Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3947 ggr
NyLCHF63
5/17/16, 8:55 PM

Kan jag dricka smoothien med lugnt samvete?

Hej,

Jag har tottat ihop en smoothie som jag hoppades var OK att dricka, nu är jag inte så säker…. den innehåller

2 port

mandelmjölk 3-5dl
grädde 0,5 dl
grekisk naturell yoghurt 2-3 stora matskedar
liten halv avocado
frysta hallon-svarta vinbär )100g har ca 9 g kolhydrater= .(sist tog 1/3 påse) färdiga smoothie påsar från ica.
matsked hermesetas stevia

 (jag försökte hitta rent stevia och trodde den här var det, men jag tror det är blandat med något eftersom den inte är så söt som den ska vara, har ni förslag på var jag får tag i stevia som jag kan använda och vad den heter?)

Låter det som om min smoothie är OK eller innehåller den för mycket kolhydrater?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
Zepp
5/17/16, 9:09 PM
#1

Drick den som efterätt i så fall.

Du kan på ICA köpa Sötströ  som är en blandning av Stevia och Eytrihol!

Ren stevia ger en bismak.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
5/17/16, 9:18 PM
#2

Jag har en fråga om äggmjölk. Hur kommer det sig att om man häller i ägg i hett vatten att det inte blir äggröra av det hela!!?? Jag skulle vilja prova äggmjölk och undrar om det smakar mycket fett om man smaksätter äggmjölken? 

Jag har hållit på med LCHF i ca 2vk, första vecka gick allt bra jag drack fett te och åt mycket fett. Jag gick ner ca 3kg. Den här veckan mår jag bara illa när jag tänker på mat… speciellt om jag  tänker på att dricka något med fett i. Jag är inte speciellt hungrig heller som jag skrev i en annan tråd. Det verkar vara OK så här i början förstår jag. Jag har inte vågat väga mig denna vecka eftersom jag inte vet om jag äter helt rätt än, jag mätte mig runt midjan härom dagen och jag var 5cm smalare. 

Jag har så mycket frågor och det känns lite dumt att fråga om allt… tex kan jag äta smörgåsgurka? förmodligen inte… jag är sugen på sådant. Samtidigt smakar det mesta alldeles för salt, jag köpte en färdiglagad bearnaisesås och fick slänga den, den smakade så salt, så är det med det mesta som är färdiglagat som jag har provat… jobbigt.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
5/17/16, 10:01 PM
#3

Man kör med elvispen/mixern!

Det är bra.. det tyder nog mest troligt på att kroppen säger stopp.. tar lite från fettlagret i stället!

Fett har en helt annan mättnadssignalering när man väl kommit ur sockerdimman.. för mycket fett gör att man blir illamående.

Dra ner lite på fettet och kolla om det ändrar sig då?

Det är knappast inlagd gurka du skall undvika, det är socker, mjöl, pasta, bröd, läsk kakor, bullar och godis!

Du får från mig ett frikort att äta valfri inlagd gurka, så länge du äter den till dina måltider.. ät den du gillar mest.

Jag brukar som regel ha tre sorter hemma, Chornicons, skivad smörgåsgurka och polsk syrad saltgurka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
5/18/16, 7:50 AM
#4

Hittar du ren Stevia ska du inte ha I en hel matsked I nånting…det handlar om någon droppe/del av kryddmått.  Lättare att dosera I en blandning med sukrin (erythritol).

Äggmjölk med kaffe smakar som en krämig latte. Pröva. Antingen älskar du det, eller också inte. Blanda ägg, fett och smaksättning  I mixern, starta den och hall over hett vatten (eller te eller kaffe).


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Amify
5/18/16, 9:26 AM
#5

Jag brukar äta några skivor smörgåsgurka ibland. Det är mest vatten i dem även om man kan tro att det är jättemycket socker. Man får äta med måtta dock.

LadyVintersorg
5/18/16, 4:27 PM
#6

Hej!

Äggmjölk räddade mig i början med LCHF! Jag brukade blanda i lite smör och lite kokosolja och ca 1 msk kakao så blev det som varm choklad typ. Smakade inte fett utan gott :) Testa dig fram!

Annons:
Sindri
5/18/16, 5:13 PM
#7

För det första; -Jo, du kan ställa precis vilka frågor som heslt, och hur många som helst. Varför uppfinna hjulet igen - här finns amssor av samlad kunskap. Sen kommer du kanske få olika svar från olika personer, vi är alla olika. Så kan du även hålla alla dina nybörjarfrågor i en och samma tråd, då vet den som svarar mer om dig, och du får lite samlade råd i en enda tråd. Yoghurt, grädde, bär etc hör ju till sånt som man "kan" äta på LCHF. Dock inte alla.Och inte för ofta. Mejeriprodukter kan hindra viktnedgågn för en del. Hermesetas skulle jag aldrig äta, det är någon skum sockerersättare, men kommer inte ihåg vilken. Jag svarade dig i en annan tråd om din aptitlöshet. Ät inte om du inte är hungrig. Du fick kanske ordentlig fart på din fettbrasa och nu tar kroppen från sitt överskott. Det är bättre att äta riktig mat, men lite än att göra smoothies bara för att få ner någonting. Var beredd på att din aptit kan växla under tid. Var också beredd på en del omställningsbesvär. Det finns många gamla trådar här med alla möjliga tips och mycket kunskap. Om du undrar över något kan du använda sökfunktionen och hitta trådar om ditt ämne. Det du inte hittar frågar du om.

NyLCHF63
5/18/16, 6:05 PM
#8

Tack alla för fantastiska svar! Det hjälper så mycket. 

Jag ska prova det där med äggmjölk jag saknar min latte!! Jag åt grädde, fett mjöl, etc innan jag började med LCHF eftersom jag visste att det inte var bra med lätt producter, men åt fortfarande socker, spannmål, potatis etc. Jag har inte haft några andra besvär än att jag började må illa och inte var hungrig. Så jag hoppas du har rätt och kroppen har börjat bränna upp allt fett!! 

Jag trodde jag hade köpt rätt Stevia, men när jag läste noggrannare så stod det att Hermesetas på burken och när Stevian inte smakade så sött som den skulle så visste jag att jag hade blivit 'lurad'. Jag ska köpa Sötströ så fort jag kan.

Om äggmjölken, måste man lägga i någon form av smak i.e. vanilj, kakao etc för att det ska smaka bra med kaffet? Jag gillade min latte utan smak bara mjölk. Kommer not att prova med smak med men vore kul om den smakar bra, varken ägg eller för mycket fett så att jag kan få mitt kaffe igen! :)

Ska hålla mina frågor till denna tråd om jag inte hittar svar någon annanstans.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Margareta
5/18/16, 7:32 PM
#9

Testa att mixa kaffe med smör och ev lite kokosfett, uan ägg. Man måste inte ha ägg i om det är latte du saknar. Jag skrev en fettkaffeskola på min blogg en gång. Skickar med länken. http://www.sunsoft.se/?p=2964

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

NyLCHF63
5/18/16, 8:12 PM
#10

Tack Margareta #9, jag ska kolla på länken. Jag provade fettkaffe och det var inget vidare, det fungerade bättre med fett te, men just nu vänder det sig i magen när jag tänker på det. Jag ska prova äggmjölk ikväll eftersom jag inte åt mig mätt idag, korven var för salt igen… 

Jag letar även efter ett bra och enkelt recept för fettbomber som jag tänkte prova om någon har några bra förslag.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

smurfis
5/22/16, 12:48 PM
#11

Fettkaffe är lite av en vanesak om man är van att dricka sitt kaffe helt svart. Sen får man prova sig fram med mängden smör/kokosfett. Jag kör med osaltat smör och kokosolja utan smak. Ju mindre smör och mer kokosfett desto mer vanligt smakar det tycker jag…. sen måste man ha riktigt starkt kaffe så inte kaffesmaken liksom försvinner 😉

Kokosoljan kan få fart på magen! Sen blir det väldigt mycket fett på en och samma gång om kroppen inte är van. Det kan göra att du blir illamående osv. Så testa hellre då att äta något mer vanligt. Min favorit för tillfället är kesoplättar.

ICA Sötströ är det vi har hemma men jag använder det inte så ofta.

Upp till toppen
Annons: