Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9187 ggr
_Fisken
4/17/16, 10:13 AM

Äntligen funnit basingrediensen!

Har hoppat av lågkolhydratkosten förut för jag har inte hittat nog med  alternativa matvaror/frukostar etc.
Har börjat igen för jag mådde så bra av det och härom dagen, i ren desperation då jag var utan förslag till middag, så formade jag tanken "Vad ersätter pastan och passar LCHF?"….Då fick jag en idé och tog jag fram vitkålen och dammade av den. Skar den i små bitar och kokade den med kryddor och stekt lök/svamp. Det var lixom sista chansen den dagen!  Jajamänsan! Det funkade hur bra som helst! Har nu haft den som "basvara" till frukost, lunch o middag. Har på kall Creme Fresch och har då kött, korv etc. som proteinkälla. Det är hur bra som helst.
Lägger man resten i kylskåpet så blir vitkålen inte seg o porös. Den håller spänsten. 
Imorse testade jag med kryddkorv och ketchup. Funkade. Dottern, 11 år, åt också. 

Så nu är jag glad!

Annons:
parsley
4/17/16, 10:38 AM
#1
Zepp
4/17/16, 12:05 PM
#2

Kål på längden och tvären ersätter rätt mycket av sk annan bulkföda!

Rätt många som steker upp strimlad vitkål i stället för pasta.. själv föredrar jag den rå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
4/17/16, 12:19 PM
#3

"Bulkföda" var ett bra samlingsnamn. Alla fattar direkt vad som avses.

Vitkål i ugnen lät ju enkelt. Jag gillar enkelheten! Jag ska också prova att steka upp dessa småbitar av det kokta. Sen göra nån gryta av det jag har hemma. Bära eller brista! Mina barn är mina bödlar! Men duger det inte få de väl göra korv me bröd då…

Zepp
4/17/16, 1:31 PM
#4

Ha.. min mor är nu helt inne på Coleslawe.. hon vill ha det morgon, middag, kväll!

Och vi som brukar åka till Turkiet ibland blir allt vanare vid olika youghurtröror med eller utan grönsaker i.

Strimlad vit och röd kål fanns i princip alltid.

Testa gärna rödkål för variation.. en rödkåls Coleslawe ser rätt kul ut.

Själv äter jag rätt mycket surkål.. man kan göra en Coleslawe på den oxå.

Lättfräs hellre upp färsk strimlad kål.. illafall som ersättning för pasta!

Själv föredrar jag harrikoverts och/eller Shiratakinudlar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

villvaramed
4/18/16, 7:48 AM
#5

vitkålssalld är min bas numera, frukost med lite kokos och diverse från,  komplement till lunchen, kvälssmål med lite kött eller som vid frukost.

Billigt, gott, enkelt, och nu  kommer färsk vitkål som är mycket mjäll och fin i smaken.

Lisabet
4/21/16, 1:20 PM
#6

Hackad vitkål är också min basföda. Men jag har i hackad lök och en liten hackad rödbeta. Det blir så fin färg då.

Jag puttrar allt hacket tills det blir mjukt i en aning vatten,  mycket kokosfett, salt och kryddor - gurkmeja, svartpeppar och cayennepeppar.

Annons:
_Fisken
4/21/16, 8:51 PM
#7

Jag blev glatt överraskade igår då jag skar vitkålen i ganska smala sjok och sen stekte dessa i olja tsm med kryddor. Blev ju hur bra som helst!   :-)

mirai
4/23/16, 11:51 AM
#8

Stekt vitkål med smör o grädde. Oja riktigt gott. Kryddar man sen med örtkryddor som timjan. oregano .basilika, purjolök = rena drömmen.  Varför krångla till det? Vit- o grönkål är basföda. Och att det sen är ljuvligt gott är bara en bonus. Glöm sen inte blomkålen som är super god lagom kokt med SMÖR o kryddor.

KRAM!🌺

_Fisken
4/23/16, 2:19 PM
#9

Ja. Blomkål är också bra. Men lite drygare o bereda. Vitkålen är så bra då man skär av det man behöver för stunden. Sen in i påsen igen och det man skurit av hackar man upp lite o kastar ner i stekpannan + olja o som du säger; kryddor. Jag är så där äckligt lat  och vill göra fort-fort men ändå gott. Sen har jag på några rejäla klickar Creme Fresch som jag också gärna kryddar upp.

Upp till toppen
Annons: