Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 7830 ggr
Sindri
3/31/16, 9:33 AM

Tillsats E565

Återigen är det här man skall få de svar som saknas på webben;

E 565 finns inte på livsmedelsverkets lista, någon som vet vad det är?

Används som antikoagulationsmedel i salt i Spanien. Ja, jag har sökt på spanska på Google, men får inget resultat där heller.

Men här är det säkert någon som vet! 😉

Annons:
Record
3/31/16, 10:21 AM
#1

Låter hemskt, får mig att tänka på dessa små påsar som ligger i elektronikutrustning med texten "Do not eat". (torkmedel) i salt förmodligen för att detta är hygroskopiskt.

Sindri
3/31/16, 11:45 AM
#2

I påsarna har jag för mig det är silikonkulor, det har man knappast i salt.
Det är ju så förbenat liten stil, men jag tror att jag på en annan påse såg samma nummer och något med magnesium?
Det kan väl i alla fall inte vara lika farligt som aluminium som våra svenska bordssalter har i sig?

Får plussa på med förstoringsglas nästa gång jag handlar.
Hittade i alla fall igår ett salt i en hälsokostaffär som inte hade tillsatser.

Effie
3/31/16, 1:25 PM
#3

Googlar man på svenska (och bläddrar förbi alla sidor om datortillbehör eller vad det nu var), så hittar man ett document från Jordbruksverket om fodertillsatser. E565 var ligninsulfonater.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zepp
3/31/16, 1:45 PM
#4

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
3/31/16, 2:31 PM
#5

Verkar ju hur hälsosamt som helst 😮

Record
3/31/16, 10:49 PM
#6

#5 Sindri

Alternativet att motverka saltets "klumpning", binda vatten till en sådan här istället fullt ätbar inga kemikalier.☝️

https://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/g201510/molokens-hud/

Annons:
Sindri
3/31/16, 11:12 PM
#7

Ja, kan inte tillverkarna trycka ner en sån i varje saltpaket istället…skulle bli succé…..bättre är att samla fåniga kort i flingpaket…..😃

Det larviga är att gör man bara saltkornen mikroskopiskt större behövs inget klumpmedel. Jag kunde ju köpa den sorten förut, men nu är det kört.

De flesta innehåller E536 som heter nåt med cyanid. Trevligt! 🤪

Record
3/31/16, 11:26 PM
#8

#7 Sindri, Helt rätt, kanske flingsalt inte har någon tillsats.

Du får köpa en saltsten, som man tidigare såg i hagar där kor gick, några skickande där per dag, alternativt hugga ut en bit.😃

Sindri
4/1/16, 1:27 PM
#9

Nej, flingsalt har ingen tillsats, men det finns även finsalt som inte är lika fint som det finaste och det klumpar sig inte. Har köpt det här förut och släpade hem ett antal kilopåsar vid varje resa.

Det blir både dyrt och obekvämt att bara använda flingsalt. Innan jag hittade det andra körde jag med 3-4 saltkvarnar i köket och kvarnsalt, men  det är jobbigt att alltid behöva två händer när man skall salta.

Upp till toppen
Annons: