Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5580 ggr
gaxelsson50
5/19/16, 3:17 PM

Kolhydrater

Hej! Hur är det egentligen med kolhydrater? Hur ska man tänka där, hur mäter man hur nycket kolhydrater man får i sig? Om jag t.ex köpt en Nescafe Cappoccino där der står 56,2/100 g kan jag dricka den då? Eller slänga den? Vänliga hälsningar /Gunilka

Annons:
Zadeira
5/19/16, 3:27 PM
#1

Man räknar helt enkelt. Då måste man veta vad det man äter väger och hur mycket kolhydrater det innehållet. Säg att du dricker ett glas mjölk på 2 dl. 100 g (1 dl) Mjölk med 3% fett har 4.7g kolhydrater. Ett glas mjölk innehåller då 4.7x2=9,4 gram kolhydrater.

Jag vet inte exakt vad Nescafe Cappuchino är, men gissar att det är snabbkaffe som rörs ut i vatten. Då borde det vara 56.2 g kolhydrater per 100 g pulver eftersom det alltid står i torr vara på paketet. Då får du väga mängden pulver du använder och sedan räkna på vad det blir. Säg att du använder 10 gram pulver, då innehåller en kopp 5.62 gram kolhydrater, och om du använder 20 gram pulver blir det då det dubbla, alltså 11.24.

Om du kan dricka eller inte beror dels på hur strikt man är med kolhydraterna, och dels på vad du äter och dricker resten av dagen. Det viktiga är väl om jag förstått det rätt att slutsumman inte blir för hög totalt över dagen.

Zepp
5/19/16, 8:21 PM
#2

Allvarligt talat.. du äter väl inte Nescafepulvret som huvudrätt?😮

Kaffe är brunt vatten ur näringssynpunkt.. och så länge du struntar att ta socker och kanelbulle till så är det.. tada.. brunt vatten!

Det är mer vad du inmundigar till detta bruna vatten som spelar roll!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kvothe
5/20/16, 4:08 AM
#3

Kaffe innehåller typ 0.3g kh Nescafe innehåller 56.2 g kh Dra dem inte över samma kam. Iofs är det över dagen du ska räkna, men ändå så skulle jag spara Nescafet tills du får gäster. För överslagsräkning kan jag rekommendera www.kostbevakningen.se

Record
5/20/16, 9:02 AM
#4

En påse med Nescafe innehåller 200 gr frystorkat kaffe enligt dig 56.2 gr kh/100 gr, halva påsen i en kopp fyller den helt, hur ser du ut efter detta i munnen? Knappast ett verkligt intag kanske.🤔

Åsa S
5/20/16, 12:03 PM
#5

Nescafe cappucino är sånt där kaffepulver som är blandat med mjölkpulver och nån slags sockerart så att man får en färdig rätt söt cappucino. Inte riktigt vad man bör dricka ifall man ska undvika kolhydrater då är det bättre med vanligt kaffepulver eller vanligt kaffe

Produktinformation
Snabbkaffe NESCAFÉ Cappuccino har en fyllig smak av espresso med härligt tjockt och krämigt mjölkskum på toppen. Häll på 80 grader varmt vatten, rör om och njut av cafékänslan!

Innehållsförteckning
Ingredienser: SKUMMJÖLKS-/SKUMMETMÆLKSPULVER (32%), glukossirap, instant kaffe (14%), kokosolja, MJÖLK-/MÆLKESOCKER, surhedsreglerande medel(E340), salt, stabiliseringsmedel (E452, E331), arom.

Näringsinnehåll
Energi 1702 kJ, Energi 405 kcal, Protein 13.5 g, Fett 12.9 g, Fiber 4.8 g, Salt 1.3 g, Kolhydrat 56.2 g, Varav sockerarter 30.9 g, Varav mättat fett 11.7 g

smurfis
5/22/16, 12:13 PM
#6

Alltså man får ju kolla både innehållet kolhydrater per 100g av produkten men också kolla hur mycket du faktiskt äter av den varan? Är det typ 100 g så får du ju i dig alla de kolhydraterna men äter du bara 5-10 g av varan så blir det ju nåt helt annat. Man lär sig med tiden 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: