Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 8563 ggr
Sindri
2016-03-12 12:44

Mögel på surkålen!

Jag gjorde tre stora burkar med surkål i vintras. Den blev jättegod. När jag öppnade den sista idag så var det lite mögel högst upp i burken och på lite, lite av kålen.

Tog bort rätt mycket tyckte jag, men det jag smakade på tyckte jag hade en bismak av mögel. Skall jag slänga allt?
Nån som har en idé om vad som gått fel? Var det för varmt med 10-12 grader i skafferiet? Den stod visserligen på stengolv, kanske lite kallare där.

Annons:
hemul
2016-03-12 13:30
#1

I en bok jag har om syrning står det att man kan ta bort det bara. Men jag hade slängt. Möglet och mögelbajset måste ju sprida sig lätt i vätskan. Är ju inte som en hårdost där det inte kommer så långt och man kan skära bort en bit. Och jag äter inte bajs. Utom en gång då jag gjorde det av misstag. 😛

jessirene
2016-03-12 13:35
#2

Släng. Inte värt att chansa. Min surkål blir bra iblan men ibland lite rutten, så jag har inget bra tips.

felixifokus
2016-03-12 16:58
#3

åt bajs av misstag 🤫

Sindri
2016-03-12 17:01
#4

😭

hemul
2016-03-12 17:57
#5

Det är sant! Satt i en berså och käkade grillad kyckling och nån sallad med keso i. Jag trodde jag spillt lite keso på jeansen och skopade upp det och stoppade i munnen. Sen såg jag att det var nån grönt kring det vita på byxorna… Det smakade faktiskt inget speciellt! Skulle ha trott att fågelbajs var rätt starkt i smaken. 😎

Zepp
2016-03-12 18:26
#6

Mm.. slänger allt med mögel på förutom vissa ostar/korvar som skall vara mögliga!

Grejen med de mögliga ostarna/korvarna är att det möglet är konserveringsmetoden och ofarliga att äta.

Litta samma som bakterierna i surkålen.. fast mögel i surkål är inget gott tecken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
chtg
2016-03-13 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Jag brukar ha min egengjorda surkålsburk tre dagar i skafferiet och därefter cirka tre veckor i kylskåp. Då blir det aldrig mögel. Och efter den tiden har det hunnit utvecklas Lactobaciller enligt vad jag har läst.

Sindri
2016-03-13 11:21
#8

Av allt vad jag läst måste de stå i rumstemperatur för att fermenteringen skall komma igång. Lägger en plastpåse med vatten som lock så det kan pysa ut. Det kommer en helt del vätska ur, så ibland får man fylla på med saltlösning.

Inte förrän efter ca fyra veckor skall de stå kallt, och det blev kanske lite för varmt i mitt skafferi på slutet.

Zepp
2016-03-13 15:06
#9

Grejen är tror jag vad gäller hemmagjorda grejer är att det händer ibland att man misslyckas?

Jag inbillar mig tillomed att våra förfäder/förmödrar ibland misslyckades att bevara årets mat.. och att det då kunde vara en katastrof!

Har från min egen mor hört om hur dålig sill/dåligt kött fick konsumeras utan att de blev sjuka.. trots dålig smak!

Grejen är väl att vi i dag slipper sådant.. vi behöver inte chansa?

Släng o ät något annat och sätt en ny sats surkål!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2016-03-13 15:17
#10

Mögelsporer är bra på att sprida sig. Så kasta mögliga saker.

Förr tog man bort det mögliga och åt resten eftersom man inte hade råd att slänga. Idag har vi det bättre och behöver inte äta dålig mat.

Sindri
2016-03-13 15:21
#11

Har redan slängt! Satte ny kål för ett par veckor sedan, räknar med att den blir klar tills jag åker bort - sedan har jag när jag kommer hem.

Provade Tistelvinds men tycker att kummin bara är så vidrigt!!

Zepp
2016-03-13 15:40
#12

Tistevind har litta olika inläggningar!

Någon med äcklig krydda tyckte jag inte var någon favo.. så den undviker jag i framtiden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jessirene
2016-03-14 15:14
#13

Tistelvind har en naturell också, men på pytteburkar. Just nu pinar jag i mig kummin/enbär kryddat pga felköp.

Annons:
hemul
2016-03-14 15:49
#14

#7 Du blir den väl knappt sur? Jag burkar jäsa min minst 3 veckor. Har aldrig fått mögel jag heller. Jo, det har jag. Men inte på just kål.

hemul
2016-03-14 18:57
#15

DÅ, skulle det vara. Tror väl inte att DU blir sur. 😃

Upp till toppen
Annons: