Annons:
Etikettövrigt
Läst 4171 ggr
Inkanyezi
3/17/16, 5:21 AM

Sockerskatt i England

http://www.expressen.se/nyheter/storbritannien-infor-sockerskatt-pa-lask/

"Under onsdagen meddelade finansminister George Osborne att Storbritannien kommer införa en sockerskatt på läsk.

Skatten ska riktas direkt mot läsktillverkaren och vara på plats om två år.

– När jag ser tillbaka på min tid här i parlamentet så är jag inte beredd att säga till mina barns generation: "Jag är ledsen. Vi visste att det fanns problem med söta drycker. Vi visste att det orsakade sjukdomar. Men vi duckade för de tuffa besluten och gjorde ingenting", säger Osborne enligt The Independent."

Annons:
_Fisken
3/17/16, 6:16 AM
#1

Det de tar beslut om tror jag är ett viktigt litet steg framåt i rätt riktning. Kul att läsa.

Sindri
3/17/16, 7:52 AM
#2

Men varför bara läsk? Och varför om två år? Läsk vet väl alla att det innehåller socker. Men allt som folk inte vet; Skinka, rostbiff, potatissallad, yoghurt, matpajer, näringsdrycker……etc, etc.

_Fisken
3/17/16, 7:54 AM
#3

"Rom byggdes inte på en dag".  Det är makalöst bra att det börjar röra på sig angående sockret.

hemul
3/17/16, 9:22 PM
#4

#2 Precis. Det andra du nämner är mycket värre. Finns inte en människa som inbillar sig att läsk är nyttigt. De dricker den ändå. Precis som de kommer att göra när den är lite dyrare också. Som vi sett med tobak här så krävs ett extremt skattepåslag för att få ner konsumtionen.

Upp till toppen
Annons: