Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 10912 ggr
Amify
4/8/16, 12:57 PM

Artikel i DN

Annons:
Zepp
4/8/16, 1:46 PM
#1

Jo det förefaller pågå någon form av kampanj mot LCHF.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AilyAdams
4/8/16, 3:22 PM
#2

Samtidigt är det tragiskt att det finns några få som känner behov av att hota forskare och  kritiker. Det är en sak att försöka föra en diskussion på saknivå, en helt annan att göra personangrepp.

Det är okej att tycka eller inte tycka vad man vill om LCHF, men att angripa personer, som inte tycker som jag, personligt är inte rätt väg att gå.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Zepp
4/8/16, 3:25 PM
#3

Grejen är väl att just det är påhittat samma som det där fallet med artikeln i Diabetolognytt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

parsley
4/8/16, 6:03 PM
#4

Finns hotet eller den person som hotar i verkligheten eller är det massmedia som skapat hotbilden? Går det att hitta hotet på nätet? Har personen som blivit hotat polisanmält?

Inkanyezi
4/8/16, 6:10 PM
#5

Jag undrar verkligen var de hittar de där "extrema LCHF-förespråkarna" som dödshotar dem. Eftersom inga hårda fakta har lagts fram gissar jag att det snarare handlar om ett sätt att driva en kampanj mot högfettskost, vilket vi ju har sett ganska länge nu.

Och att Claude Marcus stympar barn är väl inget nytt? Han har ju i alla fall enligt uppgifter vi har fått tidigare förespråkat magoperationer och om jag fattade rätt har ett sådant forskningsprojekt startats. Jag har inte hört så mycket mer om det på ett par år, men att GBP är en form av stympning är väl alldeles klart?

Tål han inte kritik? Ska man bara nicka och tacka när han efter decennier av misslyckanden med att få barnen smalare sätter kniven i dem för att hindra att maten de stoppar i sig tas upp? Jag tycker att det är helt okej att kritisera experiment på barn, både de tidigare och de som innefattar operation.

Har vi ännu sett någon utvärdering av studien som skulle göras med fetmaoperationer på barn?

Jag går närmast på Zepps linje här. Dödshoten är nog påhittade för att skapa rubriker. 

Vad är förresten bakgrunden till att Claude Marcus anses vara expert?

Zepp
4/8/16, 6:22 PM
#6

Eh, tror det handlar om Guilty by association?

Dvs.. var finner man de flesta LCHF-förespråkare?

Dels här, dels på Kostdoktorns forum och på Annika Dahlkvists blogg!

Grejen är väl att inga hot har framförts.. utan att de är lika fikitiva som fallet i Diabetolognytt?

Sen så tror jag det mer handlar om massmedia.. dvs de skriver så att det säljer.

För det första.. senast jag kollade på Kostdoktorns sida så ingick inte tårta, bakelser, bullar och godis i LCHF.

För det var det som studien handlade om.. dvs folk som äter skräpmat.. inte äter riktig mat.. hur svårt är det att begripa att folk som inte äter riktig mat får problem.. om inte så när de blir äldre?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Kvothe
4/9/16, 9:03 AM
#7

Ser nu att det inte är samma artikel utan en sorts uppföljare till den som jag referar till här nedan. Fortfarande samma agenda, men olika artiklar. --------------------------------------- Såg denna motsvarande artikeln på den statliga finska nyhetssidan. http://svenska.yle.fi/artikel/2016/04/07/vaktare-maste-narvara-vid-disputation-om-risker-med-fett-i-kosten Googlade lite och hittade följande diskussion på kostdoktorns forum som passar in på några av punkterna. Däremot inga hotbilder. http://forum.kostdoktorn.se/topic/7954-äldre-som-äter-lchf-blir-undernärda-enligt-publikation-fraan-uppsala-universitet/ Så inga hot, ingen polisanmälan, endast en ynklig människa som ville ha sina 5 minuter i rampljuset då hon skulle hålla sin disputation. En liten lögn om hot gör ju ingen skillnad heller då hela doktorsavhandling är av samma skrot och korn. Men ett välbetalt jobb lär hon nog få ändå av ex. Unilever, coca-cola, Monsanto eller de andra små bolagen som fabricerar studier i sin favör. Hon har ju ändå bevisat att världspressen följt hennes pipa, utan den minsta källkontroll. Så dylika publiceringar fortsätter nog.

Amify
4/9/16, 9:45 AM
#8

#6 Det finns en del facebook-grupper också som ventilerar LCHF-kosthållning och delar recept men jag antar att man måste vara medlem för att kunna läsa inläggen där.

Inkanyezi
4/9/16, 11:26 AM
#9

Jag har inte hunnit igenom avhandlingen ännu, bara läst sammandraget, och jag tycker att det ser ut som om det kan finnas en hel del frågor som dyker upp när det gäller metod och slutsatser. Avhandlingen finns på:
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:876410/FULLTEXT01.pdf

Och det första som jag kommer att tänka på är den här artikeln i DN.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/studier-i-rent-nonsens/

Men läser jag lite längre ser jag bättre vad hennes forskning handlar om, och det finns alldeles säkert mycket där som är tänkvärt, särskilt för den målgrupp hon riktar sig mot. Det handlar om patienter intagna på sjukhus, deras risk att bli undernärda och hur det relateras till dödsfall.

Jag ska försöka läsa avhandlingen i lugn och ro för att se vad man kan dra ut ur den i generella termer, men jag tror att det är viktigt att veta att det inte handlar om en undersökning av den allmänna populationen, utan om äldre patienter intagna på sjukhus, och om deras risk att bli undernärda.

Och Sveriges Radios rubrik faller platt när man har kommit in i texten. Hon har inte forskat i LCHF, så som SR antyder i sin starkt vinklade rubrik:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6405808

Bobbymilu
4/9/16, 12:30 PM
#10

för 8 ar sedan fick jag hjärtinfarkt och blev inlagd pa Karlstad lasarett. Där jobbade Anreas Enfeldt, Kostdoktorn och eftersom jag flyttat till Sverige med hjälp av LCHF, hade astma och eksem innan jag började med LCHF, detta när dr Annika Dahlqvist  började bli känd och jag läste allt som fanns, blev bättre och kunde vara i Sverige utan problem. Dr Andreas konstaterade att det inte behövdes ballongsprängning eftersom jag hade utmärkt hälsa. Infarkten berodde pa stress.  I cafeterian pa lasarettet var det helt uteslutet att äta  sunt och pa avdelningen kunde man inte beställa mat som passade mig. Jag vet ju inte hur det är nu, men det är manga orsaker till att man inte vill förlora intäckter och att folk kan bli friska genom att äta bra och rätt.

Zepp
4/9/16, 12:30 PM
#11

#9

Läste abstraktet.. och egentligen har jag inte så mycket emot hennes slutsatser där det framgår att folk som föredrar tårta, bullar, godis, gofika med doppa äter undermålig kost.. och att sådant kan få konsekvenser senare i livet.. speciellt när man blir äldre och fortsätter att äta junkfood!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
4/9/16, 12:32 PM
#12

Nu har jag skummat hela och läst igenom delar av den lite djupare, och den första reaktionen i inlägg #9 visar sig komma på skam. Hennes avhandling ser faktiskt ut att vara väldigt välgjord, och hon påpekar upprepat att det saknas metoder, vilket tyder på ett självkritiskt förhållningssätt.

Kanske det bör nämnas att när jag i #9 anger sammandraget, avser det inledningens "Abstract" - mot slutet finns en avdelning på svenska där det anges Sammandrag. Det var alltså inte den sista jag läste, utan den första - Abstract.

Inte i någon del av avhandlingen hittar jag några spår av att LCHF skulle ha utvärderats. I den del där fettkvalité och intag refereras hittar hon ett samband mellan intag av mättat fett och risk för undernäring; märk väl, det handlar främst om patienter intagna på sjukhus. Det är alltså inte en screening av den allmänna populationen, och LCHF är inte omnämnt. På sidan 40 finns ett intressant stapeldiagram, som visar näringsförhållandena mellan intagna och personer som bor hemma respektive i "nursing home", och deras respektive risk för undernäring. (Genom hela avhandlingens engelska del håller hon sig till termen malnutrition, inte under-nutrition.)

Hon påvisar faktorer som pekar mot risk för undernäring, där kriterierna handlar om screening enligt olika alternativ.

Enligt pressen avlöpte dissertationen utan incidenter, och jag är väldigt frågande inför pressens vinkling med dödshot, vilket jag gärna skulle vilja se konkreta exempel på. Jag utgår ifrån att det kan vara möjligt att få dem från Lisa Söderström själv, men tänker mig att man bör framställa frågan på ett vettigt sätt, inte alltför provokativt.

Det kan ju faktiskt finnas någon idiot därute som har dödshotat henne.

Inkanyezi
4/10/16, 4:14 PM
#13

#11 av: Zepp  Jag hittar egentligen inte mycket som pekar mot gofika och bullar, annat än att kakor tydligen har en hög andel mättat fett, dock inte lika hög som ost. Men slutsatsen som möjligen är överraskande är att en hög andel fett i dieten för underviktiga tio år tidigare korrelerar till risk för undernäring. Hur hon har kommit fram till det framgår inte av den här avhandlingen, utan man måste gå in i den studie hon hänvisar till för att se hur man har utvärderat andelen fett i kosten (Studie II). 

Det enda jag hittar här är på sidan 43 som jag inte kan tolka, eftersom det inte finns någon förklaring till vad de olika värdena betyder. Det kan finnas en förklaring i studie II, men i avhandlingen är det bara en tabell, som inte anger vad respektive procenttal egentligen hänvisar till. 

Hursomhelst anges i sista stycket av den avdelningen, sid 43 innan studie III, att det fanns en dosrelation mellan intag av mättade och enkelomättade fetter och risk för undernäring tio år senare för individer med BMI 25 eller lägre. Samtidigt påpekar hon att för dem som har högre BMI än 25 ser man ingen ökad risk för undernäring med avseende på fetterna i kosten.

Jag uppfattar styckena om fett i kosten som en aning tunna, men att hon i alla fall har sett ett samband mellan lågt BMI och risk för undernäring, men jag fattar inte hur hon relaterar det till intaget av fett i kosten tio år tidigare. Det kanske klarnar om man läser studie II.

Det finns överhuvudtaget ingenting i avhandlingen om LCHF som kosthåll, och följaktligen inte heller någon kritik av LCHF. Det enda är antydan om att andelen mättat fett i kosten har positiv korrelation till risken för undernäring och alla dödsorsaker för individer som har BMI 25 eller lägre. Och om det är korrekt är det ju intressant, eftersom det är ett klart konstaterande att den som är lite tjock har större chans att överleva en sjukhusvistelse.

Undernäring hade en korrelation med dödsfall av alla kategorier, varav egentligen bara ett fåtal utmärkte sig med lite högre siffror än andra, ingen av dem tydligt eller implicit relaterad till kosten.

Annons:
Inkanyezi
4/11/16, 12:52 AM
#14

Och så har jag hittat det!

Inte så att jag direkt tänker göra en pudel, för det behövs inte, men nu hittade jag det där med tårta och bullar. Det var ju inte omnämnt i länkarna som har förekommit här, och inte heller i Lisas avhandling. Jag gissar att det kan finnas i de där studierna som hon har gjort tidigare, och som jag inte har läst.

Det jag hittade var VLT, där jag hittar det här citatet:
"– Det vi har spekulerat i är att de har ätit feta livsmedel som inte varit så näringsrika. Man ska ju äta olja, kyckling och nötter men det var inte sådana livsmedel som man ätit utan det var mer tårtor, kakor och grädde, säger Lisa Söderström."

Och det är ju inte LCHF ens med en mycket lång pinne. 

Artikeln inleds med orden:
"En ny studie från Centrum för klinisk forskning i Västerås visar alltså ett tydligt samband mellan fet mat och undernäring."

Om jag fortsätter leta, kanske jag hittar den där Studie II som det handlar om, men frågan är om det är särskilt intressant. I den här polemiken gör man alltså inte skillnad på mat och tårta. Näringsbristen uppstår alltså hos folk som till stor del får sitt energibehov tillgodosett från söta bakverk. Den som är van att leva på kaffe och bullar och är normal- eller underviktig, löper risk att drabbas av näringsbrist (jag ändrar det där med undernäring till näringsbrist, som stämmer bättre med Lisa Söderströms engelska term malnutrition).

Hur det här skulle kunna kopplas ihop med LCHF är synnerligen oklart, och har kanske inte så mycket med fettkvalité att göra. Innehåller de söta bakverken möjligen någonting mer än mättat fett?

Lisa är tämligen klar när hon påpekar det jag redan har upptäckt:
"Men när forskaren och numera doktorn i medicinsk vetenskap Lisa Söderström skulle disputera på sin avhandling i slutet av februari fick hon arga mejl och ilskna kommentarer på nätet.

_– Många var LCHF-förespråkare som inte ens läst avhandlingen. De hade fått det till att jag studerat äldre som ätit LCHF och det har vi alltså inte gjort, säger Lisa Söderström."
_http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3738956-vaktare-kallades-in-efter-hatska-pahopp-pa-forskare-i-vasteras

Så svaret på mina undringar kanske ligger i Studie II:
_Söderström L, Rosenblad A, Adolfsson ET, Wolk A, Håkansson N, Bergkvist L. (2015). A high energy intake from dietary fat among middle-aged and older adults is associated with increased risk of malnutrition 10 years later.
British Journal of Nutrition, 114(6): 915–923. doi:10.1017/S0007114515002317
_

Och likt den anekdotiska biffen tog den en stund att hitta, där den hade gömt sig under ett salladsblad:
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=9940339&fileId=S0007114515002317

Jag har inte läst den än, men jag har i alla fall hittat den. :-)
Dessvärre har jag inte råd att hämta den för trettio pund, men den kanske finns tillgänglig på annat sätt?

Zepp
4/11/16, 1:29 AM
#15

Fet mat?

"Är du medelålders och har en fäbless för tårtor, kakor och grädde? Då riskerar du att bli undernärd på äldre dar, enligt ny Västerås-finansierad forskning."

"En ny studie från Centrum för klinisk forskning i Västerås visar alltså ett tydligt samband mellan fet mat och undernäring."

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3612942-forskare-fet-i-maten-leder-till-undernaring

😮😕🤪

Såå.. problematiken ligger nog främst här;

"Findings: The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats. Processed foods should be the target of public health advice but not natural fats, in which the UK diet is deficient. With reference to the macro and micro nutrient composition of meat, fish, eggs, and dairy foods the article demonstrates that dietary trials cannot change one type of fat for another in a controlled study. Interpretation: The evidence suggests that processed food is strongly associated with the increase in obesity, diabetes, CHD, and other modern illness in our society. The macro and micro nutrients found in meat, fish, eggs and dairy products, are vital for human health and consumption of these nutritious foods should be encouraged."

http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741

Grejen är att mat/föda som de flesta med fullt förstånd skulle beteckna såsom främst snabba kolhydrater karakteriseras såsom mättat fett.. och annat fett!

I ledande studier om kost och hälsa!

Det är nog få som inte håller med om att tårta, bakelser och bullar främst är snabba kolhydrater och är rätt näringslösa.. förutom i studier om kost och hälsa!

En helt annan grej.. men väl så viktig och som rätt många kunniga inom näringslära borde hålla med om.. är att det är en himelsvid skillnad mellan tårta/bakelser och kottlett/biff/ägg!

Det är de förra man kan/bör undvika samt inmundiga det senare. samt annan "riktig mat"

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
4/11/16, 1:41 AM
#16

Mera.. det finns rätt gott om kortslutningar ute på nätet!

"Störst risk för framtida undernäring ger fet ost, smör till bröd, fet grädde bullar och kakor. Det kan bero på att den typen av kost är rätt så näringsfattig."

"– Dessa resultat är även aktuella med tanke på de fettrika dieter, exempelvis låg-kolhydrat, hög-fett, LCHF, som har blivit alltmer populär som viktminskningsmetod, men där ännu inga långsiktiga vetenskapliga studier finns som visar på konsekvenserna av dem, säger Lisa Söderström."

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/fet-mat-nu-kan-gora-dig-undernard-pa-aldre-dagar

Har Lisa Söderström sagt.. enligt denna källa.. f*n vet om ens det är sant?

Senast jag kollade på Kostdoktorns sida så ingick varken tårta eller bakelser i LCHF?

Checka den här bilden, jag är gammal och ser rätt dåligt!

LCHF-mat

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
4/11/16, 1:50 AM
#17

Dessutom så tror jag att det var i denna tråden som "dödshoten" framfördes!

http://forum.kostdoktorn.se/topic/7954-%C3%A4ldre-som-%C3%A4ter-lchf-blir-undern%C3%A4rda-enligt-publikation-fraan-uppsala-universitet/

Trollgråt tror jag snarare det handlar om.. och att garantera en tjänst hos Pfiser livstilsmottagning?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
4/11/16, 8:18 AM
#18

Ja alltså, jag har en bekännelse att göra.

Jag äter faktiskt fet ost. Jag hade ingen aning om att den var så näringsfattig att jag löper risk för undernäring.

För inte så länge sedan köpte jag en hel Kvibille Whiskycheddar, invaxad. Jag gjorde det för att min fru gillar den, och Willys hade satt halva priset på den, så att jag fick den billigt. Så jag har drygt tre kilo helfet ost hemma.

Ärligt, jag visste inte att det blir risk för undernäring.

Så jag tror att den här avhandlingen kan vara bra, en ögonöppnare, så att jag vet vad jag ska undvika i livsmedelsaffären.

Men det står faktiskt inte någonstans i den vad jag borde äta…

odezza
4/12/16, 4:44 PM
#19

Och jag som var både underviktig och medelålders när jag började med LCHF i början av juli 2006. Kommer jag att dö av undernäring i början av juli 2016? Jag skulle så gärna vilja vara med på min syster bröllop, som planeras till den sista juli.

(obs: kraftig ironi!)

"still lost in space and time"

Inkanyezi
4/12/16, 10:16 PM
#20

Man får väl vara nöjd med att få vara med på sin egen begravning?

(ironi med sarkasm)

Annons:
Inkanyezi
4/13/16, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag ser nu att cheddarn är knappt tre kilo, när jag skannade etiketten på den. Den ser inte väldigt näringsfattig ut på deklarationen, och tillsammans med en del annan mat tror jag nog att den går an. Jag oroar mig inte nämnvärt för att bli undernärd, men jag har faktiskt slutat äta LCHF.

Jag äter en hel del rotfrukter, som palsternacka, selleri, morot, och jag har också en del potatis i dieten. Emellanåt äter jag bröd, vanligt knäckebröd, och så Fazer Pörtebröd. Inga jättemängder, tur att det håller sig länge.

Anledningen till att den var prissänkt var att den hade "bäst före-datum", men den var oöppnad, och som jag ser det kan man spara en väl invaxad ost som förvaras i rätt temperatur åtminstone ett år till när den är lagrad i sex månader.

_Fisken
4/13/16, 4:35 PM
#22

Den blir väl bara bättre om den lagras lite extra? Kompisen lagrar vanlig hushållsost flera månader bara för den ska få en extra "sting" som han säger…

Inkanyezi
4/18/16, 9:02 AM
#23

#22 Det kan ligga något i det. Jag ångrar lite att jag inte köpte båda när jag hade chansen, eftersom den här är så god att den knappast hinner lagras mer. Jag har så klart öppnat den, så det blir ingen mer lagring, men jag hade gärna haft en till, för den här är snart slut.

Artikeln i VLT som Zepp tipsade om lite längre upp här säger faktiskt en hel del om vad undernärda äldre på äldreboende och sjukhus får att äta. Jag tror inte att jag kommer att hamna på något sådant boende, så jag är nog utanför riskzonen för tårta och bullar i större mängd. Visserligen fick jag för några dagar sedan en tårta av en granne, men det händer inte särskilt ofta. Jag tror till och med att jag kan käka upp lite av den utan att drabbas av akut näringsbrist.

Och jag saxar lite godbitar ur den där artikeln här:
"Söderström undersökte 1 171 äldre personer som togs in på Västmanlands sjukhus under en 15-månadersperiod. Genom att förutom sin egen undersökning använda sig av i Västmanland tidigare genomförda studier kunde Söderström dra slutsatsen att en majoritet av de som tidigare i livet ätit mycket mättat och enkelomättat fett var undernärda eller riskerade att bli det.

– Det vi har spekulerat i är att de har ätit feta livsmedel som inte varit så näringsrika. Man ska ju äta olja, kyckling och nötter men det var inte sådana livsmedel som man ätit utan det var mer tårtor, kakor och grädde, säger Lisa Söderström.

– Mina slutsatser ligger egentligen i linje med de nuvarande kostråden. Risken för undernäring minskar om man begränsar intaget av mättat fett. Man ska äta livsmedel som innehåller omättat fett, säger Lisa Söderström.

_För äldre som bor på särskilt boende, till exempel ålderdomshem, där många är undernärda, är det dock motsatt kostråd som gäller. De ska i stället se till att få i sig ett högt intag av fett, enligt Lisa Söderström."
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3612942-forskare-fet-i-maten-leder-till-undernaring
_

Inkanyezi
4/19/16, 11:47 AM
#24

Jag har grävt och grävt, och långt om länge hittar jag också Nyhetsmorgon på TV4 dagen efter den där artikeln. Det intressantaste här är kanske att det här kommer ungefär en och en halv månad efter disputationen, som avlöpte utan vare sig hot eller incidenter.

Lisa Söderström har alltså vid något tillfälle nämnt LCHF, som hon inte har studerat och tydligen inte heller vet vad det är, utan hon har doktorerat på undernäring hos äldre som tas in på sjukhus. Det har diskuterats på Annika Dahlqvists sida utan att några hot har förts fram, och det tycks inte finnas någon som helst substans i de påstådda hoten.

Den som utöver Lisa Söderström intervjuas av TV4 är Mai-Lis Hellenius, och här är det ganska intressant att se att TV4 fejkar intervjun genom att klippa ihop den, medan de låtsas att de har Hellenius på telefon.
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/forskare-hotades-av-lchf-fanatiker-3335693

Helt klart handlar det alltså om en kampanj för att smutskasta LCHF, men det är svårt att se vem som initierar den, även om man kan se ganska tydligt vilka som driver den. Målet är så klart att få fler tittare till kanalen och fler läsare av slaskpressen som ägnar sig åt det här. Att medierna smutskastar en syndabock är så klart legio, och som Andreas säger, vi har kommit in i fasen att de försöker bekämpa oss. (Först ignorerar de dig, sedan skrattar de åt dig, sedan bekämpar de dig, därefter vinner du.)

Lisa fick sina fem minuter i rampljuset.

Zepp
4/19/16, 9:06 PM
#25

Trollgråt säger jag ju!

När trollen utsätts för dagsljus så spricker de.. och då gråter de!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: