Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Brödcravings - riktigt jobbigt!

2016-04-06 18:54 #0 av: Fialotta333

Har nu hoppat fram och tillbaka mellan varierad kost och LCHF (ca 20-40 g kh/dag) sedan i januari. Jag har ett enda MEGA-problem och det är bröd. Allt annat kan jag avstå utan att tänka så mycket på det, men bröd... Jag äter det som jag kan tänka mig en alkoholist häller i sig alkohol när den äntligen får tillgång. Och sen kan jag såklart inte sluta - det känns inte normalt!

Detta är ett jättebekymmer på riktigt, det är det som förstör mina intentioner att äta LCHF för mig gång på gång. Bröd, kex, skorpor, vad som helst med mjöl, helst vitt mjöl. Jag kan starta dagen bra med ostrulle med skinka och smör och kaffe med äggmjölk, fortsätta med lunch i restaurangen och utesluta ris, pasta och potatis och äta grönt istället. MEN när jag kommer hem är jag så sjukt sugen så jag trycker i mig det jag hittar i brödväg. Suck. Att ta bort sådant funkar inte då vi har hemmaboende vuxna barn som är allätare.  Har delat upp både kyl och skafferilådor så jag ska slippa frestas, men det hjälper inte. Har bakat säkert 10-15 olika LCHFbröd men tycker alla är lika äckliga. De går helt enkelt inte att äta. Som blöta svampar som smakar fiberhusk, huuu! 

Vad kan jag göra för att komma över det här?? Vill så gärna att det ska funka utan bröd ju!

Anmäl
2016-04-06 19:00 #1 av: parsley

Man kan vara brödberoende, precis som man kan vara sockerberoende eller beroende av alkohol, precis som du säger.  Gluten påverkar hjärnans belöningssystem. 

Bitten Jonsson har skrivit en bok som heter "Sockerbomben i din hjärna". Tankarna kan även tillämpas på brödberoende. My Westerdahl, LCHF-ingenjören, bloggar om sockerberoende och har man ska hantera det.

Äter du tillräckligt till frukost och lunch eller trillar du dit på bröd för att du egentligen är hungrig? Kan det hjälpa en bit på väg att äta mer till frukost och lunch och kanske ha något mellanmål också?

Anmäl
2016-04-06 19:45 #2 av: Fialotta333

Ja det känns verkligen som ett beroende - värre än godis! Jag är GBP-opererad så jag kan inte äta så mycket vid varje tillfälle - mellis behövs minst tre gånger/dag och det är jättesvårt att fixa varierande mellis när man inte ska äta brödprodukter. Är ganska less på ost- och skinkrullar eller yoghurt. Så himla gott och enkelt med en falu rågrut med skinka... Ledsen

Anmäl
2016-04-06 21:59 #3 av: Zepp

Du är iallafall medveten om var ditt problem ligger?

Samma som dig.. alla brödsubstitut smakar antingen ägg eller äckelpäckel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-04-07 13:56 #4 av: Minska kolhydrater

Jag brukar knapra på lite nötter när jag nån gång får sug efter bröd.

Anmäl
2016-04-08 13:49 #5 av: sussie

Äntligen en till, bröd sånt där riktigt gott med hård skorpa och segt gott innehåll med stora härliga luftblåsor alltså stenugnsbakat surdegsbröd eller baguette. INGENTING slår det. Åt relativt strikt LCHF i några år först sen lite mer moderat men de två senaste åren är körda mycket beroende på att jag saknar bröd och faller dit på det. Jag tycker det finns helt ok lchf bröd men det är inte i närheten av det jag vill ha och har efterlyst. De saker man saknar går inte att ersätta med LCHF påhitt som pasta och potatisgratäng tex det gäller att gilla läget strikt LCHF eller att vara moderat ibland om man klarar det utan att bli sjuk eller få sug.

Anmäl
2016-04-08 14:49 #6 av: LaRose

5# Hej Sussie! Jag har samma problem som du. Har aldrig hittat något substitut som är mer än på sin höjd ätbart.  Skulle du vilja dela med dig av ett recept på LCHF-bröd som är "helt ok"? Skulle vara sååå tacksam!

Anmäl
2016-04-08 15:24 #7 av: Zepp

http://www.dietdoctor.com/low-carb/recipes/best-low-carb-bread-recipes

Anmäl
2016-04-09 21:37 #8 av: peoy

Det här gjorde jag sist, bara för att testa..  Borde inte vara för äggigt för de flesta (1 ägg på 4-5 mackor), blir inte svindyrt att göra då det innehåller pofiber istället för mandelmjöl som några dessutom får vissa reaktioner av. Liten mängd fiberhusk, som jag i min variant minskat ner lite till (2 tsk istället för 1 msk)

Smaken påminner om Scones, och i LCHF-världen kallas dom för "Pones"

"mjölblandning"
3 dl pofiber
2 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 krm salt

blanda ihop:
250g kvarg "kesella" eller turkisk yoghurt eller filmjölk, eller inget alls (anpassa med mer grädde om det behövs)
1 ägg
blanda sen ner
50g smält smör
0,5-1dl grädde

Blanda sen ner "mjölblandningen" och låt svälla 15 min. Forma till lagom stora bollar eller platta bollar och grädda 15-20 min i 200 grader

e/100g
328 kcal
Protein: 8,5g
Kolhydrater: 6,7g
Fett: 28,0g

e/st (beräknat på 5st, strax över 80g/st färdig vikt, runt 100g/st före gräddning)
269 kcal
Protein: 7g
Kolhydrater: 5,5g
Fett: 23g

Anmäl
2016-04-09 21:48 #9 av: peoy

Otestat, men kan vara värt att prova..
1 ounce = 2 msk, resten var väl självförklarande..

Från "The Recipe for Living Without Disease", Aajonus Vonderplanitz)

(p 33)
NUTS, when eaten plain and/or in quantity and/or too often, cause carbohydrate toxicity. Raw nuts contain enzyme inhibitors that prevent proper protein digestion and cause mineral loss. I created the NUT FORMULA that neutralizes the enzyme inhibitors in nuts. The Nut Formula should be eaten only once or twice a week to satisfy needs and eliminate cravings for breads, pastas, cakes, donuts, rice, etc. It helps harness and detoxify neurological toxins. If consumed more often, especially two days in a row, it can cause neurological detoxification that will interfere with sleep between 12:30 and 5:30 A.M. Eating nuts that are not in combination with all of the foods in the Nut Formula, often interferes with protein-digestion of any food consumed 8 hours after eating nuts. That can make sleep at certain hours difficult.
See Nut Formula, page 117, to learn the foods to combine with raw nuts so that they help create health rather than interfere with health.

Nut Butter/Nut Formula (p 117)
1 to 2 Servings

2 to 4 ounces raw pecans or walnuts, pine or hazel nuts,
sunflower or pumpkin seeds, or peanuts
4 to 8 tablespoons unsalted raw butter
1 to 2 raw egg
1½ to 2 tablespoon unheated honey
Blenderize nuts in an 8- or 12-ounces jar on high speed until
they are flour. Add remaining ingredients and stir. Blenderize on
medium speed for 20-25 seconds, until smooth.
ALTERNATIVE: Substitute coconut cream for butter.

Anmäl
2016-04-09 22:53 #10 av: LaRose

Tack Zepp och Peoy. Ska testa!

Anmäl
2016-04-10 09:27 #11 av: Siggebus

Jag kan inte hantera NÅGOT bröd alls - inte ens det bästa av alla bra lchf bröd.
Tror det har med mitt störda "ätminne" från innan min lchf-tid när jag fullkomligt vräkte i mig mackor varje dag.
Jag har bakat både bröd och bullar enligt lchf-konstens alla regler och allt hade väl varit okej om jag kunnat behärska mig men i stället för att enligt planen ta fram liiiite i taget ur frysen då och då så antingen lät jag bli att frysa in och frossade omedelbart eller så tog jag fram alldeles för mycket och frossade. Tyst
Så nu skiter jag i allt vad bröd heter - det är tydligen någon som tar över min förnuft totalt. Förskräckt

Anmäl
2016-04-10 15:09 #12 av: LaRose

Hmm, tack för ditt inlägg, Siggebus! Jag misstänker att det skulle kunna bli så för mig också. Om jag tyckte att LCHF-brödet blev GOTT... Är dock fortfarande alltför nyfiken för att inte prova några recept till. Jag lär märka omgående om jag ska avstå helt.

Anmäl
2016-04-10 18:15 #13 av: _Fisken

Jag sitter och funderar på vad  Siggebus (#11) gjort. Att helt enkelt bröd-vägra! Men då kommer jag alltid till dilemmat - vad käka när det är bråttom och det ska vara behändigt? Det funkar ju inte att ta fram mixern och dona då.

Nu har jag fått tips om nån Chia-pudding men vet ej hur det är med kolydraterna..

Recept på chiapudding:
1 portion
2 msk chiafrön
2 dl cocos mjölk
(1 liten tsk vaniljpulver)

Anmäl
2016-04-10 22:16 #14 av: GoForIt

Det där med bröd är verkligen knepigt. Identifierar mig med dig Siggebus och andra som tvingas konstatera att vi inte tål det helt enkelt( då menar jag inte allergi etc) utan att relationen med bröd helt enkelt är totalt störd. Jag äter normalt en lchf med ca 20-40 g kh och mår toppen så. Men då och då tar suget efter giftet över och det är som alla ni vet extremt tufft att stå emot när beroendehjärnan vaknat till. Mot allt förnuft, med förstoppning som brev på posten, ryggont, svullnad mm, ja ni vet ju... I mitt fall handlar det i regel om ett par dygn av banan sedan krävs avgiftning med strikt diet och 5:2 för att få eländet ur kroppen. Så j....a onödigt.

Anmäl
2016-04-11 07:27 #15 av: Siggebus

Jag har inte det där dilemmat längre med att jag MÅSTE ha tag i något att stoppa i mig och att det är bråttom så för mig är det inget problem tack och lov. Glad
Jag har på något sätt kommit till ro i kroppen - äter "bara" lunch och kvällsmat och blir inte så där avgrunds-hungrig längre. Jag känner hunger men det är bara en liten svag kurrande påminnelse om att det kanske börjar bli dags för en måltid ....någon gång....om ett tag....eller nåt? Skrattar
Men jag har ätit så här nu i snart 7 år.
I början var jag mer beroende av att stoppa i mig något mellanmål och då tog jag till antingen bara en ostskiva med bregott på ihoprullad till en rulle eller så gjorde jag "mackor" med ett salladsblad med bregott och pålägg som ost och en gurkskiva etc.
Baby Bell-ost och ölkorv är ju också gammalt och beprövat Glad

Anmäl
2016-04-11 15:34 #16 av: sussie

#6 Hej La Rose

Bättre sent än aldrig, mumsigt LCHF bröd på kokaihop är det jag tycker är ok däremot tar jag nöt och mandelmjöl och mixar inget brukar tillsätta valnötter och till jul har jag haft i fikon inte så lchf men gott!

Det finns ett foccacia bröd som också är helt ok där är tricket att vispa äggen lääänge så där 5-6 minuter.

Lycka till!

Anmäl
2016-04-11 16:24 #17 av: parsley

# 13 Jag testade att lägga in receptet på chiapuddig i kostbevakningen.se och chiafröna ger 1 kolhydrat och kokosmjölken 5 kolhydrater , så totalt 6 gram kolhydrater för en portion. Ev ger vaniljpulvret någon kolhydrat också, men enligt kostbevakningen ger det 2 gram fiber och inga kolhydrater. 

Anmäl
2016-04-11 17:10 #18 av: _Fisken

Det lät ju lovande! Jag ska verkligen testa det. 

Anmäl
2016-04-11 17:22 #19 av: _Fisken

Lägg gärna in 200gr kokt vitkål (makaroner-ersättning) med kryddor och mejram samt 100gr blandfärs och se vad det får för kh. Tack.

Jag hade lite middagsbekymmer idag o testade att koka välhackad vitkål (typ 1x1 cm bitar) som ersättning för pasta. Kastade i lite lök o sånt också. Paprika åkte i å. Blev ju faktiskt mkt bra! Strödde över stekt blandfärs (kryddad givetvis).

Anmäl
2016-04-12 10:26 #20 av: Fialotta333

#8 peoy - testar just nu receptet på pones, de står i ugnen och det doftar gott. Strödde över lite flingsalt och riven västerbotten innan gräddning, så får vi se hur det smakar :)

Anmäl
2016-04-12 11:07 #21 av: Fialotta333

Sådärja! Då var pones:en klara och avsmakade - fungerar faktiskt som macka. Dock uteslöt jag fiberhusken då jag inte kan med smaken och så bytte jag ut 1/2 av pofibret mot fibrex.

Det var helt ok smak, men de är lite sköra, antar att bindemedlet från husken saknas. Men som sagt - gott!

Tänker mig att man kan ha in hackade soltorkade tomater, oliver, riven ost, oregano... Tja lite vad som helst för att variera smaken.

Tack peoy!

Anmäl
2016-04-12 20:07 #22 av: Zepp

Jisses.. skall det vara äkta hard core LCHF  så skall de smaka vetexduk!

Dvs de skall inget vara att längta efter.. hur mycket cravings man än har!

Anmäl
2016-04-13 08:41 #23 av: peoy

Fiberhusk i den mängd jag justerat till märks inget alls på smaken.. jag gjorde misstaget och följde recept strikt i början, och märkte då av den beska smaken från husket, så om dom blev lite smuliga så är det för att fiberhusket behövs för att få dom att hålla ihop bättre.

Finns också nåt annat recept på Pones som innehåller ca 1 ägg/kaka, testade det samtidigt för att jämföra, men jag tyckte det bara smakade ägg... kanske lite extra äggsmak för att mina ägg nu fyllt 1 år efter bäst före :)

Anmäl
2016-04-13 20:38 #24 av: _Fisken

Oj va bra kostbevakningen.se är!

Anmäl
2016-04-14 11:23 #25 av: peoy

Var på väg att svara här, men det fick bli ett eget inlägg istället..
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/570f6135ce12c43c7c000b1e-livsmedelsdatabaser

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.