Svep in grytan i någon tidning, en eller 2 filtar om allt och du har en utmärkt wonderbag. Använder jag till julgröten bla…

Annons:
LenaK63
2016-06-14 18:11
#14

#13 Funkar naturligtvis också. Förr ställde man ju grytan i sängen också har jag hört. Inte prövat dock. Min madrass skulle nog smälta. Får inte ens använda en liten värmedyna!

hemul
2016-06-14 19:45
#15

Hade planer på att göra en egen förut. Det slog jag ut hågen, men jag ska ivf göra en egen "kylpåse". Ni vet sånt där täckjacksliknande material som kylväskor är gjorda i ibland? Min gamla 6-packsväska har gått sönder och helt plötsligt är de omöjliga att hitta. Svårt att få ner en sån fyrkantig sak i en cykelväska eller liten rygga om den är större än så och även de små kan bli rätt klämda - och då går de sönder. En påse med en kylklamp i måste ju funka lika bra.

LenaK63
2016-06-14 19:51
#16

#15 Säkert funkar det. Kanske till och med att hålla en liten lunch varm i eller en soppa i ett konserveringsglas.

Record
2016-06-14 22:23
#17

Ni är fantastiska som tror ni kan upphäva naturlagarna, kan bara 😃

När du kokat ((ca 100 graderC) alternativt 180 Grader) har all näring försvunnit i maten. Stoppa i en termometer och se hur länge temperaturen är över 70 graderC? Då inget tillskott av värme sker,så kokandet fortsätter inte.

Alternativet är en jämn o konstant temperatur, ej över 70 GraderC att föredra, för att få en mör o fin stek att behålla sin näring. I en Slow-Coocker.

Det är inte strömförbrukningen som kostar, det är den fasta kostnaden för el per tidsenhet.

DesK
2016-06-14 22:33
#18

Record, du är fantastisk med hur du dyker in på xxx sajter med dina kommentarer. Det är verkligen trollvarning på ditt okunniga trams!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LenaK63
2016-06-14 22:59
#19

DesK   Du skriver i ett tidigare inlägg att du ska skaffa en tryckkokare. Vad tillför den i vardagen? Förstår naturligtvis att det går fort men vad är den annars bra för? Kommer ihåg min mammas som kändes ganska läskig att använda och den hamnade i skymundan någonstans.

Record
2016-06-14 23:03
#20

#18 Tack detsamma, men det är inte jag som hittat på naturlagarna, jag bara tillämpar dem, Övriga påtalar bara sin okunnighet med att klaga. 😂

Annons:
DesK
2016-06-15 06:22
#21

LenaK Tryckkokaren sparar tid och därmed energi. Maten blir också mycket bra i den. Känns lite lyxigt att få färdigt långkok på ca en tredjedel av den ordinarie koktiden. Tryckkokare har varit populära i omgångar, men de verkar aldrig riktigt ha slagit igenom här i Sverige. Precis som med allt annat, så måste man lära sig att hantera en tryckkokare. Torkade baljväxter fungerar inte att koka i Wonderbag eller annan slow cooker, men de blir utmärkta i tryckkokaren. I och med att locket är så tätt blir maten ofta smakrik, när den kokas i tryckkokare, precis som den också blir i Wonderbagen. 

#13 Ullebull, det går självklart utmärkt att packa in en gryta, man kan t ex ställa ned en gryta i en kyllåda och isolera med handdukar eller tidningar, då blir det ju samma sak som att koka maten i en Wonderbag.

Den som tror att naturlagarna upphävs, när man isolerar en gryta, bevisar bara sin egen dumhet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

hemul
2016-06-15 13:31
#22

Det besvisar man också genom att dra samma argument igen när man redan borde ha fått klart för sig att man har fel. För länge sen.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/56dc78de8e0e74413a0008d4-smidig-lchf-mat-som-imponerar

Record
2016-06-15 23:11
#23

Wonderbagen passar nog bäst vid ekvatorn där omgivande temperaturen, kan vara kring 50 grader, men där finns ingen "bag" som det lovas i tillverkarens web-sida.

Lika frånvarande som kunskapen är. 😭

Record
2016-06-16 22:55
#24

Tryckkokare är det bara terrorister som använder i dag för bombtillverkning, geschwinnt!!

hemul
2016-06-17 04:25
#25

Lärde du dig stava i samma skola där du lärde dig fysik?😎

DesK
2016-06-17 07:14
#26

#10 Det här med täta lock är ju alltid ett problem, särskilt när man vill ta med matsäck. Mina vanliga grytor har inte helt täta lock, men tillräckligt för att kunna ställas ned i en Wonderbag. Ska man ta med matsäck är det allra bäst att lägga ned maten i en uppvärmd glasburk med patentlock och ställa ned den i den lilla Wonderbagen. För den som är intresserad, så  kommer jag skriva om både Wonderbag och tryckkokare inne på Matlust och det finns redan några trådar i dessa ämnen där.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LenaK63
2016-06-17 07:21
#27

#26  Glasburk med patentlock har jag också funderat på.  Förr konserverades ju i sådana i vattenbad så de måste ju kunna användas.

Tack för tipset om Matlust.

Annons:
Record
2016-06-19 11:53
#28

#25

Ja !

FILM

Bilder zur Sendung: König von Deutschland

König von Deutschland

"König von Deutschland" ist eine Komödie über Thomas Müller, den absoluten Durchschnittsdeutschen, der sich eines Tages dazu gezwungen sieht, aus der Masse herauszutreten.

Upp till toppen
Annons: