Annons:
Etikettövrigt
Läst 8656 ggr
maxiq
2016-04-18 10:56

Viktklubb är malliga

Aftonbladets Viktklubb slår sig för bröstet igen:

"År 2003 var Viktklubb.se först ut med svensk viktminskning på webben. Sedan dess har man mottagit flera utmärkelser samt hjälpt sina medlemmar att gå ner hela 934 000 kilo i vikt"

Ja det låter ju jättebra men inte när man längre ner i artikeln läser: "Idag har mer än 500 000 medlemmar provat tjänsten"

Då gör vi lite matematiska beräkningar här då: 934 000/500 000=1,868 kg/person. Är det något att skryta med? För några år sedan låg motsvarande siffra på 2,2 kg/person så det går inte ens åt rätt håll…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
parsley
2016-04-18 11:06
#1

Lika smart som vanligt, Maxiq.  Heja dig!

maxiq
2016-04-18 11:49
#2

Tack! Sedan vet vi inte heller hur många kilo de har gått upp sedan de lämnade Viktklubb 😛


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

hemul
2016-04-18 12:02
#3

Ha ha ha! 😃

AilyAdams
2016-04-21 13:35
#4

Hahaha… Hysteriskt roligt. 😃 👍

 **************************
Heter det De eller Dem?

Ary
2016-04-24 01:04
#5

Ner 2,2 upp 4,0? 😎

Jessthemessi
2016-04-25 22:48
#6

Viktklubb funkade… I tre år… Sen blev jag bulimiker med fruktansvärda sessioner! Jag visste att jag skulle dö i sjukdomen. Testat ALLT men kunde inte sluta. Med blödande hals och blödande näsa låg jag på golvet i badrummet efter 6h hetsätning o kräkning o insåg att jag aldrig skulle kunna sluta, jag skulle dö och lämna mina barn utan mamma. Googlade för miljonte gången på "bulimi" och hamnade här och läste om en tjej som sa att LCHF fungerar… Det gjorde det, jag är fri nu! Aldrig sug, alltid mätt, äter när jag är hungrig och kan sluta när jag är mätt. Äter jag mer så må jag illa. Mitt liv har börjat om och för första gången på mycket länge känner jag LUGN. Så… Viktklubb skapade ett kontrollbehov och ett hetsätningsbegär för mig och förstörde min relation till mat och motion. Nu tränar jag när jag vill, äter när jag är hungrig och fastar nån gång då o då för att det är bekvämt. Utan våg, utan räknande ich utan hets och hunger… Vet ni en annan sak? Jag har gått NER i vikt på LCHF trots att jag vägde 55 till mina 160 när jag startade så väger jag nu 52 :) Detta vet jag pga läkarundersökning, annars väger jag mig inte för det viktiga för mig är att buliminonstret är dött!

Annons:
Zepp
2016-04-25 23:13
#7

#6

Tack för din berättelse!

Men antagligen funkade LCHF för dig iomed att det satte fingret på det som var ditt problem, vad det nu var?

Viktklubb/VV funkar nog bäst för de som lider utav tanklöst ätande.. rätt många som kan lida utav det problemet antar jag och tror sig kunna kontrollera det hela via självdiciplin och kontroll?

Det brukar funka sisådär.. iallafall mentalt?

Fördelen då med LCHF är att det bidrar med lite biokemiska/hormoniella bidrag.. dvs det underlättar viktnedgång via att man inte lika lätt låser in fett i sina depåer!

Jag är helt med på att raljera om andra och då ofta kaloriräknande metoder, speciellt de som varken tar hänsyn till biokemi eller hormoner/aptitreglering!

Grejen är att det är kalorier det handlar om, men då måste man först begripa vad som reglerar intaget och uttaget!

Den andra grejen är att det kan vara lika lätt att hänfalla till att tro på LCHF som en underkur.. det är det inte!

Men just nu så är jag glad för att fungerade för dig.. vilket länder till eftertanke?

Vad var ditt egentliga problem.. var det kalorier, aptitreglering/hormoner eller var det dags att äntligen landa i verkligheten och släppa mentala hangups?

Det är inte för inte som det finns ett syndrom som går under beteckningen CDS!

Dvs Chronic Dieters Syndrome!

Till slut så handlar hela ens liv om kalorier/vikt/mat.. osådant!

Där kan LCHF fungera som en avlastning/brytpunkt, dvs man får lov att äta god mat/man får lov att äta sig mätt/man får lov att äta sådant som man tidigare förbjudit sig.. och att vara mätt/nöjd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jessthemessi
2016-04-27 16:10
#8

Hm… True true, jag håller med. Men för min del hade jag inga problem med maten innan utan började med VK eftersom jag ville ner några kilo. Jag vill inte hänga ut just VK, mer att jag vill belysa att räknande och kontroll ofta ger problem på sikt. Även LCHF kan ge problem såklart genom överdriven kontroll. Så, ville väl mest säga att lchf hjälpte mig och det känns som ett bättre sätt-för mig

Upp till toppen
Annons: