Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4846 ggr
wimla01
2016-03-17 19:48

Hur bra funkar LCHF?

Hej! Jag hade tänkt och börja med LCHF men vet inte hur dieten kommer funka på mig? Jag tror jag är rätt normalviktig så jag väljer att börja med LCHF för att jag tror jag kommer må bättre utan gluten och vill ha en bättre livsstil. Men kommer jag gå upp i vikt av LCHF? Har hört att vissa ökar i muskelvikt, stämmer det? Och om det stämmer, hur kan man bygga muskler utan att träna? Även fast jag är normalviktig kan jag gå ner i vikt av dieten? Tacksam för svar!

Annons:
Näring
2016-03-17 20:03
#1

Om det är hälsa och en bättre livsstil du är ute efter så rekommenderar jag att äta mer naturlig och vegetarisk mat istället. Alltså linser, bönor, nötter, frön, frukt och bär och grönsaker, men uteslut socker (förutom frukt&bär) och allt som görs av mjöl, och ät endast små mängder ris o.likn. eller inget alls. Vill du kan du äta lite kött, fisk, ägg och mjölkprodukter till. Det är hälsosammare och närmre vår naturliga föda än renodlad LCHF.
Men även renodlad LCHF är mycket hälsosammare än den genomsnittliga kost man äter i Sverige och många andra länder, eftersom man tar bort mjöl, socker och processat fett, och eftersom det leder till lägre blodsocker och att man äter mer näringsrik och naturlig mat.

För att förresten svara på dina frågor:

Men kommer jag gå upp i vikt av LCHF?

Nej det kommer du inte!

Har hört att vissa ökar i muskelvikt, stämmer det?

Ja de som tränar eller de som åt väldigt närings- och proteinfattigt innan. Om man tränar och äter väldigt ohälsosamt så har inte kroppen all näring den behöver för optimal muskeltillväxt/underhåll. Om man då börjar äta "riktig" LCHF vilket innebär att man även äter grönsaker, nötter och frön, och undviker processat fett samt ofta tar tillskott av omega-3, så får kroppen helt plötsligt mycket mer av sånt den behöver för optimal muskeltillväxt/underhåll, och då kan man se en ökning i muskeltillväxt men alltså endast om man tränar eller halvsvälte sig själv innan.

Även fast jag är normalviktig kan jag gå ner i vikt av dieten?

Kanske lite grann men du kommer inte bli pinnsmal om du inte är genetiskt lagd "åt det hållet". Det blir mer en normalisering av din genetiska vikt, vilket även kan innebära några kilon +. Långt ifrån alla är pinnsmal i generna.

Hoseok
2016-03-17 20:35
#2

Kan av egna erfarenheter säga att 2 månader på LCHF fick mig att bli av med 5 kg. Men nu var det ju inte viktnedgång du var efter.

#1 skrev väldigt bra!

Zepp
2016-03-17 21:02
#3

Jag är altså inte övertygad om att det är hälsosamt bara för att man äter vegetariskt!

Gäller för övrigt LCHF oxå!

Grejen med både Veg och LCHF är att man kan äta hälsosamt om man kan sin näringslära och är hyfsat bra på att laga mat.

För övrigt så är det många vegetarianer som äter LCHF!

Det är lixom två koncept.. de kan förenas om man är lagd åt antingen ena eller andra hållet.

Oså som nämnts.. bort med all processad junkfood.. det är ett råd man kan ge till de flesta.

Annars så handlar LCHF främst om att hålla ner Insulin.. och blodsocker.. det är altså en fettdiet/en ketogen diet!

Att slopa gluten kan man göra allra lättast genom att slopa allt som kommer från fröer, bröd, mjöl, flingor, pasta, osv!

Celiaki är faktiskt inte så vanligt.. utan det folk oftast misstar är att de slipper att blodsocker åker jojo!

Celiaki gör att man går ner i vikt.. så ät ren gluten.. nackdelen är malnutrition, gastrointestiella besvär, lös avföring och näringsbrist!

De som ökar i muskler/går ner i vikt på LCHF har garanterat metabola problem.. allt fler är prediabetiker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-03-17 21:20
#4

Det kan innebära någre kilo plus men man går inte upp i vikt. Snyggt trick där!😎

wimla01, sanningen är att det finns många som tror sig veta precis vad som händer på low carb och varför och beredda att undervisa andra om sin sanning. Men den verkliga sanningen är nog att ingen egentligen vet och mycket är omtvistat. Man kan gå upp på low carb. Man kan gå ner. Många har upplevt att de fått mer muskler (utan att träna). Om de verkligen fått det, det går inte att bevisa. Lika lite som det går att bevisa att det inte är så.

Inget extremt kommer att hända dig. Prova!

Näring
2016-03-18 09:29
#5

#4 Det kan innebära någre kilo plus men man går inte upp i vikt. Snyggt trick där!

Jag var kanske otydlig, jag menade att när man gått ner all övervikt så kan man stanna på några kilon plus, d.v.s. man blir inte nödvändigtvis pinnsmal. Men man blir inte mer överviktig av LCHF, man går inte upp i vikt.

hemul
2016-03-18 16:49
#6

Och de som de facto gått upp i vikt avfärdar du med att de gjort fel antar jag? Jag håller med om att det inte är det vanliga, men nog har jag hört tillräckligt många berätta om det för att tro att det händer. Alla funkar inte så att de automatiskt äter mindre bara för att de börjar äta fett, förstår du. Sorry om jag ifrågasätter ännu en av dina trossatser nu.

Jag börjar tycka att det är väldigt jobbigt att folk som frågar inte kan få ärliga svar. Antingen får de höra hur det funkat för just den som svarar och det är väl bra men går inte att generalisera till att det gäller alla eller också får de höra hur den som svarar VILL att det ska vara eller TROR att det är. 

Det händer att folk går upp, men oftast inte särkilt mycket. OK?

Annons:
Zepp
2016-03-18 18:02
#7

Summa summarum.. det går alldeles utmärkt att gå upp i vikt på LCHF.. det kan vi slå fast!

Det går ofta rätt bra att gå ner i vikt oxå.. om man är lagd åt det hållet.. främst om ens homeostas och litta annat är lagt åt kolishållet!

Så fort vi slutat diskutera LCHF som ytterligare en magisk diet bland alla andra och i stället börjar prata om dels "riktig hemmalagd oprocessad mat från de bästa råvaror", då är vi inne på rätt spår!

Grejen med LCHF är att det är en "fettdiet/ketogen diet i sin strikta form"!

Fettet är inte det viktiga/det är det viktiga.. dvs det är minimerandet av alla högprocessade kolisar/socker som är grejen.. då får man öka på fettet helst i samma utsträckning som man drog ner på kolisarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

wimla01
2016-03-18 18:46
#8

Tack för alla svar! Idag är min första dag med LCHF och jag känner redan av omställningsbesvären. Det första jag märkte av var svaghet, yrsel och illamående. Jag käkade extremt mycket bröd/socker innan så antar att min kropp blir rätt chockad. Hur lång tid tar det egentligen innan dom här besvären går över? Förstår som sagt att lchf-kost inte passar alla😃

Zepp
2016-03-18 19:07
#9

Tre veckor brukar man tala om för hjärnan att ställa om till att ta upp till 70% av energin från ketonkroppar!

Musklerna som inte har så mycket ketolysensymer kan ta tre månader på sig att ställa om till främst fettdrift!

Död råtta i munnen och riddarrustning är goda tecken som tyder på att du är på väg att bli mer adapterad till att använda fett som främsta bränsle.🤪

Du skulle kunna ta tre månader på att sakta ställa om och slippa de värsta omställningsbesvären.. men WTF.. kör hard core och få det överstökat!

Oså kommer du att fråga om allt möjligt senare.. typ alla triks och tips.. jajamensan.. inom LCHF finns alla tips och trixs som tänkas kan, en del bra.. andra obra!

MBC.. är kaffe/ te med fett.. avnjuts i stället för frukost!😮

16:8 är det som man som regel hamnar i vid någon tid på LCHF, dvs vi äter energirik kost.. man behöver således heller inte äta fler gånger än två om dagen.

För de flesta blir det lunch och kvällsmat.. inget däremellan! 😮

Kan tala om för dig direkt att det är främsta fördelen.. man tänker inte så mycket på mat och man får massor av tid över till annat.. oså blir kassarna man bär hem rätt lätta att bära.

Fakir är bantning/uteslutningskost när man vill gå ner och anser sig göra/äta allt som man tycker borde leda till viktnedgång.

Fettfasta är the extrem.. bara fett och protein.. litta som vegisarnas juicefasta!

Koncentrera dig nu inledningsvis på att slopa alla högprocessade kolisar/socker.. ät resten.. dra alldrig ner på grönsakerna.. utan öka på lågkolhydratgrönsaker, typ gröna blad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

wimla01
2016-03-18 19:15
#10

Får helt enkelt stå ut;) kommer vara värt det sen! Jag käkar mycket spenat, måste ju räknas som gröna blad? :D Har försökt läst på mycket på kostdoktorns hemsida, verkligen en grym sida måste jag säga👏🏻

Zepp
2016-03-18 19:30
#11

Passa då på att utöka dina gröna blad så du får variation.. Ruccola är min favorit.. du finner fler i välsorterade affärers bladutbud.. testa vad som är din favo.

Testa oxå en vanlig vinigrette på alla bladen.. eller gör en Dansk, dvs grädde!

Oså kan man smula ner en Ädelost!😛

Kika även på övriga grönsaker typ minimorötter.. en annan av mina favos.

Och surkål/kimchi/Coleslave.. testa!

Grejen är att din tallrik kommer att se litta tom ut utan all pasta/ris/potatis.. fyll ut med sallader!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: