Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 7362 ggr
Sindri
2016-03-19 15:34

Kavlis majonnäs!

Hjälp! Kavlis majonnäs som var den  enda utan tillsatser har slutat tillverkas! Den sålde för dåligt.
Alla LCHF:are gör väl inte egen? Nu är goda råd dyra!
Jo, visst kan jag också göra gen. Men då och då bor jag i Spanien och där törs man inte göra nåt med råa ägg. Jag brukar ta med en-två tuber när jag åker ner.

Kan man månntro köpa torkad äggula från svenska ägg? Göra själv? Men det tar väl tid?

Nån som har nåt alldeles formidabelt tips? Och brådis är det också. Jga tar med mycket grejer ner, men vid färska ägg går gränsen 😃 (Maken tyckte den gick långt innan ekologiskt smör och grädde….)

Annons:
Aleya
2016-03-19 15:39
#1

Jag har sett den i affären. Senast igår. 😮 Men testa äggula från affären. Kanske kan funka. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2016-03-19 17:41
#2

Ja, det måste vara en affär långt från mig. Jag har pratat med Kavli och de slutade tillverka den för ett par månader sedan.

Hurdå menar du - äggula från affären? Jag måste ju ta med den i torkad form - har du sett det?

Aleya
2016-03-19 17:43
#3

Detta var i Umeå och fanns gott om burkar. Så det är ju ytterst skumt. Jag vet att det finns äggula att köpa i affären. Men det kanske inte är torkad. Men fanns i kyldisken typ. Men då är den inte torkad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2016-03-19 17:49
#4

Nu pratar vi nog inte om samma majonnäs. Jag pratar om en tub från Kavli som är genomskinlig med tryck på. Den har ett svart lock som den står på.
Det är den enda som finns/fanns utan tillsatser och stod i en kyldisk.

Jag måste ha torkad för att kunna ta med på flyget.

Aleya
2016-03-19 17:52
#5

#4 jaha. Förlåt. Det var den. Ja men då stämmer det. Humm… ska googla och kolla

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-03-19 17:55
#6

Om du ids kan du göra det själv: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=21483

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sammet1
2016-03-19 19:47
#7

http://www.rydbergs.se/produkter/majonnas-klassisk-250-ml/

Fungerar kanske också? Brukar stå i kyldisken.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sindri
2016-03-19 22:46
#8

Ja jag kan göra själv, men som jag skrev i mitt första inlägg så skall jag bo i Spanien ett tag och där kan man inte göra det p.g.a. salmonellarisk i äggen.

#7 av: Sammet1
men ÅH! Tack - precis vad jag hoppades på. Har inte sett den, men det låter ju perfect - bara hoppas den är god. Retar mig lite att ingen ansvarig i affärerna vet om det!

Aleya
2016-03-19 23:11
#9

#6 jag tänkte om du ändå är i Sverige att du fixar pulvret här av svenska ägg. :) Men det kanske blir lite bängligt. 😉

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Inkanyezi
2016-03-20 00:32
#10

Salmonellarisken med ägg är nära samma här i Sverige som i Spanien, men man är mycket mer uppmärksam på risken i Spanien, eftersom många har egna höns som inte är kontrollerade. Både här och där är det ungefär en kvarts promille av äggen i handeln som kan ha salmonella på skalet. Det går inte att tvätta bort bakterierna, men man kan värmebehandla äggen utan att de koagulerar och på så sätt döda bakterierna på skalet.

Det är ganska lätt att pastörisera ägg, så jag tycker att det är bland det enklaste om man vill göra majonnäs och misstänker att äggen kan ha salmonella. Pastöriserad äggula finns att köpa också, både flytande och äggulepulver (yema deshidratada, yema en polvo), men jag tycker att förpackningarna är för stora. Finns också i Spanien. 

Pastöriseringen är en enkel process, det viktiga är att temperaturen kommer upp till sextio grader, men den får inte komma över sextiofyra. Det finns ingen salmonella inuti ägget, utan det är på skalet, och det är därför det är enkelt att pastörisera.

Man behöver en termometer som visar temperaturen med precision. De flesta elektroniska termometrar för mat duger. Man lägger rumsvarma ägg i kallt vatten och sätter det på plattan/lågan med termometern i vattnet. Vattnet ska täcka äggen väl, ungefär en tum över, och man lägger inte mer än ett lager i kastrullen. När vattnet når sextio grader håller man den temperaturen i tre till fem minuter, och sedan tar man ur äggen och sköljer dem kallt.

Om man har för hög temperatur koagulerar ägget - det sker vid 64 °C.

De flesta salmonellastammar dör vid 54 °C.

Salmonellan sitter i skalet. Man knäcker inte mot kanten på kärlet.

För att separera äggen använder man en ägguleskiljare, inte skalet. Finns att köpa i Spanien också (separador de yemas). Det finns billiga i plast.

Lecitinet, emulgeringsmedlet som binder vatten till fett och ger majonnäsen konsistens, finns i gulan. Jag använder enbart gula till majonnäs. 

Tekniken för att hindra att eventuella kvarvarande mer värmetåliga salmonellabakterier skulle påverka gulan är att knäcka på ett sätt så att äggskal och gula inte kommer i kontakt med varandra. Om man klumpar sig så att det kommer äggskal i gulan, kassera den gulan. Tvätta händerna efter att äggen har hanterats.

Vivisfaxarn
2016-03-20 06:29
#11

Förstår att den inte sålde. Den stod ju inte bland majonnäsen i hyllan. En informationsskylt/hänvisning hade nog hjälpt. Jag som, när den var ny, ville köpa fick fråga efter den. Jag visste att den fanns och varför den var bättre. Dock tyckte jag att det var löjligt små tuber!

Amify
2016-03-20 08:10
#12

Rydbergs majonäs har jag aldrig sett tidigare, den måste jag köpa nästa gång! Såg ut som ett vettigare alternativ än Hellmanns som jag brukar köpa annars.

annainorrland
2016-03-20 08:58
#13

Kavlis majonnäs finns då här 🙂

Annons:
Sindri
2016-03-20 13:41
#14

#10 av: Inkanyezi
Mycket bra och handfasta tips! Då kanske man törs  göra även äggmjölk därnere.
Det vore inte dumt.

Om jag hinner skall jag i alla fall försöka få tag på en Rydbergs imorgon innan vi åker.

#13 av: annainorrland

Passa på och köp, för det var nog sista leveransen.

Sindri
2016-03-21 11:40
#15

I sista sekunden…………..hittade en Rydbergs majonnäs idag. Härligt!

nilu
2016-03-21 14:22
#16

Lurigt det här med Rydbergs såser. Vi köpte alltid Rydbergs klassiska majonäs, innan vi kom på att göra egen. Det var den enda vi kunde hitta utan en massa konstigheter i. Det kändes som att vi hade hittat en seriös producent helt i vår LCHF-smak. När jag sen skulle köpa färdig bearnaisesås, så tog jag naturligtvis Rydbergs även då förståss. Men när jag läste innehållsförteckningen på den så blev jag bedrövad. Det var lika mycket tillsatser i den som alla andra, om inte fler ändå. Så det blev ingen bearnaisesås den gången.

Upp till toppen
Annons: