Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5238 ggr
fiskenihavet
3/8/16, 11:50 PM

Hört om märket?

Hej. Jag har fått tag på en ny burk med D-vitamin. Jag har aldrig hört om märket 'välj glädje' innan. Paketeringen får mig att bli lite… vet inte helt. Verkar lite 'B' liksom. Någon som känner till märket? Jag får en sån feeling av att… vet inte helt. Mindre kända märken behöver ju inte vara dårliga eller använda sig av sämre produkter i tillverkningen, förvisso, men… Som sagt någon som vet om burken är ok? Menar inte att det är rena giften, men vil ju inte ta vitaminer som inte gör susen heller. Liksom. ;)

Annons:
[AnimeV4]
3/9/16, 12:05 AM
#1

Oj, ingen aning. Jag körde med Apotekets D-vitamin och tyckte att de var bra och goda. Inget sötningsmedel och luktade skumtomtar, haha! De gick även att tugga :D

Kör Ledins komplett vitaminer och mineraler numera. De är riktigt äckliga :s

Inkanyezi
3/9/16, 12:09 AM
#2

De innehåller sannolikt det som står på innehållsförteckningen och i den kvantitet som anges. Namnet är ganska typiskt kinesiskt, och på hemsidan för Better You ser man på några av bilderna att den kinesiska texten har shoppats över med engelsk.

Jag kollade inte alla priserna där, men Omega-3 finns billigare på Willys, så jag gissar att det inte är särskilt billigt att handla "Välj glädje".

fiskenihavet
3/9/16, 12:17 AM
#3

#2, innehållsförteckning, ja. Grejen är att det bara står kolekalciferol. Ingenting annat. Tänker feks på att det burkar stå fyllnadsmedel, etc. På hemsidan står det vad det innehåller, men konstigt att det inte gör det på burken.

Sindri
3/9/16, 3:34 PM
#4

#1 av: PuffBuck

Sorry, men Apotekets vitaminer och mineraler är ofta i såna pyttedoser att det är att kasta pengar i sjön. 20 mikrog D3=800 IE, mina innehåller 5000 IE.

Och de innehåller isomalt och sorbitol, så undra på att du tyckte de var goda.
(Om du nu menar de som heter Apotekets)

Bra att du bytt nu.

fiskenihavet
3/9/16, 7:03 PM
#5

Ingen som har prövat märket?

[AnimeV4]
3/9/16, 7:35 PM
#6

#4 Det är väl inte alls små doser?

"Rekommenderad daglig dos: Vuxna 10 mikrogram och 20 mikrogram för vuxna över 75 år eller personer med begränsad sol exponering. Ett gott D-vitaminintag kan vara svårt att tillgodose via kosten, under sommarmånaderna är solen en viktig källa till D-vitamin.

Förgiftning: Överskott av vitamin D lagras i fettväven. Vuxna ska inte få i sig mer än 100 mikrogram per dag. Höga doser av kan ge höga nivåer av kalcium i blodet, inlagring av kalcium i njurarna och njursvikt."

http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/vitaminguide/

Det är inget konstigt med ingredienserna. Jag har läst om varenda en. Skulle ha fortsatt med dessa om jag inte kände att jag behövde multivitamin.

http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=9525

Annons:
Sindri
3/9/16, 8:02 PM
#7

Enligt många, som jag litar på, behöver vi högre doser.

Du skrev att de inte innehåller något sötningsmedel, men det gör de uppenbarligen. Vill bara inte någon skall köpa dem i falsk tro.

[AnimeV4]
3/9/16, 8:27 PM
#8

#7 Okej.

Ja, någon slags sötning innehåller de ju, men jag syftar på det giftiga sötningsmedlet, som aspartam till exempel. Om det är sådana typer av sötningsmedel i så måste det stå på förpackningen "Innehåller sötningsmedel".

fiskenihavet
3/9/16, 8:42 PM
#9

Ja, dvitamin är viktigt… Någon som vet något om min fråga? 😉

Sindri
3/9/16, 11:55 PM
#10

Ursäkta…..🙂

Det är svårt att som lekman testa ett märke och säga om det är bra eller inte. Ibland ser man att något lab testar olika vitaminer och mineraler, då händer det att de hittar märken som inte lever upp till vad  de lovar.

Om det innehåller den styrka som anges är det OK, och fårull verkar vara den vanligaste källan till D-vitamin. Däremot är det hutlöst dyrt. Jag betalar $12,70 för 240 kapslar med samma styrka. Visserligen blir det frakt när jag beställer från USA, men det slås ut på fler artiklar, så det blir väldigt billigt ändå.

Klart du skall äta upp dem, men du kan hitta billigare.

fiskenihavet
3/10/16, 12:03 AM
#11

#10, blir bara så osäker på om det är nått billigt sammansatt iom att burken verkar så lite 'stylad' (innehåll saknas, nästan inte styling i övrigt, loggan nästan osynlig och nästan okänt märke) om ingredienserna är bra mtp allt detta, eller om det är "b" och inte bra att äta.

Sindri
3/10/16, 12:08 AM
#12

Ingredienserna enligt listan är det väl inget fel på. Ingen här kan ju garantera att det är så och att det är OK grejer. Det måste ett lab ta reda på, så jag tror tyvärr inte du kan få svar. Jag tycker det verkar som om det är ett är ett nystartat märke, så det är väl inte så många som provat.
Men ställ burken åt sidan ett tag och köp en annan sort, så kan du forska mer om märket under tiden. Det brukar vara lång hållbarhet på såna där.

fiskenihavet
3/10/16, 12:09 AM
#13

#10, förresten, var beställer du din D-vitamin?

Annons:
Sindri
3/10/16, 12:21 AM
#14

Från iHerb.com. Jag fick en rabattkod som jag kunde ge bort, Om den funkar fortfarande får du 5% rabatt, IPE932.

De säljer inte bara kosttillskott. När du checkar ut skall du välja Posten som leverantör, DHL betalar en massa tull och sånt och det vill de ha plus expeditionsavgift. Sist beställde jag Airmail Premium för $6 extra, paketet kom på fyra dagar!

Har handlat där i flera år, inget trassel, inga fel.

fiskenihavet
3/10/16, 12:23 AM
#15

#12, På hemsidan står ingredienser, men inte på burken. Det tycker jag är misstänksamt. Och när jag var i kontakt med producenten sa de at märket var på väg ut. Alltså inte nytt märke. Det är, såklart, inte möjligt för folk här att svara vetenskapligt på innehållet, men jag undrar om någon har kunskap om märket. Feks ätit produktet själv, hört om märket generellt, sett det i butikerna etc.

fiskenihavet
3/10/16, 12:26 AM
#16

#14, Tack 😀

Sindri
3/10/16, 12:27 AM
#17

Du kanske skulle haft "Märket Välj Glädje" som rubrik så hade de som använt det uppmärksammat det mer.

Och BTW så kan man förstå att märket är på väg ut - det låter rätt töntigt som märkesnamn……. Behöver inte vara nåt fel på produkten för det. Har du provat slänga in frågan på Kostdoktorns forum?

fiskenihavet
3/10/16, 12:29 AM
#18

#17, Har inte provat Kostdoktorn. God idé.

hemul
3/10/16, 3:20 AM
#19

#14 Jag åkte på tull senast jag beställde (skickat med posten). Nedra otur. Det var inte så mycket så det grämer mig att betala avgiften posten höstar in för att hantera det hela.

Just D-vitamin har jag aldrig köpt därifrån dock. Köper direkt från en amerikansk tillverkare och underligt nog har jag alltid klarat mig från tull därifrån. Behöver inte vara enbart en slump. Kan ju vara så att de lättare "ser" paket från stora företag med en för dem känd logga.

Sindri
3/10/16, 8:14 AM
#20

Ja, inte vet jag. När paketen om med DHL blev det alltid tull, plus deras "utlägg". Jag tror DHL ser till att betala tull för att kunna hösta in sin expeditionsavgift.

Med posten har det aldrig blivit tull, och som sagt sista paketet kom ända till dörren för bara $6 extra. Det kan bero på också vilket belopp du beställer för. Jag ser till att hålla mig under 1000 kronor.

Annons:
fiskenihavet
3/10/16, 4:07 PM
#21

#20, tar du 5000 ie varannan dag?

Sindri
3/10/16, 4:30 PM
#22

Varje dag i Sverige mellan september och april, med undantag för soliga och varma dagar.

En halvtimmes full sol med bara armar mellan vår- och höstdagjämning ger den sol man behöver för att bilda tillräckligt med D-vitamin.

Annielle
3/10/16, 8:59 PM
#23

Jag tycker inte att det verkar vara något skumt med den D-vitaminen.

Står ju dessutom att den är tillverkad i Sverige, innehållet detsamma som de flesta också,

Dessutom noga kontrollerad, hög standard står om det här:

http://www.svenskhalsokost.se/produkter/5000_ie_vitamin_d3

Var dig själv, det finns redan så många andra.

oh-la
3/11/16, 4:47 PM
#24

Tull ingår även i postens avgift. Eventuellt specificeras den inte så den blir osynlig samt att dom använder sig av specialförfaranden och lågvärdessändningar. Dom hanteras i tullen hur som :)

Sindri
3/11/16, 5:59 PM
#25

Nej, jag har inte betalat tull, och inte avsändaren heller. Betalade $6 för att få snabbleverans till dörren. Annars ingår frakten. När DHL delar ut paketen får jag en faktura på mellan 150 - 200 kronor.

Zepp
3/11/16, 6:25 PM
#26

Välj Glädje är Better yous  lågprisprodukter.

http://www.valjgladje.se/om-oss-i-63.aspx

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
3/12/16, 1:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#24 Nej, det ingick inte. Man får alltid ett specat kvitto. Posten tar en fast avgift om 125 kr för att inkassera tull och moms ovsett hur stor eller liten den summan är. Det är det som är så retsamt när värdet på paketet är lågt.

Annons:
Sindri
3/12/16, 9:39 AM
#28

Ungefär sådär fick jag betala med DHL, men inte med posten.
Det beror väl lite på hur avsändaren deklarerar innehåll och värde också.
Texten nedan är från Tullverkets sida. 1500 kr är gränsen för tull, och så mycket köper jag nog aldrig. Kosttillskott räkans som livsmedel, om det inte är klassat som läkemedel i Sverige, så då skall momsen vara 12%. Tydligen har jag bara tur med Postnord som inte tagit moms.

"Beställa varor från ett land utanför EU

När du beställer en vara från ett land utanför EU ska du betala tull, moms och eventuellt andra skatter. Dessutom ska varan tulldeklareras. Det är ofta företaget som transporterar din vara (till exempel Postnord eller ett kurirföretag) som gör tulldeklarationen med de fakturor och andra handlingar som följer med paketet som underlag.

Hur mycket du ska betala i tull, moms och eventuellt andra skatter beror bland annat på hur mycket din vara är värd och vad det är för slags vara.

Tull

Tullsatsen varierar från 0 till 20 procent beroende på vad det är för slags vara. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring.

Om det sammanlagda värdet på de varor du beställer är högst 1 500 kronor behöver du inte betala någon tull.

Moms

Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.

Avgifter för tulldeklaration

Förutom tull, moms och eventuellt andra skatter behöver du även betala transportföretagets avgift för att göra tulldeklarationen åt dig. Du betalar samtliga avgifter i samband med att du hämtar ut ditt paket."

Upp till toppen
Annons: