Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 9472 ggr
mirai
6/12/16, 10:04 AM

Åppelcidervinäger, bra eller dåligt?

Jag är beroende av äppelcidervinäger, konsumerar över ½ liter per vecka. 

Jag blandar vinägern i isthe (koffeinfritt) och dricker som en uppfriskande och god dryck och det har blivit mycket nu när det varit så varmt.

Nu undrar jag om en hög konsumtion kan vara skadligt på något vis?

KRAM!🌺

Annons:
[VSK]
6/12/16, 10:17 AM
#1

Tror inte det är speciellt bra för dina tänder med det du håller på med faktiskt. Vinäger är frätande i längden vill jag minnas jag läst.

hemul
6/12/16, 10:45 AM
#2

Ja, tänkte också på tänderna. Får en känsla av att du så att säga sippar på det lite då och då också, vilket är värre än att stjälpa i sig ett glas och sen är det bra. Men samma gäller ju för vad som helst som innehåller syra, t.ex. frukt och fruktjuicer. Fråga din tandläkare! Att det skulle vara farligt på nåt annat sätt tror jag inte.

Ananse
6/12/16, 10:47 AM
#3

En halvliter i utspädd form borde inte vara nån fara. Borsta inte tänderna direkt efter intag bara. Vänta minst en halvtimme.

hemul
6/12/16, 11:23 AM
#4

Att barn får frukt flera gånger per dag sägs ju oraka frätskador. Frukt är rätt utspätt det med.

Maria
6/12/16, 11:47 AM
#5

Jag har druckit hur mycket äppelcidervinäger som helst  i minst 20 år och mina tänder har inte tagit någon skada.

Jag känner mig nästan beroende. Det är en sådan himla bra törstsläckare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hemul
6/12/16, 11:52 AM
#6

Då kanske inte syra är så farligt som de säger. Det är ju bra i så fall.

Annons:
[VSK]
6/12/16, 6:00 PM
#7

#6

Tycker det hörs på "namnet" syra att det inte är så bra i längden. Sen så har ju människor olika motståndskraft på sina tänder skydd. Funkar det bra för en person att intaga Äpplecidervinäger så betyder ju inte det att nån annan person intar samma mängder.

Ananse
6/12/16, 6:08 PM
#8

Jag vet inte men jag skulle gissa att ett äpple är betydligt surare än ett glas vatten med en tesked vinäger. Det som är värst är inte syra utan socker vad jag vet, eftersom det skapar en gynnsam miljö för bakterierna. Kombinationen är säkert förödande eftersom emaljen är försvagad en bra stund efter syraangrepp, så då kan det nog hinna hända en del. Apelsinjuice sägs ju inte vara nåt vidare för tänderna.

Vatten med vinäger är hur som helst inte vidare sött. Och inte så hysteriskt surt heller för den delen.

mirai
6/12/16, 9:52 PM
#9

Ja men då kan man ju dricka med sugrör, va bra. Jag tycker verkligen om mitt isthe med äppelcidervinäger. Ska handla lite olika märken och testa , ja lite som en vinkännare, för det smakar väldigt olika.

KRAM!🌺

hemul
6/12/16, 10:11 PM
#10

#8 Det här gäller inte karies utan att syran kan (sägs kunna) orsaka frätskador.

[Indii]
6/12/16, 10:14 PM
#11

Sköljer du munnen med vanligt vatten efter att du har druckit ditt te så är det nog ingen fara.

Ananse
6/13/16, 12:37 AM
#12

#10 Ja den effekten har syra i munnen. Mjukar upp emaljen. Därför ska man undvika att borsta tänderna direkt efter intag av nåt surt (eller precis efter att man har spytt), men efter en stund hårdnar emaljen igen. Det jag menar är att jag inte tror att drycken som diskuteras har tillräckligt lågt pH-värde för att utgöra nån egentlig fara.

hemul
6/13/16, 10:45 AM
#13

Grejen är väl att te sippar man på. Man stjälper inte i sig det som vore det medicin. Och många koppar per dag blir det som det låter på TS. Hen har det alltså i munnen under ganska lång tid per dag. Så frågan är hur mycket det hjälper att skölja efterråt då.

Annons:
OlgaMaria
6/21/16, 1:15 PM
#14

Jag har svårt att tro att det skulle skada tänderna så länge som man inte borstar tänderna efter att man druckit det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Record
6/21/16, 10:21 PM
#15

#4 hemul

Ska de vara "orala frätskador", eller bara stavfel ? 😃

hemul
6/23/16, 1:47 PM
#16

Det skulle nog vara orsaka frätskador.😃

Record
6/24/16, 9:57 AM
#17

Stavningskontrollen är bra om man förstår den. 😃

hemul
6/24/16, 7:31 PM
#18

Ingen stavningskontroll. Däremot lite smulor under en del tangenter. 😉

Upp till toppen
Annons: