Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 5336 ggr
Inkanyezi
2016-04-13 19:39

Omvärdering av gammal fettstudie

Min nyfikenhet väcktes av en notis i Dagens Nyheter.

När jag följer spåret, hittar jag motsvarande i Dagens Medicin, och där pekar de på den metaanalys som helt omvärderar den tidigare studien.

Och haken ser ut att vara en övertro på att sänka kolesterolet, men det visar sig att dödligheten ökar med sänkt kolesterol. Dessutom finns en reciprocitet mellan kolesterolsänkning och ökad dödlighet:

http://www.bmj.com/content/353/bmj.i1246 > Results The intervention group had significant reduction in serum cholesterol compared with controls (mean change from baseline −13.8% v −1.0%; P<0.001). Kaplan Meier graphs showed no mortality benefit for the intervention group in the full randomized cohort or for any prespecified subgroup. There was a 22% higher risk of death for each 30 mg/dL (0.78 mmol/L) reduction in serum cholesterol in covariate adjusted Cox regression models (hazard ratio 1.22, 95% confidence interval 1.14 to 1.32; P<0.001). There was no evidence of benefit in the intervention group for coronary atherosclerosis or myocardial infarcts. Systematic review identified five randomized controlled trials for inclusion (n=10 808). In meta-analyses, these cholesterol lowering interventions showed no evidence of benefit on mortality from coronary heart disease (1.13, 0.83 to 1.54) or all cause mortality (1.07, 0.90 to 1.27).

Conclusions Available evidence from randomized controlled trials shows that replacement of saturated fat in the diet with linoleic acid effectively lowers serum cholesterol but does not support the hypothesis that this translates to a lower risk of death from coronary heart disease or all causes. Findings from the Minnesota Coronary Experiment add to growing evidence that incomplete publication has contributed to overestimation of the benefits of replacing saturated fat with vegetable oils rich in linoleic acid.

Annons:
Zepp
2016-04-13 22:35
#1

Jaaaa.. sänkt kolesterol skulle i princip bota det mesta.. det har det alldrig gjort!

Hypotesen är därmed fel.

Inte nog med detta.. livet är komplext.. och det samma gäller våra blodvärden av lite olika substanser/submarkörer.

Det har pågått ett tag och lär pågå ytterligare ett tag.. LCHF-rörelsen är bara en del utav detta.

http://www.thenoakesfoundation.org/news/blog/the-low-fat-diet-does-not-prevent-arterial-disease-it-causes-it-prof-noakes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2016-04-13 22:46
#2

Jag tror jag ska käka upp den där osten i alla fall. 🙂

Zepp
2016-04-13 23:05
#3

Bara du inte blir undernärd på kuppen.. du är lixom ingen ungdom lägre!

Iallafall så har du ett via känningar påbrå att lägga till svarta bönor?

Jisses.. hur hamnade vi där/här.. vad gäller kost och vetenskap?

En sak är rätt säker iallafall.. förr eller senare skall vi dö.

Det är för övrigt rätt kul att tortera gamla data från studier.. tex statinstudier, man kan få 4 extra dagar att leva om man tar statiner.

Lite olika beroende på vilka andra livsstilsrisker man dras med.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Leramani
2016-04-14 10:18
#4

DEt är inget kul med såna där artiklar som kommer direktdikterade från sockerindustrin och har tvättats av i en myndighetsansluten konsultgrupp och sen får en "etablerad" stämpel,  som skrämmer upp folk med direkta lögner.

De Lapsus Resurgam

Layza
2016-04-14 10:52
#5

De skrämdes lite i Vetenskapens Värld häromkvällen, via Michael Mosley, såg ni det?

Leramani
2016-04-14 11:16
#6

ja.  Han har varit fel ute ett antal gånger.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Upp till toppen
Annons: