Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5277 ggr
wissan
4/3/16, 7:39 PM

Förslag till "kvällsmat"

Sitter här och är egentligen inte så jättehungrig men måste äta, innan blodsockret "går i botten". Jag har ätit bra mat idag, men tycker att det kanske blir lite för mycket proteiner ibland.
Så något enklare, nått mitt emellan middag och kvällsmål…jag äter inte kött, bara fisk och fågel och måste se upp med kolhydraterna, har fått en liten varning om förhöjda värden i blodsocker men nu så har jag fixat till det med bra LCHF_mat…
Men jag blir alldeles ställd, vad äter man , vad äter ni, när det inte är riktig middag man vill ha men ändå mer än ett mellanmål.?
Smaskiga förslag emottages tacksamt.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Annons:
Amify
4/4/16, 7:14 AM
#1

Jag brukar baka lchf-bröd och ha i frysen. Då kan man göra "mackor" om man inte orkar engagera sig i en komplett måltid. Annars koka bara ett par ägg och ät med smör eller majonäs till exempel.

NillaNina
4/4/16, 8:27 AM
#2

Kakao + hett vatten + kokosolja/ MCT-olja + smör + ev. grädde. vispa med lattevisp eller mixa.

villvaramed
4/4/16, 9:03 AM
#3

gör en ost och salladsrulle, mycket sallad lite ost om du inte vill ha för mycket protein, kan  varieras i det oändliga, med hårdost, mjukost, brie,  lägg till lite solrosfrön,  majonäs, creme fraiche  - tänk på att det är fantasin som sätter gränserna

wissan
4/4/16, 9:29 AM
#4

Precis, fantasin behövs, kände mig alldeles   tom i bollen…tack för förslag, ska nog baka LCHF bröd å ha i frysen, verkar vara en bra idé. Salladsrullar är också gott. ska se om jag hittar kalkon pålägg utan druvsocker.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Ary
4/4/16, 1:39 PM
#5

Kokosfrukost

1 1/2 dl kokosflingor
2 små ägg
60 gram smör 
äkta vanlijpulver

Smält smöret och häll det över kokosflingorna. Blanda i vaniljpulvret och rör ner äggen. Kör i mikron på full effekt i cirka 1 1/2 minut. Vänd upp kakan på en tallrik. Lite färska bär till

Osötat eftersom det inte är tänkt som en dessert. Från kokboken LCHF till vardags av Wikholm &Wikholm. Bord kunna varieras med kött, kesella eller i princip vad som hels i oändlighet. Någon gjorde den med proteinpulver i också.

parsley
4/4/16, 4:07 PM
#6

Mäktar du med att koka egen buljong så är det gott att ta en kopp som mellanmål. Vill man att den ska vara matigare så kan man ha i extra fett och en äggula. 

Wrap

Dela 4 ägg i gulor och vitor. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa upp gulorna . Blanda ihop gulor och vitor. Bred ut smeten på bakplåtspapper och grädda i 200 grader ca 10 min.  När den svalnat kan man rulla ihop den kring lämplig fyllning. 

Smeten kan smaksättas på olika sätt innan gräddning, beroende på vilken fyllning man vill ha i. Man kan t ex fylla den med kanel och smör och ev lite sötning, så man får en kanelbullewrap. Då passar det bra att smaksätta smeten med vaniljpulver och lite kardemumma. Vill man ha en matwrap och fylla med t ex mjukost, så kanske det räcker att salta den innan gräddning. 

Wrapen kan skäras i lagom portionsbitar och den håller sig ett par dagar i kylen.

Annons:
Zepp
4/4/16, 9:38 PM
#7

Eh.. det är som regel ett övergående fenomen.. ät riktig mat i början när du blir hungrig på kvällen.

Till slut blir du trött på att steka på fisk/fågel strax innan du skall gå och lägga dig och i stället ökar på dina portioner/främst fett när du äter/då du tycker det är lagom att äta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: