Annons:
Etikettövrigt
Läst 6911 ggr
necessity
6/9/16, 4:09 PM

Äter socker och skitmat när berusad

Hej! Jag har letat efter en sån här tråd, men inte hittat någon.

Har en tendens att dels överäta, men även käka massa skitmat, chips och socker om jag druckit något glas vin. Självklart förstår jag att man inte bör dricka så pass att man "förlorar" kontrollen, men bara efter något glas vin så kickar suget in. Det spelar ingen större roll om jag dricker rödvin, vitt vin eller whiskey utan det blir samma sak.

Speciellt om jag varit på krogen med vänner så blir det att jag köper hem nån godispåse eller käkar på Donken när jag är full. Oftast brukar jag köra endast på vin och försöker undvika öl och drinkar (om det nu var någon som undrade).

Så, det lättaste är ju absolut att undvika alkohol över huvud taget, men jag vill faktiskt inte ge upp en stor del av min umgängeskrets (som ofta hänger på krogen) för att jag valt en specifik kosthållning. Är fortfarande så pass ung att det blir en del utgångar på helgerna.

Min impulskontroll är inte den bästa, uppenbarligen, och för att klargöra så spelar det ingen större roll om jag endast är salongsberusad eller packad - jag käkar ändå skitmat/socker och kan inte stå emot suget.

Är det någon som har nåt bra tips? Känns lite motigt att inte kunna lita på sig själv (även om det är självförvållat).

Annons:
[Klave]
6/9/16, 4:15 PM
#1

Försök ha ett nyttigare alternativ. Kanske nötter eller fröer så kan du ha ett litet nöd-stash i väskan.

Agafia
6/9/16, 4:49 PM
#2

Drick mindre alkohol , för då gör du bättre val ?

necessity
6/9/16, 4:50 PM
#3

#1 Det är ett bra tips! Dock brukar jag inte vara hungrig, utan äter ändå. Alltså, finns det chips framför mig så väljer jag inte nötter. Alternativt äter båda. Det är liksom suget som sätter klorna i mig.

#2 Problemet är att suget sätter in vid första glaset. Som att man börjar käka godis och sen inte kan sluta, om du förstår vad jag menar. Självklart borde jag undvika alkohol helt, men vill fortfarande kunna dricka vin med mina vänner på krogen.

Agafia
6/9/16, 5:06 PM
#4

Om du vill äta nyttigare osv. Kanske du inte kan dricka alkohol när du är ute med vänner ? Försök att en gång dricka alkoholfritt och se om det blir någon skillnad på om du vill äta skräpmat eller inte . Jag har själv en beroendepersonlighet så jag Kan inte alltid äta/dricka som jag skulle vilja för då mår jag inge bra . Men det är mitt val för att må bra :)

Kvothe
6/10/16, 8:25 AM
#5

Känner igen en del av mina 3 senaste år i det du skriver. Trots att jag klarar av undvika mat med kh i berusat tillstånd, så slinker en del choklad ner på fyllan. Därtill har jag en icke bevisad tes om att lite socker hjälper om man hårddricker. Viktigast är att ha ätit ordentligt några timmar före. Annars går det lätt galet. Tar 2 senaste midsommarafton som exempel. 2014 Ätit fettrikt före och under aftonen, mycket whisky och fler flaskor vin. I ett gäng på 35 personer var jag ända som hade energi och festhu,ör ännu kl 8 nästa dag. 2015 Äter först på kvällen samtidigt som jag dricker några glas vin och nån shot. Blir en zombie utan minne efter ca 3h och slocknar efter ytterligare en timme. Vaknar upp dagen efter med 2h minne. Därtill har alkohol stoppat min ketos många gånger och således har min viktnedgång varit mycket långsamt. 4-5 dagar innan kroppen återhämtar sig efter en festkväll. Men är inte viktminskning ditt mål, så kan det nog funka, bara du kontrollerar dina intag.

necessity
6/11/16, 3:54 PM
#6

#4 Ja, det kanske inte är så mycket att göra tyvärr. Svårt att acceptera det dock, vill ju bara vara som alla andra som verkar ha så lätt att stå emot. Skulle vara så skönt att ha handfasta tips att ha med sig istället för att bara undvika.

#5 Good point. Igår var jag faktiskt ute, hade käkat bra innan och var mätt och belåten. Blev inte så full, men slank ändå ner skitmat.

Annons:
dufva
6/11/16, 11:07 PM
#7

Allt du tillåter dig att göra när du är berusad har du egentligen redan valt att göra..

Att urskulda det beteendet är som att säga att man bör slippa straff om man kör på nån i berusat tillstånd

Zadeira
6/12/16, 10:58 AM
#8

 De flesta ställen har ju alkohol fria alternativ så då kan du umgås med dina vänner ändå och dricka gott, men utan den triggern som alkohol är för dig.

amandain
6/12/16, 5:59 PM
#9

Man kan faktiskt ha kul med polarna ute på krogen med alkoholfritt. Tro det eller ej

Effie
6/13/16, 7:24 AM
#10

Har du last lchf-ingenjörens blog? Det var det första jag tänkte på när jag läste din fråga. Hon bestämde sig för att avstå alkoholen, men inte festerna, och har skrivit en del om det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

necessity
6/14/16, 11:02 PM
#11

#7 Väldigt vettigt sagt. Ska tänka på det.

#10 Läst lite poster från henne, men har inte djupdykt i hennes blogg. Får kolla lite närmare!

Upp till toppen
Annons: