Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5571 ggr
victor 71
2016-06-13 09:26

Återgång till normalkost men utan "värsingarna"

Hej, nybörjarfråga alltså.

Avser att försöka hålla ej under 20kh/dag i en månad och se vad det ger. Nu äter jag ju hyfsat bra normal, men skulle önska att 5 kilo försvann.

VAD HÄNDER om jag efter min provmånad återgår till min normalkost med bannlyser pasta, ris, potatis, vetemjöl och eventuella andta värstingar ?? Går jag upp min viktminskning då ?? Eller ??

Annons:
Inkanyezi
2016-06-13 09:44
#1

Om du tänker att fem kilo skulle kunna göra en skillnad, och antar att du skulle kunna "minska i vikt" i mätbar grad med avseende på visceralt fett under en månad, så har du helt orealistiska idéer om hur metabolismen funkar. LCHF är inte i första hand en metod att gå ner i vikt, utan det är en idé om att äta en kost som är bättre anpassad till vår metabolism än den kolhydratrika fettfattiga kosten som många äter.

Men helt oavsett det, är det för lite ingångsdata för att ge ett svar på den spekulativa frågan. Vi har ju ingen aning om du alls kommer att gå ner något i vikt, eller hur du äter nu. Inte heller vet vi hur du uppfattar LCHF som modell för kosten, hur du kommer att äta.

Ändå finns ett svar, som inte säger särskilt mycket. Ingenting alls kommer att hända. Du kommer inte att gå ner i vikt på en månad, och inget kommer att ändras från nuvarande när du återgår till den kost du brukar äta. Det är en rätt kvalificerad gissning. På en månad hinner du inte lägga om din metabolism, och dina celler kommer inte att nämnvärt öka sin förmåga att förbränna fett. Om du minskar i vikt markant, handlar det sannolikt om mindre vätska i vävnaderna, och det kan lätt återställas - "gå upp i vikt". Men en månads "prov" är ett nollsummespel.

Ingenting särskilt alls händer.

victor 71
2016-06-13 12:46
#2

Vilken fantastisk morot till en ändrad kosthållning !!

Inget kommer att hända !!

Tack så mycket. Härligt med realism.

Inkanyezi
2016-06-13 13:07
#3

Det är väl snarast ditt tidsperspektiv som kanske borde rättas till.

Det händer helt enkelt inte särskilt mycket på en månad.

Om man gör en drastisk förändring av kosten kan det i inledningen hända grejer, som egentligen inte alls har med fettinlagring att göra, det som de flesta kopplar ihop med vikt och övervikt. Det första som händer, och som man märker på vågen, är att vätska minskar i vävnaderna. Fettvävnad innehåller ofta mycket vatten.

LCHF som kostmodell hjälper metabolismen att förbränna fett, och att bränna fettet tar lång tid. Det är inget som går på några veckor, så alla käcka förslag från aftonpressen och de kolorerade bladen om viktnedgång på ett kilo i veckan är mer eller mindre ljug.

Man kan gå ner ett kilo i veckan om man har väldigt många kilo övervikt, mycket som man behöver tappa. Men om man har en vikt som ligger inom normalt BMI, men lite i överkant, och det inte handlar om ytlig plufsighet, är fem kilo väldigt mycket, och det går inte på en månad, knappast heller på två.

Du har inte lämnat några ingångsdata alls. 

  • Om du är smällfet och behöver gå ner mer än trettio kilo, då är det rimligt att tänka sig en rätt snabb nedgång i början.

  • Om du är normalviktig kan du knappast vänta dig att en kostomläggning till LCHF ger några snabba resultat, utöver eventuell vätskeutdrivning de första veckorna.

  • Och om du är underviktig, kan du kanske med LCHF förvänta dig en hälsosam viktuppgång.

LCHF handlar helt enkelt inte om att, som du skriver: "skulle önska att 5 kilo försvann" inom ett spann av några veckor.

Först måste din metabolism ställa om sig till att hellre bränna fett än att bränna kolhydrater. Bara det kan ta mer än en månad. Sedan kan kroppen ta hand om överflödigt fett, exempelvis visceralt fett, det som är inbäddat i buken mellan organen. Det fettet är inte lättåtkomligt, och det kan ta flera månader att få bort visceralt fett som ökar midjemåttet. När man är normalviktig och har en del bukfett att bli av med kan det aldrig göras på så kort tid med annat än kirurgi.

För att förbränna bukfettet behövs tid, och det handlar om mycket mer än en månad.

Så om du "provar" en "diet" under några veckor och sedan återgår, så händer knappast någonting utöver att en del vätska kan drivas ut.

[Indii]
2016-06-13 13:43
#4

Ts: För att inte krångla till det hela,- varför inte börja med att dra ner på de snabba kolhydraterna som du ändå avser att fortsätta med att göra efter din provmånad? Du behöver ju inte börja med äta strikt LCHF, utan ta små steg i taget. Att försöka förändra sin kost till det bättre är ju alltid positivt! ☺

Zepp
2016-06-13 21:32
#5

Jag tycker att du kan börja med att ta bort alla snabba kolhydrater, behåll alla grönsaker eller öka dessa, samt behåll enstaka potatisar/lite bönor, bär, enstaka frukter.

Det tar säkert en månad att ställa om, sen så kan du mickla med kalorier/äta färre måltider/5:2, fasta.

Det är som Inkan skriver.. det finns inga genvägar.. förutom att tappa vatten.

Fett om du vill bli av med det innehåller cirka 7000 Kcal per kilo, och det måste du förbruka.

Dvs du vill bli av med cirka 35000 Kcal.

Det innebär att du blir tvungen att mer än halvera ditt energiintag om du skall bränna detta på en månad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

esthrro
2016-06-14 08:38
#6

Hej, Jag gick ner 10 kg de första 10 veckorna. Sen gick det långsammare. Min startvikt var 74kg till mina 165 cm. Detta var för fyra år sedan. Idag väger jag 59kg och för att komma under 60 vilket varit en viktplatå under en lång period av dessa fyra år så har jag slutat att äta frukost. Är helt enkelt inte hungrig. Det funkar för mig och jag upplever att kroppen på så sätt klarar av mer "fusk". Förutom de första veckorna då jag var superstrikt så har jag om jag varit sugen tillåtit mig att äta tex en liten bit tårta om det bjudits på jobbet osv. Ev var jag ganska restriktiv med detta under det första året. Idag undviker jag pasta och ris till 100%. Nån potatis och brödskiva slinker ner ibland. Äter alla grönsaker och mejeriprodukter. Ett tips är att köra fem veckor och se vad som händer och hur det känns. Förmodligen kommer du att må så bra att det känns ovärt att snaska godis. 😊 Lycka till!

Annons:
odezza
2016-06-14 12:02
#7

När jag började med LCHF, så tänkte jag ge det en månad till en början. När den månaden hade gått, hade jag kommit förbi omställningsbesvären, och märkte att jag mådde bättre överlag. Så jag tänkte att jag ger det 2 månader till, sen får jag se hur jag gör…

Jag håller fortfarande på med LCHF, och i början av juli har det gått 10 år sedan jag började. Så jag vill rikta en varning till victor 71! Risken finns att du blir beroende, och måste käka LCHF livet ut, om du testar en månad! 😉

"still lost in space and time"

victor 71
2016-06-14 21:43
#8

Härligt med lite humor. Tyckte jag fick lite oförtjänt på skallen i början. Jo man kan nog bli beroende, ska försöka få bukt med kvälls "godiset",  i kväll blev det morotsstavar med rasande fet och god dippsås. I morse en näve hallon och 10% yoghurt. Lunch, 3 löskokta SMÅ ägg med en klick smör och flingsalt (50/50 ekologiskt smör och kokosfett+gurkmeja och flingsalt) + 3 bitar inlagd sill. Och inte tycker jag att man är hungrig, men en husman att knapra på med smör skulle ju ha varit gott :-)

odezza
2016-06-15 12:15
#9

Prova att hyvla en skiva ost av en sort som går att rulla ihop utan att falla sönder, hyvla en skiva smör, lägg ihop och rulla ihop. Jag brukar också rulla in en oliv med fylld med hot chili.  Det ersätter ju inte knaprigheten av en husman, men ett par sådana rullar ger en god mättnad.

Själv undviker jag allt spannmål, jag känner att jag inte mår bra av det. Min särbo brukar dock ta en och annan finn crisp, han är tydligen inte lika känslig. Men det gäller att lägga på ordentligt med smör och annat gott, som är LCHF, så att själva finn crispen blir det lilla i det hela.

"still lost in space and time"

hemul
2016-06-15 14:19
#10

victor 71, grejen är att det du beskriver som den normalkost du ska återgår till är low carb det också. Tar du bort allt det där så blir det ju det. Du nämnde inte socker och andra former av spannmål än vete, men förutsatt att det mesta av det också ryker så.

Barry_B
2016-06-16 19:55
#11

Jag skulle ge dig tipset att gå all in från början det vill säga att du nollar kolhydraterna i stort sett. Din föda ska bestå av ägg, kött, fet fisk, smör, olivolja, majonäs och bea (bea och majonnäs harågon enstaka kolhydrat per 100 gram, men det är försumbart). 

Det som kommer hända dag två eller tre gissningsvis är att du kommer må skit och undrar vad som händer med kroppen, du kommer vara svag, trött och orkeslös ungefär som en bakfylla mest troligt kommer du lukta rätt illa också samt ha metallsmak i käften.

Grattis, du är i ketos, genomlid det här några dagar upp till en vecka så vänder det sen och du kommer må riktigt bra, pigg klartänkt och framförallt ingen hunger. Hungern reduceras kraftigt redan dag två skulle jag säga (pratar om egen erfarenhet hela det här inlägget)

Så för att vara positiv och sporra dig så är det väldigt lätt att skära ned på kaloriintaget när man är i ketos eftersom du saknar hunger, och med kraftigt kalorireducering blir det såklart markant viktnedgång på köpet.

Jag vet att många lchf-anhängare sitter och svär nu över att LCHF inte är en kaloribaserad diet, nej må vara så, men jag använder den som det. Istället för att köra kaloriunderskott på kolhydratsbaserad mat när man ständigt är hungrig så är LCHF vida överlägset. Var inte blyg med fettet! jag ligger nu run 20 % protein, 80% fett och i det allra närmaste 0 % kolhydrater. Viktnedgången ÄR ett faktum utöver vätskekilona som försvinner redan efter några dagar.

Come on you Spurs

Barry_B
2016-06-16 19:55
#12

Blev en del stavfel där, kunde inte korrigera för då försvann hela ord 😕, antar att min poäng gick fram dock.

Come on you Spurs

Zepp
2016-06-17 19:54
#13

Andemening gick iallafall fram och det är få här som protesterar!

Vi är bara litta försiktiga att rekommendera kraftig kalorireduktion iomed att vi inte känner personen i fråga.

Utan i första vändan så rekommenderar vi 5:2, IF.. litta andra fastor.

Grejen är ju att något av det första som händer är att man äter betydligt färre gånger.. när man väl är omställd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Barry_B
2016-06-19 09:18
#14

Jag förstår resonemanget att sakta introducera/fasa in ett nytt tänk rent generellt med kostvanor. Men om man är resultatfixerad och vill ha ett kvitto på en gång så rekommenderar jag mina tankebanor. Jag är fullt medveten om att ett kaloritänk kan leda till en ätstörning, man skär ner mer och mer tills det blir osunt. Men återigen vill jag betona att gå all in över en tidsperiod med strikt kolhydratsnollning tillsammans med kaloritänk kommer få den effekt många vill uppnå, ett positivt resultat på vågen - snabbt.

Come on you Spurs

Inkanyezi
2016-06-19 10:46
#15

Ett positivt resultat på vågen var väl ändå inte målet?

Mooniq
2016-07-27 07:28
#16

jag körde lchf i många år. för 1½ år sen mötte jag en gammal kärlek och det blev en helt annan kosthållning. mycket restauranger och cafeer och god mat hemma. Jag plussade in mejerier - alla kategorier, tror jag, och spannmål. Vägde mig för 1½ månad sen och blev helt förskräckt. Jag hade plussat på mycket under sista året.

Så nu står jag med rejäl övervikt och ska tbx till lchf igen - det går jättebra och min gubbe hänger på. Han behöver inte tappa så mycket, men han har lite högt Blodtryck så han kommer att må bra av detta, han med. Tack o lov så höll jag mig ifrån godis, snacks, läsk och snabbmat men min kropp är en supersparare och kommer att vara det till sista andetaget.

Jag tänker så här - Det är vardagsmaten som gör mig fet och sjuk. Jag är en skåpråtta och älskar kolhydrater i många former - de kan jag bara äta till fest och kalas.

Jag fasar ut livsmedel allt eftersom och jag vill hamna på runt 20-25 gram kolisar/dag. Då mår jag som allra bäst.

Du får prova dig fram, kanske bra om du kör nån typ av matdagbok, där du skriver hur du mår, vikt och vad du äter, och vad du får sug efter.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: