Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 22225 ggr
taggigarosen
2016-04-03 17:39

Om ägget flyter

Om ägget flyter i kokvattnet törs man smaka det då?

Alltså datumet går ju ut idag men ägg brukar man ju kunna äta nån vecka efter bäst-före.

Blev förvånad att det flöt..

Annons:
Sindri
2016-04-03 17:43
#1

http://www.svenskaagg.se/?p=19894

OBS att det står "ett äldre ägg reser sig", inte att det är för gammalt.

Em_
2016-04-03 17:44
#2

I många EU-länder har man av gammal vana inte ägg i kylskåp, så datumstämpeln är anpassad för ägg som förvaras i rumstemperatur. Ja, mindre färska ägg flyter, men jag har ätit flera månader "gamla" ägg utan problem.


leemland
2016-04-03 17:45
#3

Tänkte precis som #1 och #2 . Men sen ser jag att TS har skrivit att ägget flyter i KOKVATTNET. Men det spelar kanske ingen roll?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Aniara14
2016-04-03 17:46
#4

Bäst-före-datumet är inte alls pålitligt enligt min erfarenhet. Jag har fått ägg med samma datum på kartongen där vissa har varit så gamla så dom flutit upp till ytan, medan andra verkat mycket färskare och legat kvar på botten.

Det bästa sättet är att testa i en kastrull med kallt vatten innan man börjar laga till dom. Om dom flyter upp till ytan så är det säkrast att kassera dom. Det brukar i alla fall jag göra dom få gånger det har hänt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

taggigarosen
2016-04-03 17:47
#5

Jag har ju ätit ägg förut som passerat bäst-föredatum med råge men de har då aldrig flutit såhär.

taggigarosen
2016-04-03 17:49
#6

Ja jag menade i det KALLA vattnet.. hehe. Det flöt både som rått och efter att det kokat 5 min.

Annons:
Aniara14
2016-04-03 17:51
#7

Det behöver inte vara nån fara bara för att dom passerat bäst-före-datum. Bara dom inte flyter upp så tror jag det är okej. Och om du ska steka dom så kan du titta och lukta på dom först. Verkar dom okej så kan man använda dom trots utgånget datum. Det är i varje fall min erfarenhet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

VildaVittra
2016-04-03 18:00
#8

Det behöver inte vara dåligt för att det flyter, det beror faktiskt på storleken på luftbubblan. Det är dock större risk att den är dålig, men dåliga ägg kommer du känna av på lukten, så knäck det och stek det istället.

Man kan faktiskt kläcka fram kycklingar ur ett år gamla ägg, se det där med bäst före är väldigt flytande när det gäller ägg. 

MVH Hönsbonden VV

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-04-03 18:00
#9

Ingenting säger ju att det inte kan finnas ett dåligt ägg i en förpackning. Det kan vara minimal spricka eller nåt.
Det borde lukta skumt om det är dåligt, men ingen här kan förstås garantera nåt.

Carmarino
2016-04-03 18:20
#10

Vad jag vet så händer det inget särskilt om man kokar ett ägg som är dåligt, men du lär märka det på lukten när du skalar det. Ett ägg som "reser sig" i vattnet är inte dåligt, men om hela ägget flyter upp till ytan så har det blivit för gammalt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Devya]
2016-04-03 18:20
#11

Det är därför man ska göra vattentestet. 

Jag hade ett par ägg vars bäst före datum var 15 mars. Av de tre ägg jag hade flöt endast ett ägg, resten kunde jag använda.

Jag skulle inte äta ägg som flyter. Jag är väldigt mån om att hålla min känsliga mage i skick. :)

VildaVittra
2016-04-03 18:24
#12

#10 Det är som sagt inte helt sant, då huruvida det flyter har med storleken på luftbubblan att göra. En av mina hönors ägg flyter även dagsfärska. 

Vattentestet är bara en fingervisning, ägg som inte flyter kan du använda utan att knäcka dom, medan ägg som flyter bör kontrolleras.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carmarino
2016-04-03 18:35
#13

#12 OK. Har läst på flera ställen att man ska slänga ägg som flyter upp till ytan, för då är de för gamla, men det är kanske skrivet av personer som inte litar på sina egna sinnen. 😉

Är själv motståndare till att slänga mat utan att ha kollat den först, så jag hade nog gjort så att jag kokat ägget och sedan testat om det var ätbart - eller knäckt det och luktat på det. Just ägg är ju väldigt bra i det fallet, för de ägg som är för gamla luktar verkligen inte gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Aniara14
2016-04-03 18:47
#14

#13 "Just ägg är ju väldigt bra i det fallet, för de ägg som är för gamla luktar verkligen inte gott."

Det var diplomatiskt uttryckt, ha ha😃

Den enda gången hittills jag har fått ett dåligt/för gammalt ägg så luktade det fasansfullt, bland det äckligaste jag varit med om ifråga om mat. Uääähh!🤢🤮

An ounce of prevention is worth a pound of cure

taggigarosen
2016-04-03 19:42
#15

Det flytande ägget luktade och smakade…. ägg!😃

Och får jag magsjuka får jag väl ta det då.

Carmarino
2016-04-03 20:07
#16

#15 Kan lova dig att dåliga ägg varken luktar eller smakar ägg. 😉De luktar svavel har jag för mig. Eller som gamla tiders stinkbomber. Hur de smakar har jag ingen aning om, för jag skulle aldrig klara av att provsmaka. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

villvaramed
2016-04-04 09:08
#17

är du tveksam koka inte - knäck ägget och du vet direkt om det är  ätbart eller inte. gör t ex äggröra om det är ok.

Ägg står sig i flera månader efter datummärkningen när de förvaras kallt i kylen.

Zepp
2016-04-04 21:44
#18

Man bör vända alla ägg i kartongen varje dag!😃

Eh.. eller, det kanske gällde förr på segelfartyg som låg ute i månader och det var en av kökspojkens uppgifter?

Enligt sagda uppgifter så lär gulan kunna närma sig skalet.. om det får stå i samma position aldeles för länge.. och när den får kontakt med skalet så kommer oxå syre åt gulan.. då oxideras den lätt.

Oandrasidan så får mina ägg inte stå så länge i att det är någon fara.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
2016-04-06 08:03
#19

Gulan flyttar inte på sig i ett normalt ägg, det är det äggtråden är till för, den ser till att gulan håller sig i mitten av ägget. Även om äggtråden är defekt så lär inte gulan komma i kontakt med skalet, vitan har rätt stor viskositet och det är hinnor ivägen.

Har hört från några experter att ägg i kylskåp håller hur länge som helst, fast det är knappast nån risk här, för min konsumtion ser till att det inte blir särskilt länge. 

Om ägg flyter är inget jag ser, pocherar dom i äggkokaren på morgonen och kokar dom i äggkokaren på kvällen. Kanske skall köra lite omelett i äggkokaren på kvällen som omväxling 🤔

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

peoy
2016-04-14 11:29
#20

Vad händer om man förvarar ägg under vatten ?
Nån som testat, eller måste jag offra ett ägg ? :)
Tar sig inget syre in innanför skalet (dvs färskheten bevaras), eller löser vattnet upp skalet ?

Annons:
Zepp
2016-04-14 20:30
#21

Testa och rapportera så vi andra får reda på vad som händer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: