Annons:
Etiketthälsa
Läst 6807 ggr
Lilltilda
6/13/16, 3:37 PM

Kolesterol igen...

För några månader sedan, i samband med att jag fyllde 40,  gjorde jag en hälsokontroll där givetvis kolesterolet kollades upp. Vid utvärderingen efteråt fick jag veta att jag ligger för högt på totalen och sjuksköterskan jag samtalade med började prata om allt från kostomläggning till statiner och upprepad kontroll.
Jag nekade såklart mediciner och kostomläggning (ätit lchf sedan 2012 med stora hälsofördelar) och upplyste om att jag inte kommer att byta kost och att värdena antagligen kommer att se exakt likadana ut nästa gång så upprepad kontroll är bara slöseri med pengar. Jag gick hem, läste på kostdoktorn.se om kolesterolet och kände mig trygg i mitt beslut. 
Nu har en jämnårig bekant, som också äter lchf,  fått ett par små blodproppar (viss ärftlighet finns där) och då börjar ett liiitet frö av tvivel ändå dyka upp hos mig. Jag kan för lite om kolesterol för att känna mig trygg med mina värden och när jag läser på om lchf och kolesterol så säger flera att det kan gå upp från början för att sedan stabilisera sig och bli normalt, men jag som ätit lchf i flera år borde ju ha uppnått det där normalläget nu? Å andra sidan säger kostdoktorn.se att höga värden på LDL och låga värden Tg  troligen innebär att man har få men stora och fluffiga LDL-partiklar och att det inte är nån fara. Hur tänker ni? Kan jag släppa nojan och vara glad över högt HDL och lågt S-Tg och ignorera det högre LDL-värdet som ofarligt?

Värden från provet:
S-kol 6,9
HDL 2,2
LDL 4,4
S-Tg 0,7

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
nokenok
6/13/16, 8:18 PM
#1

Jättebra värden - icke uppdaterad sköterska.

Zepp
6/13/16, 9:19 PM
#2

Jisses vad fina värden!

6,9/2,2=3,13.. som en tonåring!

Lade hon inte märke till dels ditt svinhöga HDL och dina låga triglycerider?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
6/13/16, 10:45 PM
#3

#1 och #2 tack för de lugnande orden. Hon stirrade sig blind på LDL och att jag skrivit i hälsodeklarationen att min morfar dött i hjärtinfarkt. Mitt höga HDL och låga värde på triglycerider togs ingen hänsyn till utan hon började prata om "då hjärtproblem finns i släkten ….bla bla bla….och ditt onda kolesterol ligger för högt finns en förhöjd risk… Bla bla bla…" Ja ni fattar… Fick dock väldigt bra värden i övriga tester (gjorde dock inte glukosbelastningen ) och om jag ska tro kostdoktorn och er så hade jag ju även fina kolesterolvärden! LCHF är verkligen en LIVSstil!

~God loves you, and I´m trying! ~

spirit
6/14/16, 7:00 AM
#4

Ju högre LDL desto längre lever du!

http://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401.full.pdf+html

odezza
6/14/16, 12:08 PM
#5

"still lost in space and time"

Zepp
6/14/16, 8:32 PM
#6

#3

Jag har släktforskat.. flera utav mina förfäder har dött.. ja alla faktiskt och en del av dem av hjärtkärlproblem.. de blev bara cirka 80-90 i snitt.. med någon upp till 99 innan pumpen lade av!

Mormor dog vid 67 av förstorat hjärta!

Hur som helst.. LDL is da shit,, både vad gäller överlevnad i hög ålder och plötslig död i medelåldern.. det är lixom två olika saker!

Fråga sköterskan hur stor andel Ox-LDL och Glyc-LDL det var?

För det är lixom inte samma sak.. det är för övrigt LDL-P.. inte LDL-C som är mest intressant.. fast nu så mäter man detta som APO-b!

Högt LDL-P/APO-b i medelåldern och främst manligt kön kan tyda på FH!

Högt tot-C men bra kvot mellan Tot/HDL eller ännu bättre APO-b/APOa1 i hög ålder är helt okej.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Effie
6/15/16, 10:07 AM
#7

Är det uppmätt LDL eller beräknat? Den beräkningen lär inte funka särskilt bra om TG är högt, eller lågt. Det lär finnas en battre formel. Jag kan för lite om detta


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lilltilda
6/15/16, 10:13 AM
#8

Ljuvlig läsning alla! Länkar om positiva effekter ihop med högt LDL känns lugnande på alla fronter!

Zepp i #6 tappade jag/du bort mig totalt nånstans där vid "…. Ox-LDL och Glyc-LDL det var…." och framåt 😃 men det spelar ingen roll. Det viktiga är att jag fått bekräftat att jag kan vara trygg med mina fina provresultat! Känner mig som en ung 40-åring nu istället för den 40-åriga tant jag ibland upplever mig som 😉.

~God loves you, and I´m trying! ~

Amify
6/15/16, 7:58 PM
#9

Jag var också nyligen kallad till hälsoprofil pga att jag fyllde 40 härom veckan och alla värden var jättebra när det kom till socker och fetter. Känns toppen efter nästan exakt ett år med LCHF-kost.  Dock hade jag ett aningen högt undertryck men lite mer motion kan nog få bukt på det.

Zepp
6/15/16, 8:11 PM
#10

Grejen är att man kan ha högt LDL av olika orsaker.. en del inte så hälsosamma!

Dels genetiskt.. det klumpas ihop i FH, då är det stora problemet att ens lever har få eller dåligt fungerande receptorer för att fånga upp och bryta ner LDL.

Ett annat problem är om man har högt blodsocker/hyperinsulinemi.. då så dels stimuleras levern att bilda fler små LDL, dels så leder högt blodsocker till att de kan bli nerkletatade med socker!

Om LDL blir nerkletat med sockerså fäster de inte på leverns receptorer.. således kan de inte heller brytas ner.. utan fortsätter att cirkulera i din blodbana.

Litta samma med hyperinsulinemi.. de LDL blir då så många och små att de receptorer du har i levern inte räcker till.

Får LDL snurra runt i blodbanan hur länge som helst så blir de oxidarade, dvs Ox-LDL.. oavsett om det beror på om det fattas receptorer, (FH) eller om de blir nedkletatde med socker, (Glyc-LDL)!

Dina värden tyder främst på att du inte längre är tonåring och att du äter en ansenlig del fett av ditt energibehov!

Dvs om man äter mer fett så stiger som regel både LDL och HDL.. oftast blir kvoten bra mycket bättre.. och som lök på laxen så brukar faktiskt Trg sjunka.. trots att man faktiskt äter mer sådana.. Trg=Fett!

Kolesterol är ett helt annat ämne och till 90% så bildas detta internt i dina celler.

Insulin stimulerar cellernas kolesterolsyntes och Glukagon minskar den.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
6/16/16, 12:15 AM
#11

#9 bara att gratulera! #10 Tack Zepp för en beskrivning som gick att förstå även för mig!

~God loves you, and I´m trying! ~

Amify
6/16/16, 8:19 AM
#12

#11 Tack detsamma!

Siggebus
6/16/16, 11:35 AM
#13

#0
Lilltilda:
Mina senaste värden liknar dina och jag fick också höra att hon (läkaren) ville behandla. 🙂
Mina värden: kol = 7,1
                               HDL = 2,5
                               LDL = 4,4
                               Tg = 0,6
Hon tog enbart notis om totalkolesterolet 😛

Annons:
Lilltilda
7/4/16, 9:09 PM
#14

#13 de är snabba på att vilja göra det.

~God loves you, and I´m trying! ~

Zepp
7/4/16, 9:25 PM
#15

Menna.. menna.. vi bör oxå begripa läkarnas sitiuation.. de är lixom inte allvetande.. däremot så har de gedigen utbildning på vilka mediciner som hjälper vid vilka symptom.

Och när en patient kommer och har avvikande symptom så är det deras proffesion att erbjuda rätt läkemedel mot detta!

Deras jobb/utbildning handlar således inte om vilka livstilsfaktorer som man borde anamma/som de borde rekommendera!

Det är en sak man borde tänka på när man väl sitter där framför en läkare!

I slutändan så är det du själv som väljer hur du skall äta/leva och om du vill mumsa mediciner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: